Palivo-rastlinny olej

Discovery I, II, III

Moderátor: Miky_CZ

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
cikcikcik
Příspěvky: 158
Registrován: 05 srp 2009 22:02
tel.: 0903627789
auto: D1 1996
Bydliště: Žilina
Kontaktovat uživatele:

Palivo-rastlinny olej

#1 Příspěvek od cikcikcik » 09 bře 2010 18:29

Caute ma tu niekto skusenosti s jazdou na pouzity rastlinny olej? Ja na olej jazdim uz dva roky na VW Jetta 1,6 TD . Mam odskusanu jazdu na cisty olej bez nafty zo Ziliny do Wiedne a spat. Samozrejme ze cez leto lebo v zime to je s riedenim horsie nakolko olej dost zhustne. Po tejto skusenosti a kupe Disca 1 1996 som sa rozhodol ze olej budem miesat aj tu. A spokojnost je urcte pretoze cez zimu som jazdil dve tretiny nafta a tretina olej. Takze ak si viete zohnat olej da sa jazdit v priemere aj s terenom 7-8 L nafty.

Uživatelský avatar
Truck Rover
Příspěvky: 321
Registrován: 23 pro 2007 15:30
tel.: +421940860490
auto: LR 90
Bydliště: Hôrka nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#2 Příspěvek od Truck Rover » 14 bře 2010 09:49

Ahoj venujem sa tejto téme už dlhšiu dobu ako aj výrobe bionafty. Plánujem takéto niečo aj ja na mojom disco. Len pri používaní samotného oleja ako paliva sa musí porobyt zopár drobností. Pretože sa dá aj na čistý olej jazdit. Skontrolovať kompresiu vo valcoch a vstreky aby boli tip-top čiže tlaky a rozstrek paliva. A hlavne predhrev oleja a to je dôležité, pretože olej má vysokú viskozitu. Ak by neboli vstreky a kompresia vporiadku, tak by olej stekal po stenách valcov až do olejovej vane, kde by polymerizoval a to by poškodilo motor. Najlepšie je miešať olej s naftou s pridaním aditív, alebo vyrobyt bonaftu čo nieje prboblém za určitých technologických postupov a bionafta je použitelná bez akejkolvek upravy motoru, resp. palivového systému.

Roman
LR 90

Uživatelský avatar
cikcikcik
Příspěvky: 158
Registrován: 05 srp 2009 22:02
tel.: 0903627789
auto: D1 1996
Bydliště: Žilina
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#3 Příspěvek od cikcikcik » 15 bře 2010 21:08

Truck Rover píše:Ahoj venujem sa tejto téme už dlhšiu dobu ako aj výrobe bionafty. Plánujem takéto niečo aj ja na mojom disco. Len pri používaní samotného oleja ako paliva sa musí porobyt zopár drobností. Pretože sa dá aj na čistý olej jazdit. Skontrolovať kompresiu vo valcoch a vstreky aby boli tip-top čiže tlaky a rozstrek paliva. A hlavne predhrev oleja a to je dôležité, pretože olej má vysokú viskozitu. Ak by neboli vstreky a kompresia vporiadku, tak by olej stekal po stenách valcov až do olejovej vane, kde by polymerizoval a to by poškodilo motor. Najlepšie je miešať olej s naftou s pridaním aditív, alebo vyrobyt bonaftu čo nieje prboblém za určitých technologických postupov a bionafta je použitelná bez akejkolvek upravy motoru, resp. palivového systému.

Roman
nazdar a ty si sa rozhodol pre upravu auta alebo ides upravovat olej na bionaftu? Vies technologicky postup na upravu oleja? ak ano da sa to aj v domacich podmienkach? Dik

waltr666
Příspěvky: 70
Registrován: 01 bře 2009 00:01
tel.: c902 )))
auto: PAJERO 2.8TD
Bydliště: BRNO
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#4 Příspěvek od waltr666 » 16 bře 2010 20:32

http://dieselpower.cz/forum/viewforum.p ... 2482ed1f22" onclick="window.open(this.href);return false;


Tady najdete skoro vse co se tyka tematu alternativniho pohonu na fritak a jina paliva. :beer :beer

Uživatelský avatar
Truck Rover
Příspěvky: 321
Registrován: 23 pro 2007 15:30
tel.: +421940860490
auto: LR 90
Bydliště: Hôrka nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#5 Příspěvek od Truck Rover » 21 bře 2010 17:08

Cau upravovat disco nebudem, nato si kupim este jedno auto a to by som upravil este uvidim. Bez úpravy to budeš miešat olej-nafta. Ak chceš tankovat použitý prepaleny olej tak ho musíš prefiltrovat aby bol čistý, na tych 10 mikronov. Výhoda prepáleneho použiteho oleja je tá že je za dobrú cenu, niekedy zadarmo, čo je prenás kuua dobré :mrgreen: Ano dá sa vyrobyt bionafta aj podomácky. Je to reakcia(esterifikácia) rastlinného oleja a metanolu za prítomnosti zásaditého katalyzátora(hydroxydu draselného) a ktorá prebieha pri teplote 60-70 stupnov za stálého miešania. Po reakcii vzniká v našich podmienkach zhruba 93 hmotnostnych percent metylesteru. Dá sa dosiahnut aj viac ale postup je zložitejší. Ako odpadný produkt vzniká glycerol, ktorý sadá na dno pretože má vyššiu hustotu a ten oddelíme odpustením, čím sme získali surový metylester. A ten ešte treba premyť čistou vodou a zneutralizovať kyselinou fosforečnou lebo zostal po katalyzátore zásaditý. Metylester sa nerozpúšťa vo vode, preto sa odneho voda oddelí na dno a odlejeme ju. A možme tankovať :wink:

Naslovensku aj v čechách je jeden distribútor čo sa tomuto venuje. Alva group. Ide odnich objednat potrebné príslušenstvo ako chemikálie potrebné na reakciu, malé aparatúri pre domácu potrebu na výrobu metylesteru až po priemyselné technológie. Ale ceny su astronomické, Pritom to základné zariadenie nieje zložité

http://www.bionafta.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.agbioenergy.sk/" onclick="window.open(this.href);return false;
LR 90

Uživatelský avatar
Honzan
Příspěvky: 694
Registrován: 24 lis 2008 21:24
tel.: 728581532
auto: DI
Bydliště: Blansko

Re: Palivo-rastlinny olej

#6 Příspěvek od Honzan » 01 led 2011 10:37

Tak kdyz jsem si to spocital, vychazi vyroba z novyho oleje financne cca stejne jako natankovat bionaftu u pumpy a kus prace navic - nemas s timto zkusenosti (jak se na to tvari auto po nejakych km a co v zime)? Jsou treba nejake upravy? Celkem me cena skoro 34 kc za litr nafty zacina stvat...
"třístovka" je spravna volba, i kdyz obcas zastavkuje :D

Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 4972
Registrován: 07 úno 2009 20:29
tel.: 00421910600711
auto: DII TD5 1999
Bydliště: Nitra SK

Re: Palivo-rastlinny olej

#7 Příspěvek od Acon » 01 led 2011 11:11

Ja som mal zákazníka, ktorý robil dopravu na IVECO Daily 59.12 čo je ešte klasika rotačné čerpadlo. Mal ešte nejakú vývarovňu a tak mal samozrejme prepáleného oleja viac ako spotreboval. Mimo mrazov jazdil výlučne na olej, v zime to miešal s naftou a do nádrže si objednal tzv. zimný paket, vyhrievanú pípu. No motory od nejakého 98-99r si už s takouto alternatívou nerozumejú.
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.

Uživatelský avatar
Truck Rover
Příspěvky: 321
Registrován: 23 pro 2007 15:30
tel.: +421940860490
auto: LR 90
Bydliště: Hôrka nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#8 Příspěvek od Truck Rover » 01 led 2011 12:27

Honzan píše:Tak kdyz jsem si to spocital, vychazi vyroba z novyho oleje financne cca stejne jako natankovat bionaftu u pumpy a kus prace navic - nemas s timto zkusenosti (jak se na to tvari auto po nejakych km a co v zime)? Jsou treba nejake upravy? Celkem me cena skoro 34 kc za litr nafty zacina stvat...
Z nového oleja sa ti samozrejme neoplatí vyrábat bionaftu, to rovno samotny olej lej do nádrže ked je v akcii v obchode :lol: Ja olej netankujem, pretože polymerizuje a zasere motor a taká oprava je drahá :!: Oplatí sa to jedine z použítého oleja, alebo oleja vyradeného pozáruke kde je cena nejakych 5 až 14 korun za liter plus náklady na chemický proces a samozrejme vstupné chemikálie ako metanol a hydroxid draselný ako katalyzátor, ktorý urýchli chemickú reakciu.
Ak chceš používat olej, palivový systém treba upravit, niekto tu spomínal prestavbové kity.
Pri bionafte prakticky nemusíš upravovat auto, len treba vymenit hadičky za polyetylénové, alebo polypropylenove. Bionafta je silné rozpúštadlo a rozleptáva. Vlete tankujem čistú bio a vzime tak 30%bio s 60%ropnej nafty. Motor beží jak s normalnou naftou akurat z výfuku cítiš hranolky a rybacinu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Výhoda bionafty je že má lepšiu mazivost, preto sa pridáva už v rafinérke do ropnej nafty namiesto sírnych zlúčenín. Kto prejde hnet na bionaftu, treba ju najskor miešat s naftou tak 10% bio a 90% a počase pomer bionafty zvyšovat. Pri prejdení hnet na čistú bionaftu by sa mohol uvolnit všetok bordel a zablokovat palivovy systém. Najlepšie predtým vyčistit komplet palivovú sústavu, alebo skorej vymenit naftový filter :!:
LR 90

Uživatelský avatar
Honzan
Příspěvky: 694
Registrován: 24 lis 2008 21:24
tel.: 728581532
auto: DI
Bydliště: Blansko

Re: Palivo-rastlinny olej

#9 Příspěvek od Honzan » 03 led 2011 08:21

diky za info... takze az budu pred vymenou oleje, zkusim tam dat trosku bionafty a uvidim co a jak...
"třístovka" je spravna volba, i kdyz obcas zastavkuje :D

Uživatelský avatar
Filip
Příspěvky: 506
Registrován: 22 čer 2010 17:22
tel.: 0948004300
auto: Discopríbeh 300Tdi
Bydliště: Senica
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#10 Příspěvek od Filip » 15 bře 2011 18:37

Tak uz zase zacina vyzerat tankovanie ako luxus. Mam 300tdi a uz dost dlho rozmyslam jazdit na fritak. Tak tu skusim par zaciatocnickych otazok :)

Viete mi poradit ako idealne skladovat ten olej, ako ho filtrovat a podobne veci?
Budem mat celkom dobre zasoby prepaleneho fritaku z jednej zavodnej jedalne. Zacinam hladat nejake nadoby kde by som to skladoval. Ako to idealne potom precerpat do auta aby nebol vsade na zemi olej? V akom pomere je najlepsie ho miesat s naftou? Treba do do tej zmesi potom nieco pridat? Ako to filtrujete a kde kupujete filtre? Do akej teploty sa da jazdit na fritak a v akom pomere? Na co si mam davat pozor u toho motora?

Budem rad za kazdu informaciu a postreh. Rad sa poucim na chybach inych. Nerad by som si nejako zrusil auto
Discopríbeh 300TDi, 2" lift, T3

Uživatelský avatar
Miky_CZ
Příspěvky: 5764
Registrován: 29 čer 2008 13:47
tel.: 603 975 234
auto: DI, D3 V8, XK8
Bydliště: Ostrava

Re: Palivo-rastlinny olej

#11 Příspěvek od Miky_CZ » 15 bře 2011 18:46

prvni si zkus procist tohle
http://dieselpower.cz/forum/viewforum.p ... 0bbfab052c" onclick="window.open(this.href);return false;

ja na to jezdim obcas uz cca 2 roky, vzdycky jak objevim olej v akci tak to tam strelim ale max 1:1

funguje bez problemu tak do 15 stupnu, kdyz je min tak to za studena skube, je to holt hustsi

zatim vsechno v pohode

edit: na podzim uz sem teda na to moc nejezdil, protoze zacli prodavat taky kousek na benzince 70%nafta a 30%bio, vychazi to o cca 3kc levneji nez normalni nafta, tak jezdim na to

vyfrit nejak nemam odvahu vyfiltrovat a nalit tam
DI 300 Tdi: 4"lift, bodylift 2,5cm, BFG MT 285/75 R16, pevnostní nárazníky, prahy, přídavné světla, snorchel, CB, 2 navijáky, roll cage, kryty dif., žebřík, nájezdový plech, axle lock, true track, bufík atd
RRC 3,9 V8: závodní speciál

Uživatelský avatar
Filip
Příspěvky: 506
Registrován: 22 čer 2010 17:22
tel.: 0948004300
auto: Discopríbeh 300Tdi
Bydliště: Senica
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#12 Příspěvek od Filip » 15 bře 2011 18:52

Miky_CZ píše:prvni si zkus procist tohle
http://dieselpower.cz/forum/viewforum.p ... 0bbfab052c" onclick="window.open(this.href);return false;
presne tomu som sa chcel vyhnut :)
tak idem na to :nerd :yes
Discopríbeh 300TDi, 2" lift, T3

Uživatelský avatar
Truck Rover
Příspěvky: 321
Registrován: 23 pro 2007 15:30
tel.: +421940860490
auto: LR 90
Bydliště: Hôrka nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#13 Příspěvek od Truck Rover » 13 čer 2011 09:13

Filip píše:Tak uz zase zacina vyzerat tankovanie ako luxus. Mam 300tdi a uz dost dlho rozmyslam jazdit na fritak. Tak tu skusim par zaciatocnickych otazok :)

Viete mi poradit ako idealne skladovat ten olej, ako ho filtrovat a podobne veci?
Budem mat celkom dobre zasoby prepaleneho fritaku z jednej zavodnej jedalne. Zacinam hladat nejake nadoby kde by som to skladoval. Ako to idealne potom precerpat do auta aby nebol vsade na zemi olej? V akom pomere je najlepsie ho miesat s naftou? Treba do do tej zmesi potom nieco pridat? Ako to filtrujete a kde kupujete filtre? Do akej teploty sa da jazdit na fritak a v akom pomere? Na co si mam davat pozor u toho motora?

Budem rad za kazdu informaciu a postreh. Rad sa poucim na chybach inych. Nerad by som si nejako zrusil auto
Cau
Idalne skladovanie je plastových kanistroch a pri velkom množstve v 1000 litrových IBC kontajneroch, vyhnut sa zbytocnemu slnecnemu žiarenu a teplote. najlepšie nejaká garáž. filtrácia cez 10 mikronové kartuše. to dostaneš kúpit v bazénovej technike.Ale pozor na tuk lebo ten zanese rychle filter. Tuk sa oddeluje odstredivým filtrom. alebo ak nemáš tak olej schladit, tuk sa usadí nadno a olej odleješ a prefiltruješ A čerpadlo používam lamelové, ktoré sa používa aj na naftu. a je vhodné aj na viskozne kvapaliny jako olej. co sa tyka tuhnutia oleja, tak ten tuhne skorej jak biodizel v zime. naolej nejazdím iba na biodizel čistý alebo riedim s obycajnou naftou.
Základ je mat vporiadku vstreky a tlaky motora.
Nevýhody oleja: olej polymerizuje a pri slabych tlakoch motora steká do olejovej vane a tam stuhne. sposobuje viacej sadzí ako normálna nafta a bionafta. može sa poškodit čerpadlo vplyvom vysokej vyskozity alebo rostrhne rozvodovy remen tym ze zablokuje. olej je kyslí a kyslé prostredie takisto može poškodit čerpadol. toto su len extremy čo sa všetko može stat. su auta ktoré najazdia nato aj milion kilometrov ale aj 5000 a konec.
LR 90

Uživatelský avatar
Truck Rover
Příspěvky: 321
Registrován: 23 pro 2007 15:30
tel.: +421940860490
auto: LR 90
Bydliště: Hôrka nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivo-rastlinny olej

#14 Příspěvek od Truck Rover » 13 čer 2011 09:18

Jo a ešte som zabudol, že pri častom jazdení naolej treba skrátit výmenny interval, jako výmena oleja a filtrov
roman.
LR 90

Odpovědět