Zinkovat pružiny?

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Kangaroo
Příspěvky: 703
Registrován: 18 led 2007 18:18

Zinkovat pružiny?

#1 Příspěvek od Kangaroo » 14 pro 2012 16:57

Má někdo zkušenosti se žárovým zinkováním pružin? Dělám takovou malou generálku a nevím zda ta teplota při zinkování, nemůže změnit vlastnosti pružin. Dík

MadTom
Příspěvky: 15101
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zinkovat pružiny?

#2 Příspěvek od MadTom » 14 pro 2012 17:32

Já bych to nedělal. Odstranit barvu - asi nejradši chemicky, pružiny se potom dají dobře umýt a nehrozí jejich požkozený škrábancema a potom klasický barvy. Komaxit ne. Barvy takový, co zůstanou pružný. A odstín dle libosti, taková svítivě oranžová musí funkci pružin zlepšit o 100%. :Pohoda:
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

omar
Příspěvky: 2725
Registrován: 15 črc 2008 21:30
tel.: 736769704
auto: Discovery TD5,F2
Bydliště: kousek od Nového Jičína

Re: Zinkovat pružiny?

#3 Příspěvek od omar » 14 pro 2012 17:52

MadTom píše:Já bych to nedělal. Odstranit barvu - asi nejradši chemicky, pružiny se potom dají dobře umýt a nehrozí jejich požkozený škrábancema a potom klasický barvy. Komaxit ne. Barvy takový, co zůstanou pružný. A odstín dle libosti, taková svítivě oranžová musí funkci pružin zlepšit o 100%. :Pohoda:
S oranžovejma pruzinama to bude fakt luxus :D jako maskota vozu doporucuji
Přílohy
fík.jpg
fík.jpg (9.56 KiB) Zobrazeno 10329 x

Uživatelský avatar
macejky1
Příspěvky: 2217
Registrován: 18 lis 2008 13:06
tel.: 736245909
auto: EX Freelander, RRC
Bydliště: Trebíc
Kontaktovat uživatele:

Re: Zinkovat pružiny?

#4 Příspěvek od macejky1 » 15 pro 2012 19:03

Pružiny rozhodně nezinkovat žárově. To samý platí i pro stabilizační tyče a vůbec všechno co je vyrobený z pružinový oceli. V každé zinkově kde na to úplně nekašlou ti to řeknou. Při žárovým zinkování se teploty pohybují okolo 600 - 650 °C což je už v podstatě žíhací teplota. Vlastnosti pružinových ocelí se tím nenávratně změní "zničí".

Komaxitu bych se tolik nebál. I přímo v INVELU některé pružiny komaxitují když to zákazník chce kupodivu jim to drží.
Jinak bych doporučil našopovat / metalizovat každý tomu říká jinak nebo polyuretovou barvu.
EX-FREELANDER 2.0Di - lift 2", zátěž. pruž., 29" AT/MT, polybush, CB, webasto, zahrada, HELLA, šnorchl
RRC 3.5V8 EFI MY1986 - Barnabáš ve fázi vývoje
Harley Davidson Street 750 MY2018 - custom

Uživatelský avatar
fugín
Příspěvky: 2281
Registrován: 13 lis 2011 21:56
tel.: 777001161
auto: ex free 1,8/Disco2
Bydliště: opatovice nad labem

Re: Zinkovat pružiny?

#5 Příspěvek od fugín » 15 pro 2012 19:50

Pravda pravda,ještě bych to malinko rozšířil. Žárově zinkovat není dobré konstrukční oceli třídy 12 až 16 určené pro namáhané strojní součásti (pevnostní šrouby,výztuhy,některé hřídele apod.) Jsou tepelně zušlechtěné a ohřevem ztrácí danou pevnost. Lépe je nechat pokovit galvanicky,nebo ošetřit nátěrem. Zinková barva se dá koupit i ve spreji a nějaký čas dokonce i vydrží.
Naposledy upravil(a) fugín dne 15 pro 2012 21:52, celkem upraveno 1 x.
EX: Freelander 1 1,8 benz. 2002
Akt.: Discodvojka Td5 2004 Žoffka-strašně drahá

Uživatelský avatar
forester
Příspěvky: 624
Registrován: 17 črc 2011 22:49
tel.: +421 905 979 273
auto: DI300Tdi ARO 240
Bydliště: Martin

Re: Zinkovat pružiny?

