Discovery 3/4 vzduchový podvozek
Napsal: 06 úno 2019 10:42
Rád bych se s Vámi podělil o zkušenosti, které jsem získal při opravě dvou vzduchových podvozků u LR Discovery3. Nejprve trochu teorie. Systém vzduchového odpružení se skládá z těchto komponent:
- 4x vzduchové odpružení „měchy“
- Kompresor
- Zásobník tlaku
- Přední vzduchový rozvaděč
- Zadní vzduchový rozvaděč¨
- Středový vzduchový rozvaděč s čidlem tlaku v systému
- Tlumič saní kompresoru
- Tlumič snížení tlaku kompresoru
Jak to celé funguje? Takto: uvažujme, že systém je zcela bez tlaku (např. po opravě nebo výměně nějakého komponentu), po nastartování motoru se sepne kompresor, který se snaží naplnit zásobník tlaku a zároveň tlačit i do vzduchového odpružení, neboť systém byl bez tlaku a pohybujeme se zatím v tlaku do 6 bar. Kompresor běží velmi dlouhou dobu (musí dosáhnout tlaku v zásobníku 17,5bar), ale dříve dosáhne jeho teplota 130°C a je z bezpečnostních důvodů odstaven a čeká, až mu klesne teplota na 110°C, aby se znovu sepnul. V této fázi můžete na displayi vidět hlášku „Suspension will raise when the system is cooled“ (Odpružení se zvedne až se systém zchladí). Pokud vozidlo nedosáhne během této fáze požadované výšky, objeví se na displayi ještě hláška „Vehicle raising too slow“ (vozidlo se zvedá příliš pomalu). Zatím tomu nebudeme věnovat pozornost. Po několika cyklech sepnutí/odstavení kompresoru (asi 4-8 cyklů) by měl dosáhnout tlak v zásobníku tlaku hodnoty 17,5bar, vozidlo požadované výšky a kompresor by měl být vypnutý. Systém je připraven.
Pokud je systém vzduchového podvozku plně funkční, měl by udržet svoji výšku v řádech několika dní (min. 5 dní a drobný únik je vždy, ale vozidlo by nemělo „lehnout“). Po nastartování by měl okamžitě vyrovnat svoji výšku a zároveň bychom měli slyšet sepnutí kompresoru, který by měl běžet jen pár minut a neměl by být odstaven kvůli max. teplotě (neměla by se na displayi objevit hláška „Suspension will raise when the system is cooled„).
Vozidlo i během zaparkování sleduje svoji výšku (poprvé po 2 hodinách nečinnosti a poté každých 6 hodin) a snaží se tuto výšku udržet. K tomu mu slouží právě vzduch o tlaku 17,5bar ze zásobníku tlaku. Tento stlačený vzduch slouží také k tomu, že po nastartování vozidlo téměř ihned a rychle vyrovná svoji výšku – to by pouhou aktivací kompresoru nebylo možné. Tuto samonivelizaci můžeme deaktivovat tím, že necháme otevřené dveře vozidla, nebo vytáhneme pojistku jednotky vzduchového odpružení.
Systém vzduchového podvozku má tedy dvě tlakové větve (viz obr) – vysokotlakou 17,5bar a nízkotlakou 6bar. Kompresor dodává stlačený vzduch do vysokotlaké větve přes středový vzduchový rozvaděč s čidlem tlaku (pouze při úplné ztrátě tlaku chvilku dodává i do vzduchového odpružení viz výše), snaží se naplnit zásobník stlačeného vzduchu na 17,5bar, a to v krátkých cyklech, kdy pouze jedním tlakovým čidlem kontroluje tlak ve vysokotlaké a nízkotlaké větvi. Můžeme slyšet krátké „odfouknutí“ stlačeného vzduchu, kdy středový vzduchový rozvaděč přepíná mezi vysokotlakou a nízkotlakou větví. Tlak do samotného vzduchového odpružení (nízkotlaká větev) je dodáván ze zásobníku tlaku pomocí elektromagnetického ventilu ve středovém vzduchovém rozvaděči. K jednotlivým vzduchovým odpružením („měchům“) je stlačený vzduch rozváděn předním vzduchovým rozvaděčem a zadním vzduchovým rozvaděčem, které si zároveň hlídají výšku P a L strany vozidla. Oba tyto rozvaděče pracují s odlišnými tlaky – třeba zatížení vozidla, kdy je potřeba v zadním vzduchovém odpružení mít vyšší tlak.
