T-Max dvě baterky.

D, TD, TDI, TD5
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2568
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: T-Max dvě baterky.

#41 Příspěvek od habakuk » 20 dub 2023 07:44

No pokud to stavíš čistě jako trakční tak můžeš dat Victron Orion-Tr Smart DC-DC 12/12-18A což je opravdu nabíječka nikoliv jen relé na propojení.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
Wobl
Příspěvky: 397
Registrován: 13 zář 2010 11:18
auto: Defender 110 300tdi
Bydliště: Praha

Re: T-Max dvě baterky.

#42 Příspěvek od Wobl » 20 dub 2023 08:51

"Ja druhú baterku plánujem (chcem) kvôli nezávislému kúreniu, pár zásuvkam, chladničke a prípadne doplnkovému osvetleniu pri kempovaní.."

Mam to uplne stejne jako to planujes. Startovaci a druhou na vsechno ostatni. Koupil jsem T-Max a po par letech solenoid vyhodil, protoze zacal divne spinat. Koupil jsem misto toho Cyrix, takze mam ten a k tomu ovladaci panel z T-Maxu. Funguje to v pohode.
Jak psal Madtom, je dulezity vybrat spravnou baterii. Ja nakonec skoncil u trakcni gelovky, protoze ma nabijeci napeti nejbliz k ty startovaci a nemusim tam davat ten DC-DC charger. Zatim ji mam pres 6 let a jednu noc na bufika jeste da:). Letos budu kupovat novou.

MadTom
Příspěvky: 14936
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#43 Příspěvek od MadTom » 20 dub 2023 09:09

Já jsem původně měl druhou baterku mokrou karavanovou - vydržela 3 roky, potom i mechanicky KO. Přešel jsem na Banner AGM - startovací, která stejně jako ta mokrá karavanová snese hluboké vybíjení, a už mnoho let mám klid. Stejnou, akorát kapacitně větší mám startovací, nabíjecí napětí mají stejné, proudů to snese víc, než jsem schopen využít, takže stačí hloupé relé. Mám ho zapojené od klíčku, tady baterky se rozpojí, když je klíček vypnutý, což mi stačí.
Teď jsem pořídil ještě 100W solár, co nalepím na kapotu a bude to baterky dobíjet v době, kdy se s autem nejezdí, což je u mě hodně času. Jinam než na kapotu nemám pro solár místo.
Zvažoval jsem i nějakou LiIOn nebo něco podobného baterku, že bych měl více než dvojnásobnou kapacitu, ale to už potřebuje nějakou lepší nabíječku, takže zatím ne. Auto mám na výletu, nikoliv na žití v něm.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

martin1979
Příspěvky: 124
Registrován: 24 říj 2018 14:51

Re: T-Max dvě baterky.

#44 Příspěvek od martin1979 » 20 dub 2023 18:10

Ďakujem opäť za názory a prípadne za nasmerovanie..

too Habakuk: pozeral som na tú nabíjačku Victron. Ale tam sa taktiež tomu relé (Cyrix) nevyhnem, prípadne treba nejaký spínač (vypínač)? A podľa popisu som pochopil že je určený primárne pre lítiové batérie. A predpokladám že Def 99 nemá inteligentný alternátor..

too Wobl: ja sa chcem vyhnúť tomu "managmentu" ako je T-max a podobne.. Baterku budem voliť nejakú menšiu (momentálne mi také zastala doma zo staršieho auta), čiže bude štartovacia i keď na štartovanie defa nebude dostatočná..

too MadTom: nad solárom som najprv uvažoval aj ja, lebo auto občas stojí viac dní bez pohybu ale v zimnom období mi najviac v tomto prípade vybíja baterku prídavné kúrenie (bohužiaľ displej nejde vypnúť ale dá sa diaľkovo naštartovať). Na leto ho odpájam vytiahnutím poistky.
Voltmeter mám nainštalovaný na primárnej a spína sa spínačkou. Na druhú baterku som ho taktiež plánoval umiestniť.

