Radenie rychlosti kedy a kde?
- landak2011
- Příspěvky: 60
- Registrován: 03 lis 2012 13:04
- auto: Defender 90 , 2011
- Bydliště: Vysoke Tatry okolie
Radenie rychlosti kedy a kde?
Viete mi niekto rozpisat kedy a v akej situacii zaradit uzavierku, alebo redukciu, ako to vlastne funguje....mam defender 90 2011, je to moje prve offroad auto, dakujem
Naposledy upravil(a) landak2011 dne 04 lis 2012 15:03, celkem upraveno 1 x.
Defender 90 r.v 2011, 155k/440Nm, šnorchel, tepl.webasto, atd.
-
- Příspěvky: 59
- Registrován: 27 črc 2010 15:08
- tel.: 00421904398619
- auto: Defender 110 Td5
- Bydliště: Stará Bystrica
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Kedy-9-11.11.2012
kde-mohelnice Tam bude hromada Instruktorov
kde-mohelnice Tam bude hromada Instruktorov

Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
STANO píše:Kedy-9-11.11.2012
kde-mohelnice Tam bude hromada Instruktorov


Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Takáto téma tu už minimálne jedna je, chcel som Ti ju doporučiť, ale keď som si to tam prečítal, je to riadny guľáš...
Tak teda znovu, dovolím si trochu obšírnejšie pre tých, ktorí nie celkom rozumejú:
Diferenciál, to je zariadenie ktoré diferencuje (čiže rozdeľuje) hnaciu silu dodávanú motorom medzi kolesá vo vhodnom pomere. Ono totižto, keď ide auto do zákruty, každé koleso opisuje inú kružnicu a teda každé koleso sa otáča inou rýchlosťou. Preto nemože byť dvojica kolies (jedna náprava) spojená jednou hriadeľou (teda osou). V skutočnosti je medzi nimi diferenciál, ktorý tú os rozdeľuje na dve polosi
a dovoľuje kolesu idúcemu po vonkajšej kružnici rýchlejšie otáčanie ako tomu čo ide po kružnici vnútornej, a zároveň stále na obe tieto kolesá prenáša hnaciu silu od motora (v rozdielnom pomere).
Na bežnom osobnom aute, kde je hnaná jedna náprava, sa nachádza jeden diferenciál.
Na autách 4x4 sú hnané dve nápravy, teda na každej musí byť diferenciál, a navyše... ak sa jedná o trvalý systém pohonu 4x4, taký ako má Defender, musí byť tretí diferenciál medzi nápravami (takzvaný medzinápravový). To preto, že v zákrute sú predné kolesá natočené a zadné sú stále rovno, teda každé jedno koleso opisuje inú kružnicu. (Toto sa dá overiť, ak zatočíš na čerstvom snehu, nebudú spoločné stopy, ale každé koleso si nakreslí svoju dráhu)
Takto super geniálne to funguje na ceste, no horšie to môže byť v teréne. Diferenciál totižto rozdeľuje hnaciu silu podľa toho, ktoré koleso sa ľahšie otáča (v zákrute koleso idúce po vonkajšej kružnici dostane viac hnacej sily, aby sa mohlo otočiť viackrát ako koleso na vnútornej kružnici). Ak sa však jedno koleso dostane do vzduchu dostane všetku hnaciu silu, pretože sa otáča najľahšie ako len môže, a koleso ležiace na zemi z tej sily nedostane nič. Takto jednoducho zapadajú osobáky. A Defender s pohonom 4x4? Ak má jedno koleso vo vzduchu, diferenciál v náprave odovzdá všetku silu práve jemu a medzinápravový diferenciál odovzdá všetku silu tej náprave ktorá sa otáča ľahšie, čiže tá ktorá má koleso vo vzduchu. A dostali sme sa tam, kam s osobákom. Kedže sa občas treba dostať aj trochu ďalej, je medzinápravový diferenciál vybavý UZÁVIERKOU. To znamená, že diferenciál sa uzavrie = dočasne vyradí z činnosti, teda bude sa tváriť ako jeden pevne spojený hriadeľ. Uzavrieme uzávierku a hnacia sila bude v jednotnom pomere odovzdávaná medzi nápravy. Takže ak je na jednej náprave koleso vo vzduchu, druhá náprava sa stále otáča a hýbe s autom.
Z uvedeného vyplýva to, že diferenciál je naozaj potrebné zariadenie. Vyradiť ho z činnosti pomocou uzávierky by sme mali len naozaj v nevyhnutnom prípade, keď hrozí strata trakcie na jednej náprave a teda jedine na nespevnených povrchoch ako blato, tráva, sneh, štrk, piesok a podobne a to len na čas nevyhnutý na prekonanie kritického úseku.
uf dáko som sa rozpísal...
k druhej otázke:
redukcia, to je jednoducho povedané prídavný prevod. K základným piatim stupňom prevodovky tak dostaneš ďalších 5 redukovaných stupňov. Využiješ to napríklad vtedy, keď najnižšie stupne sú pre tvoje potreby stále príliž rýchle. (napríklad keď je potrebné opatrne prekonávať terénnu prekážku a podobne) Alebo vtedy, keď potrebuješ od motora "väčšiu silu". (napríklad prudký výjazd, naložené auto v ternéne, ťahanie ťažkého nákladu a podobne)
pozor: aj na poistkovom kryte je upozornenie, že pri prvom a druhom redukovanom stupni sa treba vyvarovať prudkému pridávaniu plynu (resp. rázne dať plný plyn alebo rázne pustiť spojku pri vysokých otáčkach). Vtedy má motor príliž veľkú silu a hrozí poškodenie hnacích súčastí.
Tak teda znovu, dovolím si trochu obšírnejšie pre tých, ktorí nie celkom rozumejú:
Diferenciál, to je zariadenie ktoré diferencuje (čiže rozdeľuje) hnaciu silu dodávanú motorom medzi kolesá vo vhodnom pomere. Ono totižto, keď ide auto do zákruty, každé koleso opisuje inú kružnicu a teda každé koleso sa otáča inou rýchlosťou. Preto nemože byť dvojica kolies (jedna náprava) spojená jednou hriadeľou (teda osou). V skutočnosti je medzi nimi diferenciál, ktorý tú os rozdeľuje na dve polosi

Na bežnom osobnom aute, kde je hnaná jedna náprava, sa nachádza jeden diferenciál.
Na autách 4x4 sú hnané dve nápravy, teda na každej musí byť diferenciál, a navyše... ak sa jedná o trvalý systém pohonu 4x4, taký ako má Defender, musí byť tretí diferenciál medzi nápravami (takzvaný medzinápravový). To preto, že v zákrute sú predné kolesá natočené a zadné sú stále rovno, teda každé jedno koleso opisuje inú kružnicu. (Toto sa dá overiť, ak zatočíš na čerstvom snehu, nebudú spoločné stopy, ale každé koleso si nakreslí svoju dráhu)
Takto super geniálne to funguje na ceste, no horšie to môže byť v teréne. Diferenciál totižto rozdeľuje hnaciu silu podľa toho, ktoré koleso sa ľahšie otáča (v zákrute koleso idúce po vonkajšej kružnici dostane viac hnacej sily, aby sa mohlo otočiť viackrát ako koleso na vnútornej kružnici). Ak sa však jedno koleso dostane do vzduchu dostane všetku hnaciu silu, pretože sa otáča najľahšie ako len môže, a koleso ležiace na zemi z tej sily nedostane nič. Takto jednoducho zapadajú osobáky. A Defender s pohonom 4x4? Ak má jedno koleso vo vzduchu, diferenciál v náprave odovzdá všetku silu práve jemu a medzinápravový diferenciál odovzdá všetku silu tej náprave ktorá sa otáča ľahšie, čiže tá ktorá má koleso vo vzduchu. A dostali sme sa tam, kam s osobákom. Kedže sa občas treba dostať aj trochu ďalej, je medzinápravový diferenciál vybavý UZÁVIERKOU. To znamená, že diferenciál sa uzavrie = dočasne vyradí z činnosti, teda bude sa tváriť ako jeden pevne spojený hriadeľ. Uzavrieme uzávierku a hnacia sila bude v jednotnom pomere odovzdávaná medzi nápravy. Takže ak je na jednej náprave koleso vo vzduchu, druhá náprava sa stále otáča a hýbe s autom.
Z uvedeného vyplýva to, že diferenciál je naozaj potrebné zariadenie. Vyradiť ho z činnosti pomocou uzávierky by sme mali len naozaj v nevyhnutnom prípade, keď hrozí strata trakcie na jednej náprave a teda jedine na nespevnených povrchoch ako blato, tráva, sneh, štrk, piesok a podobne a to len na čas nevyhnutý na prekonanie kritického úseku.
uf dáko som sa rozpísal...
k druhej otázke:
redukcia, to je jednoducho povedané prídavný prevod. K základným piatim stupňom prevodovky tak dostaneš ďalších 5 redukovaných stupňov. Využiješ to napríklad vtedy, keď najnižšie stupne sú pre tvoje potreby stále príliž rýchle. (napríklad keď je potrebné opatrne prekonávať terénnu prekážku a podobne) Alebo vtedy, keď potrebuješ od motora "väčšiu silu". (napríklad prudký výjazd, naložené auto v ternéne, ťahanie ťažkého nákladu a podobne)
pozor: aj na poistkovom kryte je upozornenie, že pri prvom a druhom redukovanom stupni sa treba vyvarovať prudkému pridávaniu plynu (resp. rázne dať plný plyn alebo rázne pustiť spojku pri vysokých otáčkach). Vtedy má motor príliž veľkú silu a hrozí poškodenie hnacích súčastí.
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Je mi jasný, že tomu rozumíš dobře, ale příjde mi trošku nevhodný stále používat pojem "hnací síla", když v některých částech je tím myšlen točivý moment a jindy zas otáčky. Při otevřeném diferenciálu resp. všech 3 je vždy na všech kolech stejný točivý moment, ale můžou být jiné otáčky. Při uzávřeném difu jsou naopak stejné otáčky, ale rozdílný točivý moment. Např. když je jedno kolo v luftu, tak je na něm "teoreticky" toč. moment 0Nm a přitom se otáčí a všechny ostatní kola stojí (na nich je toč. moment taky 0Nm). Jinak je dobrý, že sis dal práci a sepsal to 

Land Rover Discovery 2 Td5
- landak2011
- Příspěvky: 60
- Registrován: 03 lis 2012 13:04
- auto: Defender 90 , 2011
- Bydliště: Vysoke Tatry okolie
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
ok a co zaradit ked idem cez polmetrovu vodu kde su obrovske 40 cm balvany....co zaradit aby som siel krokom a mal dobru trakciu?
Defender 90 r.v 2011, 155k/440Nm, šnorchel, tepl.webasto, atd.
- landak2011
- Příspěvky: 60
- Registrován: 03 lis 2012 13:04
- auto: Defender 90 , 2011
- Bydliště: Vysoke Tatry okolie
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
ten bohuzial nefunguje, zajtra idem s tym do servisuforester píše:Zapni všetko,aj motorček kúrenia.

Defender 90 r.v 2011, 155k/440Nm, šnorchel, tepl.webasto, atd.
- Johny R
- Příspěvky: 1138
- Registrován: 20 říj 2010 20:41
- tel.: 730622097
- auto: Defík 90 300Tdi
- Bydliště: Ostrava
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Jo jo, maj pravdu, přesně to mi šlo taky hlavou, ale nechtěl jsem reagovatmasar píše:Je mi jasný, že tomu rozumíš dobře, ale příjde mi trošku nevhodný stále používat pojem "hnací síla", když v některých částech je tím myšlen točivý moment a jindy zas otáčky. Při otevřeném diferenciálu resp. všech 3 je vždy na všech kolech stejný točivý moment, ale můžou být jiné otáčky. Při uzávřeném difu jsou naopak stejné otáčky, ale rozdílný točivý moment. Např. když je jedno kolo v luftu, tak je na něm "teoreticky" toč. moment 0Nm a přitom se otáčí a všechny ostatní kola stojí (na nich je toč. moment taky 0Nm). Jinak je dobrý, že sis dal práci a sepsal to


Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
áno, súhlasím aj jaJohny R píše:Jo jo, maj pravdu, přesně to mi šlo taky hlavou, ale nechtěl jsem reagovatmasar píše:Je mi jasný, že tomu rozumíš dobře, ale příjde mi trošku nevhodný stále používat pojem "hnací síla", když v některých částech je tím myšlen točivý moment a jindy zas otáčky. Při otevřeném diferenciálu resp. všech 3 je vždy na všech kolech stejný točivý moment, ale můžou být jiné otáčky. Při uzávřeném difu jsou naopak stejné otáčky, ale rozdílný točivý moment. Např. když je jedno kolo v luftu, tak je na něm "teoreticky" toč. moment 0Nm a přitom se otáčí a všechny ostatní kola stojí (na nich je toč. moment taky 0Nm). Jinak je dobrý, že sis dal práci a sepsal to! To bude strojařské postižení
!

ale ak sa niekomu chce, kľudne si skopírujte ten text, opravte to a pošlite mi v SZ, ja to potom zeditujem... a uvediem autorov, ktorí sa na tom podieľali

- Tim
- Příspěvky: 1793
- Registrován: 16 kvě 2010 14:01
- tel.: 736287666
- auto: Free, Civic, Outback
- Bydliště: Marjánky
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
A hlavně mobil, aby jsi si mohl zavolat traktorforester píše:Zapni všetko,aj motorček kúrenia.

No, i'm not on fucking FACEBOOK!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
Motivační motto pro dnešní den: Vykašli se na motivační motta. Nalej si dobrou whiskey a pust si pořádnej metal!!!
- Acon
- Příspěvky: 4972
- Registrován: 07 úno 2009 20:29
- tel.: 00421910600711
- auto: DII TD5 1999
- Bydliště: Nitra SK
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Redukciu vždy keď očakávaš pomalú jazdu mimo cesty. Pomalá je 0-cca 30 až 40km/h. No hlavne vtedy ak zistíš, že nejako často musíš používať spojku. Na redukcii väčšinu zvládneš na 3-4ke z kopca Ťa zasa pekne udrží 1-2ka. Z kopca je celkov nie vždy vhodné používať brzdy, ale schádzať na rýchlosti a brzdiť motorom. Zabezpečuje Ti to trakciu a riaditeľnosť.landak2011 píše:Viete mi niekto rozpisat kedy a v akej situacii zaradit uzavierku, alebo redukciu, ako to vlastne funguje....
Redukcia to je trochu iná káva. To chce skrátka trochu skúsenosť. Je tu téma: Která uzávěrka první. Tam je pekne popísané ako to je bez uzávierky, ako s medzi, ako s medzi + zadnou a ako so všetkými 3. http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... prvn%C3%AD" onclick="window.open(this.href);return false; Pekné večerné čítanie

Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
V Americe neTim píše:A hlavně mobil, aby jsi si mohl zavolat traktorforester píše:Zapni všetko,aj motorček kúrenia.40cm balvany už jsou dost na jakýkoliv auto...

Naposledy upravil(a) masar dne 06 lis 2012 21:51, celkem upraveno 1 x.
Land Rover Discovery 2 Td5
- Acon
- Příspěvky: 4972
- Registrován: 07 úno 2009 20:29
- tel.: 00421910600711
- auto: DII TD5 1999
- Bydliště: Nitra SK
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Ano 

Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.
- lumberjack
- Příspěvky: 665
- Registrován: 06 črc 2011 20:18
- tel.: 732 808 469
- auto: Defender TD5 110 HT
- Bydliště: Benešov
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Nevim kam to šoupnout a zakládat kvůli tomu nový vlakno je blbost. Chci se zeptat, dneska sem zastavil na ledu. Celym autem a nevšim se si toho, takže sem neměl zamklou mezinápravu. Když sem se chtěl rozjet, tak začalo všechno mlátit, kardany nějaký chroupání v diferákách možná i v převodovkách. Když sem se dostal na tvrdší podklad, tak vše ok. Na jakou opravu jsem si pravděpodobně zadělal?
- lumberjack
- Příspěvky: 665
- Registrován: 06 črc 2011 20:18
- tel.: 732 808 469
- auto: Defender TD5 110 HT
- Bydliště: Benešov
Re: Radenie rychlosti kedy a kde?
Tak problém byl nakonec ve šroubu na kardanu. Tim štosem sem mu dal co proto. Tak stačí jen průběžně koukat a kontrolovat kardany a ... a vlastně celý auto 
