Stránka 2 z 6

Napsal: 01 dub 2009 06:53
od Jenda
:..pokud je to lozisko a ne brzdy a pokud jsem se v tom nikdy nestrachal,nechal bych to udelat nekoho kdo to umi.Nalisovat lozisko+nalisovat gufero pak clovek nemusi delat naposledy,pokud jen trochu neco opomene :wink:
Honza

Napsal: 01 dub 2009 08:04
od Land Jirka
MOPADŽI píše:Zajímalo by mně, jakou kdo máte zkušenost se životností ložisek v kolech.
Samozřejmě, záleží na mnoha aspektech např. výrobce a tím daná kvalita ložiska, použití kvalitní vazelíny, gufer atd.
Napište každý, kdo tedy máte zkušenost, svůj kilometrový proběh na ložiscích, od nova (původní při novém autě) po výměnu, od výměny do výměny a jaká máte kola, jestli máte podložky a další "zlepšení" ovlivňující jejich životnost :lol: :lol:
Díky za vaše postřehy.
Kuželová ložiska v nábojích kol jsou v konstrukci auta dělaná tak, že jsou přibližně ve středu disku a tím se rozloží námáhání ložisek na obě dvě souměrně.

U auta jako má třeba Ruda a Mopadži, kde jsou podložky 30 mm a disk s ET který vyhodí kolo ještě o dalších 30 mm ven je jsou ložiska namáhaná daleko více než v sérii, protože jsou mimo zátěže namáhány i pákou
Dalším negativním faktorem je velikost kol.
Takže zatímco na seriovém autě vydrží ložiska v kolech klidně deset let, tak na výše popsaném autě bych je kontroloval a třeba i měnil už po roce.
Na značce maziva zase tak nezáléží. Důležité je aby tam nějaké bylo a byla seřízená dobře vůle ložisek.

Napsal: 01 dub 2009 09:19
od OME
MOPADŽI píše:Zajímalo by mně, jakou kdo máte zkušenost se životností ložisek v kolech.
Samozřejmě, záleží na mnoha aspektech např. výrobce a tím daná kvalita ložiska, použití kvalitní vazelíny, gufer atd.
Napište každý, kdo tedy máte zkušenost, svůj kilometrový proběh na ložiscích, od nova (původní při novém autě) po výměnu, od výměny do výměny a jaká máte kola, jestli máte podložky a další "zlepšení" ovlivňující jejich životnost :lol: :lol:
Díky za vaše postřehy.
Moje zkušenost:Defender 110,rok výroby 1996,220tis.km,mám ho od nova,kola originál,nebo 235/85x16,vazelína v ložiskách originál od nova,problém zatím žádný. :lol:

Napsal: 01 dub 2009 10:25
od karel
Je to tak jak psal LandJirka, u mého auta měnil taky zadní ložisko, které po rozšíření a otočení disků udělalo pápá :(

Napsal: 01 dub 2009 10:40
od PavelU
Taky souhlas s Jirkou, měnil jsem všechny preventivně a uvidíme co bude dál. Jinak dával jsem taky podložky a disky s jiným ET (co jdou víc ven), gumy ala Simex necelých 33". :wink:

Napsal: 01 dub 2009 11:32
od RudaK
No já musím souhlasit,bo se mi jedno ložisko vysypalo ( teda né po deseti letech,ale po cca 2 000 km mnou ujetých :D ). Život je už takový. :!:

Napsal: 01 dub 2009 17:33
od MOPADŽI
Přece tam nedám origo užovky :cry:

Napsal: 01 dub 2009 17:43
od PavelU
A proč bys to dělal, to nemyslíš vážně, že ne. :ty jeden...:

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 17 dub 2009 18:32
od Michal M.
MNě už se také dostavil kovový pískavý zvuk, zatím se ozívá jen občas a po delší jízdě, ale z obou dvou stran na přední nápravě. Že by to byla ložiska? :roll: :roll: :roll:

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 26 čer 2009 23:45
od capa
Tak jsem také laboroval s ložisky. Zjistil jsem, že se mi kýve (vakl) trochu pravé zadní kolo. Tak jsem preventivně obědnal u Eliotta 4x unašeč poloosy RUC105200. Tímto chci taky poděkovat za bleskové doručení. Každopádně dnes jsem namontoval první kus(zadní pravé) a zjistil, že se to tolik nezlepšilo. Tak jsem pátral v manuálech a poté jsem trochu dotáhl (by hand) ložisko a je to o sto procent lepší. Ale při této rozborce jsem přišel na to, že poloosa jde vytáhnout úplně ven a že ji tam vlastně nic nedrží. Je to normální? Neví někdo? Asi jen zbytečně plaším.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 27 čer 2009 20:13
od eliott
Poloosu tam opravdu nic nedrží, jen závlačka pod kloboučkem, Dotažení ložisek na správnou hodnotu je velmi důležité, mělo by to být takto:

vnitřní matice (u ložiska) 10Nm
vnější matice 50Nm
zajistit obě matice ohnutím pojistné podložky

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 27 čer 2009 23:15
od capa
Díky za info. Snad ještě malý dotaz. Máš Eliotte na prodej ty zajišťovací podložky? Na stránkách jsem je nenašel.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 00:36
od capa
Našel jsem to v manuálu a je to tady bez momentu. Ale se musí se použít special gauge :)


19. Fit the hub to the bearing sleeve, pack the outer
bearing with grease and fit to the hub.
20. Fit the keyed thrust washer and adjusting inner
nut. Tighten the nut, by hand, whilst rotating the
hub until all the end-play is taken up.
21. Mount a dial test indicator so that the stylus rest on
the adjusting nut. Slacken the nut back to obtain an
end-float of 0,050 to 0,101 mm (0.002 to 0.004 in).
22. Fit the tab washer and outer locknut. Tighten the
locknut, re-check the end-float and lock the nuts.
23. Using a new joint washer, fit the hub driving e member and tighten the retaining bolts and spring *‘
washers to 60 to 70 Nm (44 to 52 Ibf ft).
24. Fit the circlip to the axle shaft, ensuring that it
locates correctly in the groove.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 08:48
od eliott
Mám všechno co je v kole a mnohem víc, jen vzhledem k nedostatku času probíhá přidávání jedntlivých karet . Akorát mě udivuje ten postup utahování, kde jsi ho vyčetl? Já mám originál Workshop manuál a tam je to jak jsem psal (jen místo 44Nm dávám 50Nm) a jsem přesvědčený, že vůle je špatně, že má být lehké předpětí.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 10:24
od Land Jirka
eliott píše: a jsem přesvědčený, že vůle je špatně, že má být lehké předpětí.
Ta vůle se tam dělá z důvodu teploty.
Po zahřátí by ložiska vlivem teplotní roztažnosti neměla kam ustoupit a mohla by se začít vydírat.
Proto ta vůle v základním seřízení :idea:
Mělo by to být spočítané tak, že při provozní teplotě by ložisková vůle měla být akorát :wink:

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 11:44
od capa
Našel jsem to ve Workshop manuálu, který jsem stáhnul na
http://www.landroverclub.cz/index.php/c ... r?start=15
Každopádně je to stejně trošku divný postup. Normálně se u kol celé assembly přetáhne větším momentem, aby si to sedlo a pak povolí na menší provozní moment. Hm, asi to mají ozkoušené.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 15:27
od Land Jirka
capa píše: Normálně se u kol celé assembly přetáhne větším momentem, aby si to sedlo a pak povolí na menší provozní moment.
Já to tak dělám i u lanďáků- dotáhnu a potom o necelé 1/4 otáčky povolím.
Vyjímka jsou novější defíky, které mají rozpěrný kroužek mezi ložiskama a tam se to jen dotáhne na moment a ta rozpěrka by měla dát tu správnou vůli.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 28 čer 2009 15:47
od Land Jirka
V manuálu u disco1 a rrc je psáno dotáhnout 61 Nm, povolit o 90 stupňů a potom přetáhnout na 4 Nm a zajistit.
v manuálu na defíka 96 rok je:
50 Nm. Back off adjusting nut 90° and
tighten to 10 Nm (7 lbf/ft).

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 29 čer 2009 00:17
od eliott
No, tak to jsem četl kdysi i já. Na rázově namáhaných uložení se vždy dělá lehké předpětí, viz diferáky, převodovky. Pokud je vůle, ložisko se ''vytluče''.

Re: Ložisko v předním kole

Napsal: 29 čer 2009 01:04
od capa
Tak koukám, že postupů je asi víc. Jsou ty maintenance manuals rozdělený podle r.v., nebo podle nějaké efektivity? Chtěl bych se řídit správným manuálem. Mám defíka r.v.93. a spoooustu otázek :-) :?: