solarni panel - na strechu

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
MadTom
Příspěvky: 13118
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: solarni panel - na strechu

#101 Příspěvek od MadTom » 14 čer 2021 18:38

Panel je psanej 110W a na výstupu má MPPT regulátor, kterej dělá žádaných 12V. Vlastní panel má napětí podstatně větší.
A co se týče ledničky, tak pokud se pro pivo chodí do výčepu a z lednice se vyndávají jenom stejky, tak neběží furt, a spotřeba klesá.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 690
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: solarni panel - na strechu

#102 Příspěvek od kaligula » 14 čer 2021 20:40

ano funguje zcela dostatecne a pokryje spotrebu lednice, nejake to dobijeni mobilu a sviceni vecer pod markyzou, taky plati ze mene slunce znamena sice mene proudu z panelu ale taky mensi spotrebu lednicky, vyhodou je moznost zaparkovat ve stinu a panel poponest na slunce, nevyhodou oproti fixnim panelum co maji kluci na strese je nutnost to vybalit a zapojit, ale s dodelanym konektoem je to otazka sekund

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 690
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: solarni panel - na strechu

#103 Příspěvek od kaligula » 14 čer 2021 20:42

jo jeste dodatek da se klidne zapojit do cigaretaku pokud je tento trvale napajen baterii, nezavisle na klicku

MadTom
Příspěvky: 13118
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: solarni panel - na strechu

#104 Příspěvek od MadTom » 14 čer 2021 21:02

Cigareťák je dobrej nápad, akorát často s hodně nespolehlivým kontaktem. A není nic lepšího, než teplé pivo večer, protože někdo za drát trošku zatáhl. Chce to ten drát nějak uchytit.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
kodl80
Příspěvky: 705
Registrován: 15 črc 2013 22:15
tel.: 722948212
auto: Def a RRS
Bydliště: Liberecky kraj

Re: solarni panel - na strechu

#105 Příspěvek od kodl80 » 14 čer 2021 22:23

Pouzil jsem toto, zitra udelam par fotek jak to mam v aute a dalsi moznosti :)
Přílohy
Screenshot_20210614_221830_com.android.chrome.jpg

Uživatelský avatar
hrochado
Příspěvky: 767
Registrován: 08 led 2015 11:20
auto: D2 2003
Bydliště: Brno

Re: solarni panel - na strechu

#106 Příspěvek od hrochado » 15 čer 2021 06:57

Tak ještě jeden dotaz:
Lednička bere cca 3A, ale to je kdyby jela v kuse, ne? Když je dejme tomu 25 stupňů venku a já mám nastavených 5 st. na ledničce, tak jede třeba 15 min. každou hodinu, záleží, jak často se do ní leze, to je jasný ...
Dejme tomu 1A za hodinu, aby se to lépe počítalo.

No a teď když zaparkuju, tudíž má kempovací baterka je cestou dobitá, má tedy plnou kapacitu 52Ah, lednička jí bere 1A, solár dává ve slunečný den nějakých, dejme tomu 5A tzn. dává víc, než je potřeba = baterie je pořád plně dobitá, pak mi v mém případě sepne Cyrix, který je obousměrný a začne mi to téct i do startovací baterky. No a když to takhle pojede třeba 12hodin, nebudou se ty baterky zbytečně přebíjet? Předpokládám správně, že od toho je tam ten regulátor, který to utne/přiškrtí?

Díky, fakt jsem na tohle jelito, snažím se to trochu pobrat :)
O.
2003 D2 TD5 – Offina nebo taky Mamuťátko
ex Free 2004 TD4 – Edoušek

Uživatelský avatar
komin
Příspěvky: 842
Registrován: 31 kvě 2010 14:45
tel.: 0904543118
auto: LR Defender 110 Td5
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: solarni panel - na strechu

#107 Příspěvek od komin » 15 čer 2021 07:46

Pochopil si to spravne, akurat nevieme co za regulator vtom je.
LR DEFENDER 110 SW

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 690
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: solarni panel - na strechu

#108 Příspěvek od kaligula » 15 čer 2021 08:01

myslím že zas tak výkonný ten panel nebude aby došlo k přebíjení,
nevím jak vaše lednice moje bere cca 4 A a provoz při 30 st je minimálně 70% času, do toho se nabíjejí mobily a foukají lehátka, v noci panel nedobíjí vůbec a lednice a svícení, mobily a tablety něco přes noc vybijou, takže ráno začínáme s částečně vybitou baterií, než se dobije je poledne, to má panel nejvyšší výkon, ale taky lednice největší spotřebu, takže u mě za tento prodloužený víkend - úplně v pohodě.

ve druhíém autě mám sekundární aku 60Ah a lednice vypne cca po 30-40 hodinách podle teploty okolí a množství vychlazených piv

MadTom
Příspěvky: 13118
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: solarni panel - na strechu

#109 Příspěvek od MadTom » 15 čer 2021 09:20

Dotaz je správný, i informace o tom, že nevíme, co je tam za regulátor, respektive já jsem ho takto detailně nezkoumal.
Cyrix se ti může sepnout, a ano, budou se dobíjet obě baterie - podobně jako za jízdy. To by nemělo ničemu vadit.
Přebíjení - proud z regulátoru je maximální, kterým je to schopné krmit vybitou baterku. Když se baterka postupně nabíjí, tak jí napětí stoupá až zhruba na 13,8 až 14,4V, podle toho jak je nastavený regulátor (na alternátoru nebo v soláru). Víc už by napětí stoupat nemělo, protože hrozí, že baterka bude nadměrně plynovat (vařit), což v případě klasické mokré baterky znamená nutnost do ní vodu dolévat, v případě moderních hermeticky uzavřených baterek to znamená, že nevratně degradují ztrátou vody.
Takže kromě nabíjecího proudu (abychom věděli, co to zrovna dělá), co chce měřit i napětí na baterce, a pokud by lezlo nad těch 14,4V, tak řešit jiný regulátor, protože dlouhodobé překročení tohoto napětí není pro olověnou autobaterku dobré. Něco jiného jsou vyloženě trakční baterie, které se dobíjí cyklicky a dolévá se do nich pravidelně voda, ty se mohou dobíjet na větší napětí, tím se do nich dostane rychleji víc elektriky.
Běžný režim olověné startovací baterie v autě je, že po nastartování do ní teče veliký proud, omezený hlavě silou drátů a výkonem alternátoru, který ale velmi rychle klesne na jednotky A, dále postupně klesá. Alternátor drží v palubní síti konstantní napětí někde v rozmezí zhruba 13,8 až 14,4V, takže při ustálené jízdě proud do baterky postupně klesne někam na 1 A nebo méně. A stejně by to mělo být i u solárního regulátoru, pokud se jím dobíjí "autobaterka". Ze začátku je proud omezený tím, co regulátor a solár dá, později tím, co si baterka vezme. Pro naše použití, kdy máme ze soláru přebytek energie, není co řešit.
Pokud chci mít v autě druhou baterku, která má být dobíjená i z alternátoru, tak to musí být baterie schopná snášet při nabíjení velké proudy, takže spíše startovací než karavanová. Pokud to tak není, tak je potřeba nějak omezit maximální nabíjecí proud - buďto jenom omezovačem, nebo DC-DC nabíječkou.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Wobl
Příspěvky: 351
Registrován: 13 zář 2010 11:18
auto: Defender 110 300tdi
Bydliště: Praha

Re: solarni panel - na strechu

#110 Příspěvek od Wobl » 15 čer 2021 15:06

U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2245
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: solarni panel - na strechu

#111 Příspěvek od habakuk » 15 čer 2021 16:21

Wobl píše:U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.
Jj Cyrix se solárem se nekamarádí a musí se použit DC-DC nabíječka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2304
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: D3 ex, D4
Bydliště: Severní Morava

Re: solarni panel - na strechu

#112 Příspěvek od xxx » 15 čer 2021 16:22

Wobl píše: 15 čer 2021 15:06 U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.
mám s cyrixem stejný poznatek a když delší dobu nejedu, odpojím startovací a nechám solar krmit jen druhou baterii

MadTom
Příspěvky: 13118
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: solarni panel - na strechu

#113 Příspěvek od MadTom » 15 čer 2021 20:35

Jsme to řešili o víkendu - mělo by stačit tomu Cyrixu po vypnutí klíčku odpojit zem. Tím nebude mít jak spínat. Akorát je to potřeba odzkoušet.
Nebo se na Cyrix vykašlat, a dát tam jenom relé ovládané od klíčku, nebo jako to měl LR v Defenderu - od kontrolky mazání motoru. Prostě aby byly baterky rozpojené, pokud neběží motor.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
hrochado
Příspěvky: 767
Registrován: 08 led 2015 11:20
auto: D2 2003
Bydliště: Brno

Re: solarni panel - na strechu

#114 Příspěvek od hrochado » 16 čer 2021 07:14

hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu :Ja blb:

Edit: Když nad tím ještě teď uvažuju, tak myslím, že v mém případě ani ten Cyrix až tak vadit nebude, ten solár má být schovaný v autě a v případě stání delšího než 2 noci pomoct případně sekundární baterce. Tedy, budu ho vytahovat až ve chvíli, kdy uvidím, že sekundární baterka má málo šťávy např. když se vypne lednička, která má ochranu proti vybití baterky, tak ho na pár hodin připojím, pokud na to budou odpovídající podmínky = slunečno. A za takovéto situace by k nějakému vybíjení startovací baterky snad docházet nemělo... jestli vůbec dojde k takovému nabití sekundární baterky, aby Cyrix sepnul ...
Naposledy upravil(a) hrochado dne 16 čer 2021 07:46, celkem upraveno 3 x.
2003 D2 TD5 – Offina nebo taky Mamuťátko
ex Free 2004 TD4 – Edoušek

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2304
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: D3 ex, D4
Bydliště: Severní Morava

Re: solarni panel - na strechu

#115 Příspěvek od xxx » 16 čer 2021 07:18

hrochado píše: 16 čer 2021 07:14 hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu :Ja blb:
pokud jsou baterie přes cyrix díky solaru propojené 2-3 dny nic se neděje, nic nemusíš rozpojovat, ale pokud by auto stálo více jak týden, tak je to nutnost

Uživatelský avatar
hrochado
Příspěvky: 767
Registrován: 08 led 2015 11:20
auto: D2 2003
Bydliště: Brno

Re: solarni panel - na strechu

#116 Příspěvek od hrochado » 16 čer 2021 07:50

xxx píše: 16 čer 2021 07:18
hrochado píše: 16 čer 2021 07:14 hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu :Ja blb:
pokud jsou baterie přes cyrix díky solaru propojené 2-3 dny nic se neděje, nic nemusíš rozpojovat, ale pokud by auto stálo více jak týden, tak je to nutnost
Jo, právě jsem to dopsal do svého příspěvku. Při mém použití soláru jako doplňku zdroje energie na pár hodin denně při kempování, kdy stojíme víc jak 2 dny, ale ne víc než 4 :D to asi bude cajk bez nutnosti to nějak řešit ...
Kdybychom někde zastavili třeba na týden, což se teda ještě nikdy nestalo, tak bych to prostě musel rozpojit ...
Díky.
Naposledy upravil(a) hrochado dne 16 čer 2021 07:54, celkem upraveno 1 x.
2003 D2 TD5 – Offina nebo taky Mamuťátko
ex Free 2004 TD4 – Edoušek

MadTom
Příspěvky: 13118
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: solarni panel - na strechu

#117 Příspěvek od MadTom » 16 čer 2021 07:53

Předevčírem jsem dobíjel druhou baterku - nabíječka dává maximálně 8A a maximální napětí 14,4V, samotná baterka měla před nabíjením 12,5V a nebyla moc vybitá. Po připojení nabíječky proud vyběhl na 8A a napětí na výstupu nabíječky kleslo na 13,3V, během necelé hodiny napětí vylezlo na 14,4V a proud postupně klesal. Druhej den už byl proud jen 0,15A a pomaloučku klesal dál. Za další dva dny by klesnul na zhruba 0,05A a tam by už zůstal.
Tím jsem chtěl naznačit, že pokud solár dává 0,5A tak stále baterku nebo baterky dobíjí, což je to podstatné, nebo se podílí na krmení spotřebičů v autě (lednička, ...) a snižuje tak vybíjení baterie. Cyrix se dává proto, aby v odstaveném autě se natvrdo propojené baterky nevybíjely navzájem, což je nežádoucí. Pokud jsou baterky propojené (třeba Cyrixem) a něco (solár) do nich posílá alespoň trošku proudu, tak se tím zabrání vzájemnému vybíjení baterií. Takže v takovém případě není rozpojování kritické.
Problém by mohl nastat, pokud by startovací baterie byla vybitá a připojila se takhle Cyrixem k nabité druhé baterii - v takovém případě by solár nemusel stačit a startovací baterie by se začala nabíjet jak ze soláru, tak z druhé baterie.
Pokud to řešit bateriákem, tak neodpojovat od auta druhou baterii (Cyrix by mohl sepnout a v takovém případě by auto startovalo přes něj z druhé baterky), ale rozpojit to u Cyrixu. Ideální by byl Cyrix s pomocnou svorkou - vypne se klíček, tak se Cyrix odpojí úplně a nepřipojí se, dokud není opět zapnutý klíček.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět