Stránka 1 z 2
Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 07:56
od Kocicak
Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 08:27
od Lukasino
Ahoj, prvně si asi přečti tohle než budeš dál opravovat, je to už vyzkoušený že opravy nemají moc smysl, chce to nový polomotor...
https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=31653
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 08:40
od SJ410
Jj jak pise Lukasino, projed si vlakno, je tam dost info.
Nejspis uz budes mit prohlej blok a klikovka se bohuzel
neumi tocit do zatacky.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 12:12
od Kyanid Sodný
Kocicak píše: 04 led 2023 07:56
Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
S utah . momenty bych nedělat žádnou velkou vědu , dají se najít v tabulkách pro pevnostní šrouby a to dle průměru, ( Pevnost předpokládám že bude 10,9 ev. 12,9) . Když si chceš sám servisovat auto tak musíš taky improvizovat a taky nesmíš věřit všem mechanikům .
Prostě ta utažená klika s ojnicema se musí nechat lehce otáčet rukou

, pokud tomu tak není tak je něco špatně.

Častý argumenty mechaniků, že se to časem zaběhne apod jsou kecy.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 15:06
od Kokesek
Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 16:00
od MadTom
A měřit, kolik tam je vůle v uložení...
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 19:15
od Kocicak
Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spis nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 20:36
od Kokesek
Nedokazu si predstavit dreni valce v hlave….hodne stesti…. Tohle neni tema ktere tady vyresis nebo s tebou nekdo bude resit na urovni prispevku. Jestli se nekdo pustil do generalni opravy bloku motoru a vsech ulozeni klikove hridele vcetne souososti pak je na nem aby blok predal vycisteny, namazany a utazeny na patricne momenty ktere pouzil pri oprave bloku paklize vi co delal a proc. Jestli ovsem zadani bylo jine nebo dotycny tento postup nedodrzel nebude to fungovat. Je tady krasne video na youtubu kde mas vse popsane a ne uplne spatne. Pak napis jestli to najelo 500km nebo 5tis km. To je porad dokola….
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 04 led 2023 20:49
od MadTom
Přesně tak, videa od LRTime jsou moc hezky instruktážní. Problém je, že pokud je zkroucený blok, tak se prostě musí nově vyvrtat, aby to vůbec mělo šanci fungovat. Bez toho to nejde a i s tím to není jisté. I originál klika je kovaná, není to odlitek....
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 05 led 2023 11:20
od Kyanid Sodný
Kocicak píše: 04 led 2023 19:15
Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spi
s nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
Zajímavá informace. , to by taky mohlo naznačovat, že je někde prostě ucpaný přívod mazacího oleje,(no pokud to tedy zalil olejem a né něčím jiným

) nebo špatně smontovaný? A zásadní je, když to kompletoval tak jestli ty šály atd. máznul lehce vazelínou (Agip, Mobil apod , a né nějakou sračkou), pokud to náhodou opomenul ,tak to mohlo dosti dlouhou dobu -(než se olej dostal na místo) -běžet nasucho ,a proto to okamžitý zadření ložisek. Je to kombinace několika pochybení.
Zkontrolovat tu novou kliku ,jestli ty mazací kanálky jsou vůbec průchozí, a né zasraný bordelem z obrábění.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 05 led 2023 11:36
od teslo
Kocicak píše: 04 led 2023 07:56
Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
https://www.4x4community.co.za/forum/at ... 1453385865
iba ako voditko najdene za minutu. Ale sdv6 by mohlo byt podobne ako tdv6.
A inak poskodenie, ktore si nahral nesposobi iba zle dotiahnutie kluky a ojnic. Hlavne ked, ako pises, motor nebezal. Chyba bude niekde inde (asi vacsia ako bola diagnostikovana - zla diagnostika vedie k zlemu usudku rozsahu poskodenia, pouzitiu nespravnych dielov, postupov atd.).
Ako napisal Kokesek, bez toho aby to mal niekto (kto sa v tom vyzna) fyzicky na stole, uz viac od klavesnice nespravime.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 05 led 2023 16:29
od Kyanid Sodný
Kokesek píše: 04 led 2023 15:06
Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 05 led 2023 19:10
od Kokesek
Co konkretne na tom nechapes? Ze ruznym predpetim sroubu vznika ruzne silna deformace kruhove diry? A ze je treba vzdy dodrzet stejny moment jako byl pouzit pri obrabeni….? Si to nekdy zmer, rozdil je meritelny jiz od 0,5kg/m
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 05 led 2023 22:49
od Dex
Kyanid Sodný píše:Kokesek píše: 04 led 2023 15:06
Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.
Co tím chtěl Peta říct je asi to, ze je vhodné použít moment který použil obráběč při kalibraci použitého bloku. Fabriční hodnoty ti na nic nejsou když neskládáš nový blok…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 07 led 2023 02:21
od Kyanid Sodný
Jasně , ale co brání obráběči aby použil ke kalibraci předepsaný moment ? , no a ten kdo to bude zase kompletovat taky použije stejný předepsaný moment , a není problém.
Když to dotáhne podle oka a neřekne na kolik to utáhnul ,tak je průser na cestě .a to je asi nespíš celý problém proč se ten motor zadřel.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 07 led 2023 09:05
od Kokesek
Protoze vetsinou jsou momenty na motorech nesmyslne velke…. A hraje roli take poradi ve kterem zacnem deformovat blok. Cim mensi moment pouzijej tim lepsi pro kruhovost diry a horsi pro celkovou pevnost bloku. Protoze podkovy u vetsiny bloku dneska tvori pevnost cele konstrukce bloku a to je chyba…proto maji tolik sroubu zbytecnych. Proste celkove spatna konstrukce a male provedeni. Je to takovy rc model treba proti td5. To je konstrukcne moc povedeny motor[emoji115]
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 08 led 2023 13:36
od mipr
Kocicak, snad vsetko ti tu uz napisali.
Takze serioznu opravu dalej mozes riesit
IBA vymenou polmotora za novy kus. Vsetky ostatne pokusy su velke trapenie s nejasnou zivotnostou. Taktiez samotny autoservis nie je vybaveny na meranie suososti dier v ulozeni kluky a podobne. O deformacii ojnic nic nepises, nevadi. Rada znie, ak idem cestou repasu klukoveho ustrojenstva motora, tak najdem na opravu specialistu s patricnym vybavenim. Bezny autoservis nie je schopny merat taketo hodnoty a taktiez sa k tomu nasledne vyjadrovat...
Drzim palce a potom nam prosim napis ako si problem vyriesil...

Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 09 led 2023 09:54
od Kocicak
Deluji za odpovědi. Vím,ze není lehké radit od stolu. Já jsem asi špatně definoval svoji zprávu. Já měl(a znovu) mám přímo u firmy která děla přímo klikové hřídele takže o těchto věcech snad něco vědí. Kontrolovali ojnice a telo a vše aby správně a lehce chodilo. Mechanik pouze ode mě převzal původně polomotor který jak jsem vám již psal se zvonu na ložiscích pridrel viz foto které jsem nahrál. Tedka jsem vzal už cely blok motoru a dovezl jsem ho zpátky kde mi to dělali. Aby to oni vyzkoušeli přímo na místě a pak ho cely vezmu a dovezu opět do Prahy kde ho bude dávat mechanik do auta. Jen jsem zjišťoval ty utahovaci momenty na klice,ptze jak jsem již zmiňoval nikde to není v tabulkách napsany( mám úplně novou kliku i s ložisky k ni).
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 09 led 2023 10:18
od Kokesek
Ale stary blok. Klika nehraje v momentech zadnou roli.
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Napsal: 12 led 2023 13:52
od Kyanid Sodný
Jelikož jsem nachcípaný a nemám co na práci..
Vše nasvědčuje že zadření toho to motoru ,který byl po GO ,jde na vrub ne moc dobrýho ,ale možná přímo značně opotřebovanýho olej čerpadla, který ačkoliv bylo zřejmě řádně zalitý nedodalo v první fázi běhu motoru dodat potřebný množství ,potažmo tlak mazacího oleje, Určitě je dobrý, když se takto "oživuje" motor který je po GO tam mít napojený manometr tlaku oleje.
Dříve se používaly zubový čerpadla ,který byly ponořený v olej, "byly tedy stále zalitý" i když byly vyběhaný ,tak furt dokázaly dodávat tak nějak uspokojivý tlak. Dnes se používaji exentrický čerpala , který jsou umístěna na klice tj. jsou řekněme tak 10cm nad hladinou oleje, To je vlastně dvou stupnový čerpadlo. Nejdříve musí olej nasát a pak ho muže tlakovat. ,Pokud jsou komponenty tohoto čerpadla vyběhaný a jsou tam větší vůle než je zdrávo tak prostě nedokáže nasát olej. To znamená ,že např. když je auto delší dobu odstavený, tak se zbytkový olej, který eliminoval -nebo dotěsnoval - nadměrné vůle opotřebení z čerpadla rychle vytratí, no a pak docela dlouho trvá než se čerpadlo samo nasaje . Ty to počáteční běhy motoru jakoby "nasucho" se sčítají ,no a za čas způsobí ,že se lágry postupně poškozují až pak se to jednoho krásnýho dne , kdy tomu šofér šlápne víc na krk, kousne natvrdo i s tím že se třeba i klika ukroutí. Nu a tak je na světě velká záhada ,která motá hlavy automechanikům a vznikají tak pověsti české.
Konstrukční nedokonalost tohohle systému mazání je v tom ,že olejový čerpadla v motorech nasávají nefiltrovaný olej,(taky nutno dodat že dřív se měnil olej tak po 6000km a dnes po 20000km) tj. olej ve kterým jsou sračky a opotřebovávají se tudíž pohybující se části čerpadla, (ten pak tlačí do oil filtru z kteráho se pak rozvádí do všech lagru a ložisek ). Zubovýmu čerpadlu to tolik nevadí, ale excentický čerpadlo, je na to z výše uvedenýho dosti háklivé.
Určitě by se vyplatilo ,tak řekněme každých 50000km, změřit manometrem

-ne mačkat klávesy na diagnostice- kolik že čerpadlo dává tlaku při daných otáčkách , si myslím že po 100.000km je exc. čerpadlo zralý tak na repas, ale kterej servis to tak dělá.