Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Moderátor: Acon
-
- Příspěvky: 14954
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Když hlavní baterie úplně umře, tak ji to chce odpojit úplně a startovat jenom z té pomocné.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Tak to potom záleží jak to má kdo nabastlené - předpokládám doporučené zapojení - hlavní baterie je napevno připojena ke startéru i elektrickému rozvodu vozidla a sekundární baterie se připojuje pomocí relé paralelně k té hlavní
pojem - hlavní baterie úplně vybitá - pokud si mám představit 0 V tak potom ano veškerý proud pro start půjde ze sekundární,
jenže ve skutečnosti pokud je hlavní baterie "vybitá" tzn že nedokáže otočit startérem tak ve skutečnosti pořád má nápětí třeba 10V pak se proud rozdělí poměrem mezi hlavní a sekundární baterii úměrně poměru jejich napětí a odporům na vedení je to stejné jako když startuješ pomocí starovacích kabelů z druhého auta
nevím jak ten cyrix ale u T-maxe spíná cívku relé pomocí hlavní baterie takže úplně vybitá hlavní baterie znamená že sekundární se nepřipojí (relé nesepne, nemá napájení) je to tak proto aby při úplném vybití sekundární baterie bylo možno udělat manual link a pokračovat v napájení lednice z baterie hlavní
v případě že by nastala kombinace úplně vybité baterie hlavní a nabité baterie sekundární tak buď propojit startovacím kabelem natvrdo, nebo tenkým káblíkem připojit napětí sekundární baterie na cívku relé pro sepnutí
ve skutečnosti to relé sepne i při 10V na hlavní baterii
pojem - hlavní baterie úplně vybitá - pokud si mám představit 0 V tak potom ano veškerý proud pro start půjde ze sekundární,
jenže ve skutečnosti pokud je hlavní baterie "vybitá" tzn že nedokáže otočit startérem tak ve skutečnosti pořád má nápětí třeba 10V pak se proud rozdělí poměrem mezi hlavní a sekundární baterii úměrně poměru jejich napětí a odporům na vedení je to stejné jako když startuješ pomocí starovacích kabelů z druhého auta
nevím jak ten cyrix ale u T-maxe spíná cívku relé pomocí hlavní baterie takže úplně vybitá hlavní baterie znamená že sekundární se nepřipojí (relé nesepne, nemá napájení) je to tak proto aby při úplném vybití sekundární baterie bylo možno udělat manual link a pokračovat v napájení lednice z baterie hlavní
v případě že by nastala kombinace úplně vybité baterie hlavní a nabité baterie sekundární tak buď propojit startovacím kabelem natvrdo, nebo tenkým káblíkem připojit napětí sekundární baterie na cívku relé pro sepnutí
ve skutečnosti to relé sepne i při 10V na hlavní baterii
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
mrtvou baterií jsem samozřejmě myslel takovou, co rozsvítí kontrolky, ale neotočí startérem. V tom případě si myslím, že ten 120A cyrix je slabý na propojení obou baterií
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
proto jsem sel do to Tmaxe, ten ma 250A trvaly, 400A kratkodoby
starter podle teploty motoru, teploty a napeti baterie muze vzit 100A ale treba i 500A
starter podle teploty motoru, teploty a napeti baterie muze vzit 100A ale treba i 500A
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
On se i ten Cyrix dělá v silnějších verzích - 240/400A krátkodobě, jako ten T-max ...
Já se v tom zase tolik nevyznám, takže jsem koupil ten 120/150A ... ještě jsem s tím teda nestartoval a naviják nemám (jen jsem zkoušel, že při zmáčknutí tlačítka start assit to rele cvakne - sepne).
Druhou baterku mám na kempovací světla a bufíka, právě z důvodu, abych si nevyšťavil tu startovací, takže ten start assist je tam pouze pro nouzový případ, že bys měl starou startovací baterku a ta ti nečekaně klekla, pokud máš baterku v cajku, tak by vlastně díky tomu relé nemělo dojít k tomu, že si ji vyšťavíš používáním nějakých přídavných zařízení a tudíž tu funkci asistenta nepotřebuješ ... pokud máš chcíplou baterku a předpokládáš, že budeš pokaždé v zimě startovat díky asistentovi na tu druhou, tak na to určitě namyšlené není ...
Já se v tom zase tolik nevyznám, takže jsem koupil ten 120/150A ... ještě jsem s tím teda nestartoval a naviják nemám (jen jsem zkoušel, že při zmáčknutí tlačítka start assit to rele cvakne - sepne).
Druhou baterku mám na kempovací světla a bufíka, právě z důvodu, abych si nevyšťavil tu startovací, takže ten start assist je tam pouze pro nouzový případ, že bys měl starou startovací baterku a ta ti nečekaně klekla, pokud máš baterku v cajku, tak by vlastně díky tomu relé nemělo dojít k tomu, že si ji vyšťavíš používáním nějakých přídavných zařízení a tudíž tu funkci asistenta nepotřebuješ ... pokud máš chcíplou baterku a předpokládáš, že budeš pokaždé v zimě startovat díky asistentovi na tu druhou, tak na to určitě namyšlené není ...
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
jeste jsem zapomel, vetsinou se jako sekundarni baterie dava trakcni protoze snese opakovane hluboke vybiti malym proudem, a temto bateriim velke spicky pri startu nedelaji moc dobre
-
- Příspěvky: 14954
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Ad trakční baterie - nebo karavanová - už jsem o tom psal, nové AGM baterie umí jak dávat velké proudy, tak snášet cyklické vybíjení.
Ad použití záložní baterie jako startovací, pokud to ta hlavní nedá - jetu několik možností, buďto hlavní baterie autu "uživí", ale už neotočí motorem, tam pomůže link nebo bateriemi, ale 150A nemusí stačit. Co jsem popisoval já je případ, že hlavní baterie úplně umře a bude nutné je se systému vyřadit, nikoliv že ji svojí blbostí (zapomenutá světla) vycucám. V takovém případě, budu určitě na nějakém hodně blbém místu, a budu rád, že to nastartuju ze záložní baterky. Buďto je prohodím, nebo budu mít to hlavní relé natolik dimenzované, že mi to umožní.
Co se týče zatížitelnosti kontaktů - něco jiného je trvalý proud, něco jiného krátkodobý (startování) a něco jiného je spínání pod proudem. To poslední tady nehrozí, od toho je tam spínač na startéru. Podle mě, větší problém je dimenzování kabelů a propojovacích ok k nim, aby to celé bylo alespoň v dimenzi pro startér a nevznikly někde slabá místa.
Startovací kabely jsou možné řešení, ale to musí být z čeho startovat.
Podstatné je, aby nějaká chytrá elektronika se uměla aktivovat z kterékoliv z baterek, nebo to šlo přepojit. A pokud už to hlavní výkonové relé budu ovládat něčím složitým a inteligentním, tak doporučuju připravit to na možnost připojení ručního vypínače, kterým to relé sepnu, když ta chytrá věc umře. Naposledy jsem to řešil loni v Bosně, akorát dráty a vypínače jsem sebou navíc neměl, tak jsme vybitou přídavnou baterku nabili v kempu nabíječkou a telefony se za jízdy nabíjely z té hlavní.
Ad použití záložní baterie jako startovací, pokud to ta hlavní nedá - jetu několik možností, buďto hlavní baterie autu "uživí", ale už neotočí motorem, tam pomůže link nebo bateriemi, ale 150A nemusí stačit. Co jsem popisoval já je případ, že hlavní baterie úplně umře a bude nutné je se systému vyřadit, nikoliv že ji svojí blbostí (zapomenutá světla) vycucám. V takovém případě, budu určitě na nějakém hodně blbém místu, a budu rád, že to nastartuju ze záložní baterky. Buďto je prohodím, nebo budu mít to hlavní relé natolik dimenzované, že mi to umožní.
Co se týče zatížitelnosti kontaktů - něco jiného je trvalý proud, něco jiného krátkodobý (startování) a něco jiného je spínání pod proudem. To poslední tady nehrozí, od toho je tam spínač na startéru. Podle mě, větší problém je dimenzování kabelů a propojovacích ok k nim, aby to celé bylo alespoň v dimenzi pro startér a nevznikly někde slabá místa.
Startovací kabely jsou možné řešení, ale to musí být z čeho startovat.
Podstatné je, aby nějaká chytrá elektronika se uměla aktivovat z kterékoliv z baterek, nebo to šlo přepojit. A pokud už to hlavní výkonové relé budu ovládat něčím složitým a inteligentním, tak doporučuju připravit to na možnost připojení ručního vypínače, kterým to relé sepnu, když ta chytrá věc umře. Naposledy jsem to řešil loni v Bosně, akorát dráty a vypínače jsem sebou navíc neměl, tak jsme vybitou přídavnou baterku nabili v kempu nabíječkou a telefony se za jízdy nabíjely z té hlavní.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Adam P.
- Příspěvky: 955
- Registrován: 20 čer 2014 13:33
- tel.: 777241654
- auto: defík 130 TD5 2001
- Bydliště: teď drnholec, ale původem su kyjovják!
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
přesně, já to nemám na nějaké složité instalace, kombinace solárů atp. já prostě potřebuju druhou baterku pro bufíka (příp. ledničku a dobíjení telefonu, foťáku) a vyřešit to tak, aby to fungovalo nakonec se mně asi jako nejlepší a nejjednodušší (kabeláž, instalace) jeví ten cyrix. hlavní baterka živí auto a startuje, druhá se při jízdě dobíjí a při stání se odpojí od hlavní a živí spotřebiče. když se vypráská, tak holt netopím, nenabíjím telefon, nechladím v ledničce. a co, to přežiju. horší by bylo, kdybych někde uprostřed lesa v gruzii na těžko přístupném místě nenastartoval. a navíc, my málokdy zůstáváme na jednom místě déle než dvě noci, takže fakt skoro denně nějakou dobu jedeme, tím pádem dobíjím jednu nebo dvě autobaterky. takže já osobně pochybuju, že by se mně tím bufíkem vůbec podařilo tu druhou baterku někdy úplně vybít. a telefon s foťákem na cestách dobíjíme jednou za čas a skoro vždycky za jízdy. myslím, že bych to zvládl i s jednou baterkou. ale jistota je jistota a chcu mět klid. čili mně z toho ten cyrix vychází nejlépe...
Naposledy upravil(a) Adam P. dne 26 dub 2019 13:35, celkem upraveno 1 x.
defender 130 TD5 2001 a SAAB 9-5 aero 2007 //// EX: defender 110 TD5 2003 a SAAB 9-3 LPT 2000 :)
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
klidne muzes ve stavu nouze udelat link natvrdo startovacim kabelem ja je vozim stale
anebo sundat kabely z rele spojit je sroubem a zaizolovat nebo je hodit pod jeden sroubek na relatku primo at ten spoj nelita nekde v motoraku fantazii se meze nekladou
anebo sundat kabely z rele spojit je sroubem a zaizolovat nebo je hodit pod jeden sroubek na relatku primo at ten spoj nelita nekde v motoraku fantazii se meze nekladou
- Adam P.
- Příspěvky: 955
- Registrován: 20 čer 2014 13:33
- tel.: 777241654
- auto: defík 130 TD5 2001
- Bydliště: teď drnholec, ale původem su kyjovják!
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
jasně, já starťáky taky vozim furt s sebou. takže já ani nepotřebuju to relé (cyrix) s nějakým assist-startem. prostě v nejhorším si pomožu start. kabely...
defender 130 TD5 2001 a SAAB 9-5 aero 2007 //// EX: defender 110 TD5 2003 a SAAB 9-3 LPT 2000 :)
-
- Příspěvky: 14954
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Přesně tohle všechno je možné. Jako elegantní řešení se jeví možnost jeden kabel z toho velkého relé odšroubovat a posunout na svorku vedle, aby to bylo upevněné. Akorát je s tím potřeba počítat při instalaci, aby na to bylo místo. A místě většinou moc není.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Přesně takhle jsem uvažoval já, původně jsem ani nevěděl, že tam nějaký asistent startu je ... prostě jen věc, která po nastartování baterky spojí a po vypnutí motoru rozpojí ... a na to těch 120 resp. 180A ve špičce myslím stačí ...Adam P. píše: ↑26 dub 2019 13:32 přesně, já to nemám na nějaké složité instalace, kombinace solárů atp. já prostě potřebuju druhou baterku pro bufíka (příp. ledničku a dobíjení telefonu, foťáku) a vyřešit to tak, aby to fungovalo nakonec se mně asi jako nejlepší a nejjednodušší (kabeláž, instalace) jeví ten cyrix. hlavní baterka živí auto a startuje, druhá se při jízdě dobíjí a při stání se odpojí od hlavní a živí spotřebiče. když se vypráská, tak holt netopím, nenabíjím telefon, nechladím v ledničce. a co, to přežiju. horší by bylo, kdybych někde uprostřed lesa v gruzii na těžko přístupném místě nenastartoval. a navíc, my málokdy zůstáváme na jednom místě déle než dvě noci, takže fakt skoro denně nějakou dobu jedeme, tím pádem dobíjím jednu nebo dvě autobaterky. takže já osobně pochybuju, že by se mně tím bufíkem vůbec podařilo tu druhou baterku někdy úplně vybít. a telefon s foťákem na cestách dobíjíme jednou za čas a skoro vždycky za jízdy. myslím, že bych to zvládl i s jednou baterkou. ale jistota je jistota a chcu mět klid. čili mně z toho ten cyrix vychází nejlépe...
Když jsem zjistil, že to má tu funkci asistenta, tak jsem si to nechal vyvést na cool tlačítko na palubovku, ale pochybuju, že bych to někdy moc použil ... prostě když zjistím v zimě, že mi auto déle točí, tudíž mi odchází startovací baterie, tak ji prostě vyměním ...
Veškeré spotřebiče při odstaveném autě jedu z té záložní, takže se nemůže stát, že ta startovací baterka padne. Takže je to fakt taková nouzovka...
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
takže je to tak, jak jsem si původně myslel a shrnu to vzhledem k otázce od TGB
Cyrix ano, ale 230A/500A, k tomu pořádné dimenzované kabely
já k tomu připojím sekundárně žlutou Optimu a hudba může hrát
Cyrix ano, ale 230A/500A, k tomu pořádné dimenzované kabely
já k tomu připojím sekundárně žlutou Optimu a hudba může hrát
- TBG
- Příspěvky: 796
- Registrován: 10 kvě 2014 18:31
- tel.: 774tři448pět8
- auto: D2 + Iseki TU155
- Bydliště: 49.8982500N, 18.0989269E
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Asi jen doplním xxx - ANO, za předpokladu, že počítám s vysokým odběrem z vestavbové baterky, startér-naviják. A natáhnout přes půl auta kabely jak ke svářečce......
- pojir
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 20 zář 2013 12:29
- tel.: 602727915
- auto: D2
- Bydliště: u Blanska
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Tak jedna vec je kdyz jsou ty baterky kazda na jinym konci auta a a jina vec kdyz jsou tesne vedle sebe (napr. u D2 v motorovym prostoru nebo u defa pod sedackou)...
Jakkoliv vysoko vyskocis, nikdy nepreskocis svoji prdel.
-
- Příspěvky: 14954
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Poznámka od TBG o dlouhých kabelech přes celé auto je naprosto na místě. Ale na druhou stranu, pokud dám druhou baterku v D2 někam do kufru, a chci aby to pořádně fungovalo při dobíjení, tak tam stejně musím dát pořádnej kabel, jinak ta baterka bude dobíjená málo, zvlášť pokud z ní, respektive z vývodů na ni připojených, bude něco živené i něco za jízdy.
A když už tam dát takové kabely - průřez 25mm2 není zase tak moc, tak to je víc, než velká část startovacích kabelů, co se tak různě vyskytují, takže potom není problém, aby auto v případě nouze nastartovalo i z této baterky, teda pokud toho ta baterka bude schopná (karavanové na to dělané nejsou). Takže potom už je to jenom o vhodně dimenzovaném relé.
A když už tam dát takové kabely - průřez 25mm2 není zase tak moc, tak to je víc, než velká část startovacích kabelů, co se tak různě vyskytují, takže potom není problém, aby auto v případě nouze nastartovalo i z této baterky, teda pokud toho ta baterka bude schopná (karavanové na to dělané nejsou). Takže potom už je to jenom o vhodně dimenzovaném relé.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
dotaz chlapi - ten cyrix 230A (nebo něco podobného) máte propojený kabely s průřezem 25 nebo 50mm2 (délku za cyrixem ke druhé baterii vidím na max 4m)?
edit: nechci to zbytečně předimenzovat, ale taky nechci hořet
edit: nechci to zbytečně předimenzovat, ale taky nechci hořet
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Na netu jsou kalkulačky které ti vypočítání průřez vodiče podle zadaných parametrů. D3 má altík 230A? Já bych to stavěl na výkon alternátoru.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy