Stránka 3 z 3

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 07:44
od habakuk
No pokud to stavíš čistě jako trakční tak můžeš dat Victron Orion-Tr Smart DC-DC 12/12-18A což je opravdu nabíječka nikoliv jen relé na propojení.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 08:51
od Wobl
"Ja druhú baterku plánujem (chcem) kvôli nezávislému kúreniu, pár zásuvkam, chladničke a prípadne doplnkovému osvetleniu pri kempovaní.."

Mam to uplne stejne jako to planujes. Startovaci a druhou na vsechno ostatni. Koupil jsem T-Max a po par letech solenoid vyhodil, protoze zacal divne spinat. Koupil jsem misto toho Cyrix, takze mam ten a k tomu ovladaci panel z T-Maxu. Funguje to v pohode.
Jak psal Madtom, je dulezity vybrat spravnou baterii. Ja nakonec skoncil u trakcni gelovky, protoze ma nabijeci napeti nejbliz k ty startovaci a nemusim tam davat ten DC-DC charger. Zatim ji mam pres 6 let a jednu noc na bufika jeste da:). Letos budu kupovat novou.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 09:09
od MadTom
Já jsem původně měl druhou baterku mokrou karavanovou - vydržela 3 roky, potom i mechanicky KO. Přešel jsem na Banner AGM - startovací, která stejně jako ta mokrá karavanová snese hluboké vybíjení, a už mnoho let mám klid. Stejnou, akorát kapacitně větší mám startovací, nabíjecí napětí mají stejné, proudů to snese víc, než jsem schopen využít, takže stačí hloupé relé. Mám ho zapojené od klíčku, tady baterky se rozpojí, když je klíček vypnutý, což mi stačí.
Teď jsem pořídil ještě 100W solár, co nalepím na kapotu a bude to baterky dobíjet v době, kdy se s autem nejezdí, což je u mě hodně času. Jinam než na kapotu nemám pro solár místo.
Zvažoval jsem i nějakou LiIOn nebo něco podobného baterku, že bych měl více než dvojnásobnou kapacitu, ale to už potřebuje nějakou lepší nabíječku, takže zatím ne. Auto mám na výletu, nikoliv na žití v něm.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 18:10
od martin1979
Ďakujem opäť za názory a prípadne za nasmerovanie..

too Habakuk: pozeral som na tú nabíjačku Victron. Ale tam sa taktiež tomu relé (Cyrix) nevyhnem, prípadne treba nejaký spínač (vypínač)? A podľa popisu som pochopil že je určený primárne pre lítiové batérie. A predpokladám že Def 99 nemá inteligentný alternátor..

too Wobl: ja sa chcem vyhnúť tomu "managmentu" ako je T-max a podobne.. Baterku budem voliť nejakú menšiu (momentálne mi také zastala doma zo staršieho auta), čiže bude štartovacia i keď na štartovanie defa nebude dostatočná..

too MadTom: nad solárom som najprv uvažoval aj ja, lebo auto občas stojí viac dní bez pohybu ale v zimnom období mi najviac v tomto prípade vybíja baterku prídavné kúrenie (bohužiaľ displej nejde vypnúť ale dá sa diaľkovo naštartovať). Na leto ho odpájam vytiahnutím poistky.
Voltmeter mám nainštalovaný na primárnej a spína sa spínačkou. Na druhú baterku som ho taktiež plánoval umiestniť.

Moja predstava zapojenia: na plus štartovacej baterky kábel 35mm s poistkou (aká kapacita?) - relé (tu káblik Cyrixu z pozície 86 priamo na baterku či stačí na karosériu) - kábel 35mm s poistkou rovnakej kapacity na plus druhej baterky. Pri mínus póle pôjdem priamo na kostru rovnako s káblom 35mm (kam pripojiť kostru, na tie body ako je kostra zo štartovacej baterky? Či bude stačiť niekde v batery boxe?). Na štartovaciu baterku nechcem (nemôžem) lebo mám na nej odpojovač.

Budem rád za ďalšie postrehy..

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 18:34
od habakuk
Když jsem tahal střechou kabeláž pro druhou baterku tak jsem kvůli délce dával kabel 50mm2 autohifi je pěkně ohebný. K první baterce jsem dal pojistku 120A před cyrix dal bateriový vypínač a druhou pojistku 120A za cyrix. Ohledně nabíječe Orion jde spíš o nabití 2. baterie pokud je Gelová nebo lifepo4. Nezáleží na altíku a primární baterii.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 dub 2023 19:32
od VencaZE
Velmi doporučuji udělat si k tomu dokumentaci a založit. Za rok, dva už pak nikdo neví jak to zapojil, myslel, má fungovat atd..
V.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 21 dub 2023 21:19
od martin1979
Too habakuk: mojim plánom je to spratať/vpratať do kastlíku k baterke (dúfam že sa mi to podarí).. Ďakujem za doporučenie poistky.. nad batériovým vypínačom som aj uvažoval ( je to potrebné - nutné)?

Too VencaZE: dokumentácia + fotodokumentácia so robí pravidelne..

Ozaj kostru z druhej baterky kam? Stačí na kaslík, či natiahnuť až na úchyty kde je kostra štartovacej baterky?

Ešre raz vďaka za rady..

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 21 dub 2023 21:48
od VencaZE
Kostra na kastlíku by mohla být nespolehlivá. Dal bych ji na rám auta a zároveň zkontroloval jestli je kvalitní kostra k rámu i baterie č.1. . A nebo přímo na první baterii, jestli máš dost kabelu.

V mém autě mám propoje baterií pod seatboxem tažený v Kopoxlexu. Dá se tam pak snadno udělat nějaká úprava..
https://www.elektropen.cz/images/shop/K ... lex_uv.jpg

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 kvě 2023 11:32
od jazz
MadTom píše: 20 dub 2023 09:09 Teď jsem pořídil ještě 100W solár, co nalepím na kapotu a bude to baterky dobíjet v době, kdy se s autem nejezdí, což je u mě hodně času. Jinam než na kapotu nemám pro solár místo.
Můžeš dát link na to co jsi pořídil, nebo alespoň rozměry panelu ? Zrovna nějaký vhodný na kapotu hledám. Dík, J.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 20 kvě 2023 20:00
od MadTom
Bral jsem z Hadexu 100W rozměry tuším 1050x520mm nebo nějak tak. Větší už na kapotu nevešel. K tomu rovnou 10A MPPT měnič. Dnes první test na slunci - něco zo dělá, ale na 100W jsem tam asi byl v nlbé době. Zase se nemusí nic vyndávat a někam instalovat.
Ještě dodělat malej dobíječ na hlavní baterku. Duální MPPT měnič byl cenově trošku mimo. Cílem je udržovací nabíjení přes zimu.