nevím teda jestli jsem úplně ten pravý, kdo by ti měl radit, ale třeba ti trochu pomůže i názor od někoho, kdo má defa teprve chvilku. protože jak to tady asi sám čteš, tak mezi zkušenými matadory je několik frakcí. jedna chváli to a zatracuje ono a jiná zase naopak. jak to tak čtu a i ze své skromné zkušenosti bych ti asi řekl toto: podle mě je úplně jedno, jestli si koupíš 200, 300 nebo TD5. vycukat tě může každý z nich, každý má svoje. být tebou, vykašlal bych se v této fázi na úvahy, který z modelů vzít a soustředil bych se na to najít pěkné auto, mechanicky v pořádku a v dobrém stavu. je jedno co tam bude za motor. důležité je, aby to bylo cajk a jezdilo to. myslím, že pak ti bude úplně putna, co tam máš pod kapotou. že se ti časem vysere TD5 je asi stejně pravděpodobné, že se ti to stane i s 300. stejně tak oba dva můžou jezdit celou dobu bez zaváhání. to není o typu motoru, to je o tom jak se o to staral ten před tebou a jak se o to pak staráš ty sám. takže co. sám jsem před necelými dvěma lety stál před stejným rozhodnutím, hlava nafůklá jak balón, načtené co šlo, prokonzultované a stejně sem byl zmatený jak goro před tokiem

čím víc jsem věděl, tím víc jsem byl v pasti

a taky jsem tak trochu pod tlakem pokukoval po 300, protože každý si v tu chvíli nalháváme, jak s tím objedem minimálně to, co hanys (mimochodem TD5) a proto potřebujem ten "nejdrsnější expediční speciál, co vyrží prostě šecko, chápeš". ale pak jsem objel pár nabídek, projel několik aut a zjistil jsem, že nemá cenu hledět na to, co je tam za motor, ale spíš se soustředit na to, v jakém celkovém stavu to auto je, jak je vybavené, od koho to kupuju a to všechno vztaženo k tomu, kolik na to mám v kapse nachystáno papírků

teď mám TD5, poměrně slušně vybavený def v pěkném stavu. zatím (klepu na dřevo) žádný problém, sem tam muška, nic zásadního, ale jinak jezdím bez problémů. a stejné by to bylo, kdybych narazil na auto v podobném stavu, ale byla by to 300. taky bych dneska jezdil a byl bych spokojený.
rozdíly v motorizacích určitě jsou, to nepopírám. otázka ale je, jak důležité je to pro tebe v této fázi. je potřeba si uvědomit, že tady ti radí naprostí borci a fandové, fajnšmekři, kteří jsou nemocí LR prolezlí až na kost a možná ještě dál. takže oni ano, pro ně je rozdíl mezi TD5 a 300 velký jako grand kaňón. pro tebe je ale nepodstatný. ty budeš, stejně jak su vlastně pořád ještě i já, vyvalený jenom z toho, co je to za káru a jak to jezdí a co všechno s tím jde dělat. takže bych se hodil do klidu, porozhlídl se po něčem slušném a hlavně neřešil už teď, že koupíš TD5 a budeš hned měnit motor za 300. až do toho sedneš a začneš se učit jezdit a jestli ti to bude jezdit a bude to OK, tak zjistíš, že to tehdy na začátku nemělo smysl vůbec řešit. taky jsem tehdy ještě auto ani neměl, ale už jsem plánoval asi padesát věcí, co tam je všechno potřeba a co hned po koupi udělám a hrotil jsem to. no když si na to te'd vzpomenu, tak si připadám jak trůba

samo, že sem na tom pak udělal jen to, co fakt mělo smysl, protože jsem hned zjistil, že to byly úplné blbosti. a je klid

samo nevím co si za šohájka

a co s tím máš v plánu, jestli třeba nechceš hned jak to koupíš vyrazit kolem afriky, to je pochopitelně potřeba zvážit především a nejdříve – na co si to kupuješ a co s tím chceš vlastně dělat. to je alfa omega. jestli na frajéření a že se ti to akorát moc líbí a nejdál se dostane na vysočinu na chatu, tak neřeš nic. traktor nebo někdo z nás, až zůstaneš někde stát, pro tebe může dojet v pohodě. horší je, když zůstaneš viset někde na druhém konci světa a potřebuješ rychle udělat GO motoru někde v lese pod stromem, protože za kopcem už slyšíš, jak se blíží parta lidojedů. pak určitě vem klasiku mechaniku bez elektroniky. to asi jo. jinak na to kašli, je to jedno, fakt. budeš z toho stejně sedět na prdeli ještě hooodně dlouho po tom, co si ho přivezeš dom a nějaké 300 nebo TD5 ti najednou bude šumák
a ještě je taky potřeba se s tím naučit jezdit. já se teda osobně třeba učím pořád. stále vím, že limit jsem já a ne auto. trénuju v lese, na poli, v lomu, na tankodromu, kde se dá. většinou když někde zůstaneš viset, tak je to kvůli řidiči, ne autu. to je taky potřeba si uvědomit, že to není auto, co jede samo a udělá všechno za tebe. tady se prostě musí makat

a už se ze mě taky postupně stává servisák-samouk

prostě je to úplně cosi iného, než na co sme byli všichni do té doby zvyklí. skoro všichni
sorry za obšírnost, snad ti to k něčemu bylo a třeba jsem ti i nějak svým tlacháním pomohl. každopádně ti přeji šťastnou ruku a doufám že ti všechno klapne a budeš spokojený!