Stránka 1 z 1

Emise

Napsal: 29 led 2025 19:40
od peppino
Dnes jsem byl na emisích se svým Discovery 2, r.v.2003, euro3. Dozvěděl jsem se ovšem, že za současných podmínek a stavu auta, nelze na něm provést emise, potažmo stk. Ne snad kvůli tech. stavu,ale kvůli zpřísněným podmínkám pro provádění emisních kontrol.
V technickým průkazu mám zapsanou normu 2001/1A, což je emisní systém řízený s OBD. Tohle auto bohužel ale OBD nepodporuje a proto se s ním nelze spojit a vyčíst případné kódy. A proto nelze provést emisní kontrolu.
V helpregu byl pán vstřícný a slíbil, že se na to podívá. Podle informací od něj, zásuvka OBD je u tohoto auta jen pro servisní účely a tudíž by to měla být norma euro2. Pak by se zápis normy 2002/1A v techničáku měl změnit. Tak uvidím.

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 08:14
od MadTom
To jsme zvědavej, protože já mám na D2 to samé. Jde o to, co znamená OBD - v principu je to zkratka on board diagnostics, tedy že to jde na nějakou diagnostiku napíchnout, nikoliv, že by to muselo být OBD II kompatibilní. Helpreg už na to papír vydal, tak nevím, co se jim nelíbí. Jestli na STK nemají diagnostiku, která by se s autem spojila, tak to je ale jejich problém, zvlášť pokud se tváří, že na LR jsou oprávněni emise dělat. Tohle smrdí retroaktivitou práva jak vyšitou.

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 08:36
od fugín
peppino píše: 29 led 2025 19:40 Dnes jsem byl na emisích se svým Discovery 2, r.v.2003, euro3. Dozvěděl jsem se ovšem, že za současných podmínek a stavu auta, nelze na něm provést emise, potažmo stk. Ne snad kvůli tech. stavu,ale kvůli zpřísněným podmínkám pro provádění emisních kontrol.
V technickým průkazu mám zapsanou normu 2001/1A, což je emisní systém řízený s OBD. Tohle auto bohužel ale OBD nepodporuje a proto se s ním nelze spojit a vyčíst případné kódy. A proto nelze provést emisní kontrolu.
V helpregu byl pán vstřícný a slíbil, že se na to podívá. Podle informací od něj, zásuvka OBD je u tohoto auta jen pro servisní účely a tudíž by to měla být norma euro2. Pak by se zápis normy 2002/1A v techničáku měl změnit. Tak uvidím.
Mě jde D2 na technickou plus emise dnes. Tak uvidíme a porovnáme.

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 10:57
od masar
Ať si na STK nastudují metodický pokyn pro měření emisi od MD, je to na str. 9 odst. V: https://md.gov.cz/Dokumenty/Silnicni-do ... vych-vozid

V. Pro vozidla se vznětovými motory s řízenými systémy bez OBD se aplikují tyto dílčí postupy:
1. identifikace vozidla ad a),
2. vizuální kontrola ad b),
3. měření kouřivosti ad f) a
4. diagnostika systému řízení motoru ad d).
Body 3 a 4 mohou být provedeny v opačném pořadí. Zohlední se přitom zásady uvedené dílčími postupy v bodech g), h), j) a k). V případě, že není možné diagnostikovat systém řízení motoru on-line, připojí se k protokolu výpis z přístroje. Pokud externí specializovaný přístroj pro diagnostiku systému řízení motoru nepodporuje výpisy, uvede se tato skutečnost do poznámky protokolu spolu s označením typu přístroje.
Za vozidla bez OBD se pro účely tohoto Metodického postupu považují i vozidla z neevropských zemí, vybavená některou z verzí OBD, uvedená do provozu nejpozději do 31. 12. 2002.

A pokud jim to nestačí, tak tady je k tomu stanovisko od Helpregu. Řešilo se to tu několikrát ve starších diskuzích :yes

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 13:52
od MadTom
Už jsem jim kdysi navrhoval, že pokud mají problém se diagnostikou připojit, že klidně můžeme využít tu moji. Technik tomu by i nakloněn, protože by se alespoň naučil něco nového. Vyřešil to vedoucí, nic nebylo potřeba.
To co píše Radek je správně, to co píše Peppíno taky - kouzelná je tam ta zmínka o zpřísnění podmínek provádění měření emisí. Vůbec bych se nedivil, kdyby zase někdo na úřadě (MD, Dekra, ...) něco vymyslel, a nedomyslel. Teda auta se nezměnila, jenom změníme způsob testování a najednou zjišťujeme, že to nefunguje. V kanceláři to ale vypadalo všechno výborně.

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 17:34
od peppino
Tady nešlo o způsob provedení,ale o směrnici 2001/1A zapsanou v techničáku, která podle zpřísněných pravidel provádění, vyžaduje OBD.
Zavolal jsem dneska na STK,co provozuje Dekra a tam s tím problém nemají. Takže jsem pochopil, že první technik měl spíš obavy,aby něco nepohnojil a neměl problém. A nakonec mi přišlo vyjádření od helpregu, tudíž problém vyřešen. Jen tam dojet a úspěšně projít.

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 19:21
od Land Jirka
Od začátku roku provedeno minimálně 10 STK a žádnej problém.
Nic se neměnilo jen technici jsou pod větším tlakem.
Kontrolují jim zpětně prošlé auta a hledají metodické chyby a pokutují je

Re: Emise

Napsal: 30 led 2025 20:01
od Land Jirka
Je politická poptávka dostat staré stroje ze silnic a občany donutit kupovat nové eko vozy.
Plebs ale nechce, nebo nemá :cash a někomu vyhovuje stará kára na dojíždění za prací.
Proč si myslíte, že se medializují hrozivá procenta při "náhodných" kontrolách emisí na silnicích.
A palcové titulky : 75% aut neprojde při kontrole emisí na silnici.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Od kamaráda který se těchto honů zůčastňuje jako technik mám informaci, že když dělal namátkové kontroly, tak bylo neprošlých aut 2-5%.
To nevyhovovalo zadání, tak se přešlo na měření vozidel, které jsou "školenou hlídkou" vytipována v provozu a následně zastavena a změřena.
To pak procenta rostou!
Vzhledem k tomu, že jsem měřil emise skoro deset let (už je do sice dávno), trochu do toho ještě vidím.

Mediální masáž funguje dobře...
Poslední půlrok skoro obden nějaký zákazník (většinou 40+) přijde s dotazem:
Má to moje auto cenu ještě provozovat? Na internetu se psalo, že starší auta už stejně neprojdou emisema a STK...

Re: Emise

Napsal: 31 led 2025 09:08
od Amon
Nedavno mi pres STK prolezlo moje 27 let stary volvo v70 s 2,5tdi (audi). Taky jsem mel obavy, ze to neproleze, ale nakonec vse v pohode. Presne jak pise Land Jirka - je to tak trochu medialni masaz. Jako laik jsem pochopil, ze se emise meri podle euro normy/paramertu, ktere byli stanoveny v dobe vyroby auta a pokud se to urdzuje v dobre kondici, tak neni problem pozadovane hodnoty udrzet.

Vubec by mi nevadilo jezdit novejsim nebo elektrickym autem, ale kdyz si spocitam naklady, tak se pohybuju v uplne jinych castkach, nez dam za provoz tohodle staryho pekace.

Re: Emise

Napsal: 31 led 2025 19:24
od MadTom
To co píše Jirka o procentech na normální STK, kam jezdí "všechny" auta a o procentech na mobilní "STK", kde si předem vybírají auta pravděpodobně vadná je doopravdy dobrá mediální palebná příprava. Protože procenta přece znají všichni, vždyť jsme se to učili ve škole, že jsou to procenta z něčeho jiného, to už tam neuvádí, protože proč. Je to přesně v duchu, že věřím jenom té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval.

Re: Emise

Napsal: 01 úno 2025 18:34
od Sláma Karel
A mě pride super, že si pečlivě přebírají a stejně jim pár aut projde 😁
Ti se musí tvářit, když se jim nepovede někoho, koho si pečlivě vytipovali, sejmout. 😎

Asi si objednám tu dvoumapovou jednotku od MadToma a to budou čumět 😁😎💪

K :dance

Re: Emise

Napsal: 10 bře 2025 09:54
od Hubert
No je minimálně jeden člověk kterému kdysi nechtěli dát "licenci" na provozování ME a STK protože jich bylo v dané lokalitě dost tak do začal furt poukazovat jak se podvádí atd.. Zezačátku to vypadalo jak zajímavý projekt na sdílení informací ohledně řešení problémů s řídícími systémy v autě, ale pak se z toho vyklubalo jenom sraní se do měření emisí.