1964 SIIA Forward Control
Moderátor: Rover
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Za Pontebbou už se hory pomalu začaly rozestupovat, jeli jsme podle řeky Tagliamento a pak si u té krásy museli i zastavit. Vylezli jsme ke kapličce v kopci, abychom to viděli z výšky, ale pak sešli i k místní oblázkové "pláži", kde se místňáci vyhřívali na lehátkách prakticky už v korytu řeky, které je ale asi kilometr široké a celkem úzký vlastní tok řeky se v něm jen klikatí. Zabavili jsme několik památečních oblázků a mazali dál.
Tři noci jsme kempovali za slavným Cavallinem, zajeli lodí do Benátek, prochodili západní část poloostrova Cavallino-Treporti a jeho vojensko-historické památky - telemetrické věže, pevnosti a baterie námořního dělostřelectva, které měly bránit benátskou lagunu před nepřátelskými loděmi. Za 2. světové války pevnosti plnily funkci protiletadlových baterií, ostatně už za té první války se zjistilo, že místní 280 mm děla by už pancéřované paluby soudobých bitevních lodí neprobily. Zajímavé je muzeum Batteria Vettor Pisani, proměněná v muzeum - je tam brutální klimatizace, ale po tom vedru venku přišla vhod. Jsou tam zdokumentované všechna místní místa spojená s obranou Benátek, ale bylo fajn některé vidět předtím na vlastní oči, i když jsou ve srovnání s tímto místem často v hodně bídném stavu.
Pokračovali jsme pak dál na východ do Aquileiy - tam jsou pro změnu vykopávky z dob římské říše, město patřilo někdy ve 4. století našeho letopočtu k 10 největším římským městům. V roce 452 pak bylo prvním římským městem, které dobyl a vyplenil Attila. Prošli jsme město, místní muzeum a na kolech z půjčovny zajeli i do městečka Grado - to ale nestálo za návštěvu, mimo malého náměstí s dvěma kostely a domy postavenými na základech původních hradeb tu byly jen oplocené pláže s placeným vstupem. Další na řadě byla pevnost Palmanova, o které jsme se dozvěděli v kempu v Aquileiy - stejně jako Aquileia je to památka na seznamu UNESCO - pevnost o půdorysu 9-cípé hvězdy, se třemi liniemi opevnění budovaných od dob renesance až po napolenonské války (poslední linii ostatně vybudovali Francouzi, v jejichž rukou byla pevnost 1805-1814). Působivé místo nezasažené moderní zástavbou, v roce 1960 bylo prohlášené národní památkou - zachované jsou kompletní hradby, stojí stále všechny tři brány, kterými jsou auta pouštěna střídavě semafory.
Následovaly vesnice, městečka, nekonečná řada kruháků a hlavně po těch krásných horách děsná placka.Tři noci jsme kempovali za slavným Cavallinem, zajeli lodí do Benátek, prochodili západní část poloostrova Cavallino-Treporti a jeho vojensko-historické památky - telemetrické věže, pevnosti a baterie námořního dělostřelectva, které měly bránit benátskou lagunu před nepřátelskými loděmi. Za 2. světové války pevnosti plnily funkci protiletadlových baterií, ostatně už za té první války se zjistilo, že místní 280 mm děla by už pancéřované paluby soudobých bitevních lodí neprobily. Zajímavé je muzeum Batteria Vettor Pisani, proměněná v muzeum - je tam brutální klimatizace, ale po tom vedru venku přišla vhod. Jsou tam zdokumentované všechna místní místa spojená s obranou Benátek, ale bylo fajn některé vidět předtím na vlastní oči, i když jsou ve srovnání s tímto místem často v hodně bídném stavu.
Pokračovali jsme pak dál na východ do Aquileiy - tam jsou pro změnu vykopávky z dob římské říše, město patřilo někdy ve 4. století našeho letopočtu k 10 největším římským městům. V roce 452 pak bylo prvním římským městem, které dobyl a vyplenil Attila. Prošli jsme město, místní muzeum a na kolech z půjčovny zajeli i do městečka Grado - to ale nestálo za návštěvu, mimo malého náměstí s dvěma kostely a domy postavenými na základech původních hradeb tu byly jen oplocené pláže s placeným vstupem. Další na řadě byla pevnost Palmanova, o které jsme se dozvěděli v kempu v Aquileiy - stejně jako Aquileia je to památka na seznamu UNESCO - pevnost o půdorysu 9-cípé hvězdy, se třemi liniemi opevnění budovaných od dob renesance až po napolenonské války (poslední linii ostatně vybudovali Francouzi, v jejichž rukou byla pevnost 1805-1814). Působivé místo nezasažené moderní zástavbou, v roce 1960 bylo prohlášené národní památkou - zachované jsou kompletní hradby, stojí stále všechny tři brány, kterými jsou auta pouštěna střídavě semafory.
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Následovala Redipuglia, obrovský památník italským padlým v 1. světové válce (Itálie měla ztráty ve výši 689 000 padlých a raněných) slavnostně odhalený Mussolinim v roce 1935. Pohřbeno je tu 40 000 padlých, které identifikovali a jejichž jména jsou vypsána na tabulích z čela jednotlivých teras památníku, a 60 000 padlých, jejichž identitu nebylo možné zjistit. Jednotlivé stupně památníku mají nahoře kamenou římsu s opakujícím se slovem PRESENTE, tedy "přítomen" - velmi působivé a dost tísnivé místo, ale určitě jedna z nejsilnějších vzpomínek na výlet - stojí určitě za to se tam podívat.
Po příjezdu nás ovšem vyvedli z omylu, že je noční klid a do kempu je tedy zákaz vjezdu - za nějaký bakšiš nás ale nechali přespat na takovém rovnějším plácku za recepcí a mohli jsme se tu umýt. V noci lilo, až jsem měl pocit, že snad padají i kroupy. Ráno bylo počasí stejné, pršelo a nechtělo přestat, ale sbalili jsme se a mazali dál. Sotva jsme se vydrápali na kopeček nad kempem a vjeli na hlavní, Obluda opět přestala jet. Stejné příznaky, ztráta výkonu, motor zhasl. Zjistil jsem, že pokud vypnu a zapnu zapalování, pumpa je slyšet, jak chvilinku cvaká. Na benzín, který pokaždé napumpovala, jsme dohrkali na bezpečné místo, kde jsme rozbalili polní kuchyni a dílnu na autobusové zastávce. Tady jsem pumpu vyndal, očistil kontakty, vyčistil bordel, vše vrátil a... nic. Připojil jsem pumpu kabelem k baterii a fungovala. Nalodili jsme se, sjeli z kopce do města a u pumpy znovu. Nakonec jsem po zkoumání zjistil, že funguje klepání klíčem, takže dalších skoro 30 km jsme jeli vzadu s otevřenou podlahou, skrz kterou Terka klepala klíčem na pumpu. Postupně se to ale lepšilo, až najednou Obluda jela bez problémů. Setkání v Rakousku jsme tedy odvolali a mazali domů. Dojeli jsme o den dřív, po cca 450 km - bylo těsně před půlnocí ze soboty na neděli.
Celkem šlo o skoro přesně 1 600 km, cestou z ČR do Itálie jsme vystoupali 5 913 výškových metrů a sestoupili o 6 315 metrů, cestou zpět z Itálie do ČR přes rakouské peripetie Obluda nastoupala 5 900 výškových metrů a sjela 5 500 metrů. Spotřeba se s přiškrcenou směsí pohybovala kolem 22 l/100 km (určitě ne v průsmycích). Škoda těch zádrhelů cestou zpět, ale výlet to byl parádní
Po Redipuglii jsme přejeli hranici do Slovinska a vyrazili na sever kaňonem řeky Soči - měli jsme tam zůstat a užít si Slovinsko, ale na neděli jsme měli v Rakousku domluvené setkání s jedním pravidelným rakouským účastníkem kutnohorského srazu, tak jsem chtěl nahnat čas a v Bad Aussee stihnout Lotus Museum. Takže jsme kaňon pouze projeli a na konci si užili průsmyk Vršič, který byl opravdu výživný. Ale možná nebyl, protože cestou nahoru nás při různém focení a kochání třikrát předjela cyklistka, která to nahoru drtila vlastní silou, nikoli na elektrosráči.
