CB rada
Moderátor: Acon
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Alkalické tužkovky, no proč ne, na občasné použití dobré. Baofeng - doporučovat jsem to nechtěl, protože bych to pak taky musel nejspíš programovat, ono proti PMR ručce o umí trošku víc, a taky to chce trošku víc znalostí na zprovoznění. Výsledek je dnes to asi nejlepší za rozumné peníze. Magnetická anténa se dá použít v takovém případě i na "PMR" a dosah mezi auty je většinou lepší než CB. Magnetická anténa má jednu nevýhodu - na Defenderu nefunguje za jízdy, protože je hliníkový. Podobně to bylo na některých US tahačích, co tu občas jezdily, tam jsme to několikrát řešil kusem pozinkovaného plechu přilepeného na střechu dobrým silikonem. Na tom už ta anténa držela.
Moje požadavky plynou na jedné straně ze znalostí a na druhé z problémů na kopcích osazených různými vysílači - ty moc levné čínské vysílačky, nebo spíš krabičky, co si na vysílačky hrají, tam mají dost často problém fungovat, a to je v lepším případě jenom škoda, v horším musí člověk zajít pěšky z kopce a potom zpět do kopce k autu. A podobně jsem to zažil s několika uživateli dronů - v lepším případě jim to neumožnilo vůbec odstartovat, v horším se tam věc jenom sama nečekaně vrátila. Na několik kopcích jsme ale dron pomáhali alespoň posbírat, když se rozhodl přistát někde do lesa a majitel jenom nevěřícně koukal. Říká se tomu elektromagnetická kompatibilita a není to vůbec jednoduché udělat dobře. S dronem stačilo vletět před anténu velkého vysílače a bylo po zábavě.
Moje požadavky plynou na jedné straně ze znalostí a na druhé z problémů na kopcích osazených různými vysílači - ty moc levné čínské vysílačky, nebo spíš krabičky, co si na vysílačky hrají, tam mají dost často problém fungovat, a to je v lepším případě jenom škoda, v horším musí člověk zajít pěšky z kopce a potom zpět do kopce k autu. A podobně jsem to zažil s několika uživateli dronů - v lepším případě jim to neumožnilo vůbec odstartovat, v horším se tam věc jenom sama nečekaně vrátila. Na několik kopcích jsme ale dron pomáhali alespoň posbírat, když se rozhodl přistát někde do lesa a majitel jenom nevěřícně koukal. Říká se tomu elektromagnetická kompatibilita a není to vůbec jednoduché udělat dobře. S dronem stačilo vletět před anténu velkého vysílače a bylo po zábavě.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 105
- Registrován: 04 bře 2010 18:13
- tel.: 723681788
- auto: Freelander Discovery
- Bydliště: Ostrov u Macochy
Re: CB rada
Je prosím někdo poblíž Ostrova u Macochy (Blansko), kdo by naladil anténu?
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Jestli je pro tebe dost poblíž Olomouc, tak se ozvi.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 105
- Registrován: 04 bře 2010 18:13
- tel.: 723681788
- auto: Freelander Discovery
- Bydliště: Ostrov u Macochy
Re: CB rada
Díky, jakmile vymyslím vhodný termín, tak se ozvu zda to bude reálný i pro tebe.
-
- Příspěvky: 105
- Registrován: 04 bře 2010 18:13
- tel.: 723681788
- auto: Freelander Discovery
- Bydliště: Ostrov u Macochy
Re: CB rada
Tak jsem nakonec koupil měřák a zkusil to sám. Anténu mám na levém blatníku co nejdál od sloupku co to jen šlo. V ploše je vodivě spojená přes klemu do blatníku. Po zkrácení se mi podařilo dostat na hodnoty kanál č.1- 1,3 (1,5), kanál č. 20 - 1,5 (1,8) kanál č.40 -1,8 (2), kanál č.80 - 1,3(1,5). Anténu jsem zakrátil cca o 3cm. Hodnoty ukazují, že bych asi měl ještě zkracovat, ale nerad bych dopad jako "furt to řežu a furt je to krátký". Hodnoty v závorce jsou proto, že jednou to měřilo tak a jednou zase o chlup jinak (zkoušel jsem se autem i pohybovat).
- Miklosxxx
- Příspěvky: 1088
- Registrován: 27 říj 2016 15:20
- tel.: +421908968832
- auto: P38V8,L322V8
- Bydliště: Dolný Kubín
Re: CB rada
Malo by to byt na kanali 1az40cca rovnake mne sa podarilo naladit na sirius turbo 5000 1,2. Pri 80watoch.Predtym som mal na sirius 2000 1,4 az 1,5.Zalezi podla pocasia a Jonosferi.
Ale ratam ze z auta nechces robit dialkove spojenia.
Ale ratam ze z auta nechces robit dialkove spojenia.
EX-Discovery 2 Facelift TD5 -do kostola-predaná tak dokostola už nechodím :)
Range Rover P38 4,6 HSE+mierna uprava do terenu ;)
Range Rover L322 3,6 Autobiography-na obcasne vylety
NANOCOM All P38 or All Discovery 2,Launch X431 Pro3 EUROPE,GAB-Diagnostic
Range Rover P38 4,6 HSE+mierna uprava do terenu ;)
Range Rover L322 3,6 Autobiography-na obcasne vylety
NANOCOM All P38 or All Discovery 2,Launch X431 Pro3 EUROPE,GAB-Diagnostic
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Dobrá CB anténa na vhodném místě se dá naladit tak, že má PSV v celém pásmu pod 1,2. Co jsem posledních pár let montoval antény z Polska, tak nikdy žádný problém.
Ionosféra na to vliv určitě nemá, déšť, tedy, když je anténa celé mokrá, ano, ale nemělo by to být moc, voda by neměla části antény "zkratovat" do nefunkčnosti.
Pokud prut antény není v souběhu z nějakou další kovovou částí (třeba vedle sloupku karoserie) a anténa je namontovaná patou vodivě na velký kus karoserie jako protiváhu, tak stačí jenom zkracovat zářič (drát antény). Chápu že jenom z vysílačkou a PSV metrem to není úplně jednoduché, musí se opakovaně přepínat kanály a měřit, co to udělalo. Rychlejší je to s nějakým analyzátorem. Doporučuju si k jednak zasunout drát co nejvíc to paty antény - často se tak dosáhne rezervy délky i několik cm. Změřit, na špičku antény přidat zhruba 5cm drátu (prodloužit ji) - stačí přitáhout čokoládou nebo jenom omotat, a změřit znovu. Porovnáním výsledků měření se dá odhadnout, o kolik se anténa poladila směrem k nižším kmitočtům. A podle toho už jenom dobrýma štípačkama zkracovat.
To vše za předpokladu, že anténa nebo kabel k ní nejsou shnilé/zkorodované nebo ulomené - to bývají nejčastější závady.
Ionosféra na to vliv určitě nemá, déšť, tedy, když je anténa celé mokrá, ano, ale nemělo by to být moc, voda by neměla části antény "zkratovat" do nefunkčnosti.
Pokud prut antény není v souběhu z nějakou další kovovou částí (třeba vedle sloupku karoserie) a anténa je namontovaná patou vodivě na velký kus karoserie jako protiváhu, tak stačí jenom zkracovat zářič (drát antény). Chápu že jenom z vysílačkou a PSV metrem to není úplně jednoduché, musí se opakovaně přepínat kanály a měřit, co to udělalo. Rychlejší je to s nějakým analyzátorem. Doporučuju si k jednak zasunout drát co nejvíc to paty antény - často se tak dosáhne rezervy délky i několik cm. Změřit, na špičku antény přidat zhruba 5cm drátu (prodloužit ji) - stačí přitáhout čokoládou nebo jenom omotat, a změřit znovu. Porovnáním výsledků měření se dá odhadnout, o kolik se anténa poladila směrem k nižším kmitočtům. A podle toho už jenom dobrýma štípačkama zkracovat.
To vše za předpokladu, že anténa nebo kabel k ní nejsou shnilé/zkorodované nebo ulomené - to bývají nejčastější závady.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: CB rada
Vhodne je antenu"ladit" na otvorenom priestranstve nie v garazi.
LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".