Moja predstava zapojenia: na plus štartovacej baterky kábel 35mm s poistkou (aká kapacita?) - relé (tu káblik Cyrixu z pozície 86 priamo na baterku či stačí na karosériu) - kábel 35mm s poistkou rovnakej kapacity na plus druhej baterky. Pri mínus póle pôjdem priamo na kostru rovnako s káblom 35mm (kam pripojiť kostru, na tie body ako je kostra zo štartovacej baterky? Či bude stačiť niekde v batery boxe?). Na štartovaciu baterku nechcem (nemôžem) lebo mám na nej odpojovač.

Budem rád za ďalšie postrehy..

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2568
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: T-Max dvě baterky.

#45 Příspěvek od habakuk » 20 dub 2023 18:34

Když jsem tahal střechou kabeláž pro druhou baterku tak jsem kvůli délce dával kabel 50mm2 autohifi je pěkně ohebný. K první baterce jsem dal pojistku 120A před cyrix dal bateriový vypínač a druhou pojistku 120A za cyrix. Ohledně nabíječe Orion jde spíš o nabití 2. baterie pokud je Gelová nebo lifepo4. Nezáleží na altíku a primární baterii.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
VencaZE
Příspěvky: 3564
Registrován: 17 kvě 2008 14:51
tel.: 602 550 993
auto: 110HT, S2A 88, G66
Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#46 Příspěvek od VencaZE » 20 dub 2023 19:32

Velmi doporučuji udělat si k tomu dokumentaci a založit. Za rok, dva už pak nikdo neví jak to zapojil, myslel, má fungovat atd..
V.
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD

martin1979
Příspěvky: 124
Registrován: 24 říj 2018 14:51

Re: T-Max dvě baterky.

#47 Příspěvek od martin1979 » 21 dub 2023 21:19

Too habakuk: mojim plánom je to spratať/vpratať do kastlíku k baterke (dúfam že sa mi to podarí).. Ďakujem za doporučenie poistky.. nad batériovým vypínačom som aj uvažoval ( je to potrebné - nutné)?

Too VencaZE: dokumentácia + fotodokumentácia so robí pravidelne..

Ozaj kostru z druhej baterky kam? Stačí na kaslík, či natiahnuť až na úchyty kde je kostra štartovacej baterky?

Ešre raz vďaka za rady..

Uživatelský avatar
VencaZE
Příspěvky: 3564
Registrován: 17 kvě 2008 14:51
tel.: 602 550 993
auto: 110HT, S2A 88, G66
Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#48 Příspěvek od VencaZE » 21 dub 2023 21:48

Kostra na kastlíku by mohla být nespolehlivá. Dal bych ji na rám auta a zároveň zkontroloval jestli je kvalitní kostra k rámu i baterie č.1. . A nebo přímo na první baterii, jestli máš dost kabelu.

V mém autě mám propoje baterií pod seatboxem tažený v Kopoxlexu. Dá se tam pak snadno udělat nějaká úprava..
https://www.elektropen.cz/images/shop/K ... lex_uv.jpg
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD

jazz
Příspěvky: 69
Registrován: 28 říj 2021 16:24
tel.: 603EightNinerTree765
auto: D2
Bydliště: někde nad Vltavou

Re: T-Max dvě baterky.

#49 Příspěvek od jazz » 20 kvě 2023 11:32

MadTom píše: 20 dub 2023 09:09 Teď jsem pořídil ještě 100W solár, co nalepím na kapotu a bude to baterky dobíjet v době, kdy se s autem nejezdí, což je u mě hodně času. Jinam než na kapotu nemám pro solár místo.
Můžeš dát link na to co jsi pořídil, nebo alespoň rozměry panelu ? Zrovna nějaký vhodný na kapotu hledám. Dík, J.

MadTom
Příspěvky: 14936
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#50 Příspěvek od MadTom » 20 kvě 2023 20:00

Bral jsem z Hadexu 100W rozměry tuším 1050x520mm nebo nějak tak. Větší už na kapotu nevešel. K tomu rovnou 10A MPPT měnič. Dnes první test na slunci - něco zo dělá, ale na 100W jsem tam asi byl v nlbé době. Zase se nemusí nic vyndávat a někam instalovat.
Ještě dodělat malej dobíječ na hlavní baterku. Duální MPPT měnič byl cenově trošku mimo. Cílem je udržovací nabíjení přes zimu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět