...a teď tu o zlatých českých ručičkách
Napsal: 24 srp 2011 21:20
Už je to zase více než půl roku, co se zlaté české ručičky snaží o dekonstrukci mého nového starého Range Rovera, kterého jsem si přivezl v únoru z císařského města Wien. Posledních pět let spal ve dvoře obchodníka z luxusními vozy, který ale neměl čas se mu dostatečně věnovat a tak již nebyl v nejlepší kondici, ale s doloženými kilometry, zachovalým interiérem a ve stavu téměř původním. Očividně byl v milujících rukou, byl vždy a pravidelně udržován v odborném servisu. A v tom duchu se samozřejmě o něho mělo pečovati dále, takže i já ho hned dovezl do odborného servisu s požadavkem, aby vůz do šesti týdnu nachystal na prohlídku STK a přihlášení. Vůz měl nějaké mouchy, například ze záhadného důvodu přestal nad rychlostí koně zrychlovat ba dokonce ubral plyn, byla na něm nějaká koroze, však je to starý RRC a přední část už byla trochu pokleslá, což vyžadovalo nové pružiny. Samozřejmě se taky měli měnit všechny náplně, prvky zapalování atd. O 6 týdnu později, a lehčí o můj měsíční plat mladého architekta, vůz jel...........................až k první benzince o 3km dál. Pak už jen poskakoval, navíc mi trochu vadila svíticí kontrolka ABS: připaveno na STK? To že jsem si na těch třech km musel stírat okno rukou, protože jaksi nikoho nenapadlo, že stěrače už asi nebudou úplně ty nejlepší a já si málem podrápal vyhřívané sklo vem čert. Taky spolujezdci trochu táhlo na nohy skrz díru v podlaze, která byla odhalená odborníkem tři dny před termínem dokončení opravy, leč zůstala neopravená.
Stejně jako podběhy, jejíž oprava byla kapitálky napsána na seznamu oprav za předním oknem, jak bylo požadováno. Oprava koroze ale proběhla jinde, u zadní klapky, další klasické místo Classiců. Zde způsobem "Gumoasfalt natřen štětcem do ztracena".

Jelikož jsem v republice nežil, když ještě jiné způsoby boje s korozi nebyli dostupné, tak nesdílím takové nadšení pro tento druh povrchové úpravy, o který se zašpiníte při každém druhém otevření kufru, protože je tak krásně lepivý.
Problém se zrychlování diagnostikoval servis z Německa přes telefon, a ani po tom, co byli zlaté české ručičky upozorněné na pravděpodobnou příčinu nedokázali ji zjistit,natož odstranit, a až když jsem přijel s tím náhradním dílem, přestali s několikadenní snahou o nelezení jiného problému, než již bylo určeno. Well, ale přiznání, že motorům V8 moc nerozumí je polehčující okolnost, ne ovšem až tak, že by se ulevilo mé peněžence. Marná snaha o odstranění závady včetně nových palivových hadiček a benzinového filtru, ovšem jiného typu než na můj model patří, byla samozřejmě hodná odměny.
K dobru ještě přidám, že to byla druhá větší zakázka, kterou tento servis ode mně dostal a pro něj to byla i možnost si u mne spravit reputaci, jelikož už tu první...no posral.
Stejně jako po té první, tak i tentokrát jsem zklamaně táhl dál, naštěstí k páru ručiček, které si, dle mé zkušenosti, může říkat zlaté. Druhý den mu můj vůz už zavazel v dílne: "přijď si ho odvézt, auto jede" Mechanik udělal to, co asi po pěti letech je potřeba: vyčistil sání, seřídil předstih, seřídil klapku sání a volnoběh. "Jo a strašně mě sralo, že ti padá ten čudlík od dveří, tak jsem ti to taky spravil" (Pro neznalé cca. 3-4 hodiny práce, měl jsem to již za sebou u jiného vozu) Nechal jsem mu mou denní výplatu a nechal jsem jí rád, bonus odmítl.
Dokud jsem měl technickou platnou na mém starém voze jsem zajel s nově zprovozněnou akvizicí se skvělým pocitem pevného podvozku, neděravého výfuku a udržovaného interiéru k přestavbě na LPG, která proběhla rychle a bez komplikací, další zlaté ručičky.
Pak ale nade mnou stále visel otázník s STK. Co to ABS, co ta díra v podlaze, kterou první pár ručiček sice rozrýpal, ale nespravil, co ty podběhy? Nakonec Range, už pojízdný, skončil tam, kde zatím skončili všechny mé vozy. U ověřených zlatých pracek Evžena, které již dokončil renovaci mého Jeepa, když už nikdo nevěděl jak dál a poradil si i s tím prvním průserem výše popsaného odborného servisu.
Po krátké prohlídce bylo jasné, že nebrzdící zadní brzdy asi neprojdou STK, i když mě první servis ujistil, že skvěle brzdí na Range. Měl jsem být na pozoru, protože můj druhý Range jaksi brzdil líp. První 4-kanálový ABS na stálém pohonu čtyř kol ne nadarmo tehdy chválili novináři za svou účinnost.
" S tím si poradíme, horší to bude s těma plechama. Ja nemám ohýbačku, to chce klempíře" říká Evžen.

Zavolali jsme klempíře, který si prohlídl vůz a po shlédnutí rozsahu poškození proběhl rozhovor: "Můžeme objednat celý předek vozu z nových plechů z Anglie. Trvalo by to tak 14 dni než by přišli a stojí cca. 15 -tisíc" " Jé, dyť to jsou jenom rovné plechy, to si naohýbám sám. Za tu dobu a ty peníze to máte spravené i s tou podlahou". Já byl tak rád: narazil jsem na skutečného borce, šikovný člověk z vesnice za Brnem, který si věřil a nechtěl za jeho obyčejnou rukodělnou práci hned taxy jako právník. Však na tom taky nic není, není to kapota Jaguaru E nebo nosná karoserie mého Jeepa, kterou pár let předtím opravili s velkým úspěchem v Brně. Jen pár rovných plechů a spodek sloupku.
Těšil jsem se. Konečně, po nyní již třech měsících to snad bude brát konce a můžu vyrazit novým krasavcem. Však už jsem taky neměl čím jezdit.
První nervozita přišla po měsici, kdy Evžen hlásil, že mu tam jel pomoct a že nemá ještě hotovou ani jednu stranu. Evžen nařezal a naděrkoval plechy za světly, aby práce urychlil, jeho obvyklým způsobem: jako originál. Nicméně klempíř karosář se středně velkou firmou to snad zvládne i líp, říkal jsem si v duchu a těšil se na tu nádheru. Pak začali přicházet výmluvy: "Slibuji, že to před dovolenou dodělám" Po dovolené přišla týdenní kontrola z úřadu pro životní prostředí a pak už nevím. Půjčil jsem si auto a zajel k němu. Smutné oči, pane fakt na to tento týden kleknu, nebudu dělat nic jiného. Nenutno říct, že můj slavný interiér stál různě rozesetý po dílně a zbytek nebyl ani zakrytý. Po 14 dnech už jsem mu jen jel nadávat. O týden později bylo auto hotové. Zavolal jsem odtahovku a přivezl ho zpět k Evženovi, kde jsme chtěli udělat povrchovou úpravu a vše namontovat a odjezd na STK, po půl roce oprav.
První zděšení bylo, když mi řekli, že klempíř najel s autem na odtahovku:

Věděl jsem totiž jak motor vypadal: bylo odmontováno sání, kabeláž ležela volně na motoru a mohla chytit vrtuli a plyn proudil vesele v motorovém prostoru. Tlakové čerpadlo brzd bylo odpojené, já se divím a zlobím se i na Range, že vůbec nastartoval například s cívkou volně loženou na krytu ventilu. To bych rozdejchal, když by zároveň odborný autoopravař nesedl na nepřipevněnou přední sedačku a při výjezdu na odtahovku s ní sjel dozadu tak, že urval držáky pojistek a plasty pod sedačkou. O tom že by si nějaký mechanik se zlatýma rukama kdy dal aspoň ručník pod svou špinavou prdel...nebo jí má možná taky zlatou?

No a pak přišla samotná práce:

Tady měl být sloupek

Držák baterky mívá kulaté otvory a nejsou vysekané mačetou

"hups, tady jsem před třemi měsíci něco vyřezal a pak zavřel dveře"

ukáplo...na nový nárazník

asi se mu nelíbili moje pneumatiky, že na ně nachystal tento plech. Mě se zas nelíbí jeho sváry

Range sice má tlusté koberce, ale přesto....
Dále ještě zvládli u klempíře zlomit spoiler a zničit jednu mlhovku, asi když zjistil, že ABS bez čerpadla moc nebrzdí. Nevím, jak je na tom motor po jízdě bez sání a kde všude se chytla kabeláž.
To už mi bylo opravdu do breku.
Viděl jsem, že minimálně další měsíc nepojedu, než to někdo dá do kupy tak, aby to jelo, už je mi jedno že to bude vypadat jak krávě z prdele a že Evža k mírnění mých psychických následků už začal kitovat v motorovém prostoru (!!!) Jsem smířený s tím, že to za tři roky uděláme znova kompletně, protože takové sváry vydrží snad maximálně jednu zimu v ČR bez koroze.
Opravdu si myslím jenom já, že s takovou práci by na žádném učilišti pro automechaniky nepostoupil do dalšího ročníku, natož mohl několik let vést firmu na opravu aut s několika zaměstnanci? Opravdu může někdo odevzdat v jakémkoliv oboru zákazníkovi takovou práci?
Před půl rokem jsem měl zachovalý vůz v původním stavu s nedostatky, které se dali odborně odstranit a již tisíckrát se u podobných RRC odstraňovali s úspěchem. Po zásahu dvou českých odborníků mám zbastlenou káru, která je zepředu zflikovaná, vevnitř podrápaná a zezadu natřená gumoasfalten (vč. světel), u které nevím, kdy a jestli ji zprovozním.
Takže to byla ta pohádka o zlatých českých ručičkách
A jestli ještě neumřeli, tak jim je všem useknu....
Mirko

Stejně jako podběhy, jejíž oprava byla kapitálky napsána na seznamu oprav za předním oknem, jak bylo požadováno. Oprava koroze ale proběhla jinde, u zadní klapky, další klasické místo Classiců. Zde způsobem "Gumoasfalt natřen štětcem do ztracena".

Jelikož jsem v republice nežil, když ještě jiné způsoby boje s korozi nebyli dostupné, tak nesdílím takové nadšení pro tento druh povrchové úpravy, o který se zašpiníte při každém druhém otevření kufru, protože je tak krásně lepivý.
Problém se zrychlování diagnostikoval servis z Německa přes telefon, a ani po tom, co byli zlaté české ručičky upozorněné na pravděpodobnou příčinu nedokázali ji zjistit,natož odstranit, a až když jsem přijel s tím náhradním dílem, přestali s několikadenní snahou o nelezení jiného problému, než již bylo určeno. Well, ale přiznání, že motorům V8 moc nerozumí je polehčující okolnost, ne ovšem až tak, že by se ulevilo mé peněžence. Marná snaha o odstranění závady včetně nových palivových hadiček a benzinového filtru, ovšem jiného typu než na můj model patří, byla samozřejmě hodná odměny.
K dobru ještě přidám, že to byla druhá větší zakázka, kterou tento servis ode mně dostal a pro něj to byla i možnost si u mne spravit reputaci, jelikož už tu první...no posral.
Stejně jako po té první, tak i tentokrát jsem zklamaně táhl dál, naštěstí k páru ručiček, které si, dle mé zkušenosti, může říkat zlaté. Druhý den mu můj vůz už zavazel v dílne: "přijď si ho odvézt, auto jede" Mechanik udělal to, co asi po pěti letech je potřeba: vyčistil sání, seřídil předstih, seřídil klapku sání a volnoběh. "Jo a strašně mě sralo, že ti padá ten čudlík od dveří, tak jsem ti to taky spravil" (Pro neznalé cca. 3-4 hodiny práce, měl jsem to již za sebou u jiného vozu) Nechal jsem mu mou denní výplatu a nechal jsem jí rád, bonus odmítl.
Dokud jsem měl technickou platnou na mém starém voze jsem zajel s nově zprovozněnou akvizicí se skvělým pocitem pevného podvozku, neděravého výfuku a udržovaného interiéru k přestavbě na LPG, která proběhla rychle a bez komplikací, další zlaté ručičky.
Pak ale nade mnou stále visel otázník s STK. Co to ABS, co ta díra v podlaze, kterou první pár ručiček sice rozrýpal, ale nespravil, co ty podběhy? Nakonec Range, už pojízdný, skončil tam, kde zatím skončili všechny mé vozy. U ověřených zlatých pracek Evžena, které již dokončil renovaci mého Jeepa, když už nikdo nevěděl jak dál a poradil si i s tím prvním průserem výše popsaného odborného servisu.
Po krátké prohlídce bylo jasné, že nebrzdící zadní brzdy asi neprojdou STK, i když mě první servis ujistil, že skvěle brzdí na Range. Měl jsem být na pozoru, protože můj druhý Range jaksi brzdil líp. První 4-kanálový ABS na stálém pohonu čtyř kol ne nadarmo tehdy chválili novináři za svou účinnost.
" S tím si poradíme, horší to bude s těma plechama. Ja nemám ohýbačku, to chce klempíře" říká Evžen.

