pevnostní nárazník- z čeho?

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mesany
Příspěvky: 222
Registrován: 21 bře 2011 18:49
auto: DII, modely LR 1:10
Bydliště: Brno

pevnostní nárazník- z čeho?

#1 Příspěvek od mesany » 02 lis 2017 21:26

Ahoj, při banálním zajíždění do parkovacího domu jsem svým pevnosťákem trefil roh zdi. Ohnul jsem nárazník, rozbil blinkr a praskly mi obě krycí mřížky před světlama. Nárazník jsem celkem brzo opravil, ale zarazilo mně, z jaké tloušťky plechu je udělaný. Je totiž pouze ze 3mm plechu.
A tady je otázka.. chtěl bych si udělat novej, ale jakou by měl mít plech tloušťku? Buď by byl tak z 5 - 6mm, nebo tenší (3- 4mm). Ten silnější sice asi vydrží případnej náraz a neohne se, ale zase by mohl poškodit rám celého auta tím, že se síla nárazu přenese z nárazníku do rámu. Nebo slabší materiál, kterej se sice ohne, ale zase by se nepoškodilo něco zásadnějšího. Ovšem rovnat i ohnutej 3mm nárazník je teda masakr. Tak teď nevím.. :roll:
Co myslíte vy zkušenější?
rc modely 1:10- 3x Defender, 1x Samurai, 1x Jeep, ve stavbě RRC 2door
Discovery II - Lojzík pro radost

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#2 Příspěvek od MadTom » 02 lis 2017 21:51

A co teprve váha té traverzy. Nechce to plošně zesilovat, ale udělat pevnost vhodnou konstrukcí.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Maxsel
Příspěvky: 3654
Registrován: 23 zář 2007 19:49
auto: Land Rover
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#3 Příspěvek od Maxsel » 02 lis 2017 23:33

MadTom píše: 02 lis 2017 21:51 A co teprve váha té traverzy. Nechce to plošně zesilovat, ale udělat pevnost vhodnou konstrukcí.
:yes
Discovery 4 TDV6 HSE
Discovery 2 TD5

http://www.youtube.com/maxselcz

Wiki
Příspěvky: 512
Registrován: 18 čer 2016 07:34

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#4 Příspěvek od Wiki » 03 lis 2017 06:35

musíš se rozhodnout co bude pro tebe lepší , jestli na svým autě rovnat / či vyměnit / ohnutý pevnostní nárazník nebo rovnat ohnutý rám auta - šasí , nebo rovnat či opravovat objekt do kterýho jsi narazil
Při nárazu musí něco povolit apod. /vždy povolí ten slabší, -tak to na světě chodí :mrgreen: /
zákony fyziky se nedají vochcat :wink:

Uživatelský avatar
DjALF
Příspěvky: 1805
Registrován: 26 dub 2007 02:34
auto: Toyota LC 100
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#5 Příspěvek od DjALF » 03 lis 2017 15:28

MadTom píše: 02 lis 2017 21:51 A co teprve váha té traverzy. Nechce to plošně zesilovat, ale udělat pevnost vhodnou konstrukcí.
Naprostý souhlas :yes a 3mm jsou dostačující možná jen plotnu pod navijákem bych udělal silnější. jinak různé výztuhy a příčky na vhodných místech to zpevní dostatečně
Discovery I 300TDI "Užovka" - lehka OFF kosmetika "už EX"
Toyota Land Cruiser 100 "želva"
http://www.djalf.cz/ http://sportrescue.cz/

Uživatelský avatar
jareku
Příspěvky: 1727
Registrován: 09 zář 2012 23:25
tel.: 737 347 753
auto: RR L322+DEF+SIII
Bydliště: Blansko

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#6 Příspěvek od jareku » 03 lis 2017 19:30

Mám tomu rozumět tak, že jsi naboural podruhé ve stejné garáži? :grin: Tento by šel dobře opravit :grin:
image.jpeg
image.jpeg (37.79 KiB) Zobrazeno 6619 x
Live long and prosper.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#7 Příspěvek od MadTom » 03 lis 2017 19:45

A abych nebyl nekonkrétní, tak je velikej rozdíl v pevnosti u trubky a plechového svařence se stejnou sílou stěny.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#8 Příspěvek od mr-tomas » 03 lis 2017 20:20

Ve prospěch čeho?
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#9 Příspěvek od MadTom » 03 lis 2017 21:24

Ve prospěch té trubky samozřejmě. Asi jsem to měl napsat lépe. A stejně tak snese víc trubka než jekl.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
fugín
Příspěvky: 2271
Registrován: 13 lis 2011 21:56
tel.: 777001161
auto: ex free 1,8/Disco2
Bydliště: opatovice nad labem

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#10 Příspěvek od fugín » 03 lis 2017 21:44

jareku píše: 03 lis 2017 19:30 Mám tomu rozumět tak, že jsi naboural podruhé ve stejné garáži? :grin: Tento by šel dobře opravit :grin:

image.jpeg
Tak ten je naprosto luxusní :rofl
Jinak souhlas s Tomem.
EX: Freelander 1 1,8 benz. 2002
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#11 Příspěvek od Rennie » 03 lis 2017 22:29

Na Jeep XJ jsem si dělal pevnostak. Vše krom plotny pod naviják bylo z 2,5 hardoxu a plotnu jsem mel z 10mm taky hardox. Ta 2,5 měla dostatečnou pevnost a rozumnou vahu
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#12 Příspěvek od mr-tomas » 03 lis 2017 22:32

Z kolikátky Hardoxu? A jak to šlo ohybat?
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#13 Příspěvek od Rennie » 03 lis 2017 22:43

Z 2,5 mm hardox jak píšu výše. Ohýbat to šlo solidně. První jsem udělal základ z tenkých trubek a k tomu dodělal zbytekObrázek
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#14 Příspěvek od mr-tomas » 03 lis 2017 22:49

Myslel jsem tvrdost.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#15 Příspěvek od Rennie » 03 lis 2017 22:57

Tak to už nemohu sloužit. Už je to pár let a tohle ani nebude vědět kolega od kterého jsem ten matros měl
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#16 Příspěvek od mr-tomas » 03 lis 2017 23:05

Škoda, to je dost důležitý aby jsem při ceně materiálu nezjistil v půlce že to nejde ohnout. Dělal jsem si z 600Hardoxu terče a neumím si představit že by se to ohybalo.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Uživatelský avatar
fugín
Příspěvky: 2271
Registrován: 13 lis 2011 21:56
tel.: 777001161
auto: ex free 1,8/Disco2
Bydliště: opatovice nad labem

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#17 Příspěvek od fugín » 04 lis 2017 00:45

Ohnout se to dá, ale materiály jako je Hardox,Weldox nebo Armox jsou vysoceodolné materiály určené primárně tam kde dochází k častému otěru třecích ploch,což se mi zdá v tomto případě zcela zbytečné vzhledem k ceně materiálu a účelu nárazníku.
EX: Freelander 1 1,8 benz. 2002
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá

Uživatelský avatar
mesany
Příspěvky: 222
Registrován: 21 bře 2011 18:49
auto: DII, modely LR 1:10
Bydliště: Brno

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#18 Příspěvek od mesany » 04 lis 2017 05:41

jareku píše: 03 lis 2017 19:30 Mám tomu rozumět tak, že jsi naboural podruhé ve stejné garáži? :grin:
Nene, od té doby si dávám majzla. Jen jsem to chtěl nějak řešit. Ale jak tak čtu, asi je lepší nechat to, jak to je. A snad ani nevyztužovat. Nebo vyrobit novej, ale tloušťku zachovat
rc modely 1:10- 3x Defender, 1x Samurai, 1x Jeep, ve stavbě RRC 2door
Discovery II - Lojzík pro radost

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#19 Příspěvek od Rennie » 04 lis 2017 07:35

Tak ohýbal jsem to tak že jsem začátek privaril a pak postupoval do dál a vždy ohyb po kouscích a znovu bodoval
Šlo to v klidu a nárazník funguje dodnes. Navíc se mi s tím líp pracovalo jak s obyč černou ocelí. Měl jsem z toho hromadu vyztužení subramu kde se pak navarovaly úchyty longarmu.
Pokud budu dělat nárazník na D3 tak opet pouziju hardox
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

JSK
Příspěvky: 350
Registrován: 01 srp 2012 16:05
tel.: 734214238
auto: RRS TDV8
Bydliště: ČB

Re: pevnostní nárazník- z čeho?

#20 Příspěvek od JSK » 04 lis 2017 16:29

Hardox je otěruvzdorný, Weldox je pevnostní a Armex je na pancéřování. Hardox s vyšší tvrdostí jak 400 (je to i součást jeho značení) se velmi špatně ohýbá (praská), nejvhodnější z těchto materiálů je Weldox (vyrábí se z toho např jeřáby). Celková pevnost nárazníku je dána nejen materiálem (síla materiálu, pevnost v tahu a další), ale tvarem a vhodně umístěnými výztuhami. Já se teď snažím připravit si podklady pro výrobu obdoby defičího nárazníku ve stylu Equipe (má ho na bílém Defíku Victom), ale zdá se mi ta moje konstrukce pořád moc těžká. Líbí se mi na něm to, že je sešroubovaný z více dílů (snadnější opravy), pohledově zakrývá naviják i vzhled.
Equipe_DSC_5252_3_4_tonemapped-400x267.jpg
Equipe_DSC_5252_3_4_tonemapped-400x267.jpg (29.75 KiB) Zobrazeno 6494 x

Odpovědět