Stránka 1 z 1

Princip pohonů 4x4

Napsal: 01 zář 2011 16:17
od masar
Týká se to sice Mitsubishi, ale zezačátku jsou takový všeobecný informace k pohonu 4x4. Měly by tam být nějáké chyby, zatím jsem to letmo prohlédl tak nevím jistě :?:

http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/ ... ka-4wd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 01 zář 2011 22:16
od masar
Na autofóru se rozjela diskuze a mě by zajímalo jestli jsou mimo inženýři Mitsubishi a já a nebo uživatel "Vana", docela by mě zajímalo jak to doopravdy je? http://forum.autoforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=564" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Tak už mi došel rozdíl mezi točivým momentem (silou) a otáčkami - měl jsem se líp zamyslet :Ja blb: , záměna pojmů z mojí strany a vlastně i tvůrců manuálu :(

Ale zajímalo by mě jak je to s tím pohonem u Pajera Pinin jak je zmíněn v diskuzi?

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 04 zář 2011 20:09
od Maxsel
Celá ta diskuse je takové slovíčkaření. Řešit momemt a otáčky je na většinu uživatelů offů složitý a taky skoro zbytečný. V těch materiálech Mitsubishi je to zjednodušený a navíc je tam pospis pro případy dostatečného kontaktu kola s podkladem.

Ale píšu hlavně kvůli tomu Pininu a Freelanderu.

Pinin:
Nevím, jestli má Pinin redukci, a jestli je to auto postavené tak, jak píšou v materiálech, ale může to normálně fungovat (na rozdíl od názoru Vany :chuckle , ale přeci jen trochu jinak než píšou u Mitsubishi). Berme, že je Pinin opravdu tak sestrojený a konstrukční prvky osazené dle toho jejich obrázku.
Takže Pinin nemá mezinápravový dif, ale vývod pohonu dopředu i dozadu natvrdo. Pokud je v režimu 2WD, tak je přední náprava odpojena rozpojením zubové spojky v přední nápravě (jako by jsi mu zvedl jedno kolo). Předek tedy 0% a vše jde přes viskozní spojku dozadu. Spojka je natvrdo sepnutá a posílá 100% na zadní nápravu (nebo nemusí posílat 100%, ale to by nemělo smysl...). Točí se ti naprázdno celý předek včetně difu, ale to jim asi neva.
Pak zapneš pomocí té zubové spojky 4WD. Je to defacto natvrdo a dopředu a dozadu jde to samé, jako u zamčené mezinápravy (oni to nazývají 4WD s uzávěrou). Pokud odemkneš uzávěru, aktivuješ tím vlastně jen viskospojku, která pak už neposílá dozadu 100%, ale jen volitelná procenta. Rozdíl oproti jejich popisu je, že jde 100% dopředu a visco ovlivňuje kolik jde dozadu až do poměru 50:50.
Ten systém je trochu zvláštní, ale umí vlastně:
1) 100% předohrab
2) 100% zadohrab
3) 4x4 s plynule měnitelným poměrem od 100% předek až po 50:50 (navíc plus uzávěrka)
4) Pokud má i redukci tak to vše 2x (možná je to ale taky uživatelsky omezeno jen na některé režimy)

Pokut to tak je, tak je Pinin docela zajímavej stroj, navíc pokud je zařazenej mezi SUV.

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 04 zář 2011 20:09
od Maxsel
Celá ta diskuse je takové slovíčkaření. Řešit momemt a otáčky je na většinu uživatelů offů složitý a taky skoro zbytečný. V těch materiálech Mitsubishi je to zjednodušený a navíc je tam pospis pro případy dostatečného kontaktu kola s podkladem.

Ale píšu hlavně kvůli tomu Pininu a Freelanderu.

Pinin:
Nevím, jestli má Pinin redukci, a jestli je to auto postavené tak, jak píšou v materiálech, ale může to normálně fungovat (na rozdíl od názoru Vany :chuckle , ale přeci jen trochu jinak než píšou u Mitsubishi). Berme, že je Pinin opravdu tak sestrojený a konstrukční prvky osazené dle toho jejich obrázku.
Takže Pinin nemá mezinápravový dif, ale vývod pohonu dopředu i dozadu natvrdo. Pokud je v režimu 2WD, tak je přední náprava odpojena rozpojením zubové spojky v přední nápravě (jako by jsi mu zvedl jedno kolo). Předek tedy 0% a vše jde přes viskozní spojku dozadu. Spojka je natvrdo sepnutá a posílá 100% na zadní nápravu (nebo nemusí posílat 100%, ale to by nemělo smysl...). Točí se ti naprázdno celý předek včetně difu, ale to jim asi neva.
Pak zapneš pomocí té zubové spojky 4WD. Je to defacto natvrdo a dopředu a dozadu jde to samé, jako u zamčené mezinápravy (oni to nazývají 4WD s uzávěrou ). Pokud odemkneš uzávěru, aktivuješ tím viskospojku, která pak už neposílá dozadu svých 100% (ono je to 100% z pseudopadesáti), ale jen volitelná procenta. Rozdíl oproti jejich popisu je, že jde 100% dopředu a visco ovlivňuje kolik jde dozadu až do poměru 50:50.
Ten systém je trochu zvláštní, ale umí vlastně:
1) 100% předohrab
2) 100% zadohrab
3) 4x4 s plynule měnitelným poměrem od 100% předek až po 50:50 (navíc plus uzávěrka)
4) Pokud má i redukci tak to vše 2x (možná je to ale taky uživatelsky omezeno, jen na některé režimy)

Pokud to tak je, tak je Pinin docela zajímavej stroj, navíc pokud je zařazenej mezi SUV.

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 04 zář 2011 20:18
od Maxsel
Freelander 1. generace (auto z doby Pininu):

Především je to stálá a trvalá čtyřkolka! Auto má jen z předního diferenciálu (který je trochu složitější a říká se mu IRD převodovka) vývod pohonu dozadu a za ním je uložená viskozní spojka (obrazně, protože je mezi nimi ještě kardan). Viskozní spojka Free je tedy pořád alespoň trochu záběru (je mechanická a nejde vypnout) a posílá část 20% pohonu dozadu. Pokud autu začnou přední kola hrabat (rozdílný počet otáček přední a zadní nápravy), začné dávat víc, až do poměru 50:50. Toď vše...

Tedy můžem ještě řešit uzávěrku, kterou nahrazuje systém prokluzu kol, ale to už není přímá součást pohonného ústrojí, a navíc kdo ví, jak to je u toho Pinina...

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 04 zář 2011 20:25
od Maxsel
A ti co jezdí s Freelanderem se zatuhlou visko, mají taky 4x4 s mezinápravovou uzávěrkou... :chuckle

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 04 zář 2011 23:44
od masar
Děkuju za dovysvětlení :clap :yes

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 09 úno 2012 10:36
od paramount2
Tajdle je takový pěkný instruktážní uzávěrkový video pro nezkušený:

http://www.youtube.com/watch?v=RcRBYpcc ... AAAAAAAADg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 09 lis 2012 16:30
od masar
Asi bych potřeboval trochu poradit, ikdyž se to úplně netýká offroadu. Vybral jsem na jeden z předmětů na VŠ semestrálku na téma diferenciálů a oblastí, kde není jejich účinek žádoucí. A narazil jsem na problém ve chvíli kdy jsem se dostal k "samosvorným" resp. svorným diferenciálům a jejich rozdělení.

Na http://www.autorevue.cz/diferencial-jak ... -funguje_4" onclick="window.open(this.href);return false; jsem narazil na diferenciály:
- viskózní spojkou
- třecí
- se šnekovými koly

Tady: http://www.tipcars.com/magazin-samosvor ... -3220.html" onclick="window.open(this.href);return false; zase na diferenciály:
- třecí
- kolíčkový
- s čelními nebo ozubenými koly se šikmými zuby (to bych chápal jako v předchozím článku zmíněné šnekové)

Z diskuze tady: http://forum.autoforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=123" onclick="window.open(this.href);return false; mluví zase o diferenciálech:
- lamelových
- šnekových

Z toho co jsem zatím kde přečetl, tak bych jako základní rozdělení chápal na:
- šnekové
- lamelové, které se dají rozdělit na:
*třecí - kde je svornost daná vstupním krouticím momentem a působící odstředivou silou
*viskózní - kde je svornost zajištěna pohybem lamel ve viskózní náplni, která omezuje rozdíl otáček mezi výstupními hřídeli (viz. třeba tady
*semiaktivní/aktivní

Je tu někdo kdo by mi tedy dokázal poradit?

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 13 lis 2012 10:14
od masar
Nikdo netuší? :(

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 13 lis 2012 20:18
od Maxsel
Myslím, že záleží na úhlu pohledu. Můžeš je dělit třeba dle funkce na ty s neomezenou nebo omezenou (částečně omezenou) svorností. Nebo je rozděl dle konstrukce na třecí (lemelové, viskozní, el. viskozní...), satelitní (klec a ozub. kola s různými druhy zubů, kuželové, s šikmým ozubením atd.) kolíkové a šnekové (ty si z hlediska konstrukce myslím zaslouží sólo kategoriii).... :nerd

Re: Princip pohonů 4x4

Napsal: 13 lis 2012 21:16
od masar
Jasně máš pravdu, špatně jsem se vyjádřil. Šlo mi o rozdělení co se týče principu zvýšení svornosti, hlavně teda o to jestli všechny třecí, viskózní a semi-/aktivní jsou lamelový. Zítra ještě zkusím školní knihovnu, protože ty informace na netu, alespoň v češtině, jsou někdy dost neúplný a nebo jen okrajový.