Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
Kocicak
Příspěvky: 4
Registrován: 03 led 2023 21:23
auto: Land Rover Discovery

Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#1 Příspěvek od Kocicak » 04 led 2023 07:56

Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub

Uživatelský avatar
Lukasino
Příspěvky: 3879
Registrován: 18 úno 2012 22:05
tel.: 6034sedmsedm854
auto: LR
Bydliště: Kutná Hora

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#2 Příspěvek od Lukasino » 04 led 2023 08:27

Ahoj, prvně si asi přečti tohle než budeš dál opravovat, je to už vyzkoušený že opravy nemají moc smysl, chce to nový polomotor...

https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=31653
Vždy se nějaká L322 u mě najde :o)
Prodávám i přebytečné díly na Range Rover L322

Uživatelský avatar
SJ410
Příspěvky: 637
Registrován: 12 lis 2010 07:13
tel.: 602130723
Bydliště: Plzeň-sever

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#3 Příspěvek od SJ410 » 04 led 2023 08:40

Jj jak pise Lukasino, projed si vlakno, je tam dost info.
Nejspis uz budes mit prohlej blok a klikovka se bohuzel
neumi tocit do zatacky.
Už radši na nic...

Kyanid Sodný
Příspěvky: 310
Registrován: 09 kvě 2016 16:35

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#4 Příspěvek od Kyanid Sodný » 04 led 2023 12:12

Kocicak píše: 04 led 2023 07:56 Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
S utah . momenty bych nedělat žádnou velkou vědu , dají se najít v tabulkách pro pevnostní šrouby a to dle průměru, ( Pevnost předpokládám že bude 10,9 ev. 12,9) . Když si chceš sám servisovat auto tak musíš taky improvizovat a taky nesmíš věřit všem mechanikům .
Prostě ta utažená klika s ojnicema se musí nechat lehce otáčet rukou :!: , pokud tomu tak není tak je něco špatně. :!: Častý argumenty mechaniků, že se to časem zaběhne apod jsou kecy.

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4447
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#5 Příspěvek od Kokesek » 04 led 2023 15:06

Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

MadTom
Příspěvky: 14938
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#6 Příspěvek od MadTom » 04 led 2023 16:00

A měřit, kolik tam je vůle v uložení...
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Kocicak
Příspěvky: 4
Registrován: 03 led 2023 21:23
auto: Land Rover Discovery

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#7 Příspěvek od Kocicak » 04 led 2023 19:15

Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spis nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
Přílohy
4049937B-EDB6-4EC4-B74C-70CF9CA9D816.jpeg
C6E30515-2530-475F-A663-5AF359560694.jpeg
D3EDF1EF-C056-4F1C-8EEB-94AB4E977382.jpeg
CF451AFF-53A9-4271-914F-2513D3E6C5BF.jpeg
096C17A2-4914-4512-B596-84F5AC403F72.jpeg

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4447
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#8 Příspěvek od Kokesek » 04 led 2023 20:36

Nedokazu si predstavit dreni valce v hlave….hodne stesti…. Tohle neni tema ktere tady vyresis nebo s tebou nekdo bude resit na urovni prispevku. Jestli se nekdo pustil do generalni opravy bloku motoru a vsech ulozeni klikove hridele vcetne souososti pak je na nem aby blok predal vycisteny, namazany a utazeny na patricne momenty ktere pouzil pri oprave bloku paklize vi co delal a proc. Jestli ovsem zadani bylo jine nebo dotycny tento postup nedodrzel nebude to fungovat. Je tady krasne video na youtubu kde mas vse popsane a ne uplne spatne. Pak napis jestli to najelo 500km nebo 5tis km. To je porad dokola….
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

MadTom
Příspěvky: 14938
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#9 Příspěvek od MadTom » 04 led 2023 20:49

Přesně tak, videa od LRTime jsou moc hezky instruktážní. Problém je, že pokud je zkroucený blok, tak se prostě musí nově vyvrtat, aby to vůbec mělo šanci fungovat. Bez toho to nejde a i s tím to není jisté. I originál klika je kovaná, není to odlitek....
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Kyanid Sodný
Příspěvky: 310
Registrován: 09 kvě 2016 16:35

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#10 Příspěvek od Kyanid Sodný » 05 led 2023 11:20

Kocicak píše: 04 led 2023 19:15 Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spis nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
Zajímavá informace. , to by taky mohlo naznačovat, že je někde prostě ucpaný přívod mazacího oleje,(no pokud to tedy zalil olejem a né něčím jiným :-) ) nebo špatně smontovaný? A zásadní je, když to kompletoval tak jestli ty šály atd. máznul lehce vazelínou (Agip, Mobil apod , a né nějakou sračkou), pokud to náhodou opomenul ,tak to mohlo dosti dlouhou dobu -(než se olej dostal na místo) -běžet nasucho ,a proto to okamžitý zadření ložisek. Je to kombinace několika pochybení.
Zkontrolovat tu novou kliku ,jestli ty mazací kanálky jsou vůbec průchozí, a né zasraný bordelem z obrábění.

