Stránka 4 z 6

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 21:48
od injaaa
Vidím, že tě odborná disputace láká výrazně víc než práce :rofl

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 21:49
od masar
Gobey píše:samozřejmě, jsme gentlemani :)

jenže pozor, tos tahal japonce a to je rozdíl :angel

Při tahání přes kladku a násobení síly působí ještě vektorové sčítání těch sil. Ideální je, když působí proti sobě, čím je větší úhel, tak je to horší. Hmotnost auta je zanedbatelná (ve vztahu působení síly), ale podstatná ve vztahu tření, čili toho, jak je schopno auto s navijákem stát na místě. Jestliže máš ideální podmínky, čili naviják je ukotven fixně k zemi (v našem případě auto přivázáno k druhému autu), tak si myslím, že je to jedno.
Přesně v tom je jádro pudla, já uvažoval, že auto stojí "volně" (případně někdo brzdí v autě :yes ) a počítal s jeho hmotností vůči tomu co vytahuje, takže už je jasno :clap

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 21:51
od Gobey
:hand

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 21:55
od stan
masar píše:Nehádáme se, diskutujeme :ty jeden...: . Když to vezmu tak jak to bylo ve vašem případě ty navijákuješ a hmotnost Klabuse se rozkládá na tvoje auto do dvou míst - naviják a nějaký tažný oko. Takže naviják tahá poloviční silou než je hmotnost Klabuse, ale na tu kladku na jeho autě působí pořád stejná síla jako kdybys ho tahal na přímo. Ale kdybys dal druhý konec lana na jiný auto tak na tvoje "celý auto" působí jen půlka hmotnosti Klabuse. Takhle je to opravdu jedno, ale kdyby ta hmotnost byla třeba 2x větší než tvýho auta tak bys ho prostě neutáhl ani s tou kladkou a musel bys ten druhý konec lana dát na jiný auto (strom), aby se ta hmotnost rozložila a na tebe působila zase jen ta půlka.
Už jsem asi pochopil, cos chtěl napsat...
Ano, máš pravdu, na celé auto, kterým taháš, působí stejná síla, která je rozložena na polovinu do dvou míst uchycení (naviják a uchycení lana).

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 22:00
od Frana
Taky by mohl pridat jeste jednu kladku... Nebo dve... :-)

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 24 led 2012 22:04
od injaaa
myslíš takhle? :D

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 25 led 2012 00:20
od Benjamin
injaaa píše:myslíš takhle? :D
Téééda to už je 'high-technique recovery' - 4 kladky, to aby tahali "humra" z bláta asi :mrgreen: Si tu příručku snad taky budu muset naštudovat..

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 25 led 2012 00:24
od injaaa
Vůbec to není od vjeci, člověk se neustále dovídá nové věci :cool

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 07:47
od Bigi
asi se dám na studia, abych vám rozuměl :D :D :D :D

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 08:56
od Lochy
Myslím že to je tzv. kladka volná, jestli si dobře pamatuju na fyziku na základce, která zajistí, že síla potřebná k uzvednutí, přitažení, břemene je poloviční než u kladky pevné. Když bych se měl odkázat na ten obrázek, aby bylo dosaženo požadované síly, stačí na ten levý strom lano ukotvit napevno a nechat kladku na autě a na pravém stromě. Pak už to funguje.
Postupným přidáváním kladek a stromů postupně vznikne kladkostroj. Klesá velikost síly, kterou se břemeno pohne, prodlužuje se však výrazně délka špagátu potřebného pro vyvinutí oné síly :cool
on koneckonců stačí i jen jeden strom, my jsme tímto způsobem, navijáku nemaje, vytáhli pomocí dynamického lana a hi-liftu, který šel v obráceném chodu, auto zapadlé po nápravy v blátě

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 09:53
od injaaa
Je skvělý jak se tu ta základní fyzika rozběhla :) a donutilo mě to si to i zopakovat :D s tou volnou kladkou máš pravdu. I s tím, že by samozřejmě fungoval i jiný model než na obrázku, ten jsem dával jen jako příklad z té přiručky už jako poměrně zajímavého = v praxi při vytahování zatím neviděného řešení :mrk V tomhle případě už na to tahané auto působí 4násobek tažné síly navijáku což se může v případě hezky do bahna přicucnutého a dostatečně těžkého auta hodit :chuckle nevýhodou je vedle potřebné délky lana i redukovaná rychlost pohybu, ale když by jiné řešení nebylo.. (na druhou stranu myslím, že největším problémem by bylo dát dokopy dostatečný poček kladek :D takže asi nějaké pro jistotu přikoupím :sun )

P.

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 10:03
od Lochy
ano, kladek a vhodných stromů většinou bývá nedostatek, vždycky chybí alespoň jeden :rofl

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 10:15
od injaaa
o stromovkách a šeklech nemluvě :mrk

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 10:25
od paldo
tu sa o použití navijáku dosť živo diskutovalo http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?t=14100" onclick="window.open(this.href);return false;
je tam síce pár nepotrebných vecí ale podľa mňa sú tam aj užitočné veci a aj pár obrázkov... tak príjemné čítanie :mrk

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 10:34
od Zanzibar
Já viděl v TV chlapíka, jak tahal kamion v zubech, tak nevím, kde je problém :mrgreen:
A nebo takhle : http://www.youtube.com/watch?feature=en ... ls-Jli6eQE" onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 10:43
od injaaa
paldo píše:tu sa o použití navijáku dosť živo diskutovalo http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?t=14100" onclick="window.open(this.href);return false;
je tam síce pár nepotrebných vecí ale podľa mňa sú tam aj užitočné veci a aj pár obrázkov... tak príjemné čítanie :mrk
tak tahle diskuze je taky pěkný blázinec :rofl

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 19:38
od Mike III
pánové, nezapomínejte, že síly jsou vektory, takže záleží i na směru tj úhlu, který jednotlivá lana svírají. nešťastným rozložením je možné sílu v laně místo zmenšení násobně zvětšit :idea:

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 20:10
od masar
To mi prosím vysvětli :Sorry: , úplně tomu nerozumím. Pokud budu měnit směr a úhly lana pomocí kladek, tak chápu že na kladku vždy působí výslednice sil složená ze směru působení lana ve 2 směrech, ale jak by se změnila ta síla na laně jako takovém? :shake

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 20:56
od Gobey
vektorové sčítání - viz třeba zde: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/k ... aniVektoru" onclick="window.open(this.href);return false;

prostě když lano svírá malý úhel (tj. jde tam a zpět co nejblíž u sebe), tak síla je největší. čím větší úhel, tím menší výsledná síla.

Re: KO Team - co všechno lze zkurvit aneb na svini nenarazíš

Napsal: 27 led 2012 22:16
od masar
No tak jsem to taky myslel, ale ta "síla v laně" resp. vektorech u a v se s úhlem němění, mění se ta jejich výslednice, díky za upřesnění :hand Prostě jsem jen úplně nepochopil tu poslední větu co Mike psal :yes
masar píše: na kladku vždy působí výslednice sil složená ze směru působení lana ve 2 směrech