- VencaZE
- Příspěvky: 3609
- Registrován: 17 kvě 2008 14:51
- tel.: 602 550 993
- auto: 110HT, S2A 88, G66
- Bydliště: Brod nad Tichou, okr. Tachov
- Kontaktovat uživatele:
Re: CB rada
Já to dělám tak že si nejdřív naladím svářecí nebo měděný drát takového průměru aby pasoval do paty antény. Když to vypadá dobře tak teprve potom zkracuju původní zářič- zasunutý co nejvíc do paty jak píše MadTom.
V.
V.
Urbanovi Pneu&Cars- Servis Land Rover, diagnostika, autoelektro, pneuservis a jiné.. urbanovipneucars@email.cz
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
WWW: http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 12&t=26864
Proč bychom se dřeli, když můžeme spálit trochu nafty. OK1LRD
- Miklosxxx
- Příspěvky: 1088
- Registrován: 27 říj 2016 15:20
- tel.: +421908968832
- auto: P38V8,L322V8
- Bydliště: Dolný Kubín
Re: CB rada
Ano Jonosfera nema vliv na ladenie ale na spojenie som napisal kravinu.
Je pravda ze sa da vyladit lepsie ako 1,2 ale z dobrou zemou.Ja som zial osadil do pred.pevnostneho naraznika.
Je pravda ze sa da vyladit lepsie ako 1,2 ale z dobrou zemou.Ja som zial osadil do pred.pevnostneho naraznika.

EX-Discovery 2 Facelift TD5 -do kostola-predaná tak dokostola už nechodím :)
Range Rover P38 4,6 HSE+mierna uprava do terenu ;)
Range Rover L322 3,6 Autobiography-na obcasne vylety
NANOCOM All P38 or All Discovery 2,Launch X431 Pro3 EUROPE,GAB-Diagnostic
Range Rover P38 4,6 HSE+mierna uprava do terenu ;)
Range Rover L322 3,6 Autobiography-na obcasne vylety
NANOCOM All P38 or All Discovery 2,Launch X431 Pro3 EUROPE,GAB-Diagnostic
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Pevnostní nárazník by jako zem mohl stačit, velký je na to dost. Problém je, že těsně u antény máš kus karoserie, který funguje zjednodušeně jako kapacita mezi drátem antény a kostrou, a ten co celé pokazí. Proto, pokud už se anténa montuje na nárazník, aby se dosáhla co největší délka antény, bez toho, aby anténa fungovala jako pantograf vůči trolejím, tak se dává na bullbar na úrovni kapoty motoru. Často to takto mají australská auta nebo auta vojenská. A ty vojenská mají antény podstatně delší než našich cca 1,5m, co se používá na CB.
Na druhou stranu - na PSV se nevysílá, takže pokud jsi jinak spokojenej s funkcí antény jako takové - slyšíš protistanice a dovoláváš se, tak to neřeš. Na D2 se ještě anténa dá chytit na hranu blatníku - držák potom prochází spárou mezi blatníkem a kapotou. Není to ideální, protože kapota s tím držákem a tedy i patou antény není vodivě spojená (panty jsou daleko).
Na druhou stranu - na PSV se nevysílá, takže pokud jsi jinak spokojenej s funkcí antény jako takové - slyšíš protistanice a dovoláváš se, tak to neřeš. Na D2 se ještě anténa dá chytit na hranu blatníku - držák potom prochází spárou mezi blatníkem a kapotou. Není to ideální, protože kapota s tím držákem a tedy i patou antény není vodivě spojená (panty jsou daleko).
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Josef-Z (Jugin)
- Příspěvky: 732
- Registrován: 25 črc 2008 22:27
- tel.: 773492666
- auto: Discovery 300TDi
- Bydliště: Slatinky
Re: CB rada
Zdarec, trošku to oživím.
Chtěl bych do auta ruční CB stanicí. Na kterou jde připojit anténa (ideálně magnetická) a "žába" na lepší ovládání. Máte to někdo? Případně doporučení CB?
Zatím přemýšlím o President Jerry AM/FM. Tady si ještě nejsem jistý tím připojením antény.
Chtěl bych do auta ruční CB stanicí. Na kterou jde připojit anténa (ideálně magnetická) a "žába" na lepší ovládání. Máte to někdo? Případně doporučení CB?
Zatím přemýšlím o President Jerry AM/FM. Tady si ještě nejsem jistý tím připojením antény.
Discovery 300 TDi automat alijaz: "cihla" na cestování to nejlepší!
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Ruční CB stanice je dnes ptákovina - venku se dovoláš na pár set metrů, kdy ž dobře, protože to má krátkou anténu. V autě k tomu musíš připojit externí anténu, protože se jinak nikam nedovoláš, a každé externí připojení je nespolehlivé.
Pořiď si do auta normální naprosto obyčejnou CB radiostanici, existují i takové, které jsou krabička s kabelama a veškeré ovládání to má na mikrofonu, takže ji schováš. A k tomu samozřejmě externí anténu. Pro spojení s lidmi okolo auta potom PMR ručky, ty fungují alespoň na vizuální dohled, což se o CB ručce nedá vždy říct, zvlášť pokud ji budeš mít uvnitř auta bez externí antény.
A ještě drobnost - u nás se používá FM, a pro většinu provozu na CB vůbec.
Pořiď si do auta normální naprosto obyčejnou CB radiostanici, existují i takové, které jsou krabička s kabelama a veškeré ovládání to má na mikrofonu, takže ji schováš. A k tomu samozřejmě externí anténu. Pro spojení s lidmi okolo auta potom PMR ručky, ty fungují alespoň na vizuální dohled, což se o CB ručce nedá vždy říct, zvlášť pokud ji budeš mít uvnitř auta bez externí antény.
A ještě drobnost - u nás se používá FM, a pro většinu provozu na CB vůbec.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Josef-Z (Jugin)
- Příspěvky: 732
- Registrován: 25 črc 2008 22:27
- tel.: 773492666
- auto: Discovery 300TDi
- Bydliště: Slatinky
Re: CB rada
Dík za radu. Sem se trochu upnul na možný zisk univerzální CB a zapomněl na přísloví "co je na vše, je vlastně na hovno".
Takže, pohledam nějakou malou CB a někde ji zabuduju.
Takže, pohledam nějakou malou CB a někde ji zabuduju.
Discovery 300 TDi automat alijaz: "cihla" na cestování to nejlepší!
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 23 led 2025 19:04
- tel.: 723003176
- auto: Range Rover L405
Re: CB rada
Zdravím pánové. Již se to tady několikrát řešilo, ale pro jistotu se chci s Vámi poradit s uzemněním antény.
Kamarádovi připravuji RangeRover L405 na zimní expedici. Mimo jiné se na vozidlo montuje CB vysílačka. Jelikož je na střeše vozidla velký stan, tak jsem řešil kde umístit anténu. Nakonec jsem držák antény vyřešil nástavcem na jakl který je mezi střešním nosičem a stanem. Jelikož jak střešní nosiče tak i jakl není uzemněm (mezi nosiči i jakl je guma), tak žeším jak správně uzemnit anténu.
Jediná varianta mě napadá, že bych pod nerezové matice které drží držák antény k jakl dal očko s kabelem který bych svedl do zavazadlového prostoru a připevnil na kostříci bod. Co se týče plus a mínus pro napájení vysílačky, tak tu bych připojil přímo na baterii přes pojistku.
Mohli by jste mi prosím tedy poradit, jestli je moje varianta řešení správná (v rámci možností) a pokud ano tak jak silný kabel (průřez) by jste zvolili.
Níže jsou foto pro lepší představu.
Děkuji, Dalibor
Kamarádovi připravuji RangeRover L405 na zimní expedici. Mimo jiné se na vozidlo montuje CB vysílačka. Jelikož je na střeše vozidla velký stan, tak jsem řešil kde umístit anténu. Nakonec jsem držák antény vyřešil nástavcem na jakl který je mezi střešním nosičem a stanem. Jelikož jak střešní nosiče tak i jakl není uzemněm (mezi nosiči i jakl je guma), tak žeším jak správně uzemnit anténu.
Jediná varianta mě napadá, že bych pod nerezové matice které drží držák antény k jakl dal očko s kabelem který bych svedl do zavazadlového prostoru a připevnil na kostříci bod. Co se týče plus a mínus pro napájení vysílačky, tak tu bych připojil přímo na baterii přes pojistku.
Mohli by jste mi prosím tedy poradit, jestli je moje varianta řešení správná (v rámci možností) a pokud ano tak jak silný kabel (průřez) by jste zvolili.