Po přejezdu slovinsko-rakouské hranice se to ale přestalo vyvíjet podle plánu - sotva se v pátek setmělo, Obluda se rozhodla, že dál nejede. Setrvačností jsme z kopečka sjeli do vjezdu jednoho z domů pod silnicí, kde bylo zhasnuto a stažené rolety, nikdo asi nebyl doma. Plácek před domem jsme tedy využili na kontrolu karburátoru (v plovákovce benzín nepřítomen), následně podlahy vzadu mezi lavicemi, kontrolu palivového filtru a posléze pumpy. Po klepnutí klíčem na pumpu se vše rozběhlo a my mohli pokračovat. Byla ale už tma a začalo navíc pršet, tak jsme našli nejbližší kemp a mazali k němu. Po příjezdu nás ovšem vyvedli z omylu, že je noční klid a do kempu je tedy zákaz vjezdu - za nějaký bakšiš nás ale nechali přespat na takovém rovnějším plácku za recepcí a mohli jsme se tu umýt. V noci lilo, až jsem měl pocit, že snad padají i kroupy. Ráno bylo počasí stejné, pršelo a nechtělo přestat, ale sbalili jsme se a mazali dál. Sotva jsme se vydrápali na kopeček nad kempem a vjeli na hlavní, Obluda opět přestala jet. Stejné příznaky, ztráta výkonu, motor zhasl. Zjistil jsem, že pokud vypnu a zapnu zapalování, pumpa je slyšet, jak chvilinku cvaká. Na benzín, který pokaždé napumpovala, jsme dohrkali na bezpečné místo, kde jsme rozbalili polní kuchyni a dílnu na autobusové zastávce. Tady jsem pumpu vyndal, očistil kontakty, vyčistil bordel, vše vrátil a... nic. Připojil jsem pumpu kabelem k baterii a fungovala. Nalodili jsme se, sjeli z kopce do města a u pumpy znovu. Nakonec jsem po zkoumání zjistil, že funguje klepání klíčem, takže dalších skoro 30 km jsme jeli vzadu s otevřenou podlahou, skrz kterou Terka klepala klíčem na pumpu. Postupně se to ale lepšilo, až najednou Obluda jela bez problémů. Setkání v Rakousku jsme tedy odvolali a mazali domů. Dojeli jsme o den dřív, po cca 450 km - bylo těsně před půlnocí ze soboty na neděli.
Celkem šlo o skoro přesně 1 600 km, cestou z ČR do Itálie jsme vystoupali 5 913 výškových metrů a sestoupili o 6 315 metrů, cestou zpět z Itálie do ČR přes rakouské peripetie Obluda nastoupala 5 900 výškových metrů a sjela 5 500 metrů. Spotřeba se s přiškrcenou směsí pohybovala kolem 22 l/100 km (určitě ne v průsmycích). Škoda těch zádrhelů cestou zpět, ale výlet to byl parádní

SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
-
- Příspěvky: 15305
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: 1964 SIIA Forward Control
Hezký výlet, a sice se zábavou, ale dojelo. Zajímala by mě jedna věc - jaká průměrný rychlost se s tímto vozem dá dosahovat, samozřejmě že ne v kopcích na kochačku, tam to dostatečně popisují cyklisté okolo, ale někde na rovných okreskách, případně zda by to bylo schopné udržet nějakou dálniční rychlost. 

Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Dálnici jsme jeli cestou z polského srazu, jeli jsme cca 70-80 km/h, ale to bylo v neděli v podstatě bez kamionů. Normálně se snažím jezdit kolem 70 km/h, ale Obluda by jela i devadesát, jen to nechci trápit. Průměr podle komplikovanosti trasy bývá kolem 40-50 km/h, po dálnici kolem šedesátky.
Tj. na kochačku je to téměř za jakýchkoli podmínek
Tj. na kochačku je to téměř za jakýchkoli podmínek

SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- Lukasino
- Příspěvky: 3998
- Registrován: 18 úno 2012 22:05
- tel.: 6034sedmsedm854
- auto: LR
- Bydliště: Kutná Hora
Re: 1964 SIIA Forward Control
Krásný výlet a klobouk dolů 

Vždy se nějaká L322 u mě najde :o)
Prodávám i přebytečné díly na Range Rover L322
Prodávám i přebytečné díly na Range Rover L322
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 05 led 2018 19:01
- tel.: 775106889
- auto: LR SIII 109
- Bydliště: Dymokury
Re: 1964 SIIA Forward Control

-
- Příspěvky: 276
- Registrován: 21 zář 2009 15:42
- tel.: 728609347
- Bydliště: Kaplice
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Moc pěkný výlet!
Zajímavé je, že chvíli před tím, než jsem se pustil do čtení tvého pěkného vyprávění, jsem se díval na video, kde měl pán také trable s benzinovou pumpou. Asi nějaký balkánský syndrom...
https://www.youtube.com/watch?v=H4Vxs5z4nH0

Zajímavé je, že chvíli před tím, než jsem se pustil do čtení tvého pěkného vyprávění, jsem se díval na video, kde měl pán také trable s benzinovou pumpou. Asi nějaký balkánský syndrom...
https://www.youtube.com/watch?v=H4Vxs5z4nH0
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Asi je benzín na jihu dietnější, stejně jako všechno - Land Rovery pak strádají 

SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
Kdybyste se chtěli podívat na video z naší cesty Rakouskem, Itálií a Slovinskem, tak tady je odkaz:
https://youtu.be/xSnZmwLIvk0
https://youtu.be/xSnZmwLIvk0
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"
- 1960SeriesII
- Příspěvky: 3263
- Registrován: 04 kvě 2007 07:45
- tel.: 774747556
- Bydliště: Přes kopec od Hořovic
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1964 SIIA Forward Control
O víkendu jsem vyrazil na "rychlý" výlet do rakouské Solné komory, kam jsme se podívali s Berniem v r. 2013 a s Roburem v r. 2015.
Po krátké a jasné odpovědi od všech lidských členů rodiny jsem na výlet vyrazil sám - nikoho nebrala nabídka 900 kilometrů hluku, vibrací, serpentin, narušování plynulosti silničního provozu, spaní v autě na divoko ani fotozastávek každých 50 metrů. Divný.
Vyrazil jsem brzy ráno v pátek, abych nahnal kilometry a odpoledne ještě něco stihl. Jel jsem přes Strakonice, Vimperk, Strážný, Pasov, kousek podle Dunaje a pak všelijakými šouskami na jih. První zastávka bylo motomuzeum ve Vorchdorfu v Rakousku. Je to obrovská sbírka převážně rakouských a německých motorek, jen klasických BMW tam mají 127 kusů - zastoupen byl ale i Puch, KTM, Horex, Victoria, Zündapp, Wanderer, NSU, nebo třeba Jawa. Jsou tam bonbónky zrenovované do bezvědomí, ale i originál motorky v původním, třeba ošuntělém laku, ale funkční. Velká krása.
Pokračoval jsem dál a protože to krásně vyšlo, dal jsem ještě alpskou silnici k vrcholu Loser, kterou jsme kdysi jeli s Roburem a jedním kamarádem z Anglie. Silnice má čím dál horší povrch, na motorce by to bylo asi nepříjemně znát, Obluda je samozřejmě jiné kafe, tak jsme si holt podrncali v těch minimálních rychlostech trochu víc. Jen parkoviště, kde jsme se kdysi fotili s kamarádovým SIIA One Ton, už neexistuje - postavili místo něj prostřední stanici lanovky, která teď silnici konkuruje a výsledkem je, že silnice je v době 8:00-16:00 hod. uzavřena. Asi aby neubírala pasažéry lanovce. Tentokrát mi bohužel počasí nevyšlo tak pěkně - nahoře byla mlha jak z Rákosníčka a všude plno sněhu. Na druhou stranu jsem ale měl horní parkoviště sám pro sebe
Udělal jsem pár fotek, sjel zpět dolů a pokračoval směrem k další silnici na Tauplitzalm. Tu jsem neznal a chtěl jsem ji absolvovat v sobotu ráno. Původně jsem si našel na nocleh kemp, ale když jsem zjistil, že je zavřený, tak jsem začal pátrat cestou po dobře zastrčeném místě, kde bych se vyspal. Jedno krásné jsem našel, večer jsem sledoval netopýry, zkoušel fotit ve tmě (vůbec mi to nešlo) a pak zalezl a četl si. Spal jsem jako mimino, Obluda je jako pojízdná ložnice velmi dobrá. Ráno jsem vyzkoušel svůj záchůdek s výhledem Bivvy Loo, dal se trochu do pořádku a vyrazil dál. Tauplitzalm byl podobný jako Loser - dole krásný, nahoře nevím. Panoramata opět nevyšla, nahoře mlha a sníh. Protože se honily mraky a občas někde vykoukl cár modré oblohy, trochu jsem doufal, že se začínají mraky protrhávat. Oblékl jsem si ke kraťasům svoje nouzové hadry do zimy a šel se projít. Alpská božstva mi ovšem nepřála, mraky se honily dál a slunce si s mraky poradit nedovedlo, i když párkrát stydlivě vykouklo.
Silnici jsem sjel zpět dolů (stejně jako Loser je slepá) a cestou ještě udělal pár fotek v nižších, estetičtějších vrstvách atmosféry, protože na všechny ostatní vrcholy v dohledu zrovna pražilo slunce
Vrátil jsem se do Bad Aussee (i na blízký Loser samozřejmě krásně šajnovalo...) a navštívil museum Lotus. Má tu sídlo rakouský klub této značky a reprezentovány jsou snad všechny typy, některé i v několika verzích. Prostory by mohly být větší, tolik krásy by zasloužilo mít trochu odstup, ale i tak to bylo super. Majitelé očividně strávili celý život sbíráním všech možných memorabilií spojených se značkou, její závodní historií, nebo třeba Colinem Chapmanem.
V Bad Aussee jsem nalil do Obludy skoro 70 litrů benzínu, původně jsem nabitý pozitivními dojmy vyrazil od muzea Lotus dál po trase, než mne za oko chytla povážlivě chcíplá ručička palivoměru. Už sebou jen křečovitě poškubávala. Zmobilizoval jsem strýce Gůgla, rychle se otočil na první odbočce a vrátil se na pumpu. Z množství benzínu je jasné, že Obludě zbývalo pár hltů.
Vrátil jsem se přes Pötschenpass zpět dolů k Halštatskému jezeru a pokračoval kolem Gosaubachu. Byl jsem vybavený na otužilecký ponor a nakonec i našel pěkné místo, tak jsem se převlékl do svých pruhovaných lacláčů a šel se vylouhovat v tůni. Překvapivě to bylo vlastně příjemné, ale možná jen kvůli myšlenkám na to, jak se na oblých, řasami oslizlých balvanech přerazím, popř. to bude místo, kde bídně skonám v osamění, skolen srdeční nebo jinou neveselou příhodou.
Vyjel jsem nahoru do Gosau, dojel se podívat pod lyžařské středisko Dachstein West, kde jsme byli pár let zpět v zimě lyžovat, a pak pokračoval dál k Postalmu, mýtné silnici přes náhorní plošinu mezi Seydeggem a Stroblem. Absolvovali jsme ji s Berniem v roce 2013 ze strany Stroblu, před mýtnicí na jižní straně se otočili a jeli ji ještě jednou zpět. Až tentokrát jsem zjistil, jak krásný je úsek ze Seydeggu k mýtnici - tam jsem měl za celý výlet asi největší kliku ohledně počasí - slunce tam padalo mezi mraky na údolí a přes kopce naproti. Byla to pecka a Obluda si musela myslet, že byla zařazena jako zastávkový osobní vlak, protože jsme stáli za každým třetím pařezem na kochačku.
Nahoře nás čekal luxusní nocleh v chatě Dietera a Christine, nadšenců do Land Roverů a majitelů původně hasičské SIII, se kterou mimo jiné absolvovali výlet přes 8 000 km po Skandinávii. Přes FB a Floriana, společného známého z Rakouska, kterého znám z našich dovolených, jsme se domluvili, že jim z horního parkoviště zavolám a přijedou otevřít závoru. Bohužel měli místo SIII s sebou RR L322 Vogue, ale co nadělám
Naštěstí Florian byl už na místě se svou SIII Station Wagon z roku 1978 - pod kapotou má také šestiválec, tak jsme si společně poplakali nad spotřebou. Následovalo otevírání kapot, Florian nám ukázal v Evropě velmi vzácný originální (sice už dávno nefuknční, ale pro mě zcela nový) nesmysl určený pro zlepšení exhalací motoru. Postupně jsme byli rozmazlováni hostinou od paní domu, pivo teklo, jen ochutnávku šnapsů z ořechů i z šišek alpských borovic jsem s díky odmítl, abych přežil. Nakonec jsme zjistili, že jsme se s Dieterem a Christine viděli na srazu Gamsrallye 2013, který Florian pořádal v době naší první dovolené v Rakousku. Vyhrabal jsem i fotky ze srazu, oni pro změnu ukázali fotky ze svých dobrodružství v Norsku, Švédsku a Finsku - jejich auto zvládlo porci kilometrů bez sebemenšího problému.
Ráno byla v plánu společná vyjížďka po jinak uzavřených cestách nahoře na Postalmu, bohužel ani to ráno meteorologové neuspěli se svými planými věštbami. Zprvu strašili, že slunce vykoukne v 10:00, pak v 11:00 - když o půl jedenácté začala Christine prorokovat, že se to zlepší za hodinu dvě, tak jsem se raději omluvil, poděkoval za neskutečnou pohostinnost, rozloučili jsme se a já mazal dolů silnicí k severnímu konci. Cestou opět courák, výhledy jako ze žurnálu, listí ohnivých barev, dole Weissenbach s křišťálově čistou, zelinkavou vodou zurčel mezi vápencovými balvany... prostě nešlo jen jet.
Pak už jsem vyjel mezi kopci k Wolfgangskému jezeru, uronil slzu dojetí nad místy, které známe z dovolených, a mazal přes St. Gilgen, kolem Mondsee a Attersee na sever. Chtěl jsem být v nějakou rozumnou dobu doma, tak jsem práskl do koní a mazali jsme. Obluda dostala před Strakoncemi znovu nabumbat a někdy kolem šesté odpoledne jsme přistáli doma.
Celkem šlo o necelých 900 kilometrů, cestovní rychlost kolem 65-75 km/h. Jelo se dobře, jen v serpentinách jsem cítil horký dech od výfukových svodů na pozadí, kterým sedím za volantem přímo nad nimi. Prosluněný víkend se vlastně nekonal, ale výlet to nakonec nezkazilo. Prvotní splín přešel - roztrhané, větrem honěné mraky a probleskující slunce nakonec dali tomu celému jen víc podzimní nádech. Nejvíc mě vytáčeli Němci a Rakušáci, kteří dělají, že vlastně předjíždět nechtějí, aby se pak vrhli protisměrem vstříc zkáze právě v tom nejpitomějším místě.
Po krátké a jasné odpovědi od všech lidských členů rodiny jsem na výlet vyrazil sám - nikoho nebrala nabídka 900 kilometrů hluku, vibrací, serpentin, narušování plynulosti silničního provozu, spaní v autě na divoko ani fotozastávek každých 50 metrů. Divný.
Vyrazil jsem brzy ráno v pátek, abych nahnal kilometry a odpoledne ještě něco stihl. Jel jsem přes Strakonice, Vimperk, Strážný, Pasov, kousek podle Dunaje a pak všelijakými šouskami na jih. První zastávka bylo motomuzeum ve Vorchdorfu v Rakousku. Je to obrovská sbírka převážně rakouských a německých motorek, jen klasických BMW tam mají 127 kusů - zastoupen byl ale i Puch, KTM, Horex, Victoria, Zündapp, Wanderer, NSU, nebo třeba Jawa. Jsou tam bonbónky zrenovované do bezvědomí, ale i originál motorky v původním, třeba ošuntělém laku, ale funkční. Velká krása.
Pokračoval jsem dál a protože to krásně vyšlo, dal jsem ještě alpskou silnici k vrcholu Loser, kterou jsme kdysi jeli s Roburem a jedním kamarádem z Anglie. Silnice má čím dál horší povrch, na motorce by to bylo asi nepříjemně znát, Obluda je samozřejmě jiné kafe, tak jsme si holt podrncali v těch minimálních rychlostech trochu víc. Jen parkoviště, kde jsme se kdysi fotili s kamarádovým SIIA One Ton, už neexistuje - postavili místo něj prostřední stanici lanovky, která teď silnici konkuruje a výsledkem je, že silnice je v době 8:00-16:00 hod. uzavřena. Asi aby neubírala pasažéry lanovce. Tentokrát mi bohužel počasí nevyšlo tak pěkně - nahoře byla mlha jak z Rákosníčka a všude plno sněhu. Na druhou stranu jsem ale měl horní parkoviště sám pro sebe

Udělal jsem pár fotek, sjel zpět dolů a pokračoval směrem k další silnici na Tauplitzalm. Tu jsem neznal a chtěl jsem ji absolvovat v sobotu ráno. Původně jsem si našel na nocleh kemp, ale když jsem zjistil, že je zavřený, tak jsem začal pátrat cestou po dobře zastrčeném místě, kde bych se vyspal. Jedno krásné jsem našel, večer jsem sledoval netopýry, zkoušel fotit ve tmě (vůbec mi to nešlo) a pak zalezl a četl si. Spal jsem jako mimino, Obluda je jako pojízdná ložnice velmi dobrá. Ráno jsem vyzkoušel svůj záchůdek s výhledem Bivvy Loo, dal se trochu do pořádku a vyrazil dál. Tauplitzalm byl podobný jako Loser - dole krásný, nahoře nevím. Panoramata opět nevyšla, nahoře mlha a sníh. Protože se honily mraky a občas někde vykoukl cár modré oblohy, trochu jsem doufal, že se začínají mraky protrhávat. Oblékl jsem si ke kraťasům svoje nouzové hadry do zimy a šel se projít. Alpská božstva mi ovšem nepřála, mraky se honily dál a slunce si s mraky poradit nedovedlo, i když párkrát stydlivě vykouklo.
Silnici jsem sjel zpět dolů (stejně jako Loser je slepá) a cestou ještě udělal pár fotek v nižších, estetičtějších vrstvách atmosféry, protože na všechny ostatní vrcholy v dohledu zrovna pražilo slunce

V Bad Aussee jsem nalil do Obludy skoro 70 litrů benzínu, původně jsem nabitý pozitivními dojmy vyrazil od muzea Lotus dál po trase, než mne za oko chytla povážlivě chcíplá ručička palivoměru. Už sebou jen křečovitě poškubávala. Zmobilizoval jsem strýce Gůgla, rychle se otočil na první odbočce a vrátil se na pumpu. Z množství benzínu je jasné, že Obludě zbývalo pár hltů.
Vrátil jsem se přes Pötschenpass zpět dolů k Halštatskému jezeru a pokračoval kolem Gosaubachu. Byl jsem vybavený na otužilecký ponor a nakonec i našel pěkné místo, tak jsem se převlékl do svých pruhovaných lacláčů a šel se vylouhovat v tůni. Překvapivě to bylo vlastně příjemné, ale možná jen kvůli myšlenkám na to, jak se na oblých, řasami oslizlých balvanech přerazím, popř. to bude místo, kde bídně skonám v osamění, skolen srdeční nebo jinou neveselou příhodou.
Vyjel jsem nahoru do Gosau, dojel se podívat pod lyžařské středisko Dachstein West, kde jsme byli pár let zpět v zimě lyžovat, a pak pokračoval dál k Postalmu, mýtné silnici přes náhorní plošinu mezi Seydeggem a Stroblem. Absolvovali jsme ji s Berniem v roce 2013 ze strany Stroblu, před mýtnicí na jižní straně se otočili a jeli ji ještě jednou zpět. Až tentokrát jsem zjistil, jak krásný je úsek ze Seydeggu k mýtnici - tam jsem měl za celý výlet asi největší kliku ohledně počasí - slunce tam padalo mezi mraky na údolí a přes kopce naproti. Byla to pecka a Obluda si musela myslet, že byla zařazena jako zastávkový osobní vlak, protože jsme stáli za každým třetím pařezem na kochačku.
Nahoře nás čekal luxusní nocleh v chatě Dietera a Christine, nadšenců do Land Roverů a majitelů původně hasičské SIII, se kterou mimo jiné absolvovali výlet přes 8 000 km po Skandinávii. Přes FB a Floriana, společného známého z Rakouska, kterého znám z našich dovolených, jsme se domluvili, že jim z horního parkoviště zavolám a přijedou otevřít závoru. Bohužel měli místo SIII s sebou RR L322 Vogue, ale co nadělám

Ráno byla v plánu společná vyjížďka po jinak uzavřených cestách nahoře na Postalmu, bohužel ani to ráno meteorologové neuspěli se svými planými věštbami. Zprvu strašili, že slunce vykoukne v 10:00, pak v 11:00 - když o půl jedenácté začala Christine prorokovat, že se to zlepší za hodinu dvě, tak jsem se raději omluvil, poděkoval za neskutečnou pohostinnost, rozloučili jsme se a já mazal dolů silnicí k severnímu konci. Cestou opět courák, výhledy jako ze žurnálu, listí ohnivých barev, dole Weissenbach s křišťálově čistou, zelinkavou vodou zurčel mezi vápencovými balvany... prostě nešlo jen jet.
Pak už jsem vyjel mezi kopci k Wolfgangskému jezeru, uronil slzu dojetí nad místy, které známe z dovolených, a mazal přes St. Gilgen, kolem Mondsee a Attersee na sever. Chtěl jsem být v nějakou rozumnou dobu doma, tak jsem práskl do koní a mazali jsme. Obluda dostala před Strakoncemi znovu nabumbat a někdy kolem šesté odpoledne jsme přistáli doma.
Celkem šlo o necelých 900 kilometrů, cestovní rychlost kolem 65-75 km/h. Jelo se dobře, jen v serpentinách jsem cítil horký dech od výfukových svodů na pozadí, kterým sedím za volantem přímo nad nimi. Prosluněný víkend se vlastně nekonal, ale výlet to nakonec nezkazilo. Prvotní splín přešel - roztrhané, větrem honěné mraky a probleskující slunce nakonec dali tomu celému jen víc podzimní nádech. Nejvíc mě vytáčeli Němci a Rakušáci, kteří dělají, že vlastně předjíždět nechtějí, aby se pak vrhli protisměrem vstříc zkáze právě v tom nejpitomějším místě.
SII 88" (r. v. 1960) "Bernie" -- SIIA FC 109" (r. v. 1964) "Obluda"