#6 Příspěvek od forester » 15 pro 2012 19:59

No ak by to musel byť zinok,tak potom nanesený elektrochemicky,tým sa nemenia mechanické vlastnosti materiálu.Ovšem životnosť tejto povrchovej úpravy je vo vlhkosti a soli z ciest mizerná.Toto zinkovanie je vhodné ako podklad pod polyuretánové farby.Ten komaxit je sviňa,ak sa oddelí od podkladu,začne sa pod ním držať vlhkosť a extremne to koroduje,dokonca aj rezaví!!! :blush
V jednoduchosti je krása.

Uživatelský avatar
Kangaroo
Příspěvky: 703
Registrován: 18 led 2007 18:18

Re: Zinkovat pružiny?

#7 Příspěvek od Kangaroo » 15 pro 2012 20:11

macejky1 píše:Pružiny rozhodně nezinkovat žárově. To samý platí i pro stabilizační tyče a vůbec všechno co je vyrobený z pružinový oceli. V každé zinkově kde na to úplně nekašlou ti to řeknou. Při žárovým zinkování se teploty pohybují okolo 600 - 650 °C což je už v podstatě žíhací teplota. Vlastnosti pružinových ocelí se tím nenávratně změní "zničí".
Dík, za info, myslel jsem si to, jen jsem nebyl jistej těma teplotama zinkování a v jakých teplotách se mění vlastnost oceli.

Uživatelský avatar
Hanys_a_Kaca
Příspěvky: 6506
Registrován: 18 kvě 2010 09:13
tel.: 775 173 983
auto: DEF110+D2+RRC
Bydliště: Prachatice / Budějice

Re: Zinkovat pružiny?

#8 Příspěvek od Hanys_a_Kaca » 23 pro 2012 15:29

Ahoj, podle toho co ja si pamatuju, je zarove zinkovani v podstate uprava "za tepla" tedy na rekristalizacni teplotou oceli - ta sice zavisi na druzich oceli, ale v tomto pripade je to nad skoro vzdycky, takze ano, vlastnosti oceli to nejspise zmeni - myslim, ze se tomu rikalo zihani na odstraneni vnitrniho pnuti - ale tam zavisi na zpusobu ohrevu i chladnuti - v pripade hotovych pruzin nezadouci.

Ja dostal pruziny od Milana C. , coz byl velmi mily darek, pak jsem je odrbal ocelovym kartacem a asi na trikrat (maloco se natira stetcem tak blbe jak pruzina) natrel cernym industrolem, coz je hezky plasticka barva, ted jsou predni perka nejkrasnejsi soucast naseho vozu:-)
Hanys a Káča

Land Rover se nekupuje, Land Rover se staví.
O našem výletu: http://www.oneland.cz

Uživatelský avatar
kupec18
Příspěvky: 1701
Registrován: 18 dub 2013 21:35
auto: D1 300tdi
Bydliště: Ova,Brno

Re: Zinkovat pružiny?

#9 Příspěvek od kupec18 » 27 čer 2016 19:43

Má někdo za ty 3 roky nové zkušenosti, v garáži mi přistály 4 pera a do do barvy se mi moc nechce.

Termodifuzní zinkování

Proces termodifuzního zinkování (nebo také jinak nazývaný scherardování) spočívá v napouštění ocelových výrobků zinkem v rotující elektrické peci, ve které se nachází zinkovací prášek a křemičitý písek při teplotách od 360° do 430 °. Ve výsledku vznikne vnější vrstva ocele (30 -80 μm) napuštěná zinkem na povrchu výrobku. Tato vrstva je výhodná svou antikorozní ochranou. Další výhodou termodifuzní metody je odolnost na otěr a díky tomu tuto vrstvu nelze sloupnout. Díky nízké teplotě nedochází ke změně vnitřních vlastností oceli a proto lze tuto metodu použít např. na pružiny. Jednou z dalších výhod je také, že celá vrstva je rovnoměrná a má hladký povrch, proto ji lze použít také např. na šrouby nebo matice.

škoda že to je ta Zinkovna kde mi zkurvili zahrádku, tak teď nevím.

MadTom
Příspěvky: 15101
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zinkovat pružiny?

#10 Příspěvek od MadTom » 27 čer 2016 20:09

Když se nepovede, budeš mít nové pružiny. :mrgreen:
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
kupec18
Příspěvky: 1701
Registrován: 18 dub 2013 21:35
auto: D1 300tdi
Bydliště: Ova,Brno

Re: Zinkovat pružiny?

#11 Příspěvek od kupec18 » 27 čer 2016 20:14

MadTom píše:Když se nepovede, budeš mít nové pružiny. :mrgreen:
Spíš se zase vratím k těm origo co mě zbydou.

Popravdě mám starší, pro větší zatíženi od IM, vím hovno jak se to bude chovat, takže asi poznám i hovno pokud to ten zinek ovlivní,, teda pokud nerupnou jak sklo.

MadTom
Příspěvky: 15101
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Zinkovat pružiny?

#12 Příspěvek od MadTom » 27 čer 2016 20:18

Než je zinkovat, tak je nejdřív zkus na autě. Aby to nebyla zbytečná námaha s tím zinkováním. A jinak by mě potom výsledek zajímal, na D2 mám také IM, spokojenej jsem, ale postupně si pěkně reznou.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Johny R
Příspěvky: 1138
Registrován: 20 říj 2010 20:41
tel.: 730622097
auto: Defík 90 300Tdi
Bydliště: Ostrava

Re: Zinkovat pružiny?

#13 Příspěvek od Johny R » 27 čer 2016 20:32

kupec18 píše: Popravdě mám starší, pro větší zatíženi od IM, vím hovno jak se to bude chovat, takže asi poznám i hovno pokud to ten zinek ovlivní,, teda pokud nerupnou jak sklo.
Rozhodně nerupnou, právě že naopak změknou a z +2" liftu budeš časem mít -5" :roll:

Uživatelský avatar
kupec18
Příspěvky: 1701
Registrován: 18 dub 2013 21:35
auto: D1 300tdi
Bydliště: Ova,Brno

Re: Zinkovat pružiny?

#14 Příspěvek od kupec18 » 27 čer 2016 20:35

Zkušenost nebo předpokalad?

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2581
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: Zinkovat pružiny?

#15 Příspěvek od habakuk » 27 čer 2016 20:53

Na zinkování se vykašli pružiny jsou spotřebka a časem sednou a stejně je vyhodíš.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
Johny R
Příspěvky: 1138
Registrován: 20 říj 2010 20:41
tel.: 730622097
auto: Defík 90 300Tdi
Bydliště: Ostrava

Re: Zinkovat pružiny?

#16 Příspěvek od Johny R » 27 čer 2016 21:07

Udávané teploty jsou popouštěcí a při nich dojde k změknutí. Nemusí to být žádná tragédie, záleží jak dlouho to bude ohřáté a na jak vysokou teplotu. Každopádně nedojde k zakalení = ztvrdnutí. Nejlepší bys měl kdybys to po zinkování poslal do kalírny, ale nevím co by se zinkem udělaly kalící teploty. Taky bys musel vědět jakou chceš výslednou tvrdost. Po kalení právě bude následovat popouštění, kterým pružina "vyměkne" jen tak aby získala na houževnatosti, ztratila na křehkosti. Tohle popouštění ale bude řízené v peci (doba na teplotě a rychlost zchlazení).