Je tedy zřejmé, že pokud je systém v pořádku a měníme výšku vozidla jen jednou za čas, tak kompresor je namáhán velmi málo a není důvod, aby byl nefunkční. Samozřejmě s nájezdy nad 200Tkm bychom s výměnou kompresoru a jeho relé měli počítat. Důležité je, abychom po každé výměně kompresoru ověřili, že systém vzduchového podvozku je v pořádku a plně funkční, jinak můžeme po pár tisících km měnit kompresor znovu.
Před hledáním a diagnostikou závad se ujistěte, že všechny tlakové spoje a vedení stlačeného vzduchu jsou těsné – třeba jarovou vodou. Zpravidla pokud tlakové vedení vzduchu není mechanicky poškozené, není důvod, aby bylo netěsné. Pokud jste si jistí, že nikde není únik – na vedení tlakového vzduchu, na všech spojích na vzduchových rozvaděčích, na spojích u vzduchového odpružení, na spoji u tlakového zásobníku, tak pokračujte dále.
Časté závady:
- Mechanicky poškozený kompresor nebo jen prostě opotřebovaný – většinou z důvodů nesprávné funkce vzduchového podvozku. Je možné ho částečně repasovat (prasklé víčko, výměna pístního kroužku, výměna dehydrátoru/silikátu, výměna ojnice) nebo vyměnit celý
- Vozidlo po nastartování nebo změně výšky vozidla jen velmi pomalu dosáhne požadované výšky a může se objevit hláška „Vehicle raising too slow“ – problém je ve vysokotlaké větvi – není vysoký tlak. To je většinou způsobeno vadným středovým vzduchovým rozvaděčem, který „propouští“ tlak a tím vyprazdňuje zásobník tlaku. Zřídka může být i prorezlý/netěsný samotný zásobník tlaku. Vymontujte středový vzduchový rozvaděč, rozdělejte ho a kompletně vyčistěte – mělo by to pomoci, popř. kupte nový, č. dílu: RVH000046. Natlakujte zásobník tlaku a zkontrolujte, zda-li není někde prorezlý.
Toto lze také zjistit tak, že pokud vozidlo odtavíte na den a deaktivujete samonivelizaci, při odpojení tlakového vedení ze zásobníku tlaku do středového vzduchového rozvaděče musí ze zásobníku jít stlačený vzduch.
- Vozidlo během krátké doby „lehne“ – problém je pravděpodobně ve vnitřní netěsnosti všech vzduchových rozvaděčů. Zkontrolujte zásobník tlaku (viz výše) a rozeberte a vyčistěte přední, středový a zadní vzduchový rozvaděč – přední a střední jsou velmi dobře přístupné, se zadním je to horší. Většinou stačí vyčistit přední a střední. Přední se nachází před PP kolem na výztuze P nárazníku a stačí vyndat plastový podběh kola, střední je u kompresoru na L straně vozu pod autem, zadní je na rámu za LZ kolem a je třeba vyjmout rezervu, ale i tak je přístup horší. Přední i zadní rozvaděče vypadají stejně, jen mají jiná čísla. Přední: RVH000095; zadní: RVH000055
- Podezření na netěsnost vzduchového odpružení „měchů“ – deaktivujte samonivelizaci a sledujte (cca po pár hod), zda-li vám vozidlo klesne plus/minus stejně nebo nějaký roh výrazně více – to indikuje poškozený/netěsný „měch“. Zaměřte se na tuto oblast od vzduchového rozvaděče až k „měchu“. Někde bude netěsnost nebo netěsný samotný „měch“. Pokud vozidlo klesne více vpředu nebo vzadu, ale levá a pravá strana je na tom stejně, je problém ve vnitřní netěsnosti předního nebo zadního vzduchového rozvaděče.