Níže jsou foto pro lepší představu.
Děkuji, Dalibor
- Přílohy
-
- IMG_4708.jpg (62.19 KiB) Zobrazeno 9297 x
-
- IMG_4709.jpg (58.52 KiB) Zobrazeno 9297 x
-
- IMG_4710.jpg (118.41 KiB) Zobrazeno 9297 x
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: CB rada
Napájení vysílačky dvěma dráty přímo od baterky je správně. Jenom to chce pojistku jako do plusu, tak to mínusu. To kdyby náhodou upadnula kostra auta a natáhlo si to kostru přes to CBčko a anténu, tak aby to celé nevyhořelo.
Uzemnění antény kusem drátu, tak jak to popisuješ, je dobré tak proti statické elektřině, pro anténu a její funkci to skoro nic neznamená, bohužel. Já mám na D2 anténu na držáku z kusu jeklu vzadu za stanem - z boku jsem to nechtěl, tam je veliké riziko, že to urazí nějaká větev. Dokud jsem měl menší (užší) stan, a vedle stanu jsem měl jako malou zahrádku kabelový žlab, tak anténa byla namontovaná na tomto žlabu a fungovalo to výborně. Takhle na kousku jeklu to bylo špatné. Zkoušel jsem různě propojovat a uzemňovat hagusy vůči příčníkům a podobně, nic pořádně nefungovalo. Nakonec jsem udělal laděné uzemnění - od paty antény jsem natánul extra drát dopředu podél stanu a ten naladil podobně, jako se ladí anténa (stříháním na správnou délku). Je to sice furt horší, než původní kabelový žlab (délka 2m, šířka 20 cm), ale funguje to. Bez anténního analyzátoru, jenom s PSV metrem, bych to asi vzdal velmi rychle.
A k mechanice - používám anténu, která má plastový spodek pevný, na něm je silná pružina a na ní teprve anténní prut. Pevný spodek je pod úrovní stanu, takže je krytý proti větvím, vršek se na pružině v pohodě ohne, maximálně to někde v nízkém podjezdu škrábe o jeho strop nebo to brnká o stromy. Antény co mají v patě kloub se šroubem jsem prostě ulamoval. Pokud prut sklopíš šikmo, tak to nebude moc fungovat jako anténa.
Když jsme takto montoval anténu na bok auta, tak to bylo přímo do žlábku okolo střechy a přizemněné ke střeše, to fungovalo dobře.
Uzemnění antény kusem drátu, tak jak to popisuješ, je dobré tak proti statické elektřině, pro anténu a její funkci to skoro nic neznamená, bohužel. Já mám na D2 anténu na držáku z kusu jeklu vzadu za stanem - z boku jsem to nechtěl, tam je veliké riziko, že to urazí nějaká větev. Dokud jsem měl menší (užší) stan, a vedle stanu jsem měl jako malou zahrádku kabelový žlab, tak anténa byla namontovaná na tomto žlabu a fungovalo to výborně. Takhle na kousku jeklu to bylo špatné. Zkoušel jsem různě propojovat a uzemňovat hagusy vůči příčníkům a podobně, nic pořádně nefungovalo. Nakonec jsem udělal laděné uzemnění - od paty antény jsem natánul extra drát dopředu podél stanu a ten naladil podobně, jako se ladí anténa (stříháním na správnou délku). Je to sice furt horší, než původní kabelový žlab (délka 2m, šířka 20 cm), ale funguje to. Bez anténního analyzátoru, jenom s PSV metrem, bych to asi vzdal velmi rychle.
A k mechanice - používám anténu, která má plastový spodek pevný, na něm je silná pružina a na ní teprve anténní prut. Pevný spodek je pod úrovní stanu, takže je krytý proti větvím, vršek se na pružině v pohodě ohne, maximálně to někde v nízkém podjezdu škrábe o jeho strop nebo to brnká o stromy. Antény co mají v patě kloub se šroubem jsem prostě ulamoval. Pokud prut sklopíš šikmo, tak to nebude moc fungovat jako anténa.
Když jsme takto montoval anténu na bok auta, tak to bylo přímo do žlábku okolo střechy a přizemněné ke střeše, to fungovalo dobře.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo