Zinkovat pružiny?
Moderátor: Acon
Zinkovat pružiny?
Má někdo zkušenosti se žárovým zinkováním pružin? Dělám takovou malou generálku a nevím zda ta teplota při zinkování, nemůže změnit vlastnosti pružin. Dík
-
- Příspěvky: 15101
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Zinkovat pružiny?
Já bych to nedělal. Odstranit barvu - asi nejradši chemicky, pružiny se potom dají dobře umýt a nehrozí jejich požkozený škrábancema a potom klasický barvy. Komaxit ne. Barvy takový, co zůstanou pružný. A odstín dle libosti, taková svítivě oranžová musí funkci pružin zlepšit o 100%.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 2725
- Registrován: 15 črc 2008 21:30
- tel.: 736769704
- auto: Discovery TD5,F2
- Bydliště: kousek od Nového Jičína
Re: Zinkovat pružiny?
S oranžovejma pruzinama to bude fakt luxus jako maskota vozu doporucujiMadTom píše:Já bych to nedělal. Odstranit barvu - asi nejradši chemicky, pružiny se potom dají dobře umýt a nehrozí jejich požkozený škrábancema a potom klasický barvy. Komaxit ne. Barvy takový, co zůstanou pružný. A odstín dle libosti, taková svítivě oranžová musí funkci pružin zlepšit o 100%.
- Přílohy
-
- fík.jpg (9.56 KiB) Zobrazeno 10329 x
- macejky1
- Příspěvky: 2217
- Registrován: 18 lis 2008 13:06
- tel.: 736245909
- auto: EX Freelander, RRC
- Bydliště: Trebíc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zinkovat pružiny?
Pružiny rozhodně nezinkovat žárově. To samý platí i pro stabilizační tyče a vůbec všechno co je vyrobený z pružinový oceli. V každé zinkově kde na to úplně nekašlou ti to řeknou. Při žárovým zinkování se teploty pohybují okolo 600 - 650 °C což je už v podstatě žíhací teplota. Vlastnosti pružinových ocelí se tím nenávratně změní "zničí".
Komaxitu bych se tolik nebál. I přímo v INVELU některé pružiny komaxitují když to zákazník chce kupodivu jim to drží.
Jinak bych doporučil našopovat / metalizovat každý tomu říká jinak nebo polyuretovou barvu.
Komaxitu bych se tolik nebál. I přímo v INVELU některé pružiny komaxitují když to zákazník chce kupodivu jim to drží.
Jinak bych doporučil našopovat / metalizovat každý tomu říká jinak nebo polyuretovou barvu.
EX-FREELANDER 2.0Di - lift 2", zátěž. pruž., 29" AT/MT, polybush, CB, webasto, zahrada, HELLA, šnorchl
RRC 3.5V8 EFI MY1986 - Barnabáš ve fázi vývoje
Harley Davidson Street 750 MY2018 - custom
RRC 3.5V8 EFI MY1986 - Barnabáš ve fázi vývoje
Harley Davidson Street 750 MY2018 - custom
- fugín
- Příspěvky: 2281
- Registrován: 13 lis 2011 21:56
- tel.: 777001161
- auto: ex free 1,8/Disco2
- Bydliště: opatovice nad labem
Re: Zinkovat pružiny?
Pravda pravda,ještě bych to malinko rozšířil. Žárově zinkovat není dobré konstrukční oceli třídy 12 až 16 určené pro namáhané strojní součásti (pevnostní šrouby,výztuhy,některé hřídele apod.) Jsou tepelně zušlechtěné a ohřevem ztrácí danou pevnost. Lépe je nechat pokovit galvanicky,nebo ošetřit nátěrem. Zinková barva se dá koupit i ve spreji a nějaký čas dokonce i vydrží.
Naposledy upravil(a) fugín dne 15 pro 2012 21:52, celkem upraveno 1 x.
EX: Freelander 1 1,8 benz. 2002
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá
- forester
- Příspěvky: 624
- Registrován: 17 črc 2011 22:49
- tel.: +421 905 979 273
- auto: DI300Tdi ARO 240
- Bydliště: Martin
Re: Zinkovat pružiny?
No ak by to musel byť zinok,tak potom nanesený elektrochemicky,tým sa nemenia mechanické vlastnosti materiálu.Ovšem životnosť tejto povrchovej úpravy je vo vlhkosti a soli z ciest mizerná.Toto zinkovanie je vhodné ako podklad pod polyuretánové farby.Ten komaxit je sviňa,ak sa oddelí od podkladu,začne sa pod ním držať vlhkosť a extremne to koroduje,dokonca aj rezaví!!!
V jednoduchosti je krása.
Re: Zinkovat pružiny?
Dík, za info, myslel jsem si to, jen jsem nebyl jistej těma teplotama zinkování a v jakých teplotách se mění vlastnost oceli.macejky1 píše:Pružiny rozhodně nezinkovat žárově. To samý platí i pro stabilizační tyče a vůbec všechno co je vyrobený z pružinový oceli. V každé zinkově kde na to úplně nekašlou ti to řeknou. Při žárovým zinkování se teploty pohybují okolo 600 - 650 °C což je už v podstatě žíhací teplota. Vlastnosti pružinových ocelí se tím nenávratně změní "zničí".
- Hanys_a_Kaca
- Příspěvky: 6506
- Registrován: 18 kvě 2010 09:13
- tel.: 775 173 983
- auto: DEF110+D2+RRC
- Bydliště: Prachatice / Budějice
Re: Zinkovat pružiny?
Ahoj, podle toho co ja si pamatuju, je zarove zinkovani v podstate uprava "za tepla" tedy na rekristalizacni teplotou oceli - ta sice zavisi na druzich oceli, ale v tomto pripade je to nad skoro vzdycky, takze ano, vlastnosti oceli to nejspise zmeni - myslim, ze se tomu rikalo zihani na odstraneni vnitrniho pnuti - ale tam zavisi na zpusobu ohrevu i chladnuti - v pripade hotovych pruzin nezadouci.
Ja dostal pruziny od Milana C. , coz byl velmi mily darek, pak jsem je odrbal ocelovym kartacem a asi na trikrat (maloco se natira stetcem tak blbe jak pruzina) natrel cernym industrolem, coz je hezky plasticka barva, ted jsou predni perka nejkrasnejsi soucast naseho vozu:-)
Ja dostal pruziny od Milana C. , coz byl velmi mily darek, pak jsem je odrbal ocelovym kartacem a asi na trikrat (maloco se natira stetcem tak blbe jak pruzina) natrel cernym industrolem, coz je hezky plasticka barva, ted jsou predni perka nejkrasnejsi soucast naseho vozu:-)
Re: Zinkovat pružiny?
Má někdo za ty 3 roky nové zkušenosti, v garáži mi přistály 4 pera a do do barvy se mi moc nechce.
Termodifuzní zinkování
Proces termodifuzního zinkování (nebo také jinak nazývaný scherardování) spočívá v napouštění ocelových výrobků zinkem v rotující elektrické peci, ve které se nachází zinkovací prášek a křemičitý písek při teplotách od 360° do 430 °. Ve výsledku vznikne vnější vrstva ocele (30 -80 μm) napuštěná zinkem na povrchu výrobku. Tato vrstva je výhodná svou antikorozní ochranou. Další výhodou termodifuzní metody je odolnost na otěr a díky tomu tuto vrstvu nelze sloupnout. Díky nízké teplotě nedochází ke změně vnitřních vlastností oceli a proto lze tuto metodu použít např. na pružiny. Jednou z dalších výhod je také, že celá vrstva je rovnoměrná a má hladký povrch, proto ji lze použít také např. na šrouby nebo matice.
škoda že to je ta Zinkovna kde mi zkurvili zahrádku, tak teď nevím.
Termodifuzní zinkování
Proces termodifuzního zinkování (nebo také jinak nazývaný scherardování) spočívá v napouštění ocelových výrobků zinkem v rotující elektrické peci, ve které se nachází zinkovací prášek a křemičitý písek při teplotách od 360° do 430 °. Ve výsledku vznikne vnější vrstva ocele (30 -80 μm) napuštěná zinkem na povrchu výrobku. Tato vrstva je výhodná svou antikorozní ochranou. Další výhodou termodifuzní metody je odolnost na otěr a díky tomu tuto vrstvu nelze sloupnout. Díky nízké teplotě nedochází ke změně vnitřních vlastností oceli a proto lze tuto metodu použít např. na pružiny. Jednou z dalších výhod je také, že celá vrstva je rovnoměrná a má hladký povrch, proto ji lze použít také např. na šrouby nebo matice.
škoda že to je ta Zinkovna kde mi zkurvili zahrádku, tak teď nevím.
-
- Příspěvky: 15101
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Zinkovat pružiny?
Když se nepovede, budeš mít nové pružiny.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Zinkovat pružiny?
Spíš se zase vratím k těm origo co mě zbydou.MadTom píše:Když se nepovede, budeš mít nové pružiny.
Popravdě mám starší, pro větší zatíženi od IM, vím hovno jak se to bude chovat, takže asi poznám i hovno pokud to ten zinek ovlivní,, teda pokud nerupnou jak sklo.
-
- Příspěvky: 15101
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Zinkovat pružiny?
Než je zinkovat, tak je nejdřív zkus na autě. Aby to nebyla zbytečná námaha s tím zinkováním. A jinak by mě potom výsledek zajímal, na D2 mám také IM, spokojenej jsem, ale postupně si pěkně reznou.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Johny R
- Příspěvky: 1138
- Registrován: 20 říj 2010 20:41
- tel.: 730622097
- auto: Defík 90 300Tdi
- Bydliště: Ostrava
Re: Zinkovat pružiny?
Rozhodně nerupnou, právě že naopak změknou a z +2" liftu budeš časem mít -5"kupec18 píše: Popravdě mám starší, pro větší zatíženi od IM, vím hovno jak se to bude chovat, takže asi poznám i hovno pokud to ten zinek ovlivní,, teda pokud nerupnou jak sklo.
Re: Zinkovat pružiny?
Zkušenost nebo předpokalad?
Re: Zinkovat pružiny?
Na zinkování se vykašli pružiny jsou spotřebka a časem sednou a stejně je vyhodíš.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
- Johny R
- Příspěvky: 1138
- Registrován: 20 říj 2010 20:41
- tel.: 730622097
- auto: Defík 90 300Tdi
- Bydliště: Ostrava
Re: Zinkovat pružiny?
Udávané teploty jsou popouštěcí a při nich dojde k změknutí. Nemusí to být žádná tragédie, záleží jak dlouho to bude ohřáté a na jak vysokou teplotu. Každopádně nedojde k zakalení = ztvrdnutí. Nejlepší bys měl kdybys to po zinkování poslal do kalírny, ale nevím co by se zinkem udělaly kalící teploty. Taky bys musel vědět jakou chceš výslednou tvrdost. Po kalení právě bude následovat popouštění, kterým pružina "vyměkne" jen tak aby získala na houževnatosti, ztratila na křehkosti. Tohle popouštění ale bude řízené v peci (doba na teplotě a rychlost zchlazení).
- Kusto
- Příspěvky: 894
- Registrován: 16 kvě 2012 19:07
- tel.: 602516325
- auto: D1 300 tdi
- Bydliště: Sudoměřice u Bechyně
Re: Zinkovat pružiny?
Jakožto kovář řeším kalení, popouštění, žíhání a lecos kolem a nic co je nad 200 stupnů nedoporučuju zdá se to srandovní teplota ale už to dělá divy. Popouštění po kalení kladiv dělám normálně v troubě místo pece a jak pěkně zmodraj a to mám oskoušeno že jakmile opomenu pár hodin v troubě, stačí pár ran a kladiva praskaj.
- gibson
- Příspěvky: 3312
- Registrován: 08 bře 2011 16:33
- tel.: +421907201052
- auto: DI 300, mini, vw t2
- Bydliště: stará ľubovňa
Re: Zinkovat pružiny?
velky suhlashabakuk píše:Na zinkování se vykašli pružiny jsou spotřebka a časem sednou a stejně je vyhodíš.
DI 300Tdi - pojazdne
mini 1300 98' - zhnity bruchoplaz ultimate!
D90 300Tdi - EX
VW T2 77' - Rusty
http://www.gibsonsg.rajce.idnes.cz http://www.fedorsecurity.sk
mini 1300 98' - zhnity bruchoplaz ultimate!
D90 300Tdi - EX
VW T2 77' - Rusty
http://www.gibsonsg.rajce.idnes.cz http://www.fedorsecurity.sk
- NOTIX
- Příspěvky: 737
- Registrován: 25 zář 2009 20:45
- tel.: 601322634
- auto: Def 90 Puma, RRE
- Bydliště: Náchod
Re: Zinkovat pružiny?
Ještě doplním že při galvanickém zinkování dochází ke tzv. vodíkovému zkřehnutí !! Zušlechtěný materiál potom co je namáhám rád praská !!! řešil jsem to ve výrobě a měli s tím hodně problémů když začnou praskat konstrukční prvky.
Jediné co se dá udělat je odvodíkování ( to se dělá po galvanizaci ) nebo použít jinou úpravu. My jsme přešli na geomet.
Určitě to znáte ze šroubů u aut, jsou to takové ty šedé, používá se se to u pevnostních šroubů aby nekorodovali a nejsou křehké.
Taky je to odolnější než zinek , hlavně vůči soli.
http://anocote.cz/
Jediné co se dá udělat je odvodíkování ( to se dělá po galvanizaci ) nebo použít jinou úpravu. My jsme přešli na geomet.
Určitě to znáte ze šroubů u aut, jsou to takové ty šedé, používá se se to u pevnostních šroubů aby nekorodovali a nejsou křehké.
Taky je to odolnější než zinek , hlavně vůči soli.
http://anocote.cz/
Defender 90 Puma - táta do lesa a na chalupu
Karoq - to mi zbylo pro posun do rachoty
MOLON LABE !!! M.A.R.A.
Karoq - to mi zbylo pro posun do rachoty
MOLON LABE !!! M.A.R.A.
- Adam P.
- Příspěvky: 973
- Registrován: 20 čer 2014 13:33
- tel.: 777241654
- auto: defík 130 TD5 2001
- Bydliště: teď drnholec, ale původem su kyjovják!
Re: Zinkovat pružiny?
ty kráso, to jsou elaboráty a teorie a poznatky! já jsem taky kúpil od jendy starší zátěžové pružiny a chystal jsem se je trochu "zušlechtit". ale zinkovat je, to mě teda vůbec nenapadlo. měl jsem v plánu úplně stejný postup jako hanys. s tou vyjímkou, že jsem to teda nechtěl natírat. proč, to hanys sám zjistil a nám tady předal – říkal jsem si, že natírat se to bude pěkně blbě, takže mám v plánu koupit radši o dvě plechovky barvy více a tu nalít do nějaké ploché misky (něco jako na vyvolávání fotek) a v tom tu pružinu postupným otáčením pěkně vymáchat
hanys, možu se zeptat cos přesně použil za barvu? obyčejný industrol, nebo nějakou verzi na rez? mám trochu obavu, že se mně to nepodaří úplně dokonale očistit od té rzi, co už tam je. díkec!
hanys, možu se zeptat cos přesně použil za barvu? obyčejný industrol, nebo nějakou verzi na rez? mám trochu obavu, že se mně to nepodaří úplně dokonale očistit od té rzi, co už tam je. díkec!
defender 130 TD5 2001 a SAAB 9-5 aero 2007 //// EX: defender 110 TD5 2003 a SAAB 9-3 LPT 2000 :)