Stránka 2 z 4
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 03 pro 2015 20:52
od eliott
čuník píše:to spíše vidím na zkratový proud, -izolace silovýho kabelu /možná od startéru/ se někde prodřela a dotkla bowdenu, a ten pak převáděl zkratový proud. ,špatný ukostření by nezpůsobilo takovou hrůzu,
V těch místech nemá silový kabel co dělat, nemá tak daleko vzadu kam vést...
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 03 pro 2015 20:54
od Sláma Karel
čuník píše:to spíše vidím na zkratový proud, -izolace silovýho kabelu /možná od startéru/ se někde prodřela a dotkla bowdenu, a ten pak převáděl zkratový proud. ,špatný ukostření by nezpůsobilo takovou hrůzu,
Možná tobě to připadá jinak než všem ostatním a asi to i u tebe bude jinak, ale u ostatních tam žádný silový kabel nevede a dělá to špatná kostra.
A je to opravdu běžná záležitost i když většinou ne s takovými katastrofálními následky. Nejhorší to bývá při startování.
Ale tohle se stalo už mi mě několikrát jak u RRC, tak u D1 a i u Defíka (u D2 a P38 zatím ještě ne

), a vždy to byla kostra.
Akorát já to vždy odhalil při startování, když to špatně točilo a začalo to smrdět u ručky. Pak už jsem šel na jisto a rovnou dělal nové ukostření motoru.
K

Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 03 pro 2015 20:55
od Sláma Karel
Si mě Eliotte předběhl s tou odpovědí.
K

Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 03 pro 2015 20:56
od čuník
nikdo neví kdo se v tom autě předtím hrabal, /servisoval jsem auta cca 20 let a setkal jsem se s všelijakou divočinou kutilu/ -až to rozebere.....
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 03 pro 2015 20:58
od MadTom
Přesně jak píše Karel, ono pokud auto bere za jízdy cca 30A, což u TD5ky je docela málo, u jednodušších se dá předpokládat (světla, ventilátor topení, nějaké čerpadlo paliva, rádio), tak to už je docela dost elektriky na to, aby to ohřálo ocelové lanko od ruční brzdy. Zkrat to doopravdy být nemusí, to by navíc hořelo podstatně rychleji.
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 11:06
od čuník
ted jsem se díval jak je to vlastně u toho RR , Tak že zkrat na bowden ruční brzdy je nejspíš vyloučen /pokud to je to tedy orig. zapojený/, ale
zkrat na kostru je evidentní ,možná že se připekl silový kabel od baterky na výfuk ev . něco ve startéru . Tak nejspíš se zkratovým proudem přepálilo zřejmě dosti chatrné uzemění motoru na šasí no a zkratový proud tekl tudíž přes bowdwn , ten se nakonec taky přepálil,což bylo naštěsti dobře

-posloužil jako pojistka, Takže celá ta záležitost mohla dopadnout že by tam byla hromada popela. rád si počtu názory znalých i rád se pobavím názory diletantů

Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 12:03
od dava
čuník píše:ted jsem se díval jak je to vlastně u toho RR , Tak že zkrat na bowden ruční brzdy je nejspíš vyloučen /pokud to je to tedy orig. zapojený/, ale
zkrat na kostru je evidentní ,možná že se připekl silový kabel od baterky na výfuk ev . něco ve startéru . Tak nejspíš se zkratovým proudem přepálilo zřejmě dosti chatrné uzemění motoru na šasí no a zkratový proud tekl tudíž přes bowdwn , ten se nakonec taky přepálil,což bylo naštěsti dobře

-posloužil jako pojistka, Takže celá ta záležitost mohla dopadnout že by tam byla hromada popela. rád si počtu názory znalých i rád se pobavím názory diletantů

No, tu klemu z kastle na motor bych tentokrát asi vyloučil, protože jemu se to stalo za běhu motoru. Ta klema je průser jen při startu. Naopak pokud dostaneš + na motor natvrdo, tak vzhledem k jeho uložení na gumách včetně výfuku převodů i náprav tam toho není moc přes co se to kostří zpět ke kastli. Lano ručky a ta klema, zbytek věcí má nějaký uložení. Táhla řazení , plynu atd. maj futra z plastu, brzdy jsou hadicema, pera maj podložky gumový, čepy řízení vystýlku...
Taky jsem tehdy nechápal, proč ty elektrony nažhavily jenom lanka a klemu, ale když se zamyslíš, tak tam není moc víc vodivých spojů. Ráčna brzdy a brzda na převodovce jsou komplet kovový , laso taky. Při startu klema stačí , je tam odběr, ale pokud je zkrat natvrdo tak při proudu co umí dát baterka ( cca 400 A i víc) , to ze nažhaví všechno co vodí.
Stačí mrknout kolik dává svářečka A při jakým napětí a přepočítat to na 12V, představit si na jak tlustou elektrodu by to stačilo - laicky vysvětleno.
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 13:08
od VencaZE
To zní logicky.
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 13:34
od čuník
no s baterkou 12V se dá koneckoncu i nouzově svářovat, zkratový proudy tam tečou opravdu velký, řádově ve 100A a možná i krátkodobě klidně i kA

/podle toho v jaký kondici je právě baterka a kolik má Ah /
ta klema, motor- šasí , tam asi byla, jinač by to dělalo víceméně v elektrice neplechu ,ale třeba to byl záměrně-od výrobce průřez , který proud ze startéru řekněme 80A-150A / nebo tak nějak / hravě vydrží, ale zkratový proud už nikoliv .
Obecně je lepší,když se při zkratu něco slabšího záhy přepálí, než když se to roztaví a potažmo vše shoří , z toho důvodu si myslím že
není rozumný tam na kostření dávat tak silný průřezy, jak to tu někdo prezentoval. No nejlepší je si tam dát odpojovač .ale to se zpravidla řeší až potom

Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 13:49
od VencaZE
Nechci ti do toho kecat, ale proudem 150A nastartuješ leda tak Favorita a to ještě možná

.
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 13:55
od MadTom
Šmarjá, co tu vymýšlíte. Průřez drátu se dimenzuje tak, aby přežil provoz a hlavně na něm byly malé úbytky napětí - zvlášť při pouhých 12V v palubní síti. Na přepálení při zkratu jsou pojistky. Dimenzovat drát na to aby se radši přepálil je nesmysl, zvlášť když je někde ve svazku nebo krásně nepřístupnej. Stačí se podívat do schématu auta, jak je řešené uzemnění agregátu vůči baterce a karoserii. Pojjistky se dimenzují tak, aby se přepálili při zkratu a nebyly moc silné na slabém drátu.
Běžně se spotřebiče jako světla uzemňují na karoserii a alternátor je uzemněnej na blok motoru,na akumultár můžeme na chvilku zapomenout, při nabíjení za chodu motoru se chová jako další spotřebič. Karoserie a blok motoru se spojují zmíněným zemnícím páskem - kvůli jeho ohebnosti. Jinde je to propojené pouze lankem ruční brzdy, jak už tu padlo. Silentbloky ani brzdové hadice moc nevedou.
A když vezmu že odběr za provozu bude už zmíněných třeba 30A (to je dost málo) - světla, ventilátor topení a další drobnosti, a to celé poteče lankem ruční brzdy, tak na tom lanku bude třeba 2V úbytek, což je při 30A ztrátový výkon 60W - taková rozsvícená halogenka, takže se to celé krásně ohřeje, a tím ohřevem se to ještě zhorší, protože odpor kovů za tepla stoupá. Až začnou hořet plasty okolo.
Při startování to vůbec nemusí vadit - je to krátkodobé, takže se startér může jenom pomaleji točit, ale za tu chvilku se to ohřát nestihne. A majitel si myslí, že má slabou baterku, nebo to startování může zemnící pásek dorazit.
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:18
od dava
No, to si myslím čuníku že není o tom, klema by měla být kvalitní a v principu je to naopak, pokud by přenesla dostatek, méně by zbylo na to lanko.
Rozhodně ale mě osobně tohle vycvičilo důkladně, je to už přes 20 let , ale byl to přesvědčivej zážitek díky kterýmu dávám pokud možno všude ještě chráničky nebo hadici a vážu to poctivě páskama proti pohybu. Byla to kokotina moje, měl jsem venku převodovku a pak jsem tam ten kabel dal jen tak do halabala . Jak se motor v silenblokách pohupoval, tak se o vejfuk při dotyku popálila izolace a jak to prsklo, tak se kabel přivařil a držel, což je skoro zázrak, měď na železo, ale stalo se. Klika že jsem hned pochopil a neváhal, ale bateriák žádnej, vercajk někde v kufru, takže hadr do ruky a ulomil jsem kontakt, naštěstí to byla ještě ta olověná svorka, což se dalo.
Takže když vidím, jak někteří kutilové zapojujou navijáky , kabely natvrdo bez bateriáku, plandavý a dírou v plechu šup, bez průchodky, tak mám respekt
Oni tyhle zážitky z mládí naučej respektu před zdánlivě nepodstatnejma věcma. S tím samým křápem jsem měl ještě i jiný školení - z nádrže vedla hadička a napojená byla na trubku. Konec trubky se poškodil, tak jsem to kousek zkrátil a dal delší hadičku, pohoda. Vzadu za převodovkou. Jedu do Brna a tam co je dnes Globus os Svitav jsem jel asi 130 a najednou strašnej rachot, z tunelu mezi sedačkama se zved prach, smrad z benzínu. Šlápnu na brzdu, hluchý. Nakonec zadek do smyku a zastavilo se to. Vylezu, benzín chcal proudem vzadu ven. Tak jsem to odtlačil z kaluže a koukám co je.
Roztrhla se asi hardyspojka a zavadila o tu pojebanou palivovou hadici co tam visela. Celá palivová trubka pod autem se namotala na kardan, ale protože měla společný držáky s brzdama, namotaly se i komplet brzdový tuby a vepředu vyrvaly brzdovej válec z posilovače a přimotalo se i lano ručky. V tunelu se to nevešlo, takovej chumel, takže ruplo ložisko unašeče na převodovce a prdla hřídel.
Slušná práce, fuj to sem se lek. Stačilo zabezpečit jednu hadičku proti plandání a nic by se bejvalo nestalo
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:31
od petmic
čuník píše:ted jsem se díval jak je to vlastně u toho RR , Tak že zkrat na bowden ruční brzdy je nejspíš vyloučen /pokud to je to tedy orig. zapojený/, ale
zkrat na kostru je evidentní ,možná že se připekl silový kabel od baterky na výfuk ev . něco ve startéru . Tak nejspíš se zkratovým proudem přepálilo zřejmě dosti chatrné uzemění motoru na šasí no a zkratový proud tekl tudíž přes bowdwn , ten se nakonec taky přepálil,což bylo naštěsti dobře

-posloužil jako pojistka, Takže celá ta záležitost mohla dopadnout že by tam byla hromada popela. rád si počtu názory znalých i rád se pobavím názory diletantů


spekulacia o skrate na bowden na rucnej ti nevysla tak si si vymyslel novu teoriu o vyfuku?? zacinam mat taky pocit ze si vlastne LR zospodu este ani nevidel...alebo si sa velmi zle pozeral
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:43
od čuník
MadTom píše:Šmarjá, co tu vymýšlíte. Průřez drátu se dimenzuje tak, aby přežil provoz a hlavně na něm byly malé úbytky napětí - zvlášť při pouhých 12V v palubní síti. Na přepálení při zkratu jsou pojistky. Dimenzovat drát na to aby se radši přepálil je nesmysl, zvlášť když je někde ve svazku nebo krásně nepřístupnej. Stačí se podívat do schématu auta, jak je řešené uzemnění agregátu vůči baterce a karoserii. Pojjistky se dimenzují tak, aby se přepálili při zkratu a nebyly moc silné na slabém drátu.
Běžně se spotřebiče jako světla uzemňují na karoserii a alternátor je uzemněnej na blok motoru,na akumultár můžeme na chvilku zapomenout, při nabíjení za chodu motoru se chová jako další spotřebič. Karoserie a blok motoru se spojují zmíněným zemnícím páskem - kvůli jeho ohebnosti. Jinde je to propojené pouze lankem ruční brzdy, jak už tu padlo. Silentbloky ani brzdové hadice moc nevedou.
A když vezmu že odběr za provozu bude už zmíněných třeba 30A (to je dost málo) - světla, ventilátor topení a další drobnosti, a to celé poteče lankem ruční brzdy, tak na tom lanku bude třeba 2V úbytek, což je při 30A ztrátový výkon 60W - taková rozsvícená halogenka, takže se to celé krásně ohřeje, a tím ohřevem se to ještě zhorší, protože odpor kovů za tepla stoupá. Až začnou hořet plasty okolo.
Při startování to vůbec nemusí vadit - je to krátkodobé, takže se startér může jenom pomaleji točit, ale za tu chvilku se to ohřát nestihne. A majitel si myslí, že má slabou baterku, nebo to startování může zemnící pásek dorazit.
ale já uvádím : " třeba to byl záměrně-od výrobce...., " právě to
"třeba" což je v textu podstatný jsi třeba

přehlídnul.

- ,Jinak na silovým vedení ke startéru nejsou žádní pojistky

, a svazky drátu k řídici jednotce apod, se tu neřeší, Předmětem vlákna je totiž nějaký zkrat na silovém vedeni...... asi tak

Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:45
od dava
MadTom píše: ...
A když vezmu že odběr za provozu bude už zmíněných třeba 30A (to je dost málo) - světla, ventilátor topení a další drobnosti, a to celé poteče lankem ruční brzdy, tak na tom lanku bude třeba 2V úbytek, což je při 30A ztrátový výkon 60W - taková rozsvícená halogenka, takže se to celé krásně ohřeje, a tím ohřevem se to ještě zhorší, protože odpor kovů za tepla stoupá. Až začnou hořet plasty okolo.
Při startování to vůbec nemusí vadit - je to krátkodobé, takže se startér může jenom pomaleji točit, ale za tu chvilku se to ohřát nestihne. A majitel si myslí, že má slabou baterku, nebo to startování může zemnící pásek dorazit.
No, Tome, podle mě když nebude na motoru/alternátoru kostra, tak altík nedá tolik proudu aby něco žhavil. Nebudíš-nemáš, resp. co nabudíš to máš , ne?
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:52
od dava
petmic píše:čuník píše:ted jsem se díval jak je to vlastně u toho RR , Tak že zkrat na bowden ruční brzdy je nejspíš vyloučen /pokud to je to tedy orig. zapojený/, ale
zkrat na kostru je evidentní ,možná že se připekl silový kabel od baterky na výfuk ev . něco ve startéru . Tak nejspíš se zkratovým proudem přepálilo zřejmě dosti chatrné uzemění motoru na šasí no a zkratový proud tekl tudíž přes bowdwn , ten se nakonec taky přepálil,což bylo naštěsti dobře

-posloužil jako pojistka, Takže celá ta záležitost mohla dopadnout že by tam byla hromada popela. rád si počtu názory znalých i rád se pobavím názory diletantů


spekulacia o skrate na bowden na rucnej ti nevysla tak si si vymyslel novu teoriu o vyfuku?? zacinam mat taky pocit ze si vlastne LR zospodu este ani nevidel...alebo si sa velmi zle pozeral
O výfuku jsem psal já že se mi stalo na jiným autě, ale to nemusí bejt nutně výfuk, stačí u starteru nebo alternátoru aby se konec s namáčknutým okem dostal na kostru motoru. Třeba když nemá tu gumovou fajfku a je volnej, otočí se k bloku... Nebo jinde, to je jedno. Může to způsobit i mechanicky vysypanej alternátor, když se to tam pomele
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:54
od VencaZE
Co když je to opačně- špatná kostra= úbytek napětí na baterii= větší buzení alternátoru..?
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 14:57
od dava
VencaZE píše:Co když je to opačně- špatná kostra= úbytek napětí na baterii= větší buzení alternátoru..?
To nejde, je to obvod. Není plusu bez mínusu. Jinak by ptáci neseděli na drátech
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 15:03
od čuník
VencaZE píše:Co když je to opačně- špatná kostra= úbytek napětí na baterii= větší buzení alternátoru..?
opravdu ne

to je alternátor a ten se bez napětí z bat nenabudí a mužeš s nim točit jak divej

, pokud nevěříš -zkus to .
Re: RRC - už někomu chytlo-hořelo??
Napsal: 04 pro 2015 15:08
od MadTom
Pokud altík jednou nabudíš, tak už potom dává, a na to nabuzení mu to lanko od ruční brzdy stačí. A úplně stejně to potom lanku leze zpátky, ale to už jsem počítal.
A k pojistce u startéru - an nedává se, protože je drahá. Nicméně by to stejně nevyřešila.
A s popisem drátařiny v takové nějakém provedení okolo navijáku to bylo naprosto přesné. A i když uhýbáme od tématu, tak bych k tomu doplnil ještě jednu poznámku - protože je naviják většinou vpředu na autě a tedy docela na ráně, zamyslet se, zda se to při nějakém šťouchanci nemůže zmáčknout a přimáčknout dráty někam na kostru. Třeba když někdo namontuje bateriák do masky vedle chladiče.