- 4x vzduchové odpružení „měchy“
- Kompresor
- Zásobník tlaku
- Přední vzduchový rozvaděč
- Zadní vzduchový rozvaděč¨
- Středový vzduchový rozvaděč s čidlem tlaku v systému
- Tlumič saní kompresoru
- Tlumič snížení tlaku kompresoru
Jak to celé funguje? Takto: uvažujme, že systém je zcela bez tlaku (např. po opravě nebo výměně nějakého komponentu), po nastartování motoru se sepne kompresor, který se snaží naplnit zásobník tlaku a zároveň tlačit i do vzduchového odpružení, neboť systém byl bez tlaku a pohybujeme se zatím v tlaku do 6 bar. Kompresor běží velmi dlouhou dobu (musí dosáhnout tlaku v zásobníku 17,5bar), ale dříve dosáhne jeho teplota 130°C a je z bezpečnostních důvodů odstaven a čeká, až mu klesne teplota na 110°C, aby se znovu sepnul. V této fázi můžete na displayi vidět hlášku „Suspension will raise when the system is cooled“ (Odpružení se zvedne až se systém zchladí). Pokud vozidlo nedosáhne během této fáze požadované výšky, objeví se na displayi ještě hláška „Vehicle raising too slow“ (vozidlo se zvedá příliš pomalu). Zatím tomu nebudeme věnovat pozornost. Po několika cyklech sepnutí/odstavení kompresoru (asi 4-8 cyklů) by měl dosáhnout tlak v zásobníku tlaku hodnoty 17,5bar, vozidlo požadované výšky a kompresor by měl být vypnutý. Systém je připraven.
Pokud je systém vzduchového podvozku plně funkční, měl by udržet svoji výšku v řádech několika dní (min. 5 dní a drobný únik je vždy, ale vozidlo by nemělo „lehnout“). Po nastartování by měl okamžitě vyrovnat svoji výšku a zároveň bychom měli slyšet sepnutí kompresoru, který by měl běžet jen pár minut a neměl by být odstaven kvůli max. teplotě (neměla by se na displayi objevit hláška „Suspension will raise when the system is cooled„).
Vozidlo i během zaparkování sleduje svoji výšku (poprvé po 2 hodinách nečinnosti a poté každých 6 hodin) a snaží se tuto výšku udržet. K tomu mu slouží právě vzduch o tlaku 17,5bar ze zásobníku tlaku. Tento stlačený vzduch slouží také k tomu, že po nastartování vozidlo téměř ihned a rychle vyrovná svoji výšku – to by pouhou aktivací kompresoru nebylo možné. Tuto samonivelizaci můžeme deaktivovat tím, že necháme otevřené dveře vozidla, nebo vytáhneme pojistku jednotky vzduchového odpružení.
Systém vzduchového podvozku má tedy dvě tlakové větve (viz obr) – vysokotlakou 17,5bar a nízkotlakou 6bar. Kompresor dodává stlačený vzduch do vysokotlaké větve přes středový vzduchový rozvaděč s čidlem tlaku (pouze při úplné ztrátě tlaku chvilku dodává i do vzduchového odpružení viz výše), snaží se naplnit zásobník stlačeného vzduchu na 17,5bar, a to v krátkých cyklech, kdy pouze jedním tlakovým čidlem kontroluje tlak ve vysokotlaké a nízkotlaké větvi. Můžeme slyšet krátké „odfouknutí“ stlačeného vzduchu, kdy středový vzduchový rozvaděč přepíná mezi vysokotlakou a nízkotlakou větví. Tlak do samotného vzduchového odpružení (nízkotlaká větev) je dodáván ze zásobníku tlaku pomocí elektromagnetického ventilu ve středovém vzduchovém rozvaděči. K jednotlivým vzduchovým odpružením („měchům“) je stlačený vzduch rozváděn předním vzduchovým rozvaděčem a zadním vzduchovým rozvaděčem, které si zároveň hlídají výšku P a L strany vozidla. Oba tyto rozvaděče pracují s odlišnými tlaky – třeba zatížení vozidla, kdy je potřeba v zadním vzduchovém odpružení mít vyšší tlak.
Je tedy zřejmé, že pokud je systém v pořádku a měníme výšku vozidla jen jednou za čas, tak kompresor je namáhán velmi málo a není důvod, aby byl nefunkční. Samozřejmě s nájezdy nad 200Tkm bychom s výměnou kompresoru a jeho relé měli počítat. Důležité je, abychom po každé výměně kompresoru ověřili, že systém vzduchového podvozku je v pořádku a plně funkční, jinak můžeme po pár tisících km měnit kompresor znovu.
Před hledáním a diagnostikou závad se ujistěte, že všechny tlakové spoje a vedení stlačeného vzduchu jsou těsné – třeba jarovou vodou. Zpravidla pokud tlakové vedení vzduchu není mechanicky poškozené, není důvod, aby bylo netěsné. Pokud jste si jistí, že nikde není únik – na vedení tlakového vzduchu, na všech spojích na vzduchových rozvaděčích, na spojích u vzduchového odpružení, na spoji u tlakového zásobníku, tak pokračujte dále.
Časté závady:
- Mechanicky poškozený kompresor nebo jen prostě opotřebovaný – většinou z důvodů nesprávné funkce vzduchového podvozku. Je možné ho částečně repasovat (prasklé víčko, výměna pístního kroužku, výměna dehydrátoru/silikátu, výměna ojnice) nebo vyměnit celý
- Vozidlo po nastartování nebo změně výšky vozidla jen velmi pomalu dosáhne požadované výšky a může se objevit hláška „Vehicle raising too slow“ – problém je ve vysokotlaké větvi – není vysoký tlak. To je většinou způsobeno vadným středovým vzduchovým rozvaděčem, který „propouští“ tlak a tím vyprazdňuje zásobník tlaku. Zřídka může být i prorezlý/netěsný samotný zásobník tlaku. Vymontujte středový vzduchový rozvaděč, rozdělejte ho a kompletně vyčistěte – mělo by to pomoci, popř. kupte nový, č. dílu: RVH000046. Natlakujte zásobník tlaku a zkontrolujte, zda-li není někde prorezlý.
Toto lze také zjistit tak, že pokud vozidlo odtavíte na den a deaktivujete samonivelizaci, při odpojení tlakového vedení ze zásobníku tlaku do středového vzduchového rozvaděče musí ze zásobníku jít stlačený vzduch.
- Vozidlo během krátké doby „lehne“ – problém je pravděpodobně ve vnitřní netěsnosti všech vzduchových rozvaděčů. Zkontrolujte zásobník tlaku (viz výše) a rozeberte a vyčistěte přední, středový a zadní vzduchový rozvaděč – přední a střední jsou velmi dobře přístupné, se zadním je to horší. Většinou stačí vyčistit přední a střední. Přední se nachází před PP kolem na výztuze P nárazníku a stačí vyndat plastový podběh kola, střední je u kompresoru na L straně vozu pod autem, zadní je na rámu za LZ kolem a je třeba vyjmout rezervu, ale i tak je přístup horší. Přední i zadní rozvaděče vypadají stejně, jen mají jiná čísla. Přední: RVH000095; zadní: RVH000055
- Podezření na netěsnost vzduchového odpružení „měchů“ – deaktivujte samonivelizaci a sledujte (cca po pár hod), zda-li vám vozidlo klesne plus/minus stejně nebo nějaký roh výrazně více – to indikuje poškozený/netěsný „měch“. Zaměřte se na tuto oblast od vzduchového rozvaděče až k „měchu“. Někde bude netěsnost nebo netěsný samotný „měch“. Pokud vozidlo klesne více vpředu nebo vzadu, ale levá a pravá strana je na tom stejně, je problém ve vnitřní netěsnosti předního nebo zadního vzduchového rozvaděče.