
Dakar, Silk Way, Africa Race
Moderátor: Miky_CZ
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race

Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- visby
- Příspěvky: 2584
- Registrován: 07 dub 2009 11:35
- auto: Disco 2
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
hlavne ak to bude drzat pokope, tak ma nasser a sainz sancu na vyhru. toto bude dobry dakar! dufam, ze aspon tak ako minulorocny...
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
... toto uz nie je dakarvisby píše:toto bude dobry dakar!


LR Defender Td5 110SW po "prestavbe" a pred "prestavbou".
-
- Příspěvky: 3310
- Registrován: 09 úno 2007 17:16
- tel.: 608 969 607
- auto: Defender 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Mám to od kluků z Haltlos4x4, mají to na FB a je to foto při trénování v Kalifornii, testy prý dopadly velice dobře.Neklan píše:, kdes to vyšťoural? Hledal jsem nějaké bližší informace všude možně, ale nikde nic. Každopádně díky, uvidíme, jak se triu Al Attyiah, Sainz a Magnaldi bude na těchto krasavcích dařit. Taková auta v rukou dobrých pilotů vždycky rally oživí, protože na 2WD buggy se silným motorem je rozhodně atraktivnější podívaná, než na MINI nebo Hilux.
Minulý týden se také jela Baja 1000 v Severní Americe a tyhle Trucky mě prostě berou. Sám Armin Schwarz se této rally také zůčasňuje v BMW (byl asi na 15 místě) viz. http://www.score-baja-1000.com/2012-baja-1000" onclick="window.open(this.href);return false;
http://WWW.I-DEFENDER.CZ" onclick="window.open(this.href);return false; vlastní výroba a prodej doplňků na offroady Tel: 608-96 96 07
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Tak dneska se roztrhnul pytel s novinkami. Qatar Red Bull Dakar Team má už presentační video: http://www.marathonrally.com/news/dakar ... 074.0.html" onclick="window.open(this.href);return false; , o Magnaldim ani vidu ani slechu, takže asi pojedou jenom 2 auta. Nassir říká, že by rád opět vyhrál a tentokrát s jiným druhem auta, ale oba, tedy i King Carlos říkají, že je před nimi ještě dlouhá cesta, protože celý projekt trvá teprve pár měsíců a momentálně testují. Navíc, Sainz ještě s dvoukolkou nestartoval, tak mají ještě hodně práce před sebou. Nechme se překvapit, jak se jim podaří auto doladit pro vlastní Dakar.
To Imperial Toyota má už za sebou velkou porci testů a zatím spokojenost - nic prý neselhalo, ostatně jihoafrické Toyoty byly i loni velmi spolehlivé. Pro letošek zvětšili motor, opět je to benzinový V8 založený na seriovém motoru, letos má objem 5,0 litru a restriktor 36mm, což si vyžádalo zvýšení hmotnosti kvůli pravidlům, ale prý se to vyplatilo. De Villiers i Vos budou v rámci finálního testování startovat teď o víkendu v poslední cross country rally jihoafrického šampionátu, kde Vos bojuje o celkové vítězství v šampionátu, pak se auta rozeberou, uloží na palety a do kontejnerů a v půlce prosince pošlou do Limy.
Isuzu má pro letošek také nové auto, opět ho bude řídit Australan Bruce Garland a podobně jako Toyota, je i Isuzu pickup s téměř seriovým motorem, tentokrát ale turbo dieselem 3,0 litru.
ASO se zase vytáhlo, dnes zveřejnili startovky, ale nějak se jim to v počítači zbláznilo, takže tam třeba stojí, že De Rooy bude startovat s Kamazem, Nikolajev s Tatrou apod.
. Doufám, že to brzy dají do pořádku. Každopádně Robby Gordon tam nefiguruje a ani se nedivím, že se po loňských tahanicích na to frantíkům vykašlal.
To Imperial Toyota má už za sebou velkou porci testů a zatím spokojenost - nic prý neselhalo, ostatně jihoafrické Toyoty byly i loni velmi spolehlivé. Pro letošek zvětšili motor, opět je to benzinový V8 založený na seriovém motoru, letos má objem 5,0 litru a restriktor 36mm, což si vyžádalo zvýšení hmotnosti kvůli pravidlům, ale prý se to vyplatilo. De Villiers i Vos budou v rámci finálního testování startovat teď o víkendu v poslední cross country rally jihoafrického šampionátu, kde Vos bojuje o celkové vítězství v šampionátu, pak se auta rozeberou, uloží na palety a do kontejnerů a v půlce prosince pošlou do Limy.
