Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Odpovědět
Zpráva
Autor
Krakonos
Příspěvky: 3
Registrován: 22 čer 2016 14:59

Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#1 Příspěvek od Krakonos » 22 čer 2016 15:44

Ahoj,

někdy během léta se chystám pořídit auto a zalíbil se mi Freelander. Poctivě jsem pročetl spoustu příspěvků tady a udělal si nějaký obrázek. Něco jsem našel, něco jenom částečně. Nenašel jsem třeba kompletního průvodce nákupem, ale zase spoustu dobrých rad. Nechť je tento příspěvek mojim shromaždištěm důležitých věcí a souhrnem informací.

Předem motivace: rád bych auto, které dobře pojede na delší vzdálenosti i třeba po dálnici, ale navíc se nezalekne nějakého terénu na konci a doveze mě ke zdárnému cíli (někam na skály či kaňony). Taktéž by mělo eventuelně sloužit jako rodinné auto, má přítelkyně by se neměla ho bát, ale na nějaké popojížení nebude, na to mám kolo :-). Nájezd nebude také žádný velký, myslím, že do 10k ročně.

Líbí se mi Freelander, nic ostatního mě tolik nezaujalo. Splňuje všechno co bych chtěl, a zdejší fórum je pokladna znalostí. Ačkoliv to není paragon spolehlivosti, tak jsem radši, když vím, co mě čeká, než být překvapen a vydán napospas automechaniků, kteří nejsou šikovní nebo se jim nechce makat na cizím. Rád si také na autě udělám něco sám, hlavně abych věděl, jak to všechno funguje a mohl se vydat bez větších obav na delší cesty...

A nyní si představme, že bych si šel od někoho koupit vůz. Na co se vlastně mám zaměřit? Zajímám se o F1 2002+, TD4,

- Nic nehučí, nevibruje, testnout v terénu HDC i TC.
- Testnout visco, auto by se mělo v max rejdu na neutrál tlačit bez větších problémů. Také se podívat na ojetost penumatik, více ojeté zadní můžou značit problém.
- Testnout spojku, jestli neprokluzuje (ale to je asi buď OK nebo úplně fail, že?)
- Mrknout pod auto, zkontrolovat urvané silentbloky.
- Test IRD. Zkontrolovat, zda neprotéká. Jak se pozná, že dostala v minulosti dardu např. od visca a bude brzy na výměnu?
- Test zadního diferenciálu. Pokud se z něj neozývají hrůzostrašné zvuky, dá se nějak zhodnotit jeho stav?
- Testnout okýnka :-)

Ušlo mi něco zásadního, co se dá testnout před koupí? Mám pocit, že nic dalšího zásadního jsem nepotkal, alespoň ne v nedávné historii (celé fórum jsem nepročetl, to bych u toho seděl ještě rok :-)).

A na co jsem nenašel odpověď je hlavně IRD a zadní diferenciál. Obojí jsou pěkně drahé kousky a ani u jednoho netuším, jak zhodnotit jejich stav. Jediné vodítko je, že pokud je špatné visco, jsou nadměrně zatěžované a selhávají. Co když ale někdo vyměnil visco a IRD se zadním diffem jsou pořád špatné?

Ptám se proto, že se mi vůbec nepříčí koupit si auto v horším stavu a něco opravit, ale abych za to nevyhodil zbytečně peníze, rád bych uměl zhodnotit, co to asi bude.

Očekávám cenu okolo 80-100k v udržovaném stavu, tedy nic není potřeba akutně opravit, ale výhledově brzy ano. Mám přidat/ubrat?

Klidně mě odkažte na jiná vlákna nebo další hledání. Snažil jsem se poctivě projít co jenom šlo, ale určitě jsem něco přehlédl. Vaše návrhy upravím zpátky v postu, ať toho ostatní nemusí tolik pročítat.