Uživatelský avatar
Kusto
Příspěvky: 894
Registrován: 16 kvě 2012 19:07
tel.: 602516325
auto: D1 300 tdi
Bydliště: Sudoměřice u Bechyně

Re: Zinkovat pružiny?

#17 Příspěvek od Kusto » 27 čer 2016 21:19

Jakožto kovář řeším kalení, popouštění, žíhání a lecos kolem a nic co je nad 200 stupnů nedoporučuju zdá se to srandovní teplota ale už to dělá divy. Popouštění po kalení kladiv dělám normálně v troubě místo pece a jak pěkně zmodraj :rock a to mám oskoušeno že jakmile opomenu pár hodin v troubě, stačí pár ran a kladiva praskaj.

Uživatelský avatar
gibson
Příspěvky: 3312
Registrován: 08 bře 2011 16:33
tel.: +421907201052
auto: DI 300, mini, vw t2
Bydliště: stará ľubovňa

Re: Zinkovat pružiny?

#18 Příspěvek od gibson » 27 čer 2016 21:21

habakuk píše:Na zinkování se vykašli pružiny jsou spotřebka a časem sednou a stejně je vyhodíš.
velky suhlas :yes :yes :yes
DI 300Tdi - pojazdne
mini 1300 98' - zhnity bruchoplaz ultimate!
D90 300Tdi - EX
VW T2 77' - Rusty
http://www.gibsonsg.rajce.idnes.cz http://www.fedorsecurity.sk

Uživatelský avatar
NOTIX
Příspěvky: 737
Registrován: 25 zář 2009 20:45
tel.: 601322634
auto: Def 90 Puma, RRE
Bydliště: Náchod

Re: Zinkovat pružiny?

#19 Příspěvek od NOTIX » 28 čer 2016 06:29

Ještě doplním že při galvanickém zinkování dochází ke tzv. vodíkovému zkřehnutí !! Zušlechtěný materiál potom co je namáhám rád praská !!! řešil jsem to ve výrobě a měli s tím hodně problémů když začnou praskat konstrukční prvky.
Jediné co se dá udělat je odvodíkování ( to se dělá po galvanizaci ) nebo použít jinou úpravu. My jsme přešli na geomet.
Určitě to znáte ze šroubů u aut, jsou to takové ty šedé, používá se se to u pevnostních šroubů aby nekorodovali a nejsou křehké.
Taky je to odolnější než zinek , hlavně vůči soli.
http://anocote.cz/
Defender 90 Puma - táta do lesa a na chalupu
Karoq - to mi zbylo pro posun do rachoty

MOLON LABE !!! M.A.R.A.

Uživatelský avatar
Adam P.
Příspěvky: 973
Registrován: 20 čer 2014 13:33
tel.: 777241654
auto: defík 130 TD5 2001
Bydliště: teď drnholec, ale původem su kyjovják!

Re: Zinkovat pružiny?

#20 Příspěvek od Adam P. » 28 čer 2016 11:19

ty kráso, to jsou elaboráty a teorie a poznatky! :) já jsem taky kúpil od jendy starší zátěžové pružiny a chystal jsem se je trochu "zušlechtit". ale zinkovat je, to mě teda vůbec nenapadlo. měl jsem v plánu úplně stejný postup jako hanys. s tou vyjímkou, že jsem to teda nechtěl natírat. proč, to hanys sám zjistil a nám tady předal – říkal jsem si, že natírat se to bude pěkně blbě, takže mám v plánu koupit radši o dvě plechovky barvy více a tu nalít do nějaké ploché misky (něco jako na vyvolávání fotek) a v tom tu pružinu postupným otáčením pěkně vymáchat :)

hanys, možu se zeptat cos přesně použil za barvu? obyčejný industrol, nebo nějakou verzi na rez? mám trochu obavu, že se mně to nepodaří úplně dokonale očistit od té rzi, co už tam je. díkec!
defender 130 TD5 2001 a SAAB 9-5 aero 2007 //// EX: defender 110 TD5 2003 a SAAB 9-3 LPT 2000 :)

Odpovědět