Stránka 1 z 1
Odběr proudu naprázdno
Napsal: 07 bře 2008 09:22
od BeerRudolf
Zdravím, mám drobný dotaz na naše odborníky. Neví někdo kolik je odběr proudu stojícího vozidla při "plném uzamčení"? Zjistil jsem jednoduchým měřením napětí na baterii následující: dvě hodiny po příjezdu nezamčené vozidlo 12,56V. Po čtrnácti dnech stání nezamčeného vozidla 12,14V, což je asi OK. Zamknu-li na dálku auto, je z původních 12,56V po týdnu stání 11,80. Auto nastartuju normálně. Vyrobil jsem si zdroj který dává stabilních 0,35A. Při stálém napájení při úplném uzamčení auta mírně stoupá napětí např. z 12,08V během třech dnů na 12,48 měřeno po odemčení a dvouhodinovém odpojení vnějšího zdroje. Vychází mi, že přibližný odběr je cca do 200mA při úplném uzamčení. Je to v pořádku? (úplné uzamčení dle návodu je i aktivace prostorových čidel, ale žádná jsem uvnitř neobjevil tak nevím)
Free Td4 MY06 baterie 74Ah
Napsal: 07 bře 2008 09:26
od Admin
Digitálním voltmetr si připoj na póly baterie a zamkni auto, pak uvidíš jaký je zhruba odběr.
http://www.landroverforum.cz/forum/viewtopic.php?t=3537
Odběr znám
Napsal: 07 bře 2008 09:32
od BeerRudolf
Odběr je cca 200mA. To jsem zjistil výpočtem. Bohužel nemám klešták tak změřit přesně odběr je poměrně složitější i z ohledem na možné komplikace odpojení baterie při zapnutém alarmu. Dotaz je jestli těch 200mA je normální?
Napsal: 07 bře 2008 11:57
od Admin
Promiň ten výraz, ale tvůj výpočet je srovnatelný asi tak jako jít operovat slepák motorovou pilou
200Am je na hranici.
Digitální měřák má snad každý kdo se trochu zajímá o elektriku. Žádný velký klěšťák, ale obyčejný digitální měřák za 350,-kč
Ten připojíš do svorek k baterii - nic neodpojuješ.
Zatížíš čidlo kapoty a zamkneš auto. Měřák ti pořád ukazuje aktuální odběr proudu.
Pravda
Napsal: 07 bře 2008 14:56
od BeerRudolf
Jo máš pravdu, nejsem odbornik elektrotechnik a Tvé srovnání je trefné

. Měřák o kterém mluviš mám. Bylo mi vysvětleno, že proud se dá měřit při sériovém zapojení měřáku do okruhu. Takže jsem žil v domnění (a proud jsem doposud tak měřil), že odpojím konektor od baterky a měřákem propojím vzniklou "mezeru" a měřák ukáže proud. Tak jak píšeš, jsem měřil napětí a to v tomto případě není hledaná hodnota. Nebo je to jinak? Dík BeerRudolf
Napsal: 07 bře 2008 15:08
od kubes
Pánové, prosím, podívejte se do učebnice fyziky, tuším 7. třída. Tam jsou základy měření proudu a napětí. Napětí se měří na svorkách baterie, proud zásadně uvnitř uzavřeného okruhu. Jinak 200mA je už docela dost, záleží to i na stáří auta, s přibývajícím věkem se zhoršuje stav izolace a velikost proudu, která "někam" mizí se zvětšuje. Jediná šance, jak to zjistit, je postupně odpojovat jednotlivé trvale napájené okruhy ( zabezpečovačka, atd.) a kontrolovat odběry. Zdraví Kubeš[/b]
Napsal: 07 bře 2008 20:00
od Admin
kubes píše:Pánové, prosím, podívejte se do učebnice fyziky, tuším 7. třída. Tam jsou základy měření proudu a napětí. Napětí se měří na svorkách baterie, proud zásadně uvnitř uzavřeného okruhu. Jinak 200mA je už docela dost, záleží to i na stáří auta, s přibývajícím věkem se zhoršuje stav izolace a velikost proudu, která "někam" mizí se zvětšuje. Jediná šance, jak to zjistit, je postupně odpojovat jednotlivé trvale napájené okruhy ( zabezpečovačka, atd.) a kontrolovat odběry. Zdraví Kubeš[/b]
BeerRudolf ale neví jestli je 200mA reálná hodnota odběru v klidovém stavu.
Elektrika není moje hobby, tak mu vysvětli jak si má změřit aktuální odběr systému v klidovém stavu.
Napsal: 07 bře 2008 20:07
od geršák
no kleštákem to nezměří,protože ten stejnosměrnej proud neměří.Bude muset použít ten ampérmetr a vsadit ho do série s baterkou.
Napsal: 07 bře 2008 20:27
od OC
kubes píše:...proud zásadně uvnitř uzavřeného okruhu
No... takhle: má-li se měřit přesně, je to skutečně jediná možnost. Stačí-li ale tak nějak zhruba, pak klešták.
Přičemž, milý Geršáku, kleště měřící DC samozřejmě existují. Akorát že nestojí 350 Kč, ale spíš tak od 6000 nahoru. A jelikož ještě k tomu nejsou nijak zvlášť přesné, kupříkladu já je nemám, nestojí mi to za to
Stran toho odběru, opravdu to chce zapojit měřák mezi baterii a svorku (chce to tedy mj. slušné krokodýly, s hrotem je to totální pakárna). Je celkem jedno na které straně. Dokud tam tečou nějaké mA, je to naprosto v pohodě; kdyby tam tekly celé A, pozor na to, že většina multimetrů (a) na to má jiný okruh, (b) a na něm velmi omezený čas, po který možno takový proud měřit, než se měřák upeče.
Napsal: 07 bře 2008 21:48
od jarmik
přesně jak píše OC 1. napětí - měřák paralelně k
+ a
- polu baterie ( změří napětí na baterii ) 2. odebíraný proud - měřák do serie s baterii ( změří odebíraný proud ) nebo klešťákem přes
+ vývod a nastavit na něm rozsah - jsou i s pamětí kdy uloží max. odebíraný proud v průběhu měření ( dobrý nápad to změřit, mám ho ve služ. autě čez

zítra změřím a dám foto jarmik
Napsal: 09 bře 2008 20:48
od jarmik
Tak jsem to změřil, ale ne klešťákem ( ve firmě s mA nepracujem a klešťák mě to neregistruje

) ale v zapojení v serii (na Free 99, 1,8i) při zamknutým autě, a cihlou na alarmu kapoty - běží asi jen hodiny, alarm, imobilizer

to ukazuje 21 mA ( 0,021 A ), při zamykání auta dálkou to skočí až na 3,5 - A BEZ PROSTOROVÝCH ČIDEL a KLIMA ( nevybaveno )
Re: Odběr proudu naprázdno
Napsal: 10 bře 2008 07:54
od Peddy
BeerRudolf píše:(úplné uzamčení dle návodu je i aktivace prostorových čidel, ale žádná jsem uvnitř neobjevil tak nevím)
Free Td4 MY06 baterie 74Ah
něco málo ze svého soudku - prostorové čidlo je schované ve vnitřním osvětlení

Napsal: 10 bře 2008 08:35
od Hunter
Kazdy kus to prostorove cidlo nema, zalezi na vybave.
Děkuji
Napsal: 10 bře 2008 09:04
od BeerRudolf
Zdravím,
děkuji všem zůčastněným v této diskuzi za užitečné rady. Teorie měření je jasná, takže mi zřejmě nezbyde nic jiného než to změřit stejně jako Jarmik. Odběr bude asi větší než v jeho případě protože můj vůz je vybaven prostorovými čidly a digiauto klimou, což něco málo asi taky papá. Po akci dám vědět. Dík BeerRudolf
Změřeno
Napsal: 13 bře 2008 08:28
od BeerRudolf
Tak jsem to včera změřil. Na jeden kabel měřáku jsem nasunul krokodýla a přichytil k obnažené části kabelu - polu u svorky. Svorku povolil a druhý kabel měřáku přiložil k - vývodu baterie a nadzvedl svorku. Vše proběhlo ok bez přerušení dodávky energie (není to až takový problém). Výsledky měření:
1/odběr bez zamčení a alarmu: 0,02A
2/odběr zamčeno na dálku (alarm včetně čidel v provozu):0,25A
3/odběr po odemčení pouze dveří řidiče: 0,02A
Výbava vozidla viz předchozí.
Co nato odborníci? Hlavně odběr 2/ je poměrně dost, ta 74Ah plně nabitá musí být zákonitě po 12 dnech KO.
Napsal: 13 bře 2008 11:31
od kubes
Odběr 0,25 A je opravdu dost velký, neznám schema. Může to být poškozená izolace někde na kabelovém svazku ale i velký svod nějakého kondenzátoru v napájení. Jediná možnost je celé to projít a zjistit kam to teče.
Napsal: 13 bře 2008 21:40
od jarmik
při měření zamčenýho, po zamčení dálkou chvilku cca 2 -3 min počkej, než se ta elektronika v autě srovná a všechny nepotřebný relátka odpojí, pak by to mohlo spadnout níž než 0,25 A ( to je docela dost )

Další měření
Napsal: 17 bře 2008 08:27
od BeerRudolf
Zdravím všechny po vikendu. Vidím že Landroveráci nezahálejí viz Běleč.
Já jsem bohužel pracoval ale chvilku na nové měření jsem si našel. Tak jak navádí Jarmik jsem to měřil už napoprvé. Nic méně mě napadlo změřit to bez aktivace prostorových čidel. Výsledek měření:
4/ auto zamčeno klíčkem (zamčeny všechny dveře, aktivován pouze obvodový alarm: 0,02A
Takže z výsledků usuzuji že ta čidla hlídání pohybu žerou jako otesánek

. Vyplývající rada pro všechny kteří mají tento typ alarmu:
Nebudete-li vůz používat déle než týden zamkněte ho raději klíčkem, vyhnete se problémům.
Solární nabíječka
Napsal: 18 bře 2008 08:25
od BeerRudolf
Zdravím, známej má BMW X5 a taky mu baští dost proud. Včera byl v servisu a tam říkali že je to normál. Jako řešení mu nabídli

"SOLÁRNÍ nabíječku"

. V jeho případě mu odblokovali zapalovačovou zdířku aby se neodpojovala a do ní se při stání venku píchne ta nabíječka a dá se pod přední sklo. Jako řešení naprosto elegantní. (Jen bych se bál nenechavců jsme hold v ČR)