Stránka 1 z 1

Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 09 říj 2017 10:41
od JeStRiKs
Má někdo z vás zkušenosti se zapojením druhé baterie na přídavné systémy?
Nejlépe D1 200tdi


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 09 říj 2017 16:43
od Hubert
Nejednoduší spínač denních světle + relé.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 09 říj 2017 19:07
od MadTom
A pokud jsou použité dvě startovací baterie (nebo baterie, které jsou schopné dávat velkej proud), tak stačí jenom to relé - aby se baterky rozpojili, pokud je vypnutej klíček. Nebo sofistikovaněji, aby se rozepnuly, pokud svítí kontrolka mazání (tedy motor netočí).
Pokud se z druhé baterky nemá ani nouzově startovat, nebo nemá pomáhat třeba navijáku, tak stačí relativně malé relé (podobné jako je na žhavení), pokud ale to má být i pro startování, tak je potřeba něco pořádné.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 08:01
od JeStRiKs
MadTom píše:A pokud jsou použité dvě startovací baterie (nebo baterie, které jsou schopné dávat velkej proud), tak stačí jenom to relé - aby se baterky rozpojili, pokud je vypnutej klíček. Nebo sofistikovaněji, aby se rozepnuly, pokud svítí kontrolka mazání (tedy motor netočí).
Pokud se z druhé baterky nemá ani nouzově startovat, nebo nemá pomáhat třeba navijáku, tak stačí relativně malé relé (podobné jako je na žhavení), pokud ale to má být i pro startování, tak je potřeba něco pořádné.
Potřeboval bych to kvůli navijáku

Odesláno z mého SM-G930F pomocí Tapatalk


Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 08:46
od pojir
To jako chces pripojit navijak k sekundarni baterii? :O

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 14:42
od Sniper
Hoši a v čem spočívá výhoda odpojení druhé baterie? Jak se tato pak dobíjí?
Já měl zato, že se ty baterie zapojují paralerně z důvodu větší kapacity, o odpojování jedné z nich slyším prvně.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 14:52
od MadTom
Když běží motor a alternátor dobíjí obě baterie, tak jsou připojené obě a obě jsou nabíjené.
Když motor neběží a auto stojí, tak pokud zůstanou baterie (olověné startovací) natvrdo spojené, tak se díky tomu, že nejsou úplně stejné, začnou navzájem vybíjet. A to není moc žádoucí, proto se tam dává to relé, které je rozpojí.
Poslední možnost je nouzové startování ze druhé baterky, nebo z obou navzájem, nebo nouzové použití navijáku bez běžícího motoru - v takovém případě to chce obě baterky propojit dohromady. Je to na chvilku a samovybíjení bude podstatně menší, než co si vezme startér nebo naviják.

Tedy problém je pouze samovybíjení dvojice spojených baterek u odstaveného auta. Tohle se částečně podařilo vyřešit až u LiON baterií - ty se paralelně spojují relativně často, ale zase tam musí být nabíječka, která umí dobít každý článek zvlášť. To u olověných akumulátorů nelze rozumně vyřešit.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 15:08
od Sniper
O.K. díky za odpověď, jen jak to myslíš, že nejsou obě baterie stejné?

Vždyť to je přeci základ úspěšného zapojení dvou baterií, že musí být stejné kapacity a i přesto dochází k samovybíjení?

V náklaďácích jsou sériově, ve V3S a některých traktorech paralelně a nikdy jsem s tím samovybíjením neměl problém. Odpojovače baterie nepoužívám.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 15:13
od MadTom
Ono je stejné - tedy výrobce, typ, stáří, série, a úplně stejné - tedy aby se navzájem nevybíjeli. Když to vyjde dobře, tak s tím problém není, když se s autem jezdí denně, tak taky ne, ale pokud se odstaví na 2-3 týdny, tak už to může znamenat vybitou baterku, nebo obě. A to není dobře.
Problém je pouze když je auto v klidu, jinak je to skoro jedno, protože to dobíjí alternátor.
A z druhé strany - já mám v D2 jednu 100Ah (pro auto) a druhou 75Ah (pro ledničku a bufíka). Dvě 100Ah se mi tam prostě nevešly. A mám tam velké relé (na 150A trvale), které je ovládané od klíčky a baterky spojuje. Funguje to.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 15:45
od pojir
Pokud se dava druha baterka na najeke expedicni nebo proste kempovaci auto, tak se tam obvykle dava jina a navic se to zapojuje tak, aby pristroje jako lednicka nebo nezavisly topeni bezely jenom z te pridavne a nemohly vybijet tu startovaci (cehoz by u pevneho spojeni neslo docilit). Pak tam rozhodne dava smysl je rozpojovat, protoze jsou to baterky vesmes odlisne kapacitou, typem i aktualni urovni nabiti.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 15:52
od Sniper
Hoši díky za vysvětlení :hand zase jsem moudřejší :wink:

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 16:36
od victom
Sniper píše: 10 říj 2017 15:08
V náklaďácích jsou sériově, ve V3S a některých traktorech paralelně.
Zabudol si poznamenať, že V3S je múdri, a hlavne zčítaný stroj.

Re: Zapojení druhé baterie d1

Napsal: 10 říj 2017 16:46
od Sniper
To bezesporu ano, ale fyzikální zákony platí pro všechny bez vyjímky :wink: