Stránka 1 z 2

high nebo low?

Napsal: 18 črc 2012 21:32
od OC
Tak mne napadlo se poptat na Vaše ctěné názory stran toho, kdy a proč používat redukci.

Já léta a léta dodržoval to, co praví uživatelský manuál: "HIGH range gears should be used whenever possible; only change to the LOW range when ground conditions become very difficult."

Teď mne ale Low (ehm... pun not intended) přesvědčoval, že jest to volovinou, a že je lepší řadit redukci kdykoli, když se jezdí pomaleji než cca 40 kph. Z různých důvodů, ale hlavně proto, aby se řadily všechny stupně a aby všechno neoddřela sama chudák dvojka.

Vyzkoušel jsem to v Albánii; nepoznám, zda to potěšilo převodovku nebo zda jí to bylo úplně jedno, ale musím uznat jednu výhodu z hlediska pohodlí řidiče -- kdykoli nastane sjezd dost prudký, dlouhý nebo sypavý na to, aby se nedal rozumně sjet na jedničce a aby se mi nechtělo jej jet na brzdách, nemusím jako dříve zastavovat a řadit redukci, stačí z low-D přeřadit níž podle potřeby.

Jak to děláte Vy, panstvo (a případné damstvo samozřejmě, je-li zde jaké)? Řadíte redukci hned jak je cesta do kopce / sypavá / whatever natolik, aby se nedala rozumně jet rychleji než nějakých těch bajočko plusmínus 40 -- a to bez ohledu na to, že na high by se to dalo jet bez nejmenších problémů --, nebo si ji necháváte až na chvíli, kdy by to bez ní opravdu nešlo?

Re: high nebo low?

Napsal: 18 črc 2012 22:12
od teslo
hm...ja pouzivam redukciu relativne casto. Ja ju skor "vyradujem" ked viem, ze pojdem dlho po velmi lahkom terene, alebo palbu...a to iste plati aj pri uzavierke. Tu radim az ked teren zacina byt zaujimavy.

Re: high nebo low?

Napsal: 18 črc 2012 22:17
od OC
U špéry, máš-li nějakou přidělanou, není co řešit, tu je rozhodně nesmysl zapínat zbytečně.

U té redukce to tak jednoznačné není, proto se ptám...

Re: high nebo low?

Napsal: 18 črc 2012 22:38
od teslo
sorry co sa uzavierky tyka, tak Ty mas v P38 automaticku...
a redukciu skusime este raz: radim ju akonahle vleziem do terenu, pokial to nieje uplna brnkacka...a to sa tyka aj P38...vlastne pri nej o to viac, pretoze ta luxusna 2.5DSE v nasom civilnom Range-i ma co robit aj dole kopcom :twisted:
Dole prudkym kopcom jednoznace zaradena redukcia a kratka jednotka...

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 10:06
od Acon
LOW má pravdu :wink:

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 10:11
od Navi
Více méně hned jak sjíždím ze silnice na polňačku a vím, že tam nebudu jen 5 minut a nebudu jezdit víc jak těch 40-50, tak řadím redukci.
Já mám spíš problém s tím, že běžně jezdím na 3 a D řadím až na dálnici, nebo pokud jedu déle minimálně 80. A když zařadím redukci, tak tam automaticky zase šoupnu 3 a pak se divím proč to tak točí a nejede :blush

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 10:23
od visby
redukciu radim hned ako idem do terenu, ak viem ze nepojdem moc rychlo. rad jazdim na redukcii, v rusku som ju nevyradil aj 200km v kuse;-)

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 15:30
od Dockar
Dávám redukci skoro vždy, když sjíždím do terénu, nebo i členitější lesní cesty. Motor se točí ve slušnejch otáčkách, z kopce dávám bez brzd. Moc mi nejde do hlavy předhánění, co kdo dal bez špéry, na zadek, bez redukce atakdále.

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 16:59
od OC
No, co se těch slušných otáček týká, to nevím, zda je úplně velká výhoda; mám dojem, že když ty polňačky jezdím na redukci, žere to plynu celkem znatelně víc, než když je jezdím na high. Ale možná se mi to jen zdálo, spotřebu si nepíši, je to jen dojem.

Stran "co kdo dá bez špéry", to se mi nejeví nerozumné (ale je to úplně jiná pohádka než redukce) -- však při zapnuté špéře dostává podvozek daleko víc zabrat a je mnohem větší šance něco urvat než bez ní, ne?

Jinak se zdá, že celkový konsensus je "redukci na polňačky řadit". OK, beru, dává to smysl; ale netušíte někdo, proč u všech všudy ten zatrolený uživatelský manuál zcela výslovně doporučuje pravý opak :?:

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 17:22
od Tonny
OC píše:No, co se těch slušných otáček týká, to nevím, zda je úplně velká výhoda; mám dojem, že když ty polňačky jezdím na redukci, žere to plynu celkem znatelně víc, než když je jezdím na high. Ale možná se mi to jen zdálo, spotřebu si nepíši, je to jen dojem.

Stran "co kdo dá bez špéry", to se mi nejeví nerozumné (ale je to úplně jiná pohádka než redukce) -- však při zapnuté špéře dostává podvozek daleko víc zabrat a je mnohem větší šance něco urvat než bez ní, ne?

Jinak se zdá, že celkový konsensus je "redukci na polňačky řadit". OK, beru, dává to smysl; ale netušíte někdo, proč u všech všudy ten zatrolený uživatelský manuál zcela výslovně doporučuje pravý opak :?:
na polňačce je to zbytečný, když tam jedeš 60, tak to přece nebudeš přetáčet na půlenou pětku, to dá rozum... půlky tam má cenu dávat až v terénu... ale kdo čemu říká terén je druhá věc... :mrk

Re: high nebo low?

Napsal: 19 črc 2012 19:20
od Dockar
No, tak pokud se nechá jet 60, tak to je normální cesta, a vo tom tu snad proboha není řeč :mrgreen: pak se podívej do podpisu a tam uvidíš tdi. To hovoří o tom, že má pramalej smysl se někde trápit na volnoběh na velkou dvojku, dyž turbo začne dávat tak za tejden.Takže asi tak :mrgreen:

Re: high nebo low?

Napsal: 20 črc 2012 11:13
od Libunda
Heh, mě loni v Přešticích taky napomenul Low, jen co jsme vyjeli z parkoviště, ať tam dám redukci..... :)
No sice ji už dávám častěji, než dřív, ale protože mě to dost tahá za uši, tak asi ještě né dostatečně často ......
Ale asi tak jak píšete, pole, lesy, polňačky atd. normál ( i když jedu pomalu ). Řeka, bláto, náhony, těžší terén, hlubší sníh, prudký kopec,
nebo když tahám občas zapadlou "ještěrku", tak vždycky.

Re: high nebo low?

Napsal: 20 črc 2012 16:00
od teslo
OC píše: Jinak se zdá, že celkový konsensus je "redukci na polňačky řadit".
Hovorili sme o terene, nie o polnackach. Na ceste, ktoru prejdes aj s Fabiou je radit redukciu zbytocne. :wink:

Re: high nebo low?

Napsal: 20 črc 2012 16:17
od Mirko
Se zkušenosti Lowa a jiných tady nehodlám soupeřit a proti ni argumentovat.
Moje zkušenost sahá jen tak daleko, že když pošlu krouťák V8 a automatiky se zařazenou redukci v nevhodém terénu do diferáku, tak mám po nich. Od toho prameni má opatrnost.
Mě navíc vadí u automatu to výraznější cuknutí při přeřazení, pokud je zařazená redukce. Takže tam dávám redukci jen, když vím, že někde budu jezdit krokem.

Re: high nebo low?

Napsal: 20 črc 2012 18:24
od OC
teslo píše:Hovorili sme o terene, nie o polnackach. Na ceste, ktoru prejdes aj s Fabiou je radit redukciu zbytocne. :wink:
Hovorili sme zcela přesně o tomto (kráceno, podstatné zachováno ba zdůrazněno, pro podrobnosti viz prvý příspěvek ve vláknu) -- co z toho platí po "polňačky" a co pro "terén" je snad zřejmé:

Praví uživatelský manuál: "HIGH range gears should be used whenever possible; only change to the LOW range when ground conditions become very difficult."

[Dle Lowa] je lepší řadit redukci kdykoli, když se jezdí pomaleji než cca 40 kph.

Re: high nebo low?

Napsal: 20 črc 2012 20:25
od Neklan
Pokud to vypadá, že těch 30 pojedu delší dobu bez problémů, tak tam rozhodně nechám dlouhé kvalty (a uzávěrku tam samozřejmě také necpu) a nechám automat, ať si dělá, co umí nejlépe. Ono se může stát, že z toho terénu vyjedu, aniž bych ty krátké potřeboval. Vyjímkou je situace, kdy mám pocit, že jsem tam redukci už dlouho nezařadil a nacpu ji tam jenom z toho důvodu, aby nezatuhla volící páka :D . To je ale hlavně případ Disca, se kterou do terénu prakticky nejezdím. U Serie často ani neřadím přední náhon, natož redukci, se zadohrabem je větší sranda, ale ty konce... :oops: :Ja blb:

Re: high nebo low?

Napsal: 21 črc 2012 21:48
od eliott
Srovnávat techniku jízdy P38ky s motorem 4.6 s ostatními modely LR používanými pro expedice není moc na místě. Ono těch 225 koní si hravě poradí na velkou dvojku s tím, kde TD5ka potřebuje dávno redukci. Navíc na redukci bude automat častěji přeřazovat a to mu rozhodně nesvědčí, každé přeřazení = opotřebení lamel.

Re: high nebo low?

Napsal: 22 črc 2012 06:02
od Lassard
Přidám se do debaty: redukci jsem neřadil ani nepamatuji. Pro běžnou jízdu na polňačkách a lesních cestách není důvod u 4.6 to vůbec řešit. Jak píše Eliott, ten motor má dost síly. Redukci jsem řadil jen je při prudkých sjezdech - neriskuju, že mi selžou brzdy. Jo a u automatu je pravda, že čím častější řazením tím hůř. Lamely, čas od času i satelity, v práci někdy naši mechanici mění jak na běžícím pásu - je to o lidech. :wring

Re: high nebo low?

Napsal: 23 črc 2012 11:02
od Dockar
Stím se asi nedá ouplně souhlasit. Tím, že automatka řadí se samozřejmě opotřebovává, to je asi logický. Nicméně, pokud výkon tý vaší obrovský :mrgreen: 4,6 naperete v terénu do automatky bez redukce, usmažíte lamelu jako prd za dvě minuty :mrgreen: No a pak se holt měněj jak na běžícím pásu :devil

Re: high nebo low?

Napsal: 23 črc 2012 14:12
od OC
eliott píše:... Navíc na redukci bude automat častěji přeřazovat a to mu rozhodně nesvědčí, každé přeřazení = opotřebení lamel.
Hu, bylo by príma, kdyby se tu objevil Low a upřesnil jak to myslel, možná že jsem něco špatně pochopil a interpretuji to nesprávně, ale já mu právě rozuměl tak, že naopak tvrdí, že je dobře když automat řadí (resp. že by bylo špatně, kdyby člověk skoro vše jel jen na tu /rychlou/ dvojku, protože by dostávala neúměrně zabrat, kdežto na redukci že se zátěž rozloží mezi všechny stupně zhruba stejnoměrně) :O :hmm:

O detailech funkce ZF mám na rozdíl od Lowa i Eliotta spíše vágní představy než detailní znalosti, takže z toho vůbec nejsem moudrý :nerd