Články ke 40.výročí Range Roveru - nově překlad z ofic. webu

Classic, 1995, 2002, 2006, Sport
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Články ke 40.výročí Range Roveru - nově překlad z ofic. webu

#1 Příspěvek od masar » 23 črc 2010 06:57

Při ranním nákupu mi padlo do oka nové číslo OffRoad 4x4 a podtitulek 40 let Range Roveru. Pro většinu z vás tam nebude asi nic nového, ale přeci jen pokud to někoho zajímá...
Přílohy
lrrr2.jpg
(246.49 KiB) Staženo 832 x
lrrr1.jpg
(243.71 KiB) Staženo 832 x
Naposledy upravil(a) masar dne 29 kvě 2013 19:09, celkem upraveno 2 x.
Land Rover Discovery 2 Td5

Uživatelský avatar
BeerRudolf
Příspěvky: 947
Registrován: 30 říj 2007 13:31
auto: Tak akorát

Re: 40 let Range Roveru

#2 Příspěvek od BeerRudolf » 15 zář 2011 08:36

Taky článek o Range Roverech
http://veteran.auto.cz/auta/ctyricet-le ... expedicim/" onclick="window.open(this.href);return false;
ČZ 150,Černá1951BABUŠKA/Ford Granada L MkI, 2,3V6 Automatic,SaturnGold1977PROFESOR/Simson S50 N,Červená1978MOPED/ Simca-Talbot Solara LS 1,3,ZelenáMetalíza1980TAŤKA/Simson S51 Enduro,Šedá1984SÍMA/Oltcit Club 11,Červená1988OLDÍK/Fiat Panda 4X4,Stříbrná2010

Uživatelský avatar
PavelU
Příspěvky: 5182
Registrován: 01 úno 2009 17:54
tel.: +420 603716996
auto: Land Rover
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: 40 let Range Roveru

#3 Příspěvek od PavelU » 20 bře 2012 22:52

:wink:

http://youtu.be/54ahm5gIY7U" onclick="window.open(this.href);return false;
LAND ROVER náhradní díly, doplňky a offroad příslušenství. Distributor dílů ALLMAKES, TERRAFIRMA, BRITPART, BEARMACH, ALLISPORT
Kontakt: E-SHOP http://www.litep4x4.cz ** E-MAIL info@litep4x4.cz ** MOBIL (+420) 603716996 ** FACEBOOK - facebook.com/litep4x4

Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Re: 40 let Range Roveru

#4 Příspěvek od masar » 20 črc 2012 12:19

http://www.autoweb.cz/legendy-minulosti-range-rover/" onclick="window.open(this.href);return false;

V jednom z posledních odstavců zmiňují uzávěrky diferenciálu - RRC měl klasickou uzávěrku mezinápravy? Ještě mě překvapilo že nezmínili ve výčtu i motor 300Tdi.
Land Rover Discovery 2 Td5

Uživatelský avatar
Neklan
Příspěvky: 2906
Registrován: 07 lis 2007 10:30
Bydliště: Praha

Re: 40 let Range Roveru

#5 Příspěvek od Neklan » 20 črc 2012 20:27

Ano, můj RRC z roku 1983 má ještě klasickou přídavku LT230 s uzávěrkou středového difu.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250

Uživatelský avatar
masar
Příspěvky: 2765
Registrován: 14 bře 2010 21:49
tel.: 773968639
auto: D2 Td5
Bydliště: Děčín

Re: 40 let Range Roveru

#6 Příspěvek od masar » 29 kvě 2013 19:05

V rámci angličtiny v tomto semestru jsme měli za úkol přeložit 10 stran technického nebo odborného textu. Našel jsem článek ke 40.výročí Range Roveru (proto i neaktuální zmínky o "poslední generaci L322" apod.) na oficiálním webu: http://www.landrover.com/gb/en/lr/about ... niversary/" onclick="window.open(this.href);return false; a ikdyž překlad není úplně nejlepší, rozhodl jsem se že ho dám i sem, protože je tam spousta zajímavostí. Návrhy na lepší překlady některých vět případně i celých odstavců :mrgreen: jsou vítány.

40. výročí Range Roveru

Existují tři generace Range Roveru. Původní, nyní známá jako Classic, ta přišla na trh v roce 1970 a byla ve výrobě, s množstvím různých inovací a variant, přes 25 let.

Druhá generace, známá jako P38a, přišla na trh v roce 1994 a byla nahrazena v roce 2001 současným modelem. Pokračování úspěchu Range Roveru zajistilo, že ostatní prémioví výrobci přešli na rozšiřující se trh s luxusními SUV. Poslední verze se dočkala vyšší roční tržby než předchozí modely a pokračuje v popularitě po celém světě. Prodávající po celém světě, z Londýna po Los Angeles, ze Sydney po Shanghai, z Turína po Tokio, Range Rover zůstává nejlepší volbou pro zákazníka vybírajícího mezi luxusními SUV.

„Range Rover je skutěčně čtyřmi vozidly v jednom,“ říká generální ředitel Phil Popham. „sedm dní v týdnu je to luxusní auto, auto pro volný čas, které se bude pohybovat široko daleko po cestách a necestách, vysoce výkonné auto pro cestování na dlouhé vzdálenosti a pracovní terénní auto.“

Od princů po politiky, od rockových legend po horolezce, od fotbalistů po farmáře, Range Rover se vždy zaměřoval na různorodé skupiny zákazníků.

Druhá modelová řada, Range Rover Sport, byla uvedena v roce 2005, zaměřená na sportovně orientované a řidičsky zaměřené zákazníky. Byl to velký úspěch a v roce 2007 byl Land Rover nejprodávanějším vozem na celém světě.

Později v tomto roce přibyl do rodiny Range Roveru další člen, rozšiřující portfolio na tři modelové řady. Nový vůz bude menší, lehčí a úspornější, dokonale navazující na závazek značky Range Rover k udržitelnosti životního prostředí. Přesto nebude méně prémiový, méně luxusní a ani neméně zvláštní než ostatní modely Range Roveru.

HISTORIE V DETAILECH

„Myšlenkou bylo zkombinovat komfort a jízdní vlastnosti Roveru s offroadovými vlastnostmi Land Roveru. To nikdo neudělal.“ Charles Spencer „Spen“ King – otec Range Roveru.

Inspirace přišla od šéfinženýra pro projekty nových vozidel automobilové společnosti Rover. Charles Spencer „Spen“ King pracoval převážně na vozech Rover a ne Land Rover (v té době odvětví Rover 4x4). Přesto byl Land Rover v jeho krvi. Jeho strýcové byli bratři Wilkové – Spencer a Maurice -, kteří společně založili Land Rover v roce 1948.

„Myšlenkou bylo zkombinovat komfort a jízdní vlastnosti Roveru s offroadovými vlastnostmi Land Roveru. To nikdo neudělal.“ říká King. „Nikdo to v té době nedělal. Zdálo se, že to stojí za pokus a Land Rover potřeboval nový produkt.“

Rostoucí trh s vozy 4x4 pro volný čas
V polovině 60.let, inženýři Roveru navštívili Ameriku kvůli nasbírání nápadů na to jak zvýšit prodeje společnosti ve Spojených státech. Prodejci jim potvrdili, že trh s vozidly 4x4 pro volný čas roste. Atraktivní pro ty, kteří tahají vleky, kempují a věnují se outdoorovým aktivitám, ale také chtějí vozidlo vhodné na dálnici a do města.

Existovalo několik velkokapacitních vozů, všechny americké - Jeep Wagoneer, Ford Bronco a International Harvester Scout, byly to prostorné a snadno řiditelné vozy, které měly volitelný pohon 4x4 pro zlepšení terénních schopností a silné motory poskytující dostatečný výkon na silnici. V Evropě žádné takové nebylo. Inženýři z Land Roveru zhodnotili tyto americké vozy. Oni tehdy nabízeli zajímavou kombinaci možností. Ale ve skutečnosti, nebyli schopni nabídnout nic tak prostorného jako nepohodlný Land Rover nebo tak pohodlného a kultivaného jako běžný silniční sedan.

„Range Rover se ukázal být docela jiným vozidlem. Cílem bylo uvést 4x4 s podobným komfortem a jízdnímí vlastnostmi. Zároveň jsem věřil, že musí nabídnout více komfortu než má Land Rover bez ztráty terénních dovedností.“ říká King. „Potom přišel motor V8 (který Rover koupil od GM). To všechno přišlo společně a nikdo nás v tom nezastavil. Naši američtí dovozci nám také řekli, že trh s vozy 4x4 pro volný čas roste.“

Land Roveru trvalo dalších 17 let (do roku 1987) než zahájili prodej Range Roveru v Severní Americe, kvůli počátečnímu úspěchu vozidla v Evropě. „Nemyslím, že tam byl nějaký skutečný tlak na to dostat se do Ameriky. Nové a ojedinělé americké bezpečnostní a emisní předpisy byly příliš nákladné pro splnění“, dodává.

100" Station Wagon
Práce na prvním prototypu Range Roveru, potom známém jako „100" Station Wagon" začaly v roce 1966. „To, že to bude prémiový vůz pro volný čas, ale ne skutečně luxusní“, říká bývalý projektový inženýr Geof Miller. „Bylo také zamýšleno, aby byl technicky dobrodružný. Spen byl přesvědčen, že vozidlo musí být vybaveno vinutými pružinami vpředu i vzadu, pro jízdní komfort, což jiné 4x4 nenabízelo. Bylo třeba velmi dlouhého chodu odpružení pro terénní využití.“ Ostatní technické novinky zahrnovali hliníkovou karoserii (jako Land Rover), celohliníkový blok motoru a kotoučové brzdy na všech kolech.

V té době se Land Rovery těšily rekordní oblibě. Mnozí v Land Roveru pochybovali o potřebě takového vozidla, a ptali se poptávku. Mezi "pochybovači" byl i šéfinženýr Land Roveru, Tom Barton, klíčová postava ve vývoji prvního Land Roveru a bývalý železniční inženýr. Vytrvale tvrdil, že nejlepší systém odpružení pro terénní vozidla jsou listové pružiny, používané všemi 4x4 v té době (několik velkých amerických 4x4 mělo přední vinuté pružiny). Skutečnost, že hlavním důvodem vzniku nového Range Roveru byla divize vozidel Rover a ne divize 4x4 Land Roveru, dále odcizilo Bartona a některé další "pochybovače".

Land Rover za cenu sedanu Rover
Lidé prodávající Land Rover měli strach. „Jak můžeme prodat Land Rover za cenu Roveru 2000? To byla jejich obava.“ říká Geof Miller. „Nebyli si jistí, čím přesně vozidlo bylo nebo kdo by ho mohl využívat. To je vždycky problém s novým typem vozu.“

Podle Spena Kinga, cíloví zákazníci byli vysloužilí armádní důstojníci, vedoucí na stavbách, majetní zemědělci,... zkrátka tento typ lidí.“ To apelovalo na všechny tyto lidi a mnohé další. „Abych byl upřímný, zalíbení se všem skupinám lidí jsme neočekávali“, dodává Miller.

Bylo postaveno pouze 10 prototypů před vyrobením prvního sériového vozu, který sjel z výrobní linky v Solihullu. První prototypy nesly označení "Velar", společné označení ze španělského "velar" (starat, hlídat) a italského "velare" (závoj, krytí). Aktuální název Range Rover byl vytvořen Tony Poolem, po dalších modelových názvech - mezi nimiž byl Panther a Leopard -, které byly odmítnuty.

Čtyři vozidla v jednom
Range Rover byl světovým médiím představen 17.června 1970 (tisk zahájil testování v Cornwallu v cínových dolech blízko St Agnes). První prodejní prospekt Range Roveru hovořil o „nejvšestrannějším automobilu na světě“ a „kombinaci komfortu vozu Rover se sílou a pohonem všech kol vozu Land Rover“.
„Range Rover je skutěčně čtyřmi vozidly v jednom, ...“ říká generální ředitel Phil Popham. „...sedm dní v týdnu je to luxusní auto, auto pro volný čas, které se bude pohybovat široko daleko po cestách a necestách, vysoce výkonné auto pro cestování na dlouhé vzdálenosti a pracovní terénní auto.“

Range Rover mohl dělat všechny tyto věci. Žádné jiné auto na světě se ani nedostalo tak blízko, k této kombinaci schopností.

Při zahájení se také pečlivé zvažovala cílová skupina. Brožura tvrdila, že to byli: "Obchodní a profesionální lidé naklonění k přírodě, kteří chtějí účelové vozidlo namísto upraveného, tedy to pravé místo kompromisu".

Auto „pro všechny příležitosti“
Propagační materiál tvrdil o vozidle: „Range Rover Station Wagon ..." (ačkoli označení „Station Wagon“ brzy padlo) "… stejný doma na ranči v Texasu jako v rychlém pruhu na dálnici v Evropě". Proto byl také nazýván autem "pro všechny příležitosti", chytlavý propagační slogan, který se ujal.

Brzy prodejní materiál zdůraznil schopnost tažné kapacity vozu - "Využitelný k tahání přívěsu, karavanu, lodi nebo přepravníku koní, Range Rover je tahoun se silou, díky které mizí všechen běžný stres, napětí, pochybnosti a obavy z tohoto druhu provozu". Dále zdůrazňoval schopnosti vozidla na dálnici, jedinečné mezi 4x4: "Na hlavních silnicích a dálnicích se Range Rover může pohybovat rychlostí až 145km/h".

Mnoho jich bylo vyrobeno pro schopnost "hrubost v luxusu": "Člověk musí zažít vzrušení z jízdy mimo silnici a přes drsné oblasti bez zpomalení a změny jízdních vlastnosti automobilu, aby si uvědomil, že Range Rover je velmi speciální druh vozidla".

Roger Crathorne, později vedoucí Land Rover Experience, byl inženýrem Range Roveru během vývoje prvního modelu. "Vzpomínám si, když jsem poprvé řídil prototyp na zkušební trati MIRA v Anglii. Bylo to skvělé. Vzpomínám si, že jsem jel na trati 160 km/h. Myslel jsem si: "Toto vozidlo je mimořádné - pohodlný, rychlý, brilantní a prostorný cestovní automobil.". Stejně působivé byly jeho terénní schopnosti, které byly mnohem lepší než u současných vozů Land Rover. Důvodem bylo křížení náprav díky vinutým pružinám. To umožnilo dvakrát lepší křížení než u normálních Land Roverů a výsledkem byla pohodlnější a schopnější jízda po nerovném terénu."

První luxuní 4x4 na světě
Range Rover byl prvním luxusním terénním vozidlem na světě. Ale, ačkoli měl být první Range Rover autem pro luxusní jízdu a prvotřídní výkon jako sedan, rozhodně nebyl za luxusní vůz považován. To přišlo až o několik let později.

První Range Rover byl poměrně spartánský vůz, uvnitř s vinylovým čalouněním sedaček, vinylem a tvarovanými gumovými rohožemi, aby bylo snadné je umýt. Nebylo zde dřevo, kůže nebo dokonce koberce. "Určitě to nebyl luxusní vůz, alespoň ne zpočátku," říká Spen King. "V mnoha ohledech to bylo docela jednoduché".

Dodává Geof Miller: ""Základní" interiér byl náhradou pro uživatele Land Roveru (na rozdíl od auta inženýrů z Roveru), kteří chtěli jednoduchý omyvatelný interiér. Prodeje byly vynikající. Byl to černý trh, který byl pryč ihned, jak poptávka převyšovala nabídku. Přestože jsme věděli, že interiér byl příliš jednoduchý. Byly tam snahy, téměř okamžitě, o zlepšení vozidla, včetně zlepšení čalounění. Koberce přišly poměrně rychle. Začalo to na středovém tunelu, kde to mělo také příznivý vliv na ztišení hučení od převodovky. Zavazadlový prostor - který byl na prototypech jen holý kov – byl brzy počalouněn, včetně přihrádky na nářadí. To bylo částečně kvůli zpětné vazbě od Buckinghamského paláce. Nástroje byly totiž jen volně umístěny v zavazadlovém prostoru a člověk z paláce řekl, že by se corgi mohli poranit."

Pouze dvoudvéřový
Původní Range Rover byl jen dvoudvéřový a nebyla na výběr automatická převodovka - i když jeden z prvních Land Roverů na bázi prototypu měl třístupňovou automatickou převodovku Borg Warner. Geof Miller zůstal u projektu Range Roveru i po jeho uvedení na trh a brzy zjistil, že čtyřdveřová karoserie je základem. Osmnáct měsíců po uvedení byl postaven čtyřdveřový prototyp - s zadními dveřmi jako hatchback. Vedení však prototyp pozastavilo. Výroba čtyřdveřové karoserie nebyla zahájena až do roku 1981. Automatická převodovka nebyla k dispozici až do roku 1982. Obojí bylo nezbytné pro úspěch v USA, kde prodej začal v roce 1987.

Classic už 25 let
První Range Rover předběhl svou dobu tak dalece, že zůstal ve výrobě a prodával se dobře více než 25 let. Zpočátku, v 70. letech, se vozidlo změnilo jen málo. Bylo to deprimující desetiletí pro britský motoristický průmysl, s „třídenním týdnem“ a obecnými politickými nepokoji. Byl zde problém s finančním vývojem, a kromě toho, Range Rover se dobře prodával. Proč to měnit? Hotovostí omezovaný British Leyland, tehdejší majitel Land Roveru, využil finanční vývoj jinde.

V 80.let se zvedlo tempo vývoje, hlavní bylo vyrobit luxusnější vozidlo. Čalounění interiéru bylo vylepšeno a koberce, kožené čalounění a dřevěné obložení povýšilo Range Rover na životaschopnou alternativu k luxusním sedanům - první 4x4, které tak učinilo.

3.5-litrový hliníkový V8 byl zvětšen na 3.9 litru v roce 1989, a na 4.2 litru pak v roce 1992, což vedlo ke zlepšení výkonu a kultivovanosti. Třírychlostní automatické převodovky Chrysler - poprvé k dispozici v roce 1982 - byly nahrazeny hladšími a efektivnějšími čtyřstupňovými ZF v roce 1985, další výzva pro zlepšení.

Verze s dlouhým rozvorem - LSE, představující elektronicky výškově nastavitelné odpružení, vyšla v roce 1992, několik let před zahájením další modelové řady Range Roveru. Elektronické odpružení bylo také volitelné u normálních modelů se 100" rozvorem.

Druhá generace Range Roveru - P38a
Nová generace Range Roveru, nyní často známá jako "P38a" (protože byla vyvinuta v budově 38A v továrně v Solihullu), rozšířila luxus, silniční schopnosti a terénní všestrannost. Byl to evoluční návrh, "zachovalo se mnoho z klíčových konstrukčních prvků původního modelu", v závislosti na prodejních materiálech. Ořechové obložení a kožené čalounění bylo hojně využito, aby zdůraznilo luxusní předurčení vozu a jeho touhu vítězit nad majiteli konvenčních luxusních automobilů.

Byly nabízeny tři motory, zahrnující 2,5 litrový šestiválcový turbodiesel od BMW, který nabídl výrazně lepší výkon než staré naftové motory v Classicu, a obě, 3.9 a 4.6 litrové, verze hliníkového motoru Rover V8. Motor 4.6 dosáhl maximální rychlosti 200 km/h a zrychlení 0-96 km/h za 9.3 s, nejrychlejší produkční Range Rover k tomu dni.

Výškově nastavitelné odpružení, které debutovalo na sklonku života původního Classicu, bylo dále vyvíjeno pro P38a a nabízeno jako standard ke zlepšení jízdního komfortu a terénních schopností.

Třetí generace Range Roveru - L322
Nejnovější Range Rover představoval velký skok. Představen v roce 2001, nastavil vysokou laťku v oblasti 4x4, v jízdních vlastnostech obou kategorií, jak luxusu na, tak i mimo silnici. Výkonný ředitel Bob Dover řekl: "Nejschopnější vozidlo na světě s nejširší oblastí schopností, které kdy bylo vyrobeno."

Mezi novými funkcemi byly tužší nosný skelet karoserie (nahrazuje tradiční žebřinový rám u 4x4) a zcela nezávislé zavěšení s propojenými vzduchovými měchy (měly skoro všechny 4x4 a mnoho ještě tuhé nápravy). Interiér byl také široce chválen jako nejlepší ze všech vozidel.

U uvedení vozu na trh, šéfpremiér Ford Automotive Group (které byl Land Rover součástí), Dr. Wolfgang Reitzle, řekl: "Nový Range Rover je opravdu mimořádný. Jeho jedinečná kombinace možností jízdy kudykoliv a luxusu znamená, že jeho nejbližší soupeři nejsou jiné 4x4, ale ty nejluxusnější sedany na světě."

DESIGN

"Není těžké pochopit, proč to bylo tak úspěšné. Stejně jako současná, i původní verze Range Roveru, má jednoduchý a ikonický tvar."

Tvar Range Roveru je okamžitě rozeznatelný. "Můžete popsat Range Rover třemi nebo čtyřmi linkami na kus papíru," říká bývalý ředitel pro design Geoff Upex, zodpovědný za současný model. "Dítě může nakreslit základní tvar a je to okamžitě rozeznatelné stejným způsobem jako Mini nebo Porsche 911 nebo Volkswagen Beetle.“.

"Jsou čtyři nebo pět prvků, které tvoří design Range Rover: jednoduchost bočních linií, vztah skla ke karoserii, plovoucí střecha a prolis kapoty. Totéž platí o interiéru vozu. Byl navržen tak, aby lidé seděli co nejdál od sebe jak jen je to možné a měli co nejlepší výhled. Mohou vidět ven, dolů na kapotu a vidět všechny rohy vozu. Takže je to o řídící pozici. Je to také velmi pěkné místo. Řídil jsem mnoho různých vozidel. Nic nedává stejný pocit pohody jako vnitřek vozu Range Rover."

Aktuální ředitel pro design Gerry McGovern dodává: "Není těžké pochopit, proč to bylo tak úspěšné. Stejně jako současná, i původní verze Range Roveru, má jednoduchý a ikonický tvar."

Tyto ikonické detaily jsou tam z nějakého důvodu, protože Range Rover je vysoce funkční vozidlo. Prolis kapoty zlepšuje schopnost řidiče vidět rohy vozu. Jsou užitečné v hustém městském provozu, při parkování a při jízdě v terénu. "Plovoucí" střecha je částečně výsledkem poměrně tenkých sloupků s cílem zlepšit viditelnost.

Na počátku výroby Range Roveru byly střešní sloupky v barvě karoserie. Nebylo možné vyrábět tyto výlisky s vhodným kvalitním povrchem, takže sloupky byly brzy pokryty černým „pseudo-krycím“ povrchem. Skrytí posílilo efekt "plovoucí střechy".

Poměrně ploché strany a malé zakřivení boků umožňuje řidiči i spolujezdcům sedět co nejdál od sebe jak jen je to možné, což zlepšuje viditelnost. Tyto relativně ploché strany také zlepšují schopnost řidiče posoudit šířku vozidla, což je důležité pro ovladatelnost na i mimo silnici.

Třebaže se stane designovou klasiku - model byl zobrazen v Louvru v Paříži, protože současný vůz zobrazoval jen vnějšek - Spen King tvrdí, že "Na vzhledu jsme strávili asi jen 0.001% našeho času." Stejně jako mnoho designových velikánů, tvary následují funkčnost. Vynikající funkčnost vedla k jednoduchému stylu a jednoduchému tvaru.

Pojetí a základní tvar - ploché strany, tenké střešní sloupky, krátké převisy, všechny rozměry včetně rozvoru, kolmý předek i záď - byly určeny inženýry, hlavně Kingem a podvozek inženýrem Gordonem Bashfordem. Prodejní materiály zpočátku nehovořili o „designu“.

Design pro Kingův koncept, přišel od Davida Bache, šéfdesignéra Roveru. Bachovy dosavadní designové návrhy byly impozantní - Rover SD1, Rover P5 a P6, Land Rover Series II. Ale Range Rover Classic byl jeho největší úspěch.

On převzal King/Bashfordův návrh, přidal své nápady na přirozenou funkčnost. Zejména on změnil mřížku a světlomety i koncová světla. Také změnil tvarování oken a vedení boční lišty. Nebyly to velké detaily, ale udělalo to obrovský rozdíl v přítomnosti vozu a estetickém dojmu.

V dnešní době má samozřejmě konstrukční oddělení jeden z prvních a důležitých hlasů ve vývoji nového auta. "Tehdy nemělo," říká ředitel pro design Gerry McGovern. "Projekční oddělení dalo "styl" inženýrům v oddělení designu. Byl to zásadně odlišný přístup."

Druhá generace Range Roveru
Design Range Roveru zůstal evoluční. "Původní vůz byl takový klasický, dávalo tedy smysl zachovat základní tvar a udržet klasické designérské prvky vozu." říká ředitel pro design Gerry McGovern.

Design druhé generace vozidla, P38a, byl jako "čistý list", ale brzy bylo jasné, že konstrukční tým radikálně změnil styl na vlastní nebezpečí. "Byli si velmi dobře vědomi, že uživatelé Range Roveru jsou velmi loajální skupinou a v průběhu let ukázal výzkum trhu, že by byli ochotni přijmout zásadní změny v designu exteriéru", tvrdil původní prodejní materiál P38a.

Mezi klíčové vlastnosti, které jsou chráněné, jak bylo vysvětleno před uvedením na trh, byly: pozice řidiče, plovoucí střecha (způsobená černou barvou, odlišnou od barvy vozu, střešních sloupků), hluboké skleněné plochy a nízká boční lišta, prolis kapoty, výrazný zadní "E" sloupek, dvoudílné zadní dveře (spodní část, která byla široce používán jako vyhlídková plošina), přímé linie (žádné klín nebo skoky na boku) a ... .

Třetí generace modelu
Všechny konstrukční prvky klasického Range Roveru pokračovaly i s třetí generací modelu, jehož produkce byla zahájena v roce 2001. Nový vůz byl větší a prostornější. Jeho součástí jsou i poutavé moderní "klenoty", zahrnující výrazné hlavní a zadní světlomety a "Brunel" výdechy na bocích.

Tento model byl více jednotný v „čistším“ designu než P38a. Ačkoli následně modernizovány s vylepšenými světly, mřížkou chladiče, koly a mnoha dalšími změnami, základní tvar zůstal stejný a zůstává jedním z nejmodernějších a žádaných designů v sektoru luxusních 4x4.

Interiér doznal velkého zlepšení oproti svému předchůdci. Konstrukční tým převzal inspiraci z produktů jako jsou různorodé audio zařízení, zaoceánské jachty, prvotřídní letecké sezení, dobového nábytku a šperků. To bylo spojeno se zkušenostmi s klasickým stylem "dřeva a kůže" v Range Roveru. Výsledek přinesl novou úroveň luxusu u Range Roveru a na trh 4x4. Následně byl popsán řadou komentátorů jako nejlepší interiér v motorismu.

TECHNOLOGIE

"Mysleli jsme si, že je čas zlepšit komfort, všestrannost a výkon"

Klíčem kvality, který dal Range Roveru pocit luxusního silničního auta a jeho úžasných terénních schopností byly vinuté pružiny s dlouhým chodem. Žádné jiné 4x4 je nemělo, jen několik velkých amerických offroadů mělo přední vinuté pružiny.

"Vždycky jsem si myslel, že Land Rover by mohly být mnohem lepší," říká Spen King. "Mysleli jsme si, že je čas zlepšit komfort, všestrannost a výkon." Nový podvozek byl klíčovou součástí tohoto zlepšení.

King trval na tom, že první Range Rover by měl používat vinuté pružiny, i když tím vzdoroval technickému oddělení Land Roveru, které obecně upřednostňovalo listové pružiny, protože měly prokazatelně větší pevnost a trvanlivost. Ve skutečnosti, pružiny používané v prvních Range Roverech byly stejné jako v sedanu Rover P6 2000, ačkoli sazby se lišily. Jejich přirozeně dlouhý chod také umožňoval fantastické křížení náprav, velká výhoda u offroadu. Zadní samonivelační jednotka zajišťovala ovladatelnost a cestovní pohodlí bez ohledu na zatížení a pomohla tak udělat Range Rover úžasným tažným vozidlem.

Range Rover byl také prvním offroadovým vozidlem, které používalo kotoučové brzdy vpředu i vzadu, pro lepší brzdný výkon při vyšších rychlostech. To bylo nutné, protože vozidla mělo značný výkon: maximální rychlost 155km/h z něj dělala to nejrychlejší a nejrychleji akcelerující 4x4 na silnici. Brzdy byly provozovány jako dvou-okruhové, aby se zabránilo selhání brzd, kdyby se poškodilo potrubí jednoho z okruhů. Parkovací brzda, stejně jako u Land Roveru, účinkovala na převodovku.

Hliníkový V8 ke zvýšení výkonu a točivého momentu

Výkon přišel z hliníkového „nabušeného“ 3,5-litrového V8 o výkonu 156 koní, upravená verze Buick/GM designu. Motor, také použit v sedanech Rover, byl ideální pro Range Rover: byl lehký, výkonný, silný a mechanicky jednoduchý. Byl spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Dvourychlostní redukční převodovka umožňovala v podstatě osm rychlostí. Mezinápravový diferenciál dovoloval trvalý pohon všech kol. I v tomto případě to bylo jedinečné. Všechny ostatní výrobci 4x4 v té době, včetně současného Land Rover, měl jen volitelný pohon 4x4. Mezinápravový diferenciál mohl být uzamčen pro lepší terénní průchodnost.

Trvalý pohon 4x4 zajišťoval, že točivý moment mohl být rovnoměrně rozdělen mezi přední a zadní nápravu a to bylo také zásadní v tom, že tyto nápravy mohly být lehčí, než tomu obvykle bylo u volitelných 4x4. Nebylo třeba masivně silné (a těžké) zadní nápravy, která by uškodila jízdnímu komfortu.

Rám byl silný z jeklových profilů. Kromě kapoty a víka kufru, byly všechny části karoserie z lehkého hliníku odolného proti korozi.

První dieselový Range Rover
Range Rover byl světově jedním z prvních luxusních vozů nabízejících dieselový motor. Původním plánem Land Roveru bylo vyvinout vlastní dieselový motor V8, založený na benzinovém hliníkovém V8. Navržený ve spolupráci s dieselovými odborníky z Perkins, motor - kódové označení Iceberg – měl přijít do prodeje na počátku 80. let. Projekt byl nakonec pozastaven, protože náklady na vývoj stále rostly.

Místo toho, Land Rover koupil motor od italských dieselových speaicalistů z VM. Tento 2,4-litrový agregát nedával brilantní výkon – zrychlení 0-96 km/h bylo přes 18 s - ale uspěl u kupujících v rostoucí poptávce po dieslech na kontinentálním Evropském trhu, když přišel do prodeje v roce 1986 a zajistil cestu pro nástup mnohem lepšího provedení vznětového motoru. Nejnovější motor TDV8, například, má podobný výkon jako současný zážehový motor V8 a ještě o 30 procent lepší ekonomiku provozu.

ABS - Anti-lock Brake System (protiblokovací brzdový systém)
Range Rover byl světově první vůz 4x4 vybavený brzdami s protiblokovacím brzdovým systém. Inženýři Land Roveru pracovali na vývoji ABS po dobu pěti let. Problém byl v tom, že kluzké povrchy a hrbolatá kamenitá půda nesvědčily prvním prototypů. Bylo nalezeno řešení a ABS bylo standardně nabízeno u nejvyšší modelové řady od roku 1989 a volitelně u verzí s nižším stupněm výbavy.

Elektronická kontrola trakce
Range Rover nespoléhal jen na svou mechanickou dokonalost pro vynikající trakci. Byl také průkopníkem mezi 4x4 v použití elektronických asistentů. V roce 1992, Range Rover Classic byl světově prvním 4x4 vybavený elektronickou kontrolou trakce (ETC). Zpočátku byla instalována pouze na zadní nápravě, ale brzy poté byla rozšířena na všechna čtyři kola, ETC pozvedlo terénní schopnosti vozu, přenos točivého momentu na kola nabízí největší přilnavost. To také zlepšilo bezpečnost na silnici.

Třetí generace vozu Range Rover nabízela sadu elektronické kontroly podvozku a brzdových asistentů zahrnujících kontrolu jízdní stability (DSC), kontrola sjezdu svahů (HDC) – vynález Land Roveru, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (EBA).

Elektronické vzduchové pérování
Range Rover byl světově první 4x4 vybavený automatickým elektronickým vzduchovým odpružením (EAS). V roce 1992 byl systém EAS namontován na Range Rover Classic, ve stejné době, kdy byla nabízena verze s dlouhým rozvorem (LSE). Lze zvolit z pěti úrovní světlé výšky: nástupní (nejnižší nastavení), nízká, standard, vysoká a rozšířené (pro maximální světlou výšku pro použití v terénu).
Elektronické vzduchové pérování bylo standardně u druhé a třetí generace Range Roveru.

Hliníková karoserie
Hliník nabízí mnoho výhod oproti konvenční oceli, která se používá pro karoserie u naprosté většiny vozidel. Je lehčí, odolný proti korozi, lépe recyklovatelný a odolnější. Land Rover měl samozřejmě hliníková karoserie - částečně kvůli jeho skutečným výhodám, ale hlavně proto, že v poválěčné době, kdy byl koncipován první Land Rover, bylo v Británii k dispozici více hliníku než oceli. Většina z toho byla pozůstatkem válečného leteckého průmyslu.

Nebylo tedy žádné překvapení, že Range Rover byl původně osazen celohliníkovou karoserií. To se stalo znakem Land Roveru. Pro výrobu byly všechny části karoserie z hliníku, s výjimkou kapoty a dveří zavazadlového prostoru. Kapota byla přepracována, od původních prototypů, k částečnému začlenění těchto charakteristických (a užitečných) rohových prolisů. Ukázalo se, že je příliš obtížné lisovat je přesně z hliníku. Na místo toho byla použita ocel.

Hliník značně pokračoval v dalším využití u druhé generace Range Roveru, který debutovala v roce 1994. Přední blatníky, plechy dveří a spodní víko zavazadlového prostoru, to vše bylo hliníkové.

Třetí, a aktuální, generace Range Roveru i nadále značně využívají hliník, pro kapotu, přední blatníky a dveře. Dveře, nejen hliníkové vnější plechy, jsou zcela vyrobeny z hliníku (předchozí model měl hliníkové plechy na ocelovém rámu). To šetří 40kg.

Centrální TFT displej - "virtuální" nástroj a "duální zobrazení"
Range Rover model 2010 byl vybaven "virtuálním" nástrojem s revoluční technologií TFT. Byla to nejdůkladnější aplikace této nové technologie v automobilu.

Nové přístroje zlepšují jasnost a všestrannost: funkce displeje lze měnit v závislosti na situaci nebo požadavcích na bezpečnost. Například, hlavní varovné symboly mohou dočasně nahradit volby, pokyny satelitní navigace mohou dočasně nahradit méně důležité zobrazení, když se blíží rozhodující křižovatka. Čísla jsou zvětšovány jako se ručička tachometr pohybuje kolem ciferníku, což zlepšuje čitelnost.

Současně se stal Range Rover prvním automobilem s displejem s „duálním zobrazením“ uprostřed, který umožňuje řidiči a spolujezdci sledovat stejnou obrazovku, ale vidět různé obrazy. Řidič může sledovat pokyny satelitní navigace, zatímco cestující mohou sledovat DVD. To vše záleží na úhlu pohledu, pod kterým displej sledujeme.

DOBRODRUŽSTVÍ

"Pro místní lidé, kteří věděli o našem projektu Darien Gap to bylo šílenství, ale byli příliš zdvořilí, než aby nám to řekli.“

Vědomi si toho, že prémiové 4x4 může být považováno za "měkké", propagační tým Land Roveru začal brzy organizovat akce k prověření terénních schopností vozu.

Stejně jako jeho mladší bratr Land Rover, i Range Rover brzy přejížděl pouště, šplhal do hor, brodil řeky a křižoval bažiny. Dotek luxusu mimo cesty nijak nesnižoval dobrodružného ducha vozu.

Jako prototyp přes Saharu
Ještě předtím, než šel vůz do prodeje, Range Rover dokončil náročný přejezd Sahary vedený inženýrem projektu Geofem Millerem, Rogerem Crathornem (inženýr na projektu Range Rover) a jinými zkušebními řidiči a techniky. Cesta proběhla od října do prosince 1969, šest měsíců před tím, než šlo vozidlo do prodeje.

Byly použity dva vozy, prototyp pět a šest, oba pod značkami "Velar" (ale jinak žalostně málo maskování pro překažení práce "špionážních" fotografů). Výlet byl především testováním výkonu v horkém počasí, ačkoliv terénní výkony v písku byly také hodnoceny. Byl také natočen propagační film. Když kamery začaly natáčet znaky Velar byly nahrazeny znaky "Range Rover".

Cesta začala v severním Alžírsku, na okraji Sahary. Obě vozidla vjela do pouště Ténéré v Nigeru, než se vydala zpět do Alžírska, a pak opět na jih hluboko do Sahary. Mnoho vývojových prací bylo také provedeno na pneumatikách a brzdách. Duny otestovaly schopnosti vozu v písku, které se ukázaly být vynikajícími. Vozidla překonala pohoří Hoggar před dosažením Tamanrassetu, města v oáze prakticky uprostřed Sahary. Pak následovali staré obchodní cesty k hranicím Maroka. Dobrodružství skončilo v Casablance, odkud byla vozidla odvezena zpět do Velké Británie.

V důsledku tohoto saharského testování - prvního, ale zdaleka ne posledního překonání Sahary Range Roverem – bylo přepracováno prachové těsnění dveří (vnikání prachu bylo hrozné v Alžírsku) a byla přidáno zvláštní krytí palivové nádrže, na ochranu proti poškození kameny. Motory a převodovky zvládaly teploty bezchybně.

Překonání Darien Gap
Pro zdůraznění kombinace rychlosti a robustnosti Range Roveru, byla plánována účast nového vozu na světovém poháru roku 1970 v rally z Londýna do Mexico City přes Jižní Ameriky. Vozy nebyly připravoveny včas.

Namísto toho byly lidé pro vztahy s veřejností přitahováni návrhem kapitána Gavina Thompsona použít Range Rover pro britskou armádní expedici z Aljašky do jižního cípu Argentiny. Klíčovou zkouškou bude překonání neprostupné bažiny mezi Panamou a Kolumbií zvané Darien Gap. Dva vozy s levostranným řízení se specifikací pro Švýcarsko byly připraveny.

Expedice byla vedena majorem Johnem Blashford-Snellem a začala v prosinci 1971. Začalo to špatně. Nedaleko od začátku, jeden z vozů narazil do stojícího nákladního vozu. Další Range Rover ho vlekl 1600 km do Vancouveru, kde se opravil.

Jak se dalo předpokládat, skutečným problémem bylo překonání Darien Gap. Těsně před překonáním, příjem byl držen pro členy týmu. Blashford-Snell poznamenal o místních lidé, kteří věděli o projektu Darien Gap, "Náš plán byl úplným šílenstvím, ale oni byli příliš zdvořilí než aby nám to řekli.“.

Překročení trvalo 99 dní - v průměru jen 5 km za den - a zahrnovalo tlačení, navíjení, přemlouvání, rafting a budování provizorních mostů, jak auta postupně překonávala džungli. Pouze jeden člen týmu zůstal s auty celou cestu. Všichni ostatní museli být odvezeni v určité fázi, kvůli lékařskému ošetření. Byly tam zlomené kosti, vředy, průjem, bodnutí sršněm a hadí uštknutí. Jeden z Range Rover spadl z voru a celý vůz se potopil. Po vysušení motoru, fungoval dál. Celá Transamerická cesta trvala sedm měsíců a byla dlouhá téměr 29000 km.

Transglobe
The New York Times to popsal jako "světově poslední velké dobrodružství" a princ Charles řekl, že to bylo "Šílené, ale úžasné." V roce 1979, dobrodruh Sir Ranulph Fiennes, popsaný v Guinessově knize rekordů jako "světově největší žijící průzkumník", a skupina přátel a kolegů vzrušení o azyl vyrazili z Greenwiche v Londýně v malém ledoborci, Benjamin Bowring. Jejich cíl? Jako první na světě cirkumpolární cesty po celém světě.

Trasa vedla z Greenwich po moři do Francie, kde pokračovala po zemi dál po Evropě, pak přes severní Afriku, včetně překonání Sahary, do Abidjanu na Pobřeží slonoviny. Kde na ně čekal Benjamin Bowring, aby pokračovali v cestě po moři. Plavili se do Antarktidy, kterou překonali na sněžných skútrech, pak se plavili na sever, do Tichého oceánu, než se vydali přes Severozápadní cestu k Arktidě.

Range Rover a dva Land Rovery, byly použity pro přechod Sahary ze severu na jih.

Great Divide Expedition
V roce 1989, Range Rover Severní Ameriky – poté známý jako společnost založená Spojenými státy - pořádal vůbec první offroad cestu autem podél Great Divide. Tato hornatá oblast navazuje na vrcholky Skalistých hor a tvoří jednoduchou nejvýznamnější kontinentální hranici v Severní Americe.

Dvoutýdenní 1600 km dlouhá cesta, tvořena flotilou bílých čtyřdveřových Range Roverů s automatickou převodovkou, vedla z Encampment, přes Wyoming blízko Chamy v Novém Mexiku, využívajíc nezpevněných cest a stezek pro vozy s pohonem všech kol, původně poyužívaných indiány a později horníky. Dobrodružství bylo prováděno ve spolupráci s americkým programem Forest Service Tread Lightly, národní vzdělávací kampaně, která vyzývá k šetrnému chování k životnímu prostředí a bezpečným technikám terénní jízdy.

Limitovaná edice 400 "Great Divide Edition" Range Roverů byla vyrobena v letech 1990-1, všechny lakovány ve stejné alpské bílé jako expediční vozidla.

Motorsport
Speciálně upravený Range Rover získal první místo v rallye Paříž-Dakar v roce 1979 řízen Francouzi Alainem Génestierem a Josephem Terbiautem. Range Rover opět vyhrál v roce 1981.

Paříž-Dakar je rally závod, ve kterém upravené offroad automobily a motocykly závodí napříč Evropou a severní Afrikou. Závod prochází přes Saharu, kde se závod vyhrává nebo prohrává. Poslední rally "Dakar“ se jela v Jižní Americe, po politických problémech týkajících se průjezdu přes severní Afriku.

Range Rover vyhrál třídu 4x4 v roce 1977 v závodě Londýn-Sydney Marathon, řízený australským rally řidičem a televizní moderátorkou Evan Green. Australské modifikované vozidlo používalo 4,4 litrovou verzi slitinového motoru V8 a dojel celkově 11. z vyčerpávajícího 30.000 km závodu, nejdelší rychlostní bázi auto rally.

Land Speed Record
V roce 1985, dieselový Range Rover zlomil 27 rychlostních rekordů, včetně dieslového rekordu v průměru více než 160 km/h během 24 hodin. Range Rover "Bullet" použival Italy postavený VM motor, výše naladěnou verzi sériově vyráběného dieselového motoru.

Camel Trophy
Někdy nazývané „4x4 olympijské hry", Camel Trophy byla sportovní soutěž s důrazem na dobrodružství a prozkoumávání. Range Rovery byly použity pro ročníky 1981, 1982 a 1987. V roce 1981 závod překonal indonéský ostrov Sumatra většinou přes tropické džungle, závod v roce 1982 se konal v Papui-Nové Guineji, zatímco událost v roce 1987 – s pomocí nových VM – dieselem poháněných modelů – přinesla vůbec první možnost vidět vozidlo překonat Madagakar ze severu na jih na cestě dlouhé 2240 km. Vozidla byla výrazně upravena: ochranná klec při převrácení, silnější ochrana podvozku, navijáky, šnorchly (které, u vozidel se vznětovými motory, umožnily běh i pod hladinou) a navigační a komunikační vybavení.

SPECIÁLNÍ EDICE

„In Vouge naznačil, že je třeba luxusnější Range Rover, zatímco CSK zmiňoval o budoucnosti sportovnější budoucnost.“

Úžasná všestrannost Range Roveru znamenala, že může mít mnoho mimořádných modelů v tzv. "speciální edici", to vše s cílem zaujmout širší zákaznickou základnu Range Roveru. Brzy byly vyvinuty speciály externími společnostmi a odráželi pomalost Land Roveru rozvíjet svou vlajkovou loď (proběhlo jen několik významných továrních změn během 70. let). Takže pohotově smýšlející odborníci – jako např. švýcarský Monteverdi – se často projevili jako první.

V 80-tých letech, proběhla byla vlna továrně vyráběných speciálních edicích. Mnoho testování nového sektoru pro Range Rover. "In Vogue", například, naznačil, že je třeba luxusnější Range Rover, zatímco CSK zmiňoval o budoucnosti sportovnější budoucnost.“

Byly desítky nezapomenutelných limitovaných edicí Range Roveru, od luxusních Westminster, přes sportovní Vitesse, až po dobrodružně orientované Rhinoceros (kompletní dřevěné řezby nosorožce, vytvořené africkými domorodci). Ale tyto jsou asi nejpamátnější a nejvýznamnější:

„Čtyřdvéřák“ od Monteverdi
Sériové čtyřdveřové Range Rovery se nedostaly do prodeje až do roku 1981 - i když prototyp už byl vlastně postaven již v roce 1971. Byla zřetelná poptávka po autě se zadními dveřmi, a coachbuilders nebyli tak pomalí, aby si toho nevšimli.

Švýcarská společnost Monteverdi vyráběla nejpřesvědčivější čtyřdveřové provedení, které šlo do prodeje v roce 1980. Inženýři Land Roveru spolupracovali. Výroba čtyřdveřového Range Roveru byla ve skutečnosti úzce spjatá s modelem Monteverdi.

"In Vogue"
"In Vogue" byl první průmyslově vyráběný Range Rover v limitované edici. Byl založen na speciálně připraveném a dobře vybaveném voze, který byl zapůjčen časopisu Vogue, který měl být kulisou pro módní fotografování, oslavující nejnovější výrobky od Jaegera a Lancôma, které se uskutečnilo v Biarritz ve Francii v roce 1981.

"In Vogue", který byla nakonec použit, byl založen na fotografovaném voze. Měl speciální bledě modrou metalízu, více luxusní interiér včetně dřevěného obložení a kompletního čalounění, klimatizace a piknikového koše. Vyrobilo se jich tisíc a cena bylo o 800 liber vyšší. "In Vogue" nastavtil laťku pro luxusní automobily, které byly následně sjednoceny pod produkci modelu Vogue. Tak vznikl název pro nejluxusnějším modely Range Roveru na mnoha trzích.

Papamobil
Dva speciálně upravené Range Rovery byly postaveny pro papeže Jana Pavla II. během jeho šestidenní návštěvy do Velké Británie v roce 1982. Papež jel ve speciální zadní části chráněné neprůstřelným sklem. Tato velmi bezpečná vozidla byla postavena po neúspěšném pokusu o atentát v roce 1981.

CSK
Limitovaná edice CSK - jen 200 vyrobených vozů - byl pojmenována po zakladateli Range Roveru Charlesu Spenceru King. Jednalo se o první nový dvoudveřový Range Rover po několika letech, ale jeho význam stál za to. CSK, který byl představen v roce 1990, byl sportovnější Range Rover. Stejně jako "In Vogue" započal cestu do luxusu, tak CSK otevřel dveře do nové sportovnější budoucnosti, aby mohl být o 15 let později ztělesněn jako Range Rover Sport.

CSK přišel se stabilizátorem řízení - první takto vybavený Range Rover. Toto posílilo jízdní vlastnosti snižením naklánění karoserie, které bylo charakteristické pro předchozí Range Rovery. CSK bylo potvrzením, že zlepšení jízdních vlastností bude rozhodující pro budoucí úspěch Range Roveru.

Linley
Vogue byl pohyb Luxusnější pro Range Rover. Ale limitovaná edice Linley - jen 10 vyrobených vozů – měla, ale vcelku jiný plán: cena byla £ 100,000.

Inspirován návrhářem nábytku lordem Linleym se Range Rover Linley roku 1999 představil s kompletně černým lesklým lakem. Uvnitř bylo všechno čalounění v černé kůži a dřevo bylo pianově černá ebenová dýha. Dokonce i volant byl v černé barvě dřeva. Koberec ze silných vláken byl také černý. Byl to první Range Rover (a jeden z prvních luxusních automobilů), které byly vybaveny satelitní navigaci a také televizí.

První Linley model byl prodán Land Rover dealerem ve Walesu. Během několika hodin od jeho příjezdu byl ukraden z dílny a už nikdy nespatřen.

Holland a Holland
Na této omezené edici dvou sériových modelu spolupracovala slavná zbrojířská společnost se sídlem v Londýně. Další luxusnější vozidlo, Holland a Holland přišlo ve speciální tmavě zelené barvě, hnědé kožené čalounění se krémovým lemováním, částečně zelené disky a měl DVD a TV. Prodával se za 65,000 liber. Bylo jich vyrobeno 400 (300 z nich šlo do Severní Ameriky) a všechny s vrcholnou motorizací 4,6 V8.

Obrněný Range Rover
Range Rover je již dlouho populární auto mezi politiky a předními průmyslníky. Sloužilo jako oficiální doprava pro mnoho hlav států, včetně britských premiérů.

Nejnovější model byl vyvinut oficiálně, podle společnosti Land Rover Special Vehicles, ve verzi obrněného vozidla (před tím, mnoho soukromých specialistů vyrábělo své vlastní upravené Range Rovery). "Oficiální" obrněné vozidlo, bylo poprvé uvedeno na trh v roce 2007, je certifikován pro evropskou balistickou ochranou třídy B6.
Land Rover Discovery 2 Td5

Odpovědět