Uživatelský avatar
teslo
Příspěvky: 2655
Registrován: 25 led 2007 08:44
Bydliště: Bratislava

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#11 Příspěvek od teslo » 05 led 2023 11:36

Kocicak píše: 04 led 2023 07:56 Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
https://www.4x4community.co.za/forum/at ... 1453385865
iba ako voditko najdene za minutu. Ale sdv6 by mohlo byt podobne ako tdv6.

A inak poskodenie, ktore si nahral nesposobi iba zle dotiahnutie kluky a ojnic. Hlavne ked, ako pises, motor nebezal. Chyba bude niekde inde (asi vacsia ako bola diagnostikovana - zla diagnostika vedie k zlemu usudku rozsahu poskodenia, pouzitiu nespravnych dielov, postupov atd.).
Ako napisal Kokesek, bez toho aby to mal niekto (kto sa v tom vyzna) fyzicky na stole, uz viac od klavesnice nespravime.
Range Rover Classic 3.9V8EFI, plus zopar drobnosti:)
Range Rover P38 2.5TDS

Kyanid Sodný
Příspěvky: 310
Registrován: 09 kvě 2016 16:35

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#12 Příspěvek od Kyanid Sodný » 05 led 2023 16:29

Kokesek píše: 04 led 2023 15:06 Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4447
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#13 Příspěvek od Kokesek » 05 led 2023 19:10

Co konkretne na tom nechapes? Ze ruznym predpetim sroubu vznika ruzne silna deformace kruhove diry? A ze je treba vzdy dodrzet stejny moment jako byl pouzit pri obrabeni….? Si to nekdy zmer, rozdil je meritelny jiz od 0,5kg/m
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

Uživatelský avatar
Dex
Příspěvky: 901
Registrován: 17 led 2012 16:33
tel.: +420606945930
auto: D2,D3,S3,RRC
Bydliště: Ostrava

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#14 Příspěvek od Dex » 05 led 2023 22:49

Kyanid Sodný píše:
Kokesek píše: 04 led 2023 15:06 Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.
Co tím chtěl Peta říct je asi to, ze je vhodné použít moment který použil obráběč při kalibraci použitého bloku. Fabriční hodnoty ti na nic nejsou když neskládáš nový blok…


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kyanid Sodný
Příspěvky: 310
Registrován: 09 kvě 2016 16:35

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#15 Příspěvek od Kyanid Sodný » 07 led 2023 02:21

Jasně , ale co brání obráběči aby použil ke kalibraci předepsaný moment ? , no a ten kdo to bude zase kompletovat taky použije stejný předepsaný moment , a není problém.
Když to dotáhne podle oka a neřekne na kolik to utáhnul ,tak je průser na cestě .a to je asi nespíš celý problém proč se ten motor zadřel.

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4447
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#16 Příspěvek od Kokesek » 07 led 2023 09:05

Protoze vetsinou jsou momenty na motorech nesmyslne velke…. A hraje roli take poradi ve kterem zacnem deformovat blok. Cim mensi moment pouzijej tim lepsi pro kruhovost diry a horsi pro celkovou pevnost bloku. Protoze podkovy u vetsiny bloku dneska tvori pevnost cele konstrukce bloku a to je chyba…proto maji tolik sroubu zbytecnych. Proste celkove spatna konstrukce a male provedeni. Je to takovy rc model treba proti td5. To je konstrukcne moc povedeny motor
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

Uživatelský avatar
mipr
Příspěvky: 656
Registrován: 11 črc 2014 11:34
tel.: +421907431767
auto: Diskosky mam rad :-)
Bydliště: Horska 30, Bratislava

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#17 Příspěvek od mipr » 08 led 2023 13:36

Kocicak, snad vsetko ti tu uz napisali.

Takze serioznu opravu dalej mozes riesit IBA vymenou polmotora za novy kus. Vsetky ostatne pokusy su velke trapenie s nejasnou zivotnostou. Taktiez samotny autoservis nie je vybaveny na meranie suososti dier v ulozeni kluky a podobne. O deformacii ojnic nic nepises, nevadi. Rada znie, ak idem cestou repasu klukoveho ustrojenstva motora, tak najdem na opravu specialistu s patricnym vybavenim. Bezny autoservis nie je schopny merat taketo hodnoty a taktiez sa k tomu nasledne vyjadrovat...

Drzim palce a potom nam prosim napis ako si problem vyriesil... :hand
LRservis.sk Bratislava
specializovany servis pre znacku Land Rover
byvaly autorizovany distributor Bearmach (skoncili...)

Kocicak
Příspěvky: 4
Registrován: 03 led 2023 21:23
auto: Land Rover Discovery

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#18 Příspěvek od Kocicak » 09 led 2023 09:54

Deluji za odpovědi. Vím,ze není lehké radit od stolu. Já jsem asi špatně definoval svoji zprávu. Já měl(a znovu) mám přímo u firmy která děla přímo klikové hřídele takže o těchto věcech snad něco vědí. Kontrolovali ojnice a telo a vše aby správně a lehce chodilo. Mechanik pouze ode mě převzal původně polomotor který jak jsem vám již psal se zvonu na ložiscích pridrel viz foto které jsem nahrál. Tedka jsem vzal už cely blok motoru a dovezl jsem ho zpátky kde mi to dělali. Aby to oni vyzkoušeli přímo na místě a pak ho cely vezmu a dovezu opět do Prahy kde ho bude dávat mechanik do auta. Jen jsem zjišťoval ty utahovaci momenty na klice,ptze jak jsem již zmiňoval nikde to není v tabulkách napsany( mám úplně novou kliku i s ložisky k ni).

Uživatelský avatar
Kokesek
Příspěvky: 4447
Registrován: 26 črc 2010 18:53
auto: D2,D3,L322,P38,L405
Bydliště: Frydek Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#19 Příspěvek od Kokesek » 09 led 2023 10:18

Ale stary blok. Klika nehraje v momentech zadnou roli.
Diagnostika, chipovani, OPRAVY A SERVIS LR
774290683 MORAVA, OSTRAVA, FM
http://www.car-prestiz.cz

Kyanid Sodný
Příspěvky: 310
Registrován: 09 kvě 2016 16:35

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)

#20 Příspěvek od Kyanid Sodný » 12 led 2023 13:52

Jelikož jsem nachcípaný a nemám co na práci..
Vše nasvědčuje že zadření toho to motoru ,který byl po GO ,jde na vrub ne moc dobrýho ,ale možná přímo značně opotřebovanýho olej čerpadla, který ačkoliv bylo zřejmě řádně zalitý nedodalo v první fázi běhu motoru dodat potřebný množství ,potažmo tlak mazacího oleje, Určitě je dobrý, když se takto "oživuje" motor který je po GO tam mít napojený manometr tlaku oleje.

Dříve se používaly zubový čerpadla ,který byly ponořený v olej, "byly tedy stále zalitý" i když byly vyběhaný ,tak furt dokázaly dodávat tak nějak uspokojivý tlak. Dnes se používaji exentrický čerpala , který jsou umístěna na klice tj. jsou řekněme tak 10cm nad hladinou oleje, To je vlastně dvou stupnový čerpadlo. Nejdříve musí olej nasát a pak ho muže tlakovat. ,Pokud jsou komponenty tohoto čerpadla vyběhaný a jsou tam větší vůle než je zdrávo tak prostě nedokáže nasát olej. To znamená ,že např. když je auto delší dobu odstavený, tak se zbytkový olej, který eliminoval -nebo dotěsnoval - nadměrné vůle opotřebení z čerpadla rychle vytratí, no a pak docela dlouho trvá než se čerpadlo samo nasaje . Ty to počáteční běhy motoru jakoby "nasucho" se sčítají ,no a za čas způsobí ,že se lágry postupně poškozují až pak se to jednoho krásnýho dne , kdy tomu šofér šlápne víc na krk, kousne natvrdo i s tím že se třeba i klika ukroutí. Nu a tak je na světě velká záhada ,která motá hlavy automechanikům a vznikají tak pověsti české.
Konstrukční nedokonalost tohohle systému mazání je v tom ,že olejový čerpadla v motorech nasávají nefiltrovaný olej,(taky nutno dodat že dřív se měnil olej tak po 6000km a dnes po 20000km) tj. olej ve kterým jsou sračky a opotřebovávají se tudíž pohybující se části čerpadla, (ten pak tlačí do oil filtru z kteráho se pak rozvádí do všech lagru a ložisek ). Zubovýmu čerpadlu to tolik nevadí, ale excentický čerpadlo, je na to z výše uvedenýho dosti háklivé.
Určitě by se vyplatilo ,tak řekněme každých 50000km, změřit manometrem :!: -ne mačkat klávesy na diagnostice- kolik že čerpadlo dává tlaku při daných otáčkách , si myslím že po 100.000km je exc. čerpadlo zralý tak na repas, ale kterej servis to tak dělá.

Odpovědět