Defender D300 HSE x Discovery 5 D250 S
Napsal: 16 čer 2025 11:18
Nazdar,
měl jsem tu možnost najezdit stejnou porci kilometrů s Defenderem D300 HSE (221 kW; 650 Nm) a s Discovery 5 D250 S (184 KW; 570 Nm) a napadlo mě, že by někomu pomohlo srovnání.
Na úvod:
- s oběma jsem najel 14 tis. km - není to moc, ale na porovnání stačí
- drtivá většina km byla po silnici. S Defem něco málo lesních cest, ale nic co by se dalo označit za offroad
- obě nové
- nehodlám porovnávat terénní schopnosti, ale spíš běžné uživatelské
MOTOR
Oboje řadový 6-ti válcový diesel a dle dealera (nicméně mě opravte pokud to není správně) se jedná o hardwarově totožný motor s jedním turbem a jedním kompresorem. Turbo je velké a tlačí nahoře, kompresor malý a šťávu mu dodává právě baterie z mild hybridu (rekuperace brždění). Jediný rozdíl je prý v softwaru. No popravdě se tomu jen těžko věří, protože je rozdíl opravdu markantní. Zpětně jsem vzpomínal na dealera, který mě tvrdil, že rozdíl mezi D250 a D300 je minimální a že ať ty peníze dám raději do výbavy a pak si to chipnu po záruce, pokud by mě jako těch 250 koní v Defovi nestačilo. Záruka je 5 let - no to mě nepřišlo jako dobré řešení.
Ne že by D5 nejela dobře, ale hlavně vespodu při každém rozjezdu je znát, že tam prostě těch padesát kobyl a 80 Nm chybí. Def jede nenuceněji, vše jde jednodušeji a předjíždění je prostě lahoda. S D5 už musím víc přemýšlet, jestli se do předjíždění pustím, nebo ne a častěji volím režim "S".
Na dálnici, a obě auta jsem měl možnost zkusit v Německu, jede Def srdnatě až k omezovači, který je na 190 km/hod (tachometrových 194 km/hod), tlačil to silně dopředu i když jsme byli v 5-ti a nabalení. Discovera jela až na 200, ale nad 180 se začal ozývat opravdu nepříjemný aerodynamický zvuk. Ve vyšších otáčkách je motorově rozdíl menší.
SPOTŘEBA
Def kolem 8,5 - 9,5 průměr, D5 o cca 0,5l méně - při nádrži 89 l u obou jezdím s D5 často přes 1000km na jednu nádrž s Defem kolem 900 - 950km. Ale nikdy netankuju se suchou nádrží, většinou je tam ještě cca 50km dojezd
PŘEVODOVKA
Evidentně jsou tam jiné převodovky. Def má samozřejmě redukci, D5 ji nemá. Ale to hlavní je, že u D5 je prodleva při rozjezdu. A to citelná a je to hodně otravné. Představte si, že někde manévrujete třeba v podzemních garážích a několikrát řadíte dopředu a dozadu a pokaždé když zařadíte a sešlápnete jemně plyn, tak otáčky jdou mírně nahoru, ale zařazeno není, ještě není. Prodleva... No už se mě stalo, že jsem vyjížděl z podélného stání v kopci a zařadil jsem dozadu, pustím brzdu, sešlápnu plyn a auto jede dopředu a málem jsem naboural auto přede mnou. Def nic takového nemá, je to tam rychleji a to o dost. Na prvním servisu D5 to rozhodně proberu s technikem a zkusím "vyreklamovat".
Jinak ale při běžné jízdě, když už jste rozjetí, tak obě převodovky pracují na A1. Jde jen o ten rozjezd a prodlevu v zařazení kvaltu.
ŘÍZENÍ
Obě auta se řídí naprosto perfektně, jedou jako po kolejích, limitem je adheze pneumatik. Náklony minimální a pokud přitlačíte na pilu, tak i s takto velkýma autama se dá jet i zatáčkovitá cesta velmi svižně. Samozřejmě v rámci možností aut těžkých 2,3t. Jen jedna věc je hodně jiná - tuhost řízení. S D5 může točit volantem i barbína, když ji Diskošku její šugrdedy pořídí, ale Def má volant významně tužší a vyžaduje více síly. Pořád doufám, že je to robustnější konstrukcí, která se hodí v terénu.
VELIKOST
Obě jsou to velká auta a s oběma jsem jel i do velmi úzkých podzemních/nadzemních parkovišť s těmi úzkými serpentinami a točitými mezipatrovými spojovačkami.
S Defem: týjo, není tu moc místa, ale tam se vlezu
S D5: doprčic, tam se snad nevlezu!
Ve stejném místě si prostě připadáte s D5 mnohem větší než s Defem. Neporovnával jsem centimetry, ale za volantem máte s D5 prostě více nahnáno.
No a pak dovětek: vevnitř je Def menší a přesto jsme odjeli 2800km v 5-ti a psem na dovolený po Švédsku a to bez rakve na střeše.
D5 je veliká a přesto mě přijde že D4 byla vevnitř snad ještě prostornější (možná jen dojem..)
ZÁVĚR
Pokud vybíráte mezi D250 nebo D300, tak bych jednoznačně zvolil D300. Rozdíl tam je a velký a spotřeba jen o chlup větší
Pokud vybíráte mezi Defem a D5, tak si vyberte co chcete, byť se to nezdá, tak jsou to hodně rozdílná auta
Pokud vybíráte D5 s nebo bez přídavky, tak pokud máte ty prachy tak doporučuju s přídavkou - ve variantě bez má převodovka tu prodlevu
Snad to někomu pomůže.
Čus
Otta
měl jsem tu možnost najezdit stejnou porci kilometrů s Defenderem D300 HSE (221 kW; 650 Nm) a s Discovery 5 D250 S (184 KW; 570 Nm) a napadlo mě, že by někomu pomohlo srovnání.
Na úvod:
- s oběma jsem najel 14 tis. km - není to moc, ale na porovnání stačí
- drtivá většina km byla po silnici. S Defem něco málo lesních cest, ale nic co by se dalo označit za offroad
- obě nové
- nehodlám porovnávat terénní schopnosti, ale spíš běžné uživatelské
MOTOR
Oboje řadový 6-ti válcový diesel a dle dealera (nicméně mě opravte pokud to není správně) se jedná o hardwarově totožný motor s jedním turbem a jedním kompresorem. Turbo je velké a tlačí nahoře, kompresor malý a šťávu mu dodává právě baterie z mild hybridu (rekuperace brždění). Jediný rozdíl je prý v softwaru. No popravdě se tomu jen těžko věří, protože je rozdíl opravdu markantní. Zpětně jsem vzpomínal na dealera, který mě tvrdil, že rozdíl mezi D250 a D300 je minimální a že ať ty peníze dám raději do výbavy a pak si to chipnu po záruce, pokud by mě jako těch 250 koní v Defovi nestačilo. Záruka je 5 let - no to mě nepřišlo jako dobré řešení.
Ne že by D5 nejela dobře, ale hlavně vespodu při každém rozjezdu je znát, že tam prostě těch padesát kobyl a 80 Nm chybí. Def jede nenuceněji, vše jde jednodušeji a předjíždění je prostě lahoda. S D5 už musím víc přemýšlet, jestli se do předjíždění pustím, nebo ne a častěji volím režim "S".
Na dálnici, a obě auta jsem měl možnost zkusit v Německu, jede Def srdnatě až k omezovači, který je na 190 km/hod (tachometrových 194 km/hod), tlačil to silně dopředu i když jsme byli v 5-ti a nabalení. Discovera jela až na 200, ale nad 180 se začal ozývat opravdu nepříjemný aerodynamický zvuk. Ve vyšších otáčkách je motorově rozdíl menší.
SPOTŘEBA
Def kolem 8,5 - 9,5 průměr, D5 o cca 0,5l méně - při nádrži 89 l u obou jezdím s D5 často přes 1000km na jednu nádrž s Defem kolem 900 - 950km. Ale nikdy netankuju se suchou nádrží, většinou je tam ještě cca 50km dojezd
PŘEVODOVKA
Evidentně jsou tam jiné převodovky. Def má samozřejmě redukci, D5 ji nemá. Ale to hlavní je, že u D5 je prodleva při rozjezdu. A to citelná a je to hodně otravné. Představte si, že někde manévrujete třeba v podzemních garážích a několikrát řadíte dopředu a dozadu a pokaždé když zařadíte a sešlápnete jemně plyn, tak otáčky jdou mírně nahoru, ale zařazeno není, ještě není. Prodleva... No už se mě stalo, že jsem vyjížděl z podélného stání v kopci a zařadil jsem dozadu, pustím brzdu, sešlápnu plyn a auto jede dopředu a málem jsem naboural auto přede mnou. Def nic takového nemá, je to tam rychleji a to o dost. Na prvním servisu D5 to rozhodně proberu s technikem a zkusím "vyreklamovat".
Jinak ale při běžné jízdě, když už jste rozjetí, tak obě převodovky pracují na A1. Jde jen o ten rozjezd a prodlevu v zařazení kvaltu.
ŘÍZENÍ
Obě auta se řídí naprosto perfektně, jedou jako po kolejích, limitem je adheze pneumatik. Náklony minimální a pokud přitlačíte na pilu, tak i s takto velkýma autama se dá jet i zatáčkovitá cesta velmi svižně. Samozřejmě v rámci možností aut těžkých 2,3t. Jen jedna věc je hodně jiná - tuhost řízení. S D5 může točit volantem i barbína, když ji Diskošku její šugrdedy pořídí, ale Def má volant významně tužší a vyžaduje více síly. Pořád doufám, že je to robustnější konstrukcí, která se hodí v terénu.
VELIKOST
Obě jsou to velká auta a s oběma jsem jel i do velmi úzkých podzemních/nadzemních parkovišť s těmi úzkými serpentinami a točitými mezipatrovými spojovačkami.
S Defem: týjo, není tu moc místa, ale tam se vlezu
S D5: doprčic, tam se snad nevlezu!
Ve stejném místě si prostě připadáte s D5 mnohem větší než s Defem. Neporovnával jsem centimetry, ale za volantem máte s D5 prostě více nahnáno.
No a pak dovětek: vevnitř je Def menší a přesto jsme odjeli 2800km v 5-ti a psem na dovolený po Švédsku a to bez rakve na střeše.
D5 je veliká a přesto mě přijde že D4 byla vevnitř snad ještě prostornější (možná jen dojem..)
ZÁVĚR
Pokud vybíráte mezi D250 nebo D300, tak bych jednoznačně zvolil D300. Rozdíl tam je a velký a spotřeba jen o chlup větší
Pokud vybíráte mezi Defem a D5, tak si vyberte co chcete, byť se to nezdá, tak jsou to hodně rozdílná auta
Pokud vybíráte D5 s nebo bez přídavky, tak pokud máte ty prachy tak doporučuju s přídavkou - ve variantě bez má převodovka tu prodlevu
Snad to někomu pomůže.
Čus
Otta