Sorry za elaborát a díky za reakce :-)

Uživatelský avatar
hrochado
Příspěvky: 877
Registrován: 08 led 2015 11:20
auto: LC 78
Bydliště: Brno

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#2 Příspěvek od hrochado » 22 čer 2016 20:46

Visko můžeš ještě vyzkoušet tak, že v plném rejdu zařadíš 1. nebo zpátečku a jen pouštíš spojku. Auto by se mělo rozjet bez plynu, jen na volnoběžné otáčky, nemělo by zdechnout, neměly by se ozývat žádné pazvuky.
Auto samozřejmě zvednout a kouknout zespodu, protože je klidně možné, že když je něco z trojice visko, IRD, diferák v háji, tak se shodí dolů celý kardan, včetně visko a auto jede jen na předek. Takže zkušební jízda 10 minut po silnici může vypadat ok a pak koukneš pod auto a zadní náhon tam vůbec není :)
Vodítkem zatuhlé visko může být i to, že jsou v háji její ložiska a nebo silentbloky diferáku ... ale taky to nemusí nic znamenat, jak ty silentbloky, tak ty ložiska jsou levná věc a mění se poměrně často, pokud jsou to nějaké náhrady ...

Ideálně oddělat kryt motoru a kouknout zespodu jestli odněkud neteče olej.
Jak startuje, mělo by to být na první ťuk, ale zase, pokud je to v bazaru, tak tam auto stojí bůh ví jak dlouho, takže i když nenastartuje naporvé, nemusí to nic znamenat ... každopádně po deseti minutách jízdy už by pak nastartovat měl hned ... kontrolka žhavení se ti teď v létě nerozsvítí, to je normální, zapíná se jen od určité teploty vzduchu ...

U TD4 bývá problém ještě spojka, auto je dost těžké a než se naučíš s tím trochu zacházet, tak může dostat dost zabrat ... další věcí je hydraulické spojkové ložisko, které může téct a spojka pak špatně vypíná - jdou špatně řadit rychlosti, takže vyzkoušet - zpátečka jde řadit blbě vždycky, to je vlastnost :D

Ideálně mít diagnostiku a ještě to napíchnout ...

Já mám 2005 TD4 něco přes rok, všechno co popisuješ jsem udělal a spojku mám už komplet vyměněnou a visko taky :)
Ale to auto mám strašně rád, takže do něj i ty prachy tak nějak docela rád liju, když sednu za volant, tak mě to auto prostě baví :D

Přeji šťastnou ruku!

o.
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek

jobers
Příspěvky: 48
Registrován: 23 úno 2016 15:41
tel.: +421905459417
auto: Freelander 1,8 3D

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#3 Příspěvek od jobers » 24 čer 2016 12:37

Som na tom podobne, tiež som si vyhliadol po nedávno zlikvidovanej Honde CRV z prvej generácie mojim synom auto, ktoré sa mi páčilo už dávno ... Free 1 3dv. (keďže ho máme ako druhé v rodine tak som volil vraj spoľahlivý benzín 1,8). Takže som si ho pred pár mesiacmi kúpil, prezrel som ich niekoľko nakoniec som šiel do lacnejšieho s tým že budem musieť čo to povymieňať, ale keďže som nemal istotu že na drahšom kuse bude všetko O.K. tak som to riskol. Voz pôsobil zanedbane, pri riadení bolo na volante cítiť každú nerovnosť takže ako prvé prišli na rad všetky čapy a stabilizačné tyčky, vyzerali ešte ako pôvodné... skorodovaný výfuk (stredný a koncový vymenený za nový) držiak nádrže už aj odlomený (našťastie aj ten som zohnal použitý ale vo veľmi dobrom stave tu na fóre), trochu mi kvapkal olej po odňatí krytu motora sme zistili, že tečie z riadenia tak som ho musel vymeniť lebo už tieklo. Samozrejmosťou bola výmena lanka sťahovanie okna kufrových dverí, nasledovalo rozobratie interiéru jeho úplná očista, ďalej výmena niekoľkých nefunkčných žiaroviek v prístrojovom paneli, prerobenie interiérového osvetlenia na led - keďže u 3dv. vpredu nie je žiadne svetlo absolútne nič tam nebolo vidieť tak aj dodatočná montáž nového do stropu, pod prístrojovku a hlavne do kufra kde je v každom aute tma a teraz je to super. Keďže mám rád kvalitnú reprodukciu hudby tak som ešte vymenil všetky repro za komponentné a vytlmil čalúnenie takže ani pri väčšej hlasitosti nič nerezonuje a hrá to parádne... no a keďže je už teplo tak mám dolu Hagus aj Hard Top a behám bez strechy... to je to prečo som bol do tohoto auta zamilovaný a presne ako píšete, keď si do neho sadnem tak mám radosť z neho (už len za prijateľné peniaze zohnať Soft Top "bikiny" aby som sa nemusel báť :rain - neviete o nejakom? ) nakoniec som do výmeny dielov investoval polovicu kúpnej ceny (najviac bolo riadenie a výfukové potrubie) keďže som ho kúpil za rozumnú cenu tak teraz už ako plne funkčné ma stálo zhruba toľko ako tie ktoré ponúkajú "bez ďalších investícii" ... prikladám pár fotiek ...
Přílohy
bočný pohľad auta.jpg
podlahové svetlo.jpg
kufrové svetlo.jpg
stropné svetlo zapnuté.jpg
Bez strechy.jpg

+kubajz+
Příspěvky: 5
Registrován: 04 srp 2016 13:20

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#4 Příspěvek od +kubajz+ » 04 srp 2016 13:28

Ahoj mam zájem o koupi freelander 1 v naftě.Jaký motor zvolit-72 nebo 82 kw od bmw?Poruchy těchto motoru a manualnich převodovek?O visko jsem už něco pročetl.Nějaké místa na karosérii kde se objevuje koroze?Kolik ma v tp hmotnost brzdeneho přívěsu?Děkuju

Krasty
Příspěvky: 511
Registrován: 17 úno 2012 08:33
Bydliště: Vitorazsko

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#5 Příspěvek od Krasty » 05 srp 2016 07:25

Kazde auto ma sve. Cim je auto jednodussi, tim se snaze opecovava. Jak po ekonomicke strance, tak i obtiznosti.
Ja koupil celkem srot, ale vse jsem opravil/nechal si opravit a auto ted normalne jezdi. Musi se pocitat s tim, ze je tam proste navic permanentni 4x4 a tudiz rozvodovka, visko, diferencial a vsechny problemy s tim spojene, ktere u ostatnich aut bez 4x4 nejsou (repas visko, vymeny oleju apod).
S tim jake koupit neporadim...ja mam 72 kw, mam ho jako pracovni, do lesa, na ryby. Nikde nerezne a to se s tim nemazlim. Zase jsem ale slysel od mechanika, ze mu tam nekdo privezl to same a bylo shnile. Je to auto od auta, takze zaklad je si dobre vybrat. Jsou veci, ktere jdou opravit a "vyplati" se to a pak jsou veci, ktere uz jakoby neopravis nebo s tim pak furt laborujes (napr. kdyz je to auto nejak prohnile).

1) Zkontroluj, zda to vubec ma kardan (obcas se stane, ze ho nekdo sunda a prodava bez nej :-) )
2) Dej plnej rejd a zkus auto na rovince (asfaltu) sam zatlacit (mel bys to dokazat jak dopredu, tak dozadu), pokud ne, tak to zkus na volnobeh motorem. Pokud se bude auto hodne sprajcovat, tak visko potrebuje repas, pripadne uz od toho muze byt "chycena" rozvodovka a to je drazsi špás.
3) Pri trochu prudsim rozjezdu a jeste lepe do zatacky by nemelo nikde nic bouchat. Myslim na jednicku pri rychlejsim pusteni spojky.
4) Nemel bys slyset vibrace pri jakychkoliv otackach (hlavne kolem 2000)
5) Jakekoliv huceni signalizuje mensi/vetsi problem
6) Sjete pneumatiky (vyskakane) - budto problem "jen" se silentblokama v naprave (zadni pneu ojete/vyskakane z vnitrni strany) a nebo kdyz jsou vyskakane po cele plose, tak zadni tlumice nebo to pry muze byt i nasledek zatuhle visco.
7) Uniky kapalin - to, ze obcas nekde ukapne mot.olej, to je jaks taks v norme (ja od vymeny k vymene "vykapu" tak 2 litry), ale kdyz se treba ztraci voda, tak budto vodni pumpa nebo treba praskle topeni a nebo to muze jit do oleje, takze tez je potreba zkontrolovat vicko od oleje...jeslti nema svetly povlak a nebo taky nadrzku vody, zda neni "olejova".
8 ) Brzdy - hodne se pise, ze brzdi spatne, ale to uz musi byt nejaka zavada. Ja si koupil nove desticky, pakny a valecky, kotouce jsem si nechal na soustruhu srovnat a auto brzdi na dotek.
9) Funkce dalkoveho odemykani/zamykani
10) Stahovacky oken, zda pri sjizdeni, vyjizdeni nic nekrupe.
11) Otevirani kufru ...tam byva casto zadrhel. Kdyz chces otevrit kufr , tak po zmacknuti by melo napred sjet o tak 5 cm zadni okno kufrovych dveri a pak by mel povolit zamek a naopak pri zabouchnuti by melo to okenko zase vyjet zpet.
12) Vyzkouset si vsechny veci od klaksonu pres klimatizaci, abs, funkci sjezdu z kopce (apropo to TC=track control mam celou dobu odpojene a nijak mi to nevadi).
13) A jasne ze by nemely svitit zadne kontrolky - nejlepe napichnout na diagnostiku.

