Napětí na alternátoru
Moderátor: Acon
- Radek J1
- Příspěvky: 53
- Registrován: 21 úno 2012 13:17
- auto: LR Discovery 1
- Bydliště: Dolní Cerekev
- Kontaktovat uživatele:
Napětí na alternátoru
Opravuji alternátor na Disco 1 300 tdi a nový regulátor nabíjení má dávat 14,7V dle katalogu a dává 14,6-14,72V.
Můj dotaz je není to moc ?, když baterka "bezúdržbová" by neměla jít s napětím přes 14,42V.
Díky Radek
Můj dotaz je není to moc ?, když baterka "bezúdržbová" by neměla jít s napětím přes 14,42V.
Díky Radek
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
Jo, přesně tak to je, jakmile jde bezúdržbová baterka přes 14,4V, tak je problém a nejspíš jí velmi klesne životnost.
Druhá věc je, jaké je napětí na regulátoru, jaké na výstupu alternátoru a jaké na baterce. Ony různé diody v alterátoru a úbytky na kabelech udělají svoje a napětí klesne. Jde o to, o kolik. Zvlášť v létě, když je baterka teplá, nesvítí světla a vůbec není moc velkej odběr.
Druhá věc je, jaké je napětí na regulátoru, jaké na výstupu alternátoru a jaké na baterce. Ony různé diody v alterátoru a úbytky na kabelech udělají svoje a napětí klesne. Jde o to, o kolik. Zvlášť v létě, když je baterka teplá, nesvítí světla a vůbec není moc velkej odběr.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- VencaZE
- Příspěvky: 3609
- Registrován: 17 kvě 2008 14:51
- tel.: 602 550 993
- auto: 110HT, S2A 88, G66
- Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
A sakra, taky mám novou bezúdržbovku, tak to budu muset zkontrolovat.
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
Před pár lety jsem si to nechal vysvětlit přímo od vývojářů baterií - bezúdržbový akumulátor umožňuje rekombinaci uvolněného kyslíku a vodíku zpět na vodu, je tedy tlakový, aby uvolněné plyny neunikaly. Tohle funguje dobře do té doby, než je plynů moc (vždy se při dobíjení nějaké uvolní) - tedy do překročení napětí, kdy baterka začne plynovat víc než minimálně. Toto napětí je uvedené v katalogu příslušného výrobce.
Aby takové baterka nevybuchla, má vestavěný bezpečnostní ventil, který se při překročení tlaku otevře a plyny nechá uniknout.
Problémy jsou dva - uniklé plyny jsou kyslík a vodík, tedy voda a do bezúdržbové baterky je není možné dolít, takže jakýkoliv únik znamená v lepším případě zhoršení parametrů a zkrácení životnosti.
Druhý problém je kontrukce toho bezpečnostního ventilu - dost často je to membrána, která se prostě protrhne a následně přestane těsnit a akumulátor prostě vysychá trvale - opět zhoršení parametrů a životnosti.
Řešení - omezení maximálního nabíjecího napětí - a to jak u alternátoru, tak u případné nabíječky. To napětí se lehce mění s teplotou, ale zjednodušeně by to mělo být 14,0V (tedy v rozmezí 13,8V - 14,2V) při cca 25°C.
Když nabíjím baterku na stole, tak mám nabíječku nastavenou na 14,2V a baterka si na začátku vezme, co jí nabíječka dá (kolem 10A - dáno vybitím baterky a schopnostmi nabíječky) a postupně proud klesá, až pocca 1 dnu je u dobré baterky okolo 0,1A, u méně dobré třeba 0,5A a dále neklesá. Úplně stejně to funguje i v autě při nabíjení z alternátoru.
Je třeba dávat pozor na to, že olověný akumulátor se v principu nabíjí napětím a ne proudem, narozdíl od akumulátorů typu NiCd nebo NiMH. Při nabíjení proudem (některé staré nabíječky) hrozí, že na konci nabíjení bude akumulátor silně plynovat (vařit) protože napětí bude třeba 15V nebo více, což nevadilo u klasických otevřených akumulátorů - dolila se destilovaná voda a jelo se dál, ale vadí u akumulátorů uzavřených - vodu není jak dolívat.
