Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Odpovědět
Zpráva
Autor
MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#221 Příspěvek od MadTom » 19 dub 2020 10:00

Jestli na to dobře koukám, tak je to 12V 2Ah LiON baterka do motorky. Jak je nabíjená v motorce - alternátorem, a to je v principu zdroj napětí pro zjednodušení řekněme 14 V, možná s korekcí na teplotu (v zimě bude dávat napětí o trošku vyšší než v létě).
Inteligentní nabíječka naproti tomu děla na výstupu bůh ví co, na počátku to může pustit napětí vyšší, nějak si to detekuje stav připojení baterky, a jiné inteligentní věci. A veškerá tato inteligence je navržená na olověný kyselinový akumulátor, ať už je v jakémkoliv provedení - mokrý, AGM, gelový, staniční ... .
Jde o to, jak moc se tato věc zblbne s LiON baterkou na straně jedné, a jaká je ochranná elektronika uvnitř LiON baterky na straně druhé. LiON baterky mívají integrované ochrany jak proti hlubokému vybití, kde hrozí jejich poškození, tak proti příliš vysokému napětí, kde hrozí pro změnu jejich zahoření.
Osobně bych se poptal u výrobce té baterky, čím se to má nabíjet. Mám zkušenost z měřících přístrojů s LiON baterkou, kterou ochrana proti vybití tak dokonale na výstupu odpojila, že se to chovalo, jako by tam žádná baterka nebyla a nabíječka tím pádem nedetekovala její připojení a nezačala nabíjet. Musel jsem použít hloupou nabíječku, které prostě na výstupu dává napětí, bez ohledu na připojení baterky, podobně jako funguje alternátor, v tomhle případě jsem použil laboratorní zdroj.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
desmosedici-rr
Příspěvky: 256
Registrován: 04 dub 2014 17:55
auto: free
Bydliště: Plzeň-Blatná

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#222 Příspěvek od desmosedici-rr » 19 dub 2020 10:06

:grin: děkuji,naprosto vyčerpávající odpověd ,a já si lámal hlavu čím to dobít ,takže úplně obyč hloupou nabiječkou

Uživatelský avatar
stiinek
Příspěvky: 645
Registrován: 20 pro 2013 23:27
auto: D2 Td5 2004
Bydliště: Pošukov

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#223 Příspěvek od stiinek » 19 dub 2020 10:10

Baterka má nějaký instrukce nahoře, z fotky přečtu "Do not charge this battery by" a dál ne.

Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.
Disco2 Td5 2004
Nanocom Evolution (D2 + Td5)
T4 TestBook Hand Held Tester (Def, Free1, D1, D2, P38)

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2563
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: byla D3, teď D4
Bydliště: Severní Morava

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#224 Příspěvek od xxx » 19 dub 2020 10:14

už delší dobu požívám nabíječku od Victronu, která umí i Li-ion baterie

https://eshop.neosolar.cz/nabijecky-bluesmart-ip65

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#225 Příspěvek od MadTom » 19 dub 2020 10:18

Přesně tak, potřebuješ nabíječku, které bude na výstupu dávat konstantní napětí, tedy hloupou, ale nikoliv nabíječku starou 30 let, kterou se nabíjely mokré baterie tak, že při to m vařily.
Docela mě zaujala specifikace té baterky - nabíjecí proud 2,5A, rychlonabíjecí proud 10A, dobití z 10 na 90% za 10 minut. Takže celé dobíjení je krapet složitější. Na druhou stranu, musí to fungovat v motorce, která je nachystaná na olověnou baterku.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#226 Příspěvek od Tazik1992 » 19 dub 2020 11:00

Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html

Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).

https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#227 Příspěvek od MadTom » 19 dub 2020 11:09

Když už něco takového, tak baterku a k ní nabíječku od stejného výrobce, a nejlépe takovou, která umožní samostatné nabíjení jednotlivých článků - tedy je tam tzv. balancer.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
desmosedici-rr
Příspěvky: 256
Registrován: 04 dub 2014 17:55
auto: free
Bydliště: Plzeň-Blatná

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#228 Příspěvek od desmosedici-rr » 19 dub 2020 11:56

stiinek píše: 19 dub 2020 10:10 Baterka má nějaký instrukce nahoře, z fotky přečtu "Do not charge this battery by" a dál ne.

Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.
takže fotka instrukcí,to zas bylo něco ,jelikož mi upadl jeden šroubek který jsem nemohl najit tak jsem rozebral půl motorky ,abych zjistil že nikde není, a po hodině hledání byl schovaný mezi rámem a kapotou
Přílohy
IMG_20200419_103048.jpg
IMG_20200419_111200.jpg
IMG_20200419_111153.jpg

Uživatelský avatar
desmosedici-rr
Příspěvky: 256
Registrován: 04 dub 2014 17:55
auto: free
Bydliště: Plzeň-Blatná

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#229 Příspěvek od desmosedici-rr » 19 dub 2020 12:01

Tazik1992 píše: 19 dub 2020 11:00 Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html

Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).

https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace,takže ji použít nemohu,mám ještě tuhle ta by asi šla použít
https://www.topbattery.cz/nabijecky-sta ... ticka.html

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#230 Příspěvek od Tazik1992 » 19 dub 2020 12:20

MadTom píše: 19 dub 2020 11:09 Když už něco takového, tak baterku a k ní nabíječku od stejného výrobce, a nejlépe takovou, která umožní samostatné nabíjení jednotlivých článků - tedy je tam tzv. balancer.
Tak to by bylo Tome ideální. Ale předpokládám, že takový profi aku pro automotive by byl asi o řád dražší. A propo nemáš tip na nějaký takový?
desmosedici-rr píše: 19 dub 2020 12:01 díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace
Jen bych byl opatrný s impulsní nabíječkou. Předpokládám, že v tom aku je nějaká elektronika co ty lithiové články hlídá, tak aby si jí nepohřbil. Pulsní nabíječky mají na výstupu i 25-30V.
Ono by stačilo, co Ti radil Tom, kdyby sis sehnal (nechal vyrobit) zdroj stabilizovaného napětí třeba 14,5V schopný dodat alespoň 5A.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
desmosedici-rr
Příspěvky: 256
Registrován: 04 dub 2014 17:55
auto: free
Bydliště: Plzeň-Blatná

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#231 Příspěvek od desmosedici-rr » 19 dub 2020 12:43


Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#232 Příspěvek od Tazik1992 » 19 dub 2020 12:51

desmosedici-rr píše: 19 dub 2020 12:43 tak potom už mam jen tuhlehttp://www.dakostka.cz/stare/product-ca ... uct484.htm
:grin: No to je pořádná elektrárna.

Já myslím, že by Ti bohatě stačilo todle:
https://aukro.cz/laboratorni-zdroj-kora ... 6757948544

Je to malý laboratorní zdroj, který defacto můžeš použít jako univerzální nabíječku čehokoliv co máš doma nebo v dílně. Je jednoduchý, bez složitého nastavování a kokotin. Nastavíš si výstupní napětí dle potřeby, nastavíš omezení proudu a můžeš nabíjet vše od 1,5V článků až po autobaterku. Láry fáry žádný složitosti. Zdroje Korad používám a zatím spokojenost.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2563
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: byla D3, teď D4
Bydliště: Severní Morava

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#233 Příspěvek od xxx » 20 črc 2020 08:58

má někdo zkušenosti s trakčními bateriemi o kapacitě cca 180-240Ah?

Co vybrat - Exide, Banner, Varta nebo máte jinou osvědčenou značku prosím?

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2559
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#234 Příspěvek od habakuk » 20 črc 2020 09:03

Co tak různě čtu tak trakční Exide všude více méně chvála. Já teď provozují gelovou Exide 98Ah, ale je brzo hodnotit. Varta čistě trakcí nedělá a platí se dost za značku. Co se podívat na baterie LiFePO4 dneska asi špička co do vlastností.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2563
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: byla D3, teď D4
Bydliště: Severní Morava

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#235 Příspěvek od xxx » 20 črc 2020 09:12

já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#236 Příspěvek od MadTom » 20 črc 2020 10:20

LiFePO a vůbec jakékoliv Li-něco budou hodně drahé, hlavně to chce správnou nabíječku a "vybíječku" tedy ochranu před vybitím. A já bych ještě doplnil správnou mechanickou konstrukci okolo, kdyby se to náhodou rozhodlo hořet, Boeing s tím má v 787 bohaté zkušenosti. Na druhou stranu ta baterka bude asi třetinová, co se týče rozměrů.
Nepíšeš na co to chceš, pod pojmem trakční baterie si vždy představím něco jako elektrický vysokozdvižný vozík, tedy na zatížení celkem velkým proudem. Něco jiného je baterie do karavanu, ze které honím ledničku a podobné věci, co moc nežerou.
Já používám v autě Banner Running Bull AGM - v principu je to "to samé" co Optima, ale články nejsou smotané do válečků, ale klasicky placaté. V D2 ji mám jako hlavní už 8 let a v pohodě, druhou menší mám pro honění ledničky, tu jsem jednu vlastní blbostí zničil - vybil jsem ji během 2 týdnů téměř do nuly, což bez následků nedá žádná baterka.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#237 Příspěvek od mr-tomas » 20 črc 2020 10:30

Nám se povedlo vybít do nuly červenou Optimu a přežila to bez úhony. V servisu jí nahodili a tvrdili že po otestování má o něco větší kapacitu než předtím. Ale to byla oživená hned po vybití. Pak zůstala sice nevybitá do nuly, ale dlouho a to už nepřežila.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#238 Příspěvek od MadTom » 20 črc 2020 10:33

Mě se ji také podařilo nabít, ale už to nebylo ono. Kdysi mi to přímo v laboratoři u Banneru v Linci vysvětlovali, co se v olověné baterce stane, pokud ji hluboko vybiju, a proč je to částečně nevratné. Sice jsme to řešili pro staniční baterie, ale to olovo je v tomto stále stejné.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#239 Příspěvek od mr-tomas » 20 črc 2020 10:41

Zná někdo baterie Trojan? Četl jsem nějakou diskuzi karavanistů a tam jí chválili jako nej do karavanu.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2559
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

#240 Příspěvek od habakuk » 20 črc 2020 10:57

xxx píše:já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis
Jo cena za tu kapacitu bude brutální, ale zase schopnost hlubokého vybití, počet nabíjecích cyklů, velikost a váha hraje pro LiFePO otázka zda při těchto parametrech nemusí být menší.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Odpovědět