Jo, bylo to fajn. Celkem se potvrdilo, co jsme předpokládali nebo věděli ohledně dění na "velkém" Dakaru. Zajímavé bylo povídání Míry Martince (spolujezdce Andrého De Azeveda). On jel Dakar po dvanácté, takže si pamatuje i poměrně dost ročníků Dakaru v Africe a říkal, že už tehdy to byla především business fabrika. Ono když si vzpomeneme na tovární teamy Mitsubishi a Citroen nebo Peugeot s vlastními vrtulníky, tak to ani jinak být nemohlo. Takže ono je to ani ne tak o lokalitě, jako o lidech, kteří to pořádají. Team Reného Metge dělá Africa Race opravdu jako odkaz Thierry Sabineho, tedy jako dobrodružství, kde se soupeři navzájem daleko víc respektují. Naproti tomu v Americe je vše podřízeno obchodním dohodám a to i co se třeba lokalit, kterými konvoj přojíždí týká nebo množství přejezdových km, aby se spálilo co nejvíc místního paliva apod. Nakonec jsme sami byli svědky toho, že i kdo vyhraje mohlo být dohodnuto předem (viz Peterhansel vs. Gordon nebo Pattroneliové vs. Macháčkovy quady). Proslýchá se, že i konec aktivní kariery Čagina a Kabirova mohl být koupený... Co jsem se bavil s Vojtou Morávkem ml. a Honzou Husákem, kteří dělali reportáže z AER, tak říkali, že v ČT to ohledně Dakaru funguje tak, že sportovní redakce obešle jednotlivé teamy, kteří budou startovat a řeknou, že jestli chtějí být vidět ve zpravodajství, tak ať zaplatí třeba 5000 EUR, jinak se o nich nikdo nedozví. Proto šly vždycky před a po zpravodajství reklamy na sponzory jednotlivých teamů. Vzhledem k tomu, že Tomečkovci nic nezaplatili, nebylo o Andrém ani o Tomovi a potažmo celém AER ani vidu ani slechu. Navíc André udělal ten průšvih, že se narodil jako Brazilec, takže neměl nárok, aby se o něm někdo v ČT zmínil ve zprávách o českých zástupcích v závodě, přesto, že jel s českým autem a v českém teamu. Míra Martinec také říkal, že pořadatelé z ASO jsou pořád dost arogantní (tak jako umí být snad jen francouzi), sice jich už pár dokonce občas je ochotno použít angličtinu, ale jinak je tam pořád často bordel v organizaci (nicméně i to se za poslední roky zlepšilo). Když se někomu něco nelíbí, tak je jim to vcelku jedno, protože moc dobře vědí, že značka Dakar táhne jak závodníky, tak sponzory a v dalším ročníku budou mít zase plnou startovku pár týdnů po spuštění termínů pro přihlášky. Takže vlastně pokud nejste Peterhansel, tak ani nemá cenu dávat nějaké protesty, protože to nikoho nebude zajímat. AER samozřejmě pro ně není konkurence, protože pořád bude víc závodníků a sponzorů, kteří budou raději investovat do chyméry, že třeba jednou dojedou na Dakaru vpředu a proslaví se celosvětově. AER nemá zdaleka takovou publicitu a tím pádem ani konkurenci, protože všechny zajímají víc výsledky než atmosféra závodu. Uvidíme, jak na Dakaru dopadne předpokládané zavedení pravidla pro použití seriových motorů v autech a u kamionů omezení objemu na 13 litrů. Tomáš říkal, že tatrovácký 12-ti válec je už asi na svém maximu (cca 700 koní), navíc má 19 litrů, takže je otázka, jak to do budoucna bude vypadat. Každopádně i kdyby chtěl Tomáš jenom srovnat úroveň svojí Tatry s tou Andrého (tlumiče a kola z lehkých slitin), musel by prodat barák...

. Mluvili jsme i o možnosti stavby nových speciálů čerpajících ze současné fůze Tatry s Dafem, což Tomáš komentoval asi tak, že možnosti tady v tomhle ohledu jsou a doba pravděpodobně nebude přát tomu, aby si mohli dovolit se tomu bránit.