Aby takové baterka nevybuchla, má vestavěný bezpečnostní ventil, který se při překročení tlaku otevře a plyny nechá uniknout.
Problémy jsou dva - uniklé plyny jsou kyslík a vodík, tedy voda a do bezúdržbové baterky je není možné dolít, takže jakýkoliv únik znamená v lepším případě zhoršení parametrů a zkrácení životnosti.
Druhý problém je kontrukce toho bezpečnostního ventilu - dost často je to membrána, která se prostě protrhne a následně přestane těsnit a akumulátor prostě vysychá trvale - opět zhoršení parametrů a životnosti.
Řešení - omezení maximálního nabíjecího napětí - a to jak u alternátoru, tak u případné nabíječky. To napětí se lehce mění s teplotou, ale zjednodušeně by to mělo být 14,0V (tedy v rozmezí 13,8V - 14,2V) při cca 25°C.
Když nabíjím baterku na stole, tak mám nabíječku nastavenou na 14,2V a baterka si na začátku vezme, co jí nabíječka dá (kolem 10A - dáno vybitím baterky a schopnostmi nabíječky) a postupně proud klesá, až pocca 1 dnu je u dobré baterky okolo 0,1A, u méně dobré třeba 0,5A a dále neklesá. Úplně stejně to funguje i v autě při nabíjení z alternátoru.
Je třeba dávat pozor na to, že olověný akumulátor se v principu nabíjí napětím a ne proudem, narozdíl od akumulátorů typu NiCd nebo NiMH. Při nabíjení proudem (některé staré nabíječky) hrozí, že na konci nabíjení bude akumulátor silně plynovat (vařit) protože napětí bude třeba 15V nebo více, což nevadilo u klasických otevřených akumulátorů - dolila se destilovaná voda a jelo se dál, ale vadí u akumulátorů uzavřených - vodu není jak dolívat.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 460
- Registrován: 27 říj 2009 20:25
- tel.: 725722563
- auto: P38 4,6
- Bydliště: Křivoklátsko
Re: Napětí na alternátoru
Týká se to sice P38, ale tam jsem naměřil na altíku 13,6 (to se mě zdálo málo), ale hlavně při zátěži to klesalo až k 12,0V, při standartní zátěži to bylo 13,0V, což ale stačilo na dobíjení - když jsem připojil nabíječku po jízdě, do hodiny vypínala.
Nicméně jsem pro klid koupil od Karla zánovní altík a ten dává taky cca 13,6V, ale drží je pořád - jen při max. zátěži to padne na 13,3-4V. To se mi jeví v pořádku.
Na ostatních autech (Rover, MG) je na alternátoru kolem 14V.
Baterie do RR vybírám podle :
- odolnosti vůči hlubokému vybití
- váhy (ta napoví o konstrukci článků)
- musí mít dolévací otvory
- kapacity
Nicméně jsem pro klid koupil od Karla zánovní altík a ten dává taky cca 13,6V, ale drží je pořád - jen při max. zátěži to padne na 13,3-4V. To se mi jeví v pořádku.
Na ostatních autech (Rover, MG) je na alternátoru kolem 14V.
Baterie do RR vybírám podle :
- odolnosti vůči hlubokému vybití
- váhy (ta napoví o konstrukci článků)
- musí mít dolévací otvory
- kapacity
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
Dolévací otvory bych už dnes nebral jako základní požadavek, zvlášť u baterií v provedení AGM - tedy s elektrolitem nasáklým v skelném rounu. To je něco podobného jako baterie Optima, ale článek není smotaný.
Já jsem to vždy řešil nejdřív s metrem - jak velká baterie se vejde, a druhý parametr byl startovací proud. Tady pozor na porovnávání - jsou dvě metodiky měření, které dávají různé výsledky, takže srovnávat srovnatelné.
13.6V je málo i v horkém létě. Je třeba měřit napětí při zapnutých spotřebičích (světla, ventilátory, vyhřívání skel). Pokud je alternátor načatý a dává málo, tak samotnou baterku může ještě ukrmit, ale další spotřebiče už pořádně ne. Spotřebičům to moc nevadí, ale baterka potom není pořádně dobíjená, což jí nesvědčí.
Já jsem to vždy řešil nejdřív s metrem - jak velká baterie se vejde, a druhý parametr byl startovací proud. Tady pozor na porovnávání - jsou dvě metodiky měření, které dávají různé výsledky, takže srovnávat srovnatelné.
13.6V je málo i v horkém létě. Je třeba měřit napětí při zapnutých spotřebičích (světla, ventilátory, vyhřívání skel). Pokud je alternátor načatý a dává málo, tak samotnou baterku může ještě ukrmit, ale další spotřebiče už pořádně ne. Spotřebičům to moc nevadí, ale baterka potom není pořádně dobíjená, což jí nesvědčí.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Hubert
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 28 čer 2009 19:13
- tel.: 724878985
- auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
- Bydliště: Kousek do Třebíče
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
Jak piše Tomáš. Změř to přímo na baterii. DI ma povolenou ztratu 0.5 V Sam mám stale 0.2 V a kdy zapnu treba světla nebo další větší spotřebič. Tak je klidně i toho pul voltu (0.5V). Což by bylo s tím regulátorem uplně v pořádku.Radek J1 píše:Opravuji alternátor na Disco 1 300 tdi a nový regulátor nabíjení má dávat 14,7V dle katalogu a dává 14,6-14,72V.
Můj dotaz je není to moc ?, když baterka "bezúdržbová" by neměla jít s napětím přes 14,42V.
Díky Radek
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB, D3 swap TDV8 3.6
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
- Hubert
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 28 čer 2009 19:13
- tel.: 724878985
- auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
- Bydliště: Kousek do Třebíče
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
Ještě jsem vypozoroval nevim zda to je jenom u me ale pro dlouhé jízdě cca 2 hod alternator napětí sam sníží o cca 0.3 V. Asi pozná na základe odberu proudu že baterie dobitá. Ale si to moc resim.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB, D3 swap TDV8 3.6
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
A ještě jedna drobnost, co mi teď připomněl Hubert - u běžného digitálního multimetru není problém, aby kecal o 0,1V nebo i víc. Zhoršuje se to s teplotou (na slunci v létě nebo vymrzlé v zimě) a u některých i se světlem - byly na trhu přístroje, které byly citlivé na světlo, protože byly blbě udělané a světlo skrz žlutej plastovej obal svítilo až do čipu.
Takže pokud honíme 0,1V a měřák nám může o 0,1V kecat, tak taky můžeme honit ducha.
Já z tohoto důvodu mám doma stolní měřák, kterej je podstatně přesnější a jednou za čas si na něm ostatní měřáky zkontroluju a stejně to udělám nového měřáku.
Takže pokud honíme 0,1V a měřák nám může o 0,1V kecat, tak taky můžeme honit ducha.
Já z tohoto důvodu mám doma stolní měřák, kterej je podstatně přesnější a jednou za čas si na něm ostatní měřáky zkontroluju a stejně to udělám nového měřáku.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Radek J1
- Příspěvky: 53
- Registrován: 21 úno 2012 13:17
- auto: LR Discovery 1
- Bydliště: Dolní Cerekev
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
Když jsem tam měl starý regulátor tak dával na baterce 14V, při spotřebě 13,9 na volnoběh při 2000 ot/min dával 13,8V .Ztráty cca 0,2V . Koupil jsem nový regulátor přímo na tento alternátor a ten má napětí 14,7.(výrobcem nastavené). Pokud jsem chtěl regulátor na 14,4 tak není na tento alternátor ale na něco jiné( dá se přizpůsobit , ale není to ono).Proto se ptám jak to mají ostatní, co je dobře?
-
- Příspěvky: 460
- Registrován: 27 říj 2009 20:25
- tel.: 725722563
- auto: P38 4,6
- Bydliště: Křivoklátsko
Re: Napětí na alternátoru
To MadTom: 13,6 to drží za všech běžných okolností - o 2-3 desetiny to padne, až když v autě běží úplně všechno, co je na elektřinu,včetně kompresoru.
A jak jsem psal, po jízdě je baterie dobytá z 80-90%, což je maximum, čeho lze v autě dosáhnout.
A jak jsem psal, po jízdě je baterie dobytá z 80-90%, což je maximum, čeho lze v autě dosáhnout.
- Hubert
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 28 čer 2009 19:13
- tel.: 724878985
- auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
- Bydliště: Kousek do Třebíče
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
Tak u mě to má pokračování. Měl jsem neustálý problém s velice pomalým dobíjení baterií. Alternátor dával rovných 14V za všech okolností. Ale na baterii to bylo už jenom 13,8 a při světlech nebo klima jenom 13,6 V. Někde jsem našel že baterii nikdy nedobiju do 100% pokud nebude dobíjena alespoň 14V. Nejrychleji se samozdřejmě dobije když bude dobíjena 14,4 V některé baterie dokonce max 14,8V.
Zde je tabulka napětí po min 2 hod (lépe více) po ukončení nabíjení:
12,6V až 12,8V = 100%
12,4V až 12,5V = 75%
12,1V až 12,2V = 50%
11,9V až 12,0V = 25%
11,8V = vybitý
Já měl standartně jenom 12,1-12,2V.
Po výměně regulátoru který je jak je zde již psáno na 14,7V dobíjí auto jak má na baterii je při zapnutých světlech nebo klimě rovných 14,4V. Když nejde žádný spotřebič tak je to 14,5V cože je v pohodě.
Gelovku nebo ATG baterii nemám tam je vyžadovánono max 14,4V ale u klasické zatopené to může být klidně i 14,6V (14,8V dle výrobce tam spadám i já). Mám Bannerku která právě vyžaduje o něco větší nabíjecí napětí takže teď vše funguje. Druhý den mám stále 12,6V takže dobití na 100%. Nyní řeším problematiku desulface autobaterie.
Alternátor mám Magnet Marelli 12V 100A s měnší řemenicí.
Zde je tabulka napětí po min 2 hod (lépe více) po ukončení nabíjení:
12,6V až 12,8V = 100%
12,4V až 12,5V = 75%
12,1V až 12,2V = 50%
11,9V až 12,0V = 25%
11,8V = vybitý
Já měl standartně jenom 12,1-12,2V.
Po výměně regulátoru který je jak je zde již psáno na 14,7V dobíjí auto jak má na baterii je při zapnutých světlech nebo klimě rovných 14,4V. Když nejde žádný spotřebič tak je to 14,5V cože je v pohodě.
Gelovku nebo ATG baterii nemám tam je vyžadovánono max 14,4V ale u klasické zatopené to může být klidně i 14,6V (14,8V dle výrobce tam spadám i já). Mám Bannerku která právě vyžaduje o něco větší nabíjecí napětí takže teď vše funguje. Druhý den mám stále 12,6V takže dobití na 100%. Nyní řeším problematiku desulface autobaterie.
Alternátor mám Magnet Marelli 12V 100A s měnší řemenicí.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB, D3 swap TDV8 3.6
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Re: Napětí na alternátoru
U D3 řešim po 3 letech KO baterku. Vydrzi 2 dny po dobiti.
(1) Dnes jsem se na to podival a alternator mi dava jiz pri volnobehu 15,2 voltu. Altik mam novy ca rok a pul.
Tak to je predpokladam blbe je je potreba ho dostat nekam k tem 14,5?
Jak? Vymena regulatoru?
(2) Dale predpokladam ze takto dlohym prebijenim bude baterie na odpis, je to klasicka bezudrzbova varta 100Ah.
(3) Proud z baterky po celkovem shutdownu auta = 160mAh, takze to je v pohode, nic ji nezere.
(4) Mam druhou trakcni baterku (http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 14&t=26104) a dneska jsem zjistil, ze asi odesla spinaci jednotka mezi primarni a sekubdarni baterku a drzela stale sepnuta (tj baterie natvrdo propojeny i po vypnuti motoru). To predpokladam cely problem jeste zhorsilo, nicmene jsem druhou ted odpojil a budu resit separe.
Prosim co myslite? Hlavne ad 1) ?
Diky Honza
(1) Dnes jsem se na to podival a alternator mi dava jiz pri volnobehu 15,2 voltu. Altik mam novy ca rok a pul.
Tak to je predpokladam blbe je je potreba ho dostat nekam k tem 14,5?
Jak? Vymena regulatoru?
(2) Dale predpokladam ze takto dlohym prebijenim bude baterie na odpis, je to klasicka bezudrzbova varta 100Ah.
(3) Proud z baterky po celkovem shutdownu auta = 160mAh, takze to je v pohode, nic ji nezere.
(4) Mam druhou trakcni baterku (http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 14&t=26104) a dneska jsem zjistil, ze asi odesla spinaci jednotka mezi primarni a sekubdarni baterku a drzela stale sepnuta (tj baterie natvrdo propojeny i po vypnuti motoru). To predpokladam cely problem jeste zhorsilo, nicmene jsem druhou ted odpojil a budu resit separe.
Prosim co myslite? Hlavne ad 1) ?
Diky Honza
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
160mA tedy 0,16A klidový odběr je doopravdy hodně, zkusme počítat:
0,16A * 24h = 3,84Ah/den pro zjednodušení řekněme, že si auto vezme za den kdy nejede a akumulátoru 4Ah. Dále mějme akumulátor s kapacitou 100Ah a na nastoratování předpokládejme, pro zjednodušení, že potřebujeme 20Ah, takže nám zbývá 80Ah na klidovou spotřebu, tedy 80/4 = 20dní - tedy pokud auto bude stát déle než 20 dní, tak už ho nejspíš nenastartujeme. To je hodně špatně.
Běžně se věci do auta navrhují s klidovou spotřebou pod 1mA - je to spotřeba, co slouží ke udržení nastavení poslední ho kanálu na rádiu a podobně. Takže 160mA je moc.
Nicméně D3 je docela pěkná elektrárna a jednotlivé řídící jednotky se uspávají postupně - třeba po jedné hodině. Proto není tak jednoduché klidovou spotřebu měřit.
0,16A * 24h = 3,84Ah/den pro zjednodušení řekněme, že si auto vezme za den kdy nejede a akumulátoru 4Ah. Dále mějme akumulátor s kapacitou 100Ah a na nastoratování předpokládejme, pro zjednodušení, že potřebujeme 20Ah, takže nám zbývá 80Ah na klidovou spotřebu, tedy 80/4 = 20dní - tedy pokud auto bude stát déle než 20 dní, tak už ho nejspíš nenastartujeme. To je hodně špatně.
Běžně se věci do auta navrhují s klidovou spotřebou pod 1mA - je to spotřeba, co slouží ke udržení nastavení poslední ho kanálu na rádiu a podobně. Takže 160mA je moc.
Nicméně D3 je docela pěkná elektrárna a jednotlivé řídící jednotky se uspávají postupně - třeba po jedné hodině. Proto není tak jednoduché klidovou spotřebu měřit.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Napětí na alternátoru
Jj, rozumim, ja to tedy meril asi 15 minut po vyndani klicku a jeste tam mam par svych veci typu gsm alarm atd, takze mesic je pro me ok... ale prekvapuje me tech 15+ voltu, to je divny.
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Napětí na alternátoru
Můj výpočet byl pro ilustraci a velmi přibližný - to auto musí normálně vydržet s dobrou baterkou 3 měsíce a potom nastartovat. Vem zi dnešní počasí, kdy už je venku okolo nuly a baterku, která je lehce starší. Rázem může být využitelná kapacita okolo 40Ah, kvůli stáří a zimě, a pokud potřebuješ pro nastartování furt našich fiktivních 20Ah, tak máš baterku na 5 dní stání. Což je super představa, když necháš auto na 2 týdny na letišti.
15V je taky hodně blbě, a řekl bych, že to je základní věc, proč ti baterky umírají. Teda pokud těch 15V tam bude třeba po půl hodině provozu, při ohřátem autě. Noderní auta si totiž aktivně regulují napětí alternátoru, takže po startu jsou schopné dávat vyšší napětí, aby se akumulátor rychleji dobyl.
Už jsem to tu psal - pokud baterka není dolývací, tak cokoliv nad 14,4V je problém, protože není jak vrátit zpět uniklou vodu z baterky.
K té klidové spotřebě - řešil jsem to před pár lety a pro autoalarm a podobné věci to vycházelo tak na 0,6mA maximálně - dle požadavků norem na tyhle věci. 10mA které braly některé staré CB stanice už bylo doopravdy hodně.
15V je taky hodně blbě, a řekl bych, že to je základní věc, proč ti baterky umírají. Teda pokud těch 15V tam bude třeba po půl hodině provozu, při ohřátem autě. Noderní auta si totiž aktivně regulují napětí alternátoru, takže po startu jsou schopné dávat vyšší napětí, aby se akumulátor rychleji dobyl.
Už jsem to tu psal - pokud baterka není dolývací, tak cokoliv nad 14,4V je problém, protože není jak vrátit zpět uniklou vodu z baterky.
K té klidové spotřebě - řešil jsem to před pár lety a pro autoalarm a podobné věci to vycházelo tak na 0,6mA maximálně - dle požadavků norem na tyhle věci. 10mA které braly některé staré CB stanice už bylo doopravdy hodně.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Napětí na alternátoru
Tome, je to pravda. Je fakt, scenar 14 dni na letisti sux.
Ze se napeti altiku regiluje v case/zavislosti na teplote jsem nevedel. zkusim, zmerim...
Plus zmerim jeste klidovy odber treba po hodine, projdu co mi tam zere a zkusim to zkouhnout.
Mozna je to fakt teda vse ok, treba jen ty my fidloprcicky co tam mam proste za ty 3 roky zpusobily prilis mnoho deep-cyklu a baterka je proste v tahu.
Je fakt, ze kdybych pocital 1x 5 dni vybiti x 3 roky, tak je to pres 200 cyklu a to je +- zivotnost baterky, ca
Diky
Ze se napeti altiku regiluje v case/zavislosti na teplote jsem nevedel. zkusim, zmerim...
Plus zmerim jeste klidovy odber treba po hodine, projdu co mi tam zere a zkusim to zkouhnout.
Mozna je to fakt teda vse ok, treba jen ty my fidloprcicky co tam mam proste za ty 3 roky zpusobily prilis mnoho deep-cyklu a baterka je proste v tahu.
Je fakt, ze kdybych pocital 1x 5 dni vybiti x 3 roky, tak je to pres 200 cyklu a to je +- zivotnost baterky, ca
Diky
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
- Hubert
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 28 čer 2009 19:13
- tel.: 724878985
- auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
- Bydliště: Kousek do Třebíče
- Kontaktovat uživatele:
Re: Napětí na alternátoru
Kolik je napětí na Altíku a kolik na Baterii? Po cca 15 min jízdy?
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB, D3 swap TDV8 3.6
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
-
- Příspěvky: 359
- Registrován: 16 čer 2013 19:21
- tel.: 720355414
- auto: Discovery Td5
- Bydliště: Polabí
Re: Napětí na alternátoru
V sobotu sem dobíjel pětasedmdesátku baterku v dílně na stole. Otevřel jsem čudlíky, skouknul hladinky, všechno bylo OK., tak jsem nabíjel. Po půl dni jsem nemehlo pitomý vzal flexu a asi metr od baterky něco řezal. To byla pánové šlupka. Baterka se roztrhla, u kontaktu díra a vytrženej bok. Já měl naštěstí, jak na blízko prd vídím brejle, tak sem to nedostal přímo do očí, ale skropilo mě to jináč pěkně.
Vím, že to je trochu od věci, ale bacha na to.
Vím, že to je trochu od věci, ale bacha na to.
Re: Napětí na alternátoru
Huberte jeste jsem to nemeril...
Ale nacetl jsem ze u D3 to fakt resi dosti variabilne del teploty od 15+ voltu po startu a pak to pada dolu, presne jak psal Tom, takze ono je to asi vsechno v poradku...
Hezky to maj popsany na UK foru http://disco3.co.uk/forum/topic91591.ht ... vervoltage
Ale nacetl jsem ze u D3 to fakt resi dosti variabilne del teploty od 15+ voltu po startu a pak to pada dolu, presne jak psal Tom, takze ono je to asi vsechno v poradku...
Hezky to maj popsany na UK foru http://disco3.co.uk/forum/topic91591.ht ... vervoltage
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )