Prefiltrovany olej zreaguje s metanolom za pritomnosti zásaditých katalyzatorov (v mojom pripade používám hydroxid draselný). Reakcia prebieha pri 50 stupnov celzia a za stáláho miešania. Na sto litrov oleja ide zhruba 20 litrov metanolu a katalizátora okolo 500 až 650 gramov. Vždy sa to musí vypočítat lebo každý olej je inej kvality a obsahuje but vyšší alebo nízky obsah mastnych kyseli a tukov a reakcia by mala byt efektívná. Príliš vela katalyzátora sposobuje zmydelnenie!!! Pri reakcií vzniká metylester olejov(bionafta) ktory potrebejeme a druhá fáza je glycerol a dalšie nežiaduce látky ktoré sa sedimentovaním odelia samé a to sa aj odpustí. Surový metylester ktory už máme tak ešte ho musíme zneutralizovat, lebo obsahuje stopy katalizátora. Používám kyselinu octovú(normálhy ocet z obchodu). Neutralizáciu kontrolujem pH papierikmi, alebo pH metrom. Nakonec sa bionafta premyje s horucou vodou aby sme sa zbavili solí a metanolu. Nechá sa to usadit aspon hodinu(voda je nemiešatelná s metylesterom) vodu odpustíme a dostali sme prakticky čistý metylester. Tento treba este zahrievat aspon 5 hodín, záleží aké množstvo vody obsahuje, tak tolko sušíme. Po hodinách sušenia sme dostali čistý metylester. Ono zhruba vychádza zo 100 litrov oleja približne 10% glycerolového odpadu, takže výťažok je slušný.Miky_CZ píše:ajak z toho delas tu bionaftu?Truck Rover píše:Já nejazdím na čistý rastlinny olej. Robím to trocha ináč. Používám starý rastlinny olej ktory je skoro zadarmo a stoho robim bionaftu. Pretože čistý rastlinný olej polymerizuje a zasere motor počase!
Roman