Stránka 12 z 15

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 10:00
od MadTom
Jestli na to dobře koukám, tak je to 12V 2Ah LiON baterka do motorky. Jak je nabíjená v motorce - alternátorem, a to je v principu zdroj napětí pro zjednodušení řekněme 14 V, možná s korekcí na teplotu (v zimě bude dávat napětí o trošku vyšší než v létě).
Inteligentní nabíječka naproti tomu děla na výstupu bůh ví co, na počátku to může pustit napětí vyšší, nějak si to detekuje stav připojení baterky, a jiné inteligentní věci. A veškerá tato inteligence je navržená na olověný kyselinový akumulátor, ať už je v jakémkoliv provedení - mokrý, AGM, gelový, staniční ... .
Jde o to, jak moc se tato věc zblbne s LiON baterkou na straně jedné, a jaká je ochranná elektronika uvnitř LiON baterky na straně druhé. LiON baterky mívají integrované ochrany jak proti hlubokému vybití, kde hrozí jejich poškození, tak proti příliš vysokému napětí, kde hrozí pro změnu jejich zahoření.
Osobně bych se poptal u výrobce té baterky, čím se to má nabíjet. Mám zkušenost z měřících přístrojů s LiON baterkou, kterou ochrana proti vybití tak dokonale na výstupu odpojila, že se to chovalo, jako by tam žádná baterka nebyla a nabíječka tím pádem nedetekovala její připojení a nezačala nabíjet. Musel jsem použít hloupou nabíječku, které prostě na výstupu dává napětí, bez ohledu na připojení baterky, podobně jako funguje alternátor, v tomhle případě jsem použil laboratorní zdroj.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 10:06
od desmosedici-rr
:grin: děkuji,naprosto vyčerpávající odpověd ,a já si lámal hlavu čím to dobít ,takže úplně obyč hloupou nabiječkou

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 10:10
od stiinek
Baterka má nějaký instrukce nahoře, z fotky přečtu "Do not charge this battery by" a dál ne.

Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 10:14
od xxx
už delší dobu požívám nabíječku od Victronu, která umí i Li-ion baterie

https://eshop.neosolar.cz/nabijecky-bluesmart-ip65

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 10:18
od MadTom
Přesně tak, potřebuješ nabíječku, které bude na výstupu dávat konstantní napětí, tedy hloupou, ale nikoliv nabíječku starou 30 let, kterou se nabíjely mokré baterie tak, že při to m vařily.
Docela mě zaujala specifikace té baterky - nabíjecí proud 2,5A, rychlonabíjecí proud 10A, dobití z 10 na 90% za 10 minut. Takže celé dobíjení je krapet složitější. Na druhou stranu, musí to fungovat v motorce, která je nachystaná na olověnou baterku.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 11:00
od Tazik1992
Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html

Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).

https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 11:09
od MadTom
Když už něco takového, tak baterku a k ní nabíječku od stejného výrobce, a nejlépe takovou, která umožní samostatné nabíjení jednotlivých článků - tedy je tam tzv. balancer.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 11:56
od desmosedici-rr
stiinek píše: 19 dub 2020 10:10 Baterka má nějaký instrukce nahoře, z fotky přečtu "Do not charge this battery by" a dál ne.

Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.
takže fotka instrukcí,to zas bylo něco ,jelikož mi upadl jeden šroubek který jsem nemohl najit tak jsem rozebral půl motorky ,abych zjistil že nikde není, a po hodině hledání byl schovaný mezi rámem a kapotou

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 12:01
od desmosedici-rr
Tazik1992 píše: 19 dub 2020 11:00 Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html

Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).

https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace,takže ji použít nemohu,mám ještě tuhle ta by asi šla použít
https://www.topbattery.cz/nabijecky-sta ... ticka.html

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 12:20
od Tazik1992
MadTom píše: 19 dub 2020 11:09 Když už něco takového, tak baterku a k ní nabíječku od stejného výrobce, a nejlépe takovou, která umožní samostatné nabíjení jednotlivých článků - tedy je tam tzv. balancer.
Tak to by bylo Tome ideální. Ale předpokládám, že takový profi aku pro automotive by byl asi o řád dražší. A propo nemáš tip na nějaký takový?
desmosedici-rr píše: 19 dub 2020 12:01 díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace
Jen bych byl opatrný s impulsní nabíječkou. Předpokládám, že v tom aku je nějaká elektronika co ty lithiové články hlídá, tak aby si jí nepohřbil. Pulsní nabíječky mají na výstupu i 25-30V.
Ono by stačilo, co Ti radil Tom, kdyby sis sehnal (nechal vyrobit) zdroj stabilizovaného napětí třeba 14,5V schopný dodat alespoň 5A.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 12:43
od desmosedici-rr

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 dub 2020 12:51
od Tazik1992
desmosedici-rr píše: 19 dub 2020 12:43 tak potom už mam jen tuhlehttp://www.dakostka.cz/stare/product-ca ... uct484.htm
:grin: No to je pořádná elektrárna.

Já myslím, že by Ti bohatě stačilo todle:
https://aukro.cz/laboratorni-zdroj-kora ... 6757948544

Je to malý laboratorní zdroj, který defacto můžeš použít jako univerzální nabíječku čehokoliv co máš doma nebo v dílně. Je jednoduchý, bez složitého nastavování a kokotin. Nastavíš si výstupní napětí dle potřeby, nastavíš omezení proudu a můžeš nabíjet vše od 1,5V článků až po autobaterku. Láry fáry žádný složitosti. Zdroje Korad používám a zatím spokojenost.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 08:58
od xxx
má někdo zkušenosti s trakčními bateriemi o kapacitě cca 180-240Ah?

Co vybrat - Exide, Banner, Varta nebo máte jinou osvědčenou značku prosím?

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 09:03
od habakuk
Co tak různě čtu tak trakční Exide všude více méně chvála. Já teď provozují gelovou Exide 98Ah, ale je brzo hodnotit. Varta čistě trakcí nedělá a platí se dost za značku. Co se podívat na baterie LiFePO4 dneska asi špička co do vlastností.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 09:12
od xxx
já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 10:20
od MadTom
LiFePO a vůbec jakékoliv Li-něco budou hodně drahé, hlavně to chce správnou nabíječku a "vybíječku" tedy ochranu před vybitím. A já bych ještě doplnil správnou mechanickou konstrukci okolo, kdyby se to náhodou rozhodlo hořet, Boeing s tím má v 787 bohaté zkušenosti. Na druhou stranu ta baterka bude asi třetinová, co se týče rozměrů.
Nepíšeš na co to chceš, pod pojmem trakční baterie si vždy představím něco jako elektrický vysokozdvižný vozík, tedy na zatížení celkem velkým proudem. Něco jiného je baterie do karavanu, ze které honím ledničku a podobné věci, co moc nežerou.
Já používám v autě Banner Running Bull AGM - v principu je to "to samé" co Optima, ale články nejsou smotané do válečků, ale klasicky placaté. V D2 ji mám jako hlavní už 8 let a v pohodě, druhou menší mám pro honění ledničky, tu jsem jednu vlastní blbostí zničil - vybil jsem ji během 2 týdnů téměř do nuly, což bez následků nedá žádná baterka.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 10:30
od mr-tomas
Nám se povedlo vybít do nuly červenou Optimu a přežila to bez úhony. V servisu jí nahodili a tvrdili že po otestování má o něco větší kapacitu než předtím. Ale to byla oživená hned po vybití. Pak zůstala sice nevybitá do nuly, ale dlouho a to už nepřežila.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 10:33
od MadTom
Mě se ji také podařilo nabít, ale už to nebylo ono. Kdysi mi to přímo v laboratoři u Banneru v Linci vysvětlovali, co se v olověné baterce stane, pokud ji hluboko vybiju, a proč je to částečně nevratné. Sice jsme to řešili pro staniční baterie, ale to olovo je v tomto stále stejné.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 10:41
od mr-tomas
Zná někdo baterie Trojan? Četl jsem nějakou diskuzi karavanistů a tam jí chválili jako nej do karavanu.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 20 črc 2020 10:57
od habakuk
xxx píše:já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis
Jo cena za tu kapacitu bude brutální, ale zase schopnost hlubokého vybití, počet nabíjecích cyklů, velikost a váha hraje pro LiFePO otázka zda při těchto parametrech nemusí být menší.