Pneumatiky
Moderátor: Acon
- Radim Ptáček
- Příspěvky: 159
- Registrován: 19 zář 2009 17:28
- tel.: 777939690
- auto: LR Freelander
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
Díky Neklane, to bylo erudované vysvětlení, jsem zase o něco chytřejší. Já mám v současnosti celoroční Dunlopy M+S, myslím 215/65/R16. Na asfaltu myslím výborná pneu (95% kilometrů asfalt v mém případě), v bahně už jsem se jednou zahrabal a ve sněhu nejednou taky, na ledě to občas nehezky uklouzne. Myslíš, že poznám rozdíl mezi celoročkou a zimní pneu až tak výrazně, abych měl samostatné pneu na každou sezonu??
- PavelU
- Příspěvky: 5182
- Registrován: 01 úno 2009 17:54
- tel.: +420 603716996
- auto: Land Rover
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
7,5R16 je průměrově podobné 235/85R16...Neklan píše:... ale standard je 205/80R16 nebo u starších 7,5x16, což je zase průměrově podobné.


LAND ROVER náhradní díly, doplňky a offroad příslušenství. Distributor dílů ALLMAKES, TERRAFIRMA, BRITPART, BEARMACH, ALLISPORT
Kontakt: E-SHOP http://www.litep4x4.cz ** E-MAIL info@litep4x4.cz ** MOBIL (+420) 603716996 ** FACEBOOK - facebook.com/litep4x4
Kontakt: E-SHOP http://www.litep4x4.cz ** E-MAIL info@litep4x4.cz ** MOBIL (+420) 603716996 ** FACEBOOK - facebook.com/litep4x4
Re: Pneumatiky
Myslíš, že poznám rozdíl mezi celoročkou a zimní pneu až tak výrazně, abych měl samostatné pneu na každou sezonu??
a) Myslím, že ten rozdíl tam je, zejména když budeš mít nějaký problém, oceníš to...
b) Nějak nevím, proč hodně lidí "šetří" a to na gumách. Pokud najedeš třeba pro ilustraci 100 000km, tak buď spotřebuješ dvě sady univerzálů nebo jednu sadu zimní a jednu letní. V obou případech zaplatíš +- stejné prachy (mimo ceny disků), přičemž druhá varianta je mnohem bezpečnější. Pokud budeš mít jen univerzály, ušetříš na discích, a nemusíš přezouvat. Mě to ale nevyváží tu jistotu správných gum ve správném období.
Další věc je, že letní v létě a zimní v zimně jsou prostě vždy lepší než celoroky na celý rok.
Další variantou je ušetřit na discích a přezouvat letní a zimní, ale potrápíš gumy i disky přezouváním, což zaplatíš 2 x za rok.
Nejlepší, alespoň podle mě, je mít dvě samostatné kompletní sady. Letní na léto a zimní na zimu
a) Myslím, že ten rozdíl tam je, zejména když budeš mít nějaký problém, oceníš to...
b) Nějak nevím, proč hodně lidí "šetří" a to na gumách. Pokud najedeš třeba pro ilustraci 100 000km, tak buď spotřebuješ dvě sady univerzálů nebo jednu sadu zimní a jednu letní. V obou případech zaplatíš +- stejné prachy (mimo ceny disků), přičemž druhá varianta je mnohem bezpečnější. Pokud budeš mít jen univerzály, ušetříš na discích, a nemusíš přezouvat. Mě to ale nevyváží tu jistotu správných gum ve správném období.
Další věc je, že letní v létě a zimní v zimně jsou prostě vždy lepší než celoroky na celý rok.
Další variantou je ušetřit na discích a přezouvat letní a zimní, ale potrápíš gumy i disky přezouváním, což zaplatíš 2 x za rok.
Nejlepší, alespoň podle mě, je mít dvě samostatné kompletní sady. Letní na léto a zimní na zimu

Discovery je životní styl.
Re: Pneumatiky
Ahoj, děkuji za tolik informací. Mám v plánu 235/75 16", ne bahňáky ale AT a pokud možno BF, Cooper nebo zase půjdu do ContiCross, protože jsem s nimi moc spokojený a je to 50:50 on:off. Ty mi píšeš šířku 225, myslíš že 235 je moc? Já mám teď 17" 235/65. Rozteče šroubů jsou 5x108 a ET je myslím 40.Neklan píše:Vzhledem k tomu, že se na Free 2 nechá od výrobce objednat i kolo 235/55R19", tak v 16" tomu odpovídá guma 225/75R16". Průměr kola vyjde cca nastejno a o moc víc bych nedával, aby sis nepotrhal plastové podběhy při vykřížení.
Ten průměr kola v podstatě odpovídá velikosti standardních kol u Defa, RRC nebo D1. Jasně, na Defa můžeš dát i 235/85R16" bez úprav podvozku, ale standard je 205/80R16 nebo u starších 7,5x16, což je zase průměrově podobné.
Nějak se mi pocitově příčí dát na Free bahňáky, ale když bys je chtěl, tak nové BFG Mud-Terrain T/A KM2 jsou údajně na silnici trochu civilizovanější než ty původní a v rozměru 225/75R16" Q (do 160-ti km/h, na větší rychlost se MT obvykle nedělají) vyjdou na nejlevnejsipneu.cz (což není zrovna ten nejspolehlivější dodavatel, ale ať máš aspoň představu o ceně) na 3.384,-Kč za kus. Slavné AT-éčka BFG All-terrain 225/75R16" S (do 180-ti km/h) stojí 3.177,-Kč. Cooper S/T (což je trochu drsnější a víc na terén orientované AT-éčko) 225/75R16" Q vyjdou na 3.913,- a bahňáky Cooper STT ve stejném rozměru a rychlostním indexu na 3.750,-Kč.
Jinak jsem se nikde nedočetl, že by se v případě větších ráfků (17", 18", 19") dávaly na Free větší brzdy, takže standardní rozměr základní výbavy S 16" by neměl být problém.
Přiznám se, že nevím, jakou rozteč a ET mají ráfky na Free, takže nevím, co za kola koupit. Možná to bude stejné jako u D2/RRP38, ale fakt nevím. Šířka disku bude vhodná v rozmezí 6 - 8", ty osmičky bych už ale moc nedoporučoval, abys je v terénu nezničil. Jak ale říkám, nevím, co tam bude pasovat, možná nakonec budeš muset koupit originální 16" ráfky a to bude asi raketa.
Jak jsem psal před tím, jde mě o to, abych tím kolem a pneu trochu navýšil terénní schopnosti vozu, protože pořád říkám,
že na gumách hodně záleží. A víte jak jezdím, žádný extrém nebo moc riskantní průjezdy vynechávám.
PS: pokud teda opravdu nevyjde nákup Disco nebo Def. To se dozvím dostatečně brzy.
Ex: Free II 2,2 TD4, Disco II 4,0 V8, Disco III 2,7 TDV6
Re: Pneumatiky
Tady nejde ani tak o šířku, jako o průměr kola. 225/75R16" vychází na 744mm, zatímco ta tvoje original 17" má průměr 737mm. Těch 7mm navíc je fajn, aspoň ti bude tachometr ukazovat přesněji. 235/75R16" už má průměr 759mm a trochu se bojím, aby ses nedostal do konfliktu s podběhem. Nehledě na to, že žádná z vybraných pneu se v tomto rozměru nedělá
.
235/70R16" už je zase o trochu menší - 735mm, takže těch 9mm navíc v průměru kola mi přijde jako větší výhoda, než 10mm do šířky.

235/70R16" už je zase o trochu menší - 735mm, takže těch 9mm navíc v průměru kola mi přijde jako větší výhoda, než 10mm do šířky.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
Re: Pneumatiky
Ok, tak to bychom měli komplet. Děkuji za ochotu a za ty podstatný informace Neklane!Neklan píše:Tady nejde ani tak o šířku, jako o průměr kola. 225/75R16" vychází na 744mm, zatímco ta tvoje original 17" má průměr 737mm. Těch 7mm navíc je fajn, aspoň ti bude tachometr ukazovat přesněji. 235/75R16" už má průměr 759mm a trochu se bojím, aby ses nedostal do konfliktu s podběhem. Nehledě na to, že žádná z vybraných pneu se v tomto rozměru nedělá.
235/70R16" už je zase o trochu menší - 735mm, takže těch 9mm navíc v průměru kola mi přijde jako větší výhoda, než 10mm do šířky.
Ex: Free II 2,2 TD4, Disco II 4,0 V8, Disco III 2,7 TDV6
- Radim Ptáček
- Příspěvky: 159
- Registrován: 19 zář 2009 17:28
- tel.: 777939690
- auto: LR Freelander
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
Neklan je dobrý školitel ... 

- Radim Ptáček
- Příspěvky: 159
- Registrován: 19 zář 2009 17:28
- tel.: 777939690
- auto: LR Freelander
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
Ať v tom mám tedy úplně jasno ... první rozměr je šířka pneumatiky, druhý průměr pneu a třetí průměr disku v palcích??
- Radim Ptáček
- Příspěvky: 159
- Registrován: 19 zář 2009 17:28
- tel.: 777939690
- auto: LR Freelander
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
Takže můžu používat různé parametry pneu a disků ... jen se vejít do podběhů?? V čem je výhoda nevýhoda 16 a 17 " kol??
- OC
- Příspěvky: 1583
- Registrován: 12 říj 2006 04:46
- Bydliště: Nová Ves pod Pleší
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
Nejběžnější je šířka (v mm), poměr šířky a výšky (od disku!) v procentech, průměr disku v palcích.Radim Ptáček píše:Ať v tom mám tedy úplně jasno ... první rozměr je šířka pneumatiky, druhý průměr pneu a třetí průměr disku v palcích??
Proč se to udává takhle blbě nevím, ale je to tak nějak tradice

OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
- OC
- Příspěvky: 1583
- Registrován: 12 říj 2006 04:46
- Bydliště: Nová Ves pod Pleší
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
De iure -- pokud Tě takové pitomosti zajímají -- smíš používat jen to, co je napsané v TP nebo v homolgaci nebo kde vlastně; pro P38a kupříkladu jsou to pouze varianty 255/65R16 a 255/55R18. Já na to srdečně kašlu, ať si ouřada políbí, když se mu to líbí, a jezdím v létě na 245/75R16, což mi přijde téměř ideální (a také je to největší guma, co se mi do podběhů vejde bez brutálních úprav).Radim Ptáček píše:Takže můžu používat různé parametry pneu a disků ... jen se vejít do podběhů?? V čem je výhoda nevýhoda 16 a 17 " kol??
De facto tedy to, co se vejde do podběhů při maximální artikulaci osy, plus co unese auto (skoro vše, ale přece jen je vhodné kouknout na zátěž), plus co odpovídá maximální rychlosti. To udávají taková ta divná písmenka, já si je nikdy nepamatuji, ale tabulky jsou snad na každém webu každého prodejce gum.
Čím menší disk (v rozumných mezích), tím lépe, protože je tlustší ten kus, co je v něm vzduch, a co pomáhá odpružit a absorbovat nárazy v dírách, kamenech, a tak podobně.
Tvrdívá se naopak, že větší disky a nižší gumy jsou lepší na silnici. Prý. Snad kvůli váze, nebo já nevím. Osobně jsem to rozhodně vůbec nepozoroval, naopak, když jsem měl auto na 20" diskách, jezdilo se mi na tom hodně blbě, a rychle jsem se toho zbavil a dal tam místo nich civilisované 16"


OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Re: Pneumatiky
mno tak já musím pochválit svoje pneu Good Ryde 235/80 R16 na mé P38čce
jsou to celoroky a když jsem je kupoval tak my každej říkal že sem si zadělal na průser...
opak je pravdou s plným vlekem dřeva cca 1500kg
jesem měl cěst ji tahnout po louce na blátě sněhu a to i v těch kopách co minulí týden napadli a nikde mě nezklamali
na silnici se chovají za mokra i sucha perfektně a ani na ledovce na silnici si špatně nevedly
mám je ne celej rok a zkoušel jsem snima i terén a trošíčku bláta rozoraná pole když taje sníh a tak nejhlubší louže v poli byla po prahy a byo to pěkný bátíčko..etě pred zimou.skoušel jsem i zastavit v takových pěkných loužičkách a rozjet se a vyjet ven a par lidi co jelo semnou my nechtělo věřit ze jedu na těhle gumách ale žádnej extrém nejezdím mam leštěnku:))
takže vřele doporučuji pořizovací cena 1700,- za 1 ks s DPH
už jsem je dával i na Jeepa ale nemáme je tak moc odzkoušený protože praskli hlavy.
jsou to celoroky a když jsem je kupoval tak my každej říkal že sem si zadělal na průser...
opak je pravdou s plným vlekem dřeva cca 1500kg
jesem měl cěst ji tahnout po louce na blátě sněhu a to i v těch kopách co minulí týden napadli a nikde mě nezklamali
na silnici se chovají za mokra i sucha perfektně a ani na ledovce na silnici si špatně nevedly
mám je ne celej rok a zkoušel jsem snima i terén a trošíčku bláta rozoraná pole když taje sníh a tak nejhlubší louže v poli byla po prahy a byo to pěkný bátíčko..etě pred zimou.skoušel jsem i zastavit v takových pěkných loužičkách a rozjet se a vyjet ven a par lidi co jelo semnou my nechtělo věřit ze jedu na těhle gumách ale žádnej extrém nejezdím mam leštěnku:))
takže vřele doporučuji pořizovací cena 1700,- za 1 ks s DPH
už jsem je dával i na Jeepa ale nemáme je tak moc odzkoušený protože praskli hlavy.

Re: Pneumatiky
Pokud bych se měl vrátit k problematice velkých a malých disků, tak velké disky s nižším profilem pneumatiky je především velká móda. A je smutné, ale také příznačné, že dneska, kdy každý chce SUV a přitom v životě nebyl v terénu a možná ani na polňačce, tahle móda nízkoprofilovek přišla i do kategorie offroad a hlavně SUV.
Nízkoprofilovky jsou dobré leda tak na závodní okruh nebo pro použití u supersportů a u těch ještě tak jenom na německých kvalitních silnicích. Člověk pozná jejich výhodu jedině, když zatáčky projíždí na hranici přilnavosti, což běžný řidič obvykle nedělá. I když jezdit Land Roverem dveřmi napřed je také velká zábava, akorát trochu víc adrenalinová, než v běžném autě. Vím o čem mluvím, jednou jsem si při takové zábavě vydekoroval interiér vlastní krví
.
Logicky platí, že čím větší profil pneumatiky, tím víc vzduchu mezi diskem a silnicí a tím větší pohodlí. A ještě perlička - i většina závodních cross country rally aut jezdí na pneu 235/85R16" a klidně na tom projíždí zatáčky na šotolině smykem. Ale mají tak trochu jiné podvozky než my.
Pro offroad samozřejmě platí, že menší disk a vyšší profil jsou lepší.
To označení je jak psal OC, když prolistujete tohle forum zpátky, jsou tady odkazy na přepočítávací tabulky, pokud si to chcete počítat sami, tak jednoduše se vezme šířka v mm, třeba 235, procentuálně se vynásobí profilem, třeba 85, takže 235x0,85x2, protože ten profil je mezi silnicí a diskem i mezi diskem a podběhem, přičteme průměr kola přepočtený z palců na mm a získáme průměr kola. Průměr kola 235/85R16" je tedy 235x0,85x2+(16x25.4) = 806mm.
Pokud si budeš chtít pořídit třeba Simexy Extreme Trakkery nebo jiné extreme offroad pneu, tak ty bývají značeny třeba 36/12,50R16, kde 36 je průměr kola v palcích, 12,50 je šířka pneu v palcích a 16 je průměr disku v palcích. Přepočteno na tradičnějsí označení, vyleze nám z toho taková hezká pneumatika 318/80R16
. Tu bych ale na Freelander rozhodně nedoporučoval... 
Nízkoprofilovky jsou dobré leda tak na závodní okruh nebo pro použití u supersportů a u těch ještě tak jenom na německých kvalitních silnicích. Člověk pozná jejich výhodu jedině, když zatáčky projíždí na hranici přilnavosti, což běžný řidič obvykle nedělá. I když jezdit Land Roverem dveřmi napřed je také velká zábava, akorát trochu víc adrenalinová, než v běžném autě. Vím o čem mluvím, jednou jsem si při takové zábavě vydekoroval interiér vlastní krví


Logicky platí, že čím větší profil pneumatiky, tím víc vzduchu mezi diskem a silnicí a tím větší pohodlí. A ještě perlička - i většina závodních cross country rally aut jezdí na pneu 235/85R16" a klidně na tom projíždí zatáčky na šotolině smykem. Ale mají tak trochu jiné podvozky než my.
Pro offroad samozřejmě platí, že menší disk a vyšší profil jsou lepší.
To označení je jak psal OC, když prolistujete tohle forum zpátky, jsou tady odkazy na přepočítávací tabulky, pokud si to chcete počítat sami, tak jednoduše se vezme šířka v mm, třeba 235, procentuálně se vynásobí profilem, třeba 85, takže 235x0,85x2, protože ten profil je mezi silnicí a diskem i mezi diskem a podběhem, přičteme průměr kola přepočtený z palců na mm a získáme průměr kola. Průměr kola 235/85R16" je tedy 235x0,85x2+(16x25.4) = 806mm.
Pokud si budeš chtít pořídit třeba Simexy Extreme Trakkery nebo jiné extreme offroad pneu, tak ty bývají značeny třeba 36/12,50R16, kde 36 je průměr kola v palcích, 12,50 je šířka pneu v palcích a 16 je průměr disku v palcích. Přepočteno na tradičnějsí označení, vyleze nám z toho taková hezká pneumatika 318/80R16


- Přílohy
-
- 1202207114-simex_extreme_trekker_2 kopie kopie.JPG (170.69 KiB) Zobrazeno 4556 x
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
-
- Příspěvky: 15245
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Pneumatiky
Jenom doplním - pokud tam není uvedena procentuální výška profilu gumy, tak se to bere jako 80%.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 50
- Registrován: 11 črc 2007 00:55
- tel.: 602825911
- auto: Def110/300, D3 HSE
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
To ale myslim plati jen pro sirku v mm, v palcich to je 100%. Napr. 7.5R16 ma profil 100, 205R16 ma profil 80MadTom píše:Jenom doplním - pokud tam není uvedena procentuální výška profilu gumy, tak se to bere jako 80%.
Re: Pneumatiky
U těch palcových to tak určitě je, sedm a půlky mají stejnou šířku, jako výšku profilu, u 205R16" sám nevím, myslím, že už tady probíhlala v minulosti nějaká diskuze.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- tagr
- Příspěvky: 2254
- Registrován: 18 lis 2009 06:49
- auto: Freelander 2004
- Bydliště: PRAHA
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
tak to shrnu nejlepší řešení je 16 " 225 - 235 / 70 - 75 víc se tam asi nevejde i když se dají disky se záporem - nebo podložky a hlavně to tak asi odpovídá i tachometru pokud se pletu tak mně opravte budu moc rád 

Učím se a snažím se dostat ,,DRÁČKA" dál tak FREE A VŠEM ostatním LAND ROVERŮM šťasné ježdění. 6x6 je sen ,ale i ty se někdy splní.
Re: Pneumatiky
nepleteš 

Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- Hunter
- Příspěvky: 1497
- Registrován: 22 bře 2007 01:04
- auto: Free I Td4 AT
- Bydliště: Jičínsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneumatiky
No s tim tachem nevim, podle me je tacho kalibrovan na origo rozmer, coz je 215/65/16 a pri pouziti 225/75/16 to pak bude na tachu delat rozdil cca 8%. Viz http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html
Free Td4 2004 HSE automat
Re: Pneumatiky
Všechny tachometry jsou kalibrovány na original pneu, ale tak, aby ukazovaly o cca 3 - 10% víc. U D3 mi tachometr na standardních pneu ukazoval 140km/h při cca 134km/h, po přezutí na gumy o cm širších při stejném profilu (průměr kola +1,4cm) byla skutečná rychlost cca 137km/h při tachometrových 140-ti.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250