Stránka 2 z 3

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:34
od habakuk
Relé se volí podle výkonu alternátoru co máš v autě nikdy ti sice nepůjde čistě štítkový proud do druhé baterky protože auto má svoji vlastní spotřebu a zbytek jde do baterií, ale dává se to jako limitní.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:37
od MadTom
K těm proudům - pokud to nemá být na napájení ledničky, ale má se z toho i startovat, tak proud je daný odběrem startéru, a tam je nějakých 100A žalostně málo. Celkem blbé by bylo, kdyby se ti místo nastartování přepálila pojistka.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:38
od VencaZE
Vyrovnávací proudy mezi bateriemi jsou něco jiného. Ale v jakých řádech tam můžou být to opravdu nevím. Stálo by to za změření..
Mad Tom: jo to taky..

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:42
od jacobik
MadTom píše: 22 črc 2020 12:37 K těm proudům - pokud to nemá být na napájení ledničky, ale má se z toho i startovat, tak proud je daný odběrem startéru, a tam je nějakých 100A žalostně málo. Celkem blbé by bylo, kdyby se ti místo nastartování přepálila pojistka.
Moje vize byla původně jen pro zálohu hlavní baterky, aby nehrozilo, že nenažraná L322 po několika odemčení a zamčení vymlátí baterku a já nenastartuju. Ten Cyrix mě ale nahlodal na druhou baterku pro lednici. Jak se znám, to už zase od druhé baterky pro lednici bude ještě brouk v hlavě na solár pro dobíjení a nakonec z toho bude další ekonomická sebevražda :lol:

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:44
od MadTom
Víc proudu než si vezme startér se mezi baterkama přelévat nebude. I když ta pomocná baterka bude úplně vybitá, tak její nabíjecí proud velmi rychle klesne hluboko pod 30A, což už je v pohodě. Startér je ale něco jiného, u něj je s odběrem pár set A tak nějak počítá, i když jenom velmi krátce. Větší odběr má naviják, ale o tom se tu nikde neuvažovalo.
Pokud 230A je trvalý proud, tak je to více než dostatečné, pokud krátkodobý, tak hrozí při startování z pomocné baterky spečení kontaktů ve výkonovém relé/stykači.
Dobrá poznámka byla i ta o velikosti připojovacích svorníků - stačí se podívat na startér, M6 tam nejspíše nebude, spíše M8. Ono to kromě elektrického kontaktu musí i mechanicky udržet ten silnej kabel.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:48
od habakuk
Já ten cyrix má možnost propojení pro start čistě nouzově tedy tedy není to trvalá možnost ani to relé na to nevypadá.
Proto bych pracoval na verzi 1. baterie pro auto 2. nástavbová pro kemping, zásuvky, usb, topení, světlo na to je cyrix dostatečný.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:48
od jacobik
MadTom píše: 22 črc 2020 12:44 Víc proudu než si vezme startér se mezi baterkama přelévat nebude. I když ta pomocná baterka bude úplně vybitá, tak její nabíjecí proud velmi rychle klesne hluboko pod 30A, což už je v pohodě. Startér je ale něco jiného, u něj je s odběrem pár set A tak nějak počítá, i když jenom velmi krátce. Větší odběr má naviják, ale o tom se tu nikde neuvažovalo.
Pokud 230A je trvalý proud, tak je to více než dostatečné, pokud krátkodobý, tak hrozí při startování z pomocné baterky spečení kontaktů ve výkonovém relé/stykači.
Dobrá poznámka byla i ta o velikosti připojovacích svorníků - stačí se podívat na startér, M6 tam nejspíše nebude, spíše M8. Ono to kromě elektrického kontaktu musí i mechanicky udržet ten silnej kabel.
Continuous current - 230A
Cranking rating (5 seconds) - 500A

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:52
od MadTom
Tak to by mělo stačit. Stejně největší omezení proudu bude síla kabelů, čím slabší kabely, tím méně proudu nechají projít, takže to omezí ten největší proudový náraz.
A druhá věc - jako chceš tu druhou baterku? Pokud to nemá být jenom na honění ledničky, tak potřebuješ takovou, které je schopná dávat startovací proudy. Pokud chceš napájet ledničku, tak musí být schopná snášet hluboké vybíjení. Existují baterky, které toto obojí zvládají.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 12:54
od jacobik
MadTom píše: 22 črc 2020 12:52 Tak to by mělo stačit. Stejně největší omezení proudu bude síla kabelů, čím slabší kabely, tím méně proudu nechají projít, takže to omezí ten největší proudový náraz.
A druhá věc - jako chceš tu druhou baterku? Pokud to nemá být jenom na honění ledničky, tak potřebuješ takovou, které je schopná dávat startovací proudy. Pokud chceš napájet ledničku, tak musí být schopná snášet hluboké vybíjení. Existují baterky, které toto obojí zvládají.
Finální výběr by byl podle velikosti - co se vejde. Do oka mi zatím padala trakční baterie Varta Professional Dual Purpose 12V, 105Ah, 800A

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 14:25
od habakuk
No duální baterie to je jako se vším univerzálním.....

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 14:47
od vinicpp
100Ah vartu mam v mercedese 9 rokov.170e ale nesklamala. Do RR ju kupim taky.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 15:07
od Don
Nj ale Varta byla pred 10 lety uplne jinde nez ted. Vyhni se obloukem

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 15:27
od MadTom
Ad Varta - bohužel v posledních 5 letech špatné zkušenosti, ale byly to jenom "obyčejné" startovací baterie.
To že je nějaká baterie "obojetná", nemusí být v tomto případě zase tak problém. Když vezmu klasickou mokrou baterii, tak ta "karavanová" (do trakční baterie na pohánění třeba vysokozdvižného vozíku to má daleko) je určená na velkou kapacitu a malé proudy (nabíjecí i vybíjecí), takže 100Ah je veliká jako 75Ah startovací, konstrukčně má oproti startovací hrubší desky.
Pokud vezmeme AGM baterie, tak ty umí dávat jak velký proud, tak jsou odolné cyklickému vybíjení. Cena je ale trošku vyšší. To terénního auta bych klasickou mokrou baterii nedával a karavanovou už vůbec. Měl bych obavu, že se mi při jízdě v terénu vibracemi brzo roztřepe.
A výběr - co největší, co se mechanicky vejde, je podle mě nejrozumnější. Druhá věc jsou potom peníze.

Re: Dual battery setup

Napsal: 22 črc 2020 15:40
od VencaZE
Vartu Blue Dynamic mám v Defu 7 let. Největší se mi vešla 100Ah. Zatím celkem drží- 12h bufík, trochu svícení plus sem tam odběr 200W vysílačka. Druhý den normálně nastartuju. Ale důvěru už nemám a tak si vozím sebou jednu malou záchrannou z osobáku :grin: .

Re: Dual battery setup

Napsal: 23 črc 2020 10:49
od jacobik
Tak jsem v tom ležel celou noc a asi je vítězem Cyrix 230A. Podle datasheetu má M8 ( M6 má verze 120A ). Dá mi ještě někdo ověřený tip, na 225A pojistku? Objevil jsem jen tuhle https://www.autolamp.cz/pojistka-mega-225a_10206

Re: Dual battery setup

Napsal: 23 črc 2020 10:57
od pojir
Je 225A pojistka rozumna volba, kdyz ten cyrix zvlada 500A po dobu 5s na startovani?

Re: Dual battery setup

Napsal: 23 črc 2020 11:00
od jacobik
pojir píše: 23 črc 2020 10:57 Je 225A pojistka rozumna volba, kdyz ten cyrix zvlada 500A po dobu 5s na startovani?
225 mají uvedeno v montážním schématu, každopádně není to můj obor, takže si rád nechám poradit.
https://eshop.neosolar.cz/images_conten ... 30a-en.pdf

Re: Dual battery setup

Napsal: 23 črc 2020 11:38
od xxx
mám v autě tež cyrix 230A a dal jsem 400A jistič (kvůli navijáku)

nechce se mi hledat, tu máš odkaz na 300A https://www.bmshop.eu/p/elektronicky-ji ... gJmovD_BwE

EDIT: výhoda je, že můžeš kdykoliv baterie rpzepnout

Re: Dual battery setup

Napsal: 23 črc 2020 12:15
od MadTom
Ty mega pojistky jsou ok, jsou na ně i pouzdra pro upevnění.

Re: Dual battery setup

Napsal: 24 črc 2020 16:00
od habakuk