Stránka 1 z 1

výměna baterie DEFENDER L663 r. 2020

Napsal: 09 říj 2025 10:38
od Gorgias
Zdravím kolegové, zeptám se jestli je třeba něco speciálního při výměně autobaterie?

Paní na prodejně říkala "musíte vyměňovat pod napětím" a pak "autobaterii je třeba zadat do systému auta, aby fungovala správně".

......tak nevím? Je to opravdu tak komplikované?

Re: výměna baterie DEFENDER L663 r. 2020

Napsal: 10 říj 2025 18:45
od radim@strnad.eu
Nevím přesně jak to má Defender, ale tipoval bych že velmi podobně jako ostatní výrobci, nová baterka se musí nastavit v řídící jednotce aby se upravilo nabíjecí schéma, jinak to může způsobit řadu problému.
Doporučuju přečíst tento článek. Obávám se, že bez servisu to nepůjde, tedy vyměnit si můžete sám, ale pak bych asi dojel na servis, kde novou baterku "nakódují" do řídící jednotky, resp. udělajá reset BMS.
https://www.auto.cz/vymena-autobaterie- ... ted-142317



Dal jsem do ChatGPT servisní manuál pro Defender ať si ho přečte a řekne mi správný postup, tady je, podle něho by se BMS měla zkalibrovat podle nové baterky sama po několika jízdá, ale věř tomu...


1. Příprava

Pořiď stejný typ a kapacitu jako původní (většinou AGM/EFB u aut se Start/Stop).
Pokud chceš zachovat nastavení rádia/oken, použij paměťový záložní zdroj do OBD/12V zásuvky (volitelné).

2. Uspi řídicí jednotky
Vypni zapalování, zavři dveře (nezaklapávej kapotu), nehýbej s autem 5–10 min, ať všechny moduly „usnou“.
Klíč/telefon s klíčem odnes pár metrů od vozu.

3. Odpojení staré baterie
Nejdřív mínus (−), pak plus (+).
Dávej pozor na IBS senzor na záporném pólu (je na kabelu – nepřetěžuj ho).
Baterii vyjmi, zkontroluj a případně přesuň odvětrávací hadičku a držáky.

4. Montáž nové
Vlož, zajisti, nejdřív připoj plus (+), až potom mínus (−) (na IBS).
Svorky dotáhni pevně, ale ne „na krev“, ať je neničíš.

5. Po výměně – co čekat
Může svítit pár kontrolních výstrah; po startu a krátké jízdě obvykle zmizí.
Start/Stop se může dočasně deaktivovat, než se naučí stav nové baterie.
Jednodotyková okna: u každého okna stáhni dolů a podrž 2–5 s, potom vytáhni nahoru a podrž 2–5 s (re-kalibrace).
Nastav hodiny, rádia apod.

6. Doporučeno: reset BMS
Ideální je udělat „Battery Replacement/BMS reset“ přes diagnostiku (JLR Pathfinder, případně OBD nástroj, který tuto funkci umí). Tím řídicí jednotce výslovně řekneš, že je v autě nová baterie – hned potom správně nabíjí a funguje Start/Stop.
Když reset neuděláš, auto si to časem „dozví“ samo (během pár jízd), jen to do té doby nemusí dobíjet optimálně.

7. Kdy zpozornět
Pokud po výměně dlouhodobě nefunguje Start/Stop, hlásí „Low battery“, nebo jsou neobvyklé chyby, udělej BMS reset a nechej vyčíst případné DTC kódy.
Nedotýkej se 48 V části MHEV – s 12 V baterií je oddělená, ale v okolí motoru může být servisní odpojovač HV; ten bezdůvodně nemanipuluj.

8. Shrnutí
Ano, fyzicky stačí vyměnit 12 V baterii (− dolů jako první, + jako poslední; opačně při montáži).
Doporučuji reset BMS diagnostikou, aby hned správně fungovalo dobíjení a Start/Stop.
Proveď re-kalibraci oken a nastav drobnosti (hodiny, rádia).
48 V část MHEV nech být – s výměnou 12 V nesouvisí