Vojenské navijáky

Předchůdci Defenderů a další veteráni

Moderátor: Rover

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Ken
Příspěvky: 358
Registrován: 07 pro 2006 20:49
Kontaktovat uživatele:

Vojenské navijáky

#1 Příspěvek od Ken » 29 říj 2007 20:02

Nevím jestli toto téma sem patří, ale potřeboval bych pro kamaráda, co pořídil pinzgauera nějaké info o navijácích, které umí tahat auto do všech stran, ten rozvod lan je proveden pod autem. Chtěl by na tomto vozítku provést onen rozvod, leč nemá s touto záležitostí tolika zkušeností a rád by se inspiroval nějkými fotkami, nebo odbornými radami zkušenějších. Děkuji
Land Rover Defender 110 TD5

ATOL
Příspěvky: 410
Registrován: 09 úno 2007 14:27
tel.: 777 832 708
Bydliště: Vojnův Městec

#2 Příspěvek od ATOL » 30 říj 2007 01:22

nevím jak to je na Pinckovi ale asi to bude obdoba jak u vejtřasky...
vejsřaska, která měla naviják, tak měla na podvozku kladky, kterýma se lano protáhlo podle potřeby...buď dopředu, nebo dozadu...do boků to asi nepůjde...
JEEP Wrangler Rubicon, JEEP Grand Cherokee, Polaris RZR 900 XP, Polaris Sportsman 850 XP,

Uživatelský avatar
Ken
Příspěvky: 358
Registrován: 07 pro 2006 20:49
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Ken » 30 říj 2007 09:53

Ano, tak něco podobného by chtěl vybudovat na tom Pinzgauerovi. Myslím že podobný to bylo i na Tatře 813. Ten gauer je le lehoučkej jak lanďák, tak ho napadlo se zeptat tady, jestli to na autě někdo nemá, kde by to mohl očumnout a pak něco podobného vytvořit u sebe.
Land Rover Defender 110 TD5

Uživatelský avatar
1960SeriesII
Příspěvky: 3216
Registrován: 04 kvě 2007 07:45
tel.: 774747556
Bydliště: Přes kopec od Hořovic
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od 1960SeriesII » 05 pro 2007 15:24

Ahoj, je to trochu se zpožděním, ale právě jsem zjistil, že něco podobného měly 101 FC, takže by něco možná bylo v manuálech k tomuhle kousku - dají se sehnat na CD na netu. Ale nevím, jestli to stojí za to, jestli to samé měly i V3S :lol:
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"

Uživatelský avatar
1960SeriesII
Příspěvky: 3216
Registrován: 04 kvě 2007 07:45
tel.: 774747556
Bydliště: Přes kopec od Hořovic
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od 1960SeriesII » 05 pro 2007 16:34

Takhle se to tehdy jmenovalo, takhle to fungovalo:
Nokken Winch Model R1BJ
The Nokken is a Norwegian winch normally used in forestry, and manufactured by Hordaland Mek. Approximately 20% of the 101 vehicles, except ambulances, were fitted with these winches as far as I know. This winch is more versatile than others. The cable can be lead to the front or rear of the vehicle. With a cable length of 65 metres, it is twice as long as normally found on an electric drum winch. Winching speed is variable, depending on gearbox, transfer gear and throttle settings. Being a capstan winch, the cable load is constant, unlike an electric drum winch which is dependent upon how much cable is on the drum and upon the state of the battery.

Important Points:
A minimum of 5 wraps of cable on the take up drum should be maintained when winching. Mark the cable with paint or plastic tape so that it can be seen from the driver's seat.
Initial winch load can exceed that to which the winch was originally set due to corrosion, temperature etc.
This winch should not be used for lifting. Legal requirements apply in this situation.
Cable should be checked prior to load setting and any use. Replace it if there are any signs of damage, wear or corrosion.
The cable should be cleaned, checked and re-greased prior to load setting and any trip where winching may be required.
Use EP90 gear oil to lubricate winch moving parts.

Setting the Winch:
The winch clutch on a forward control 101" is adjusted to ensure slippage between 2100 and 2200 kilogram force by delivery on cable load. This is checked by the following process (remember that winching is dangerous and operators need to be well protected):

Two people are required. Connect a load cell or strain gauge to a sturdy tree via a strap or chain. The instrument's scale must exceed the requirements (2200kgf). The winch cable from the vehicle is connected to the load cell. The person reading the load cell should be protected by another vehicle or heavy barrier. The person adjusting the winch clutch will be protected by that vehicle. Operate the winch as described in the Military User Handbook, optional equipment section page number 173--, to release approximately 75% of the cable. Select first or second gear. Use the vehicle brakes to slowly increase the vehicle load until the winch clutch slips (vehicle stationary). A jerking motion indicates the winch clutch is slipping. If the load reading on the load cell exceeds 2200 kilograms, stop winching and reduce the clutch load. If the load reading fails to reach the 2200 kilogram mark, stop winching and increase the clutch load. This is adjusted by rotating the adjusting nut (lock-nut on storage drum shaft). Clockwise to tighten and increase the load. Anti-clockwise to loosen and decrease the load. Note the adjustment in the critical area can be rapid! Only adjust the nut one flat at a time.

- Copyright Rod Genn 1996
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"

Odpovědět