Re: nabíječka baterií
Napsal: 06 kvě 2020 22:29
Jenom poznámka k těm proudům - souvisí to s rychlostí jak probíhají chemické děje uvnitř baterky. Zjednodušeně se dá říct, že při dodržení nějakých pravidel (nepřebíjet) se dá baterka nabít tak rychle a tam velkým proudem, jakým se dá vybít. Takže si srovnejte 10 A od nabíječky na straně jedné a 150 A od startéru nebo třeba 400 A od navijáku na straně druhé.
Obecně olověné akumulátory se nabíjejí zdrojem napětí s omezením maximálního proudu, takže na začátku když je baterka vybitá si vezme tolik proudu, kolik nabíječka dá, a během dobíjení bude proud postupně chovat. Stejně to funguje v autě - po nastartování si baterka na chvilku vezme co jí dá alternátor, takže klidně 100 A, ale proud vel mi rychle klesne.
Různé vychytávky jsou na jedné straně pro trakční baterie, kdy je potřeba je často a rychle nabíjet, aby nemusely ležet na nabíječce dlouho (třeba v elektromobilu), což se ale startovací baterie moc netýká. Dále jsou to různé desulfatační a oživovací impulzy, které mohou a nemusí fungovat, ale neměly by uškodit. Stejně tak udržovací dobíjení, které je jednoznačně plus, pokud auto déle stojí a hrozí vybití baterie. A to poslední je chytrost vůči obsluze - nejdřív si nabíječka baterku otestuje, mimo jiné i proto, aby to nebylo připojené s prohozenými vývody, nebo se špatně zvoleným typem baterie (třeba 6 V motorková namísto 12 V automobilové) nebo zda baterka není vyloženě KO.
Pokud není potřeba z nabíječky startovat jako z pomocného zdroje, tak bych koukal po něčem do 10 A, to bude stačit na nabití baterky přes noc. 5 A už bude na takto "rychlé" nabití nemusí stačit, prostě to bude trvat déle.
Obecně olověné akumulátory se nabíjejí zdrojem napětí s omezením maximálního proudu, takže na začátku když je baterka vybitá si vezme tolik proudu, kolik nabíječka dá, a během dobíjení bude proud postupně chovat. Stejně to funguje v autě - po nastartování si baterka na chvilku vezme co jí dá alternátor, takže klidně 100 A, ale proud vel mi rychle klesne.
Různé vychytávky jsou na jedné straně pro trakční baterie, kdy je potřeba je často a rychle nabíjet, aby nemusely ležet na nabíječce dlouho (třeba v elektromobilu), což se ale startovací baterie moc netýká. Dále jsou to různé desulfatační a oživovací impulzy, které mohou a nemusí fungovat, ale neměly by uškodit. Stejně tak udržovací dobíjení, které je jednoznačně plus, pokud auto déle stojí a hrozí vybití baterie. A to poslední je chytrost vůči obsluze - nejdřív si nabíječka baterku otestuje, mimo jiné i proto, aby to nebylo připojené s prohozenými vývody, nebo se špatně zvoleným typem baterie (třeba 6 V motorková namísto 12 V automobilové) nebo zda baterka není vyloženě KO.
Pokud není potřeba z nabíječky startovat jako z pomocného zdroje, tak bych koukal po něčem do 10 A, to bude stačit na nabití baterky přes noc. 5 A už bude na takto "rychlé" nabití nemusí stačit, prostě to bude trvat déle.