Tak se mi podařilo k mé plné spokojenosti dotáhnout do konce úpravu podsvícení přístrojovky, resp. samotných budíků. Zatímco kontrolky už jsem ladil a to zejména s ohledem na viditelnost za bílého dne a provozní spolehlivost, tak u budíků se k tomu přidala i touha po jakési estetické souhře, zkrátka, chtěl jsem to naladit do zelené.
Náhrada kontrolek byla docela snadná. Zakoupené LED žárovky, typ T5, pasovaly hned a svítí dostatečně. Ovšem cesta k náhradě žárovek pro podsvícení budíků už tak jednoduchá nebyla, tedy aspoň né u mě. Zakoupil jsem hned několik čínských typů, ale buď nebylo podsvícení dostatečné nebo tam byl nějaký jiný problém - žárovka nepasovala, vypadávala ..
Tady je ukázka podsvícení z poslední fáze experimentování. Jediná LED žárovka, která se osvědčila perfektně hned na poprvé byla ta "hodinová" - typ BA7S. Ta prosvětluje ciferník nádherně a je to vidět i ve dne. Sehnal jsme jí kdysi u Conrada jako Barthelme LED BA7s zelená 12V / 1lm , ale dneska už jí tam nemají.
Mají tam např. bílou
https://www.conrad.cz/p/barthelme-indik ... 908-182260
V budíku teploty byla klasika, která shodou okolností těsně před výměnou shořela - krásná ukázka důvodu, proč dát LEDky. V palivoměru byla LEDka, která sice aspoň trochu svítila, ale ta pro změnu zase začala blikat ?? Docela slušně svítila bílá LEDka s dvojitým COB čipem použitá na dolní pozici v tachometru. No jo, ale ta nebyla dostatečně zelená
U té blikačky jsem si napřed myslel, že to dělá špatný kontakt v patici, ale dělala to i na stole při napájení přes svorky. Když jsem jí rozebral tak k mému překvapení v ní nebyl ani předřadný srážecí odpor. Budiž, může být intergovaný uvnitř a dioda je přímo na 12V, ale spíš si myslím, že je to nějaká "levá", protože LEDka sice při 12V odebírá 20mA, ale po chvíli začne chaoticky blikat, což bývá většinou při přetížení a poškození polovodičového přechodu.
Rozborku sem udělal i na jedné bílé, která při jmenovitém napájení 12V odebírala 40mA a docela slušně svítila, ale taky hned docela hřála. Uvnitř byl miniaturní srážecí odpor 300 Ohmů o velikosti 0204, který bývá pro ztrátový výkon 0,2W, no max. 0,4W (pro porovnání je přiložen typ 0207 na výkon 0,6W, který jsem použil já při samovýrobě). Při proudu 40mA byla na odporu ztráta 0,48W takže byl evidentně přetížený. Navíc bylo vidět, že plast uvnitř objímky už hnědnul. V autě, kde může být v létě v kapličce opravdu horko, by to možná i shořelo.
Je vidět, že před kvalitou čínských LED žárovek je třeba mít se na pozoru.
Po experimentování a ztrátě času s shity jsem nakonec dospěl k samovýrobě. Jako základ jsem vybral tuto LEDku:
OSG58387E1U od OPTOSUPPPLY s třemi integrovanými LED čipy v jednom pouzdrě. Díky tomu má vyšší provozní napětí 8.4...10.8V, což klade menší nárok na srážecí odpor.
Důležitý parametr je široký rozptyl světla - 140° - není to tedy obvyklá bodovka.