Zavolali jsme klempíře, který si prohlídl vůz a po shlédnutí rozsahu poškození proběhl rozhovor: "Můžeme objednat celý předek vozu z nových plechů z Anglie. Trvalo by to tak 14 dni než by přišli a stojí cca. 15 -tisíc" " Jé, dyť to jsou jenom rovné plechy, to si naohýbám sám. Za tu dobu a ty peníze to máte spravené i s tou podlahou". Já byl tak rád: narazil jsem na skutečného borce, šikovný člověk z vesnice za Brnem, který si věřil a nechtěl za jeho obyčejnou rukodělnou práci hned taxy jako právník. Však na tom taky nic není, není to kapota Jaguaru E nebo nosná karoserie mého Jeepa, kterou pár let předtím opravili s velkým úspěchem v Brně. Jen pár rovných plechů a spodek sloupku.
Těšil jsem se. Konečně, po nyní již třech měsících to snad bude brát konce a můžu vyrazit novým krasavcem. Však už jsem taky neměl čím jezdit.
První nervozita přišla po měsici, kdy Evžen hlásil, že mu tam jel pomoct a že nemá ještě hotovou ani jednu stranu. Evžen nařezal a naděrkoval plechy za světly, aby práce urychlil, jeho obvyklým způsobem: jako originál. Nicméně klempíř karosář se středně velkou firmou to snad zvládne i líp, říkal jsem si v duchu a těšil se na tu nádheru. Pak začali přicházet výmluvy: "Slibuji, že to před dovolenou dodělám" Po dovolené přišla týdenní kontrola z úřadu pro životní prostředí a pak už nevím. Půjčil jsem si auto a zajel k němu. Smutné oči, pane fakt na to tento týden kleknu, nebudu dělat nic jiného. Nenutno říct, že můj slavný interiér stál různě rozesetý po dílně a zbytek nebyl ani zakrytý. Po 14 dnech už jsem mu jen jel nadávat. O týden později bylo auto hotové. Zavolal jsem odtahovku a přivezl ho zpět k Evženovi, kde jsme chtěli udělat povrchovou úpravu a vše namontovat a odjezd na STK, po půl roce oprav.
První zděšení bylo, když mi řekli, že klempíř najel s autem na odtahovku:

Věděl jsem totiž jak motor vypadal: bylo odmontováno sání, kabeláž ležela volně na motoru a mohla chytit vrtuli a plyn proudil vesele v motorovém prostoru. Tlakové čerpadlo brzd bylo odpojené, já se divím a zlobím se i na Range, že vůbec nastartoval například s cívkou volně loženou na krytu ventilu. To bych rozdejchal, když by zároveň odborný autoopravař nesedl na nepřipevněnou přední sedačku a při výjezdu na odtahovku s ní sjel dozadu tak, že urval držáky pojistek a plasty pod sedačkou. O tom že by si nějaký mechanik se zlatýma rukama kdy dal aspoň ručník pod svou špinavou prdel...nebo jí má možná taky zlatou?

No a pak přišla samotná práce:

Tady měl být sloupek

Držák baterky mívá kulaté otvory a nejsou vysekané mačetou

"hups, tady jsem před třemi měsíci něco vyřezal a pak zavřel dveře"

ukáplo...na nový nárazník

asi se mu nelíbili moje pneumatiky, že na ně nachystal tento plech. Mě se zas nelíbí jeho sváry

Range sice má tlusté koberce, ale přesto....
Dále ještě zvládli u klempíře zlomit spoiler a zničit jednu mlhovku, asi když zjistil, že ABS bez čerpadla moc nebrzdí. Nevím, jak je na tom motor po jízdě bez sání a kde všude se chytla kabeláž.
To už mi bylo opravdu do breku.
Viděl jsem, že minimálně další měsíc nepojedu, než to někdo dá do kupy tak, aby to jelo, už je mi jedno že to bude vypadat jak krávě z prdele a že Evža k mírnění mých psychických následků už začal kitovat v motorovém prostoru (!!!) Jsem smířený s tím, že to za tři roky uděláme znova kompletně, protože takové sváry vydrží snad maximálně jednu zimu v ČR bez koroze.
Opravdu si myslím jenom já, že s takovou práci by na žádném učilišti pro automechaniky nepostoupil do dalšího ročníku, natož mohl několik let vést firmu na opravu aut s několika zaměstnanci? Opravdu může někdo odevzdat v jakémkoliv oboru zákazníkovi takovou práci?
Před půl rokem jsem měl zachovalý vůz v původním stavu s nedostatky, které se dali odborně odstranit a již tisíckrát se u podobných RRC odstraňovali s úspěchem. Po zásahu dvou českých odborníků mám zbastlenou káru, která je zepředu zflikovaná, vevnitř podrápaná a zezadu natřená gumoasfalten (vč. světel), u které nevím, kdy a jestli ji zprovozním.
Takže to byla ta pohádka o zlatých českých ručičkách
A jestli ještě neumřeli, tak jim je všem useknu....

Mirko