Je to muj nahled na auto, kdyz bych znovu sel kupovat Free1 s motorem 72 kw.
Vse se da opravit, zalezi na tom za kolik auto kupujes, co do toho chces vrazit atd.

Jak jsem psal, vse ale zalezi na predchozim majiteli, jak se o nej stara, co ti k tomu rekne a jak se tomu da verit. Da se koupit lestenka, ktera se po par mesicich rozpadne a nebo koupis spinave vypadajici auto a pritom muze byt po technicke strance ok.
Freelander 1 2,0 Tcie, 5 dv. rok 1998
Volvo XC90 2,5 T (LPG) rok 2005
Honda Civic 1,5i16V rok 1993

Honda CBR954 RR, Jawa 250, Parez (predrenovacni stav bohuzel bez TP)

Ryba je nejslusnejsi tvor na zemi....NEBERE A NEBERE :-)

+kubajz+
Příspěvky: 5
Registrován: 04 srp 2016 13:20

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#6 Příspěvek od +kubajz+ » 05 srp 2016 11:28

Děkuji za informace :-) Sháním auto s nižšími náklady na údržbu a 2t na kouli na tahání podvalu a co jsem se díval na díly tak nic hrozného co se ceny týče.Tuším že zde jsem se dočetl že freelander má 2t na kouli (hmotnost brzdeneho přívěsu).Ma to tedy 2 t na kouli?S autem by se jezdilo jen po cestě takže kardan by šel dolů nejspíš.Šlo mi o to třeba jestli zde dochází k praskání pistu na dieslu nebo problém s protocenyma poloosama jako u nejmenované značky auta apod.Děkuji

Krasty
Příspěvky: 511
Registrován: 17 úno 2012 08:33
Bydliště: Vitorazsko

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#7 Příspěvek od Krasty » 05 srp 2016 13:27

jj, ma to 2 t na brzdenej prives.
Jinak si myslim, ze to je trochu vic robusneji konstruovane auto. Neni to sice offroad, ale taky ne obycejny brichoplaz, takze protoceny poloosy, to bys s tim musel delat psi kusy.
Motorove si myslim, ze to je celkem v pohode... jen ten kardan asi budes potrebovat jak v zime, tak i pripadne nekde na trave, dkyz za sebou budes mit 2 t, ale to poznas sam. Sundat a nandat ho je vlastne jen 12 sroubu...
Freelander 1 2,0 Tcie, 5 dv. rok 1998
Volvo XC90 2,5 T (LPG) rok 2005
Honda Civic 1,5i16V rok 1993

Honda CBR954 RR, Jawa 250, Parez (predrenovacni stav bohuzel bez TP)

Ryba je nejslusnejsi tvor na zemi....NEBERE A NEBERE :-)

+kubajz+
Příspěvky: 5
Registrován: 04 srp 2016 13:20

Re: Příručka pro nákup Freelandera 1 (souhrn + doplňující otázky)

#8 Příspěvek od +kubajz+ » 05 srp 2016 19:18

Zatím díky moc :yes

Odpovědět