Isuzu má pro letošek také nové auto, opět ho bude řídit Australan Bruce Garland a podobně jako Toyota, je i Isuzu pickup s téměř seriovým motorem, tentokrát ale turbo dieselem 3,0 litru.
ASO se zase vytáhlo, dnes zveřejnili startovky, ale nějak se jim to v počítači zbláznilo, takže tam třeba stojí, že De Rooy bude startovat s Kamazem, Nikolajev s Tatrou apod.



Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
-
- Příspěvky: 3310
- Registrován: 09 úno 2007 17:16
- tel.: 608 969 607
- auto: Defender 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Tady je pěkně promo video teamu redbul Quatar
https://www.youtube.com/watch?v=aiv2Tsv ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=aiv2Tsv ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
http://WWW.I-DEFENDER.CZ" onclick="window.open(this.href);return false; vlastní výroba a prodej doplňků na offroady Tel: 608-96 96 07
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
To je to samé, co je i na tom mém linku, ale toho není nikdy dost, takže dobře, že je to tu 2x.
Jinak startovku už na stránkách Dakaru opravili, ale stejně se asi dočkáme ještě nějakých upřesnění. Není tam Franz Echter a jeho Maurer MAN opravdu figuruje u Behringera, který pojede rychlou asistenci pro Mathiase Kahleho (Mercedes Proto). Koukal jsem, že se na Dakar konečně vypravil Boris Gadasin a jeho G-Force Proto Team. V Evropě jsou vždycky rychlí, tak uvidíme, jak jim to půjde v Americe.
Loprais i KM Racing měli dnes zprávy, že už vyrazili do Le Havre, Loprais samozřejmě s červenou Princeznou 69, což je jeho předloňská (ročník 2011) Tatra s množstvím úprav. Obecně Tatrovky mají poměrně nízká startovní čísla (Loprais, Kolomý, Vrátný), ale všechny Liazky (Spáčil, Valtr, Vildman) zase hodně vysoká. Poměrně zezadu budou startovat také Kamazy s výjimkou Nikolajeva a Ayrata Mardějeva.
Všechna auta mají letos nové motory kvůli předpisům, buď vycházejí ze seriových nebo musí mít poměrně malé restriktory (aspoň tak jsem to pochopil, ale přiznám se, že jsem to moc nestudoval, ještě na to mrknu).
Jinak startovku už na stránkách Dakaru opravili, ale stejně se asi dočkáme ještě nějakých upřesnění. Není tam Franz Echter a jeho Maurer MAN opravdu figuruje u Behringera, který pojede rychlou asistenci pro Mathiase Kahleho (Mercedes Proto). Koukal jsem, že se na Dakar konečně vypravil Boris Gadasin a jeho G-Force Proto Team. V Evropě jsou vždycky rychlí, tak uvidíme, jak jim to půjde v Americe.
Loprais i KM Racing měli dnes zprávy, že už vyrazili do Le Havre, Loprais samozřejmě s červenou Princeznou 69, což je jeho předloňská (ročník 2011) Tatra s množstvím úprav. Obecně Tatrovky mají poměrně nízká startovní čísla (Loprais, Kolomý, Vrátný), ale všechny Liazky (Spáčil, Valtr, Vildman) zase hodně vysoká. Poměrně zezadu budou startovat také Kamazy s výjimkou Nikolajeva a Ayrata Mardějeva.
Všechna auta mají letos nové motory kvůli předpisům, buď vycházejí ze seriových nebo musí mít poměrně malé restriktory (aspoň tak jsem to pochopil, ale přiznám se, že jsem to moc nestudoval, ještě na to mrknu).
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- Maxsel
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 23 zář 2007 19:49
- auto: Land Rover
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Je ve stratovní listině nějaký ten Desert Warrior 3 ala Evoque?
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Nemyslím si, i když startovka je dost nepřesná, co se označení modelů týká. Koukal jsem, že všechny Desert Warriory v závodě mají motor Toyota, přičemž ty staré se vzhledem ala Freelander 1 měly motory BMW.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Koukal jsem do těch regulací a zjistil jsem, že letos musí mít všechna auta motory se základem v těch seriových. Blok, klika, ojnice, písty, dokonce i hlavy musí být seriové. Povolené je tak maximálně leštění kanálů. Libovolné jsou sací i výfukové parohy, zapalování, elktronika, hraje se také na úpravy vstřikování. U turbo dieselů jsou omezení týkající se možnosti použití upraveného turba, dokonce i max kapacita intercooleru je specifikována. Ta situace je teď taková, že i auta ve skupině T1 musí mít motory jako T2. Ale zatímco T2 musí mít motory, které jsou na trhu k mání k tomu konkrétnímu autu, u T1 se může sáhnout po jiném motoru s tím, že u vozidel vycházejících z konkrétních aut (MINI, Toyota, Isuzu atd.) se musí použít motor toho samého výrobce. Např. žádné MINI se nedělá s turbo dieselem 3,0 litru, ale MINI patří BMW, takže se může použít motor z třeba BMW X5. Benzinový V8 5,0 litru v Toyotě také běžně nedostanete k Hiluxu, tenhle je z nějaké Toyoty vyráběné pouze v USA pro tamní trh. Pořád to ale jsou seriové motory s úpravami viz výše. Je to jako kdybyste v klasické rally dali do WRC motor z auta skupiny 3 (dříve N4 - Mitsubishi EVO a Subaru Sti).
Zmíněné restriktory sání jsou dány s ohledem na objem a druh motoru nebo druh auta, např. 2WD buggy mají povolen větší průměr než 4WD s tím samým motorem. Na objemu motoru také závisí minimální povolená hmotnost auta.
U kamionů skupiny T4 se píše, že ASO homologace platí 5 let a v této době nesmí být auto nějak zásadně upravováno (samozřejmě, že se to netýká ladění motoru, tlumičů apod.). Platí, že po 1.1.2013 nelze homologovat truck s objemem motoru větším než 16,5 litru, nicméně v záhlaví celých regulací se píše, že ASO a FIA se snaží zavádět nová pravidla v jednotlivých krocích v letech 2013, 2014 a 2015 s ohledem na zlevnění sportu. Myslím, že do toho bude spadat i avizované zmenšení objemu motoru na max. 13 litrů. Jinak motor musí vycházet ze seriové produkce, převodovka musí být úplně seriová, motory mají také restriktory, ale pravděpodobně vlivem enormního objemu a použití velkých tlaků v turbech, se z nich dají vydolovat tak extrémní výkony, často téměř dvojnásobek původních hodnot. Také šasi musí vycházet ze seriového, ale motor v něm může být posunut vzad a to až do výdálenosti 1400mm od osy přední nápravy (měřeno ke spoji motoru a převodovky). Kabina musí být seriová, ale její čelo nesmí být blíž než 900mm k ose přední nápravy. Nápravy jsou libovolné, ale musí být běžně k dostání na trhu a musí jich být vyrobeno aspoň 200ks ročně. Mohou být od jiného výrobce, než je výrobce kamionu, proto mají třeba Liazky KM Racingu vojenské nápravy RABA. Tuhé nápravy musí být odpruženy parabolickými listovými pery, nezávislé zavěšení může mít pružiny nebo měchy vycházející opět z těch seriových (všechny Dakarské Tatrovky mají pnumatické odpružení). Tlumiče jsou libovolné, ale maximálně 2 na kolo. Váhový limit pro trucky s motorem přes 10 litrů je minimálně 8500kg, u kategorie do 10-ti litrů objemu motoru (Hino nebo Unimog) je to min. 7000kg s výjimkou trucků, kde i ten seriový, ze kterého závodní vychází, váží méně než 7000kg, pak i ten závodní múže mít hmotnost na úrovni toho seriového.
Zmíněné restriktory sání jsou dány s ohledem na objem a druh motoru nebo druh auta, např. 2WD buggy mají povolen větší průměr než 4WD s tím samým motorem. Na objemu motoru také závisí minimální povolená hmotnost auta.
U kamionů skupiny T4 se píše, že ASO homologace platí 5 let a v této době nesmí být auto nějak zásadně upravováno (samozřejmě, že se to netýká ladění motoru, tlumičů apod.). Platí, že po 1.1.2013 nelze homologovat truck s objemem motoru větším než 16,5 litru, nicméně v záhlaví celých regulací se píše, že ASO a FIA se snaží zavádět nová pravidla v jednotlivých krocích v letech 2013, 2014 a 2015 s ohledem na zlevnění sportu. Myslím, že do toho bude spadat i avizované zmenšení objemu motoru na max. 13 litrů. Jinak motor musí vycházet ze seriové produkce, převodovka musí být úplně seriová, motory mají také restriktory, ale pravděpodobně vlivem enormního objemu a použití velkých tlaků v turbech, se z nich dají vydolovat tak extrémní výkony, často téměř dvojnásobek původních hodnot. Také šasi musí vycházet ze seriového, ale motor v něm může být posunut vzad a to až do výdálenosti 1400mm od osy přední nápravy (měřeno ke spoji motoru a převodovky). Kabina musí být seriová, ale její čelo nesmí být blíž než 900mm k ose přední nápravy. Nápravy jsou libovolné, ale musí být běžně k dostání na trhu a musí jich být vyrobeno aspoň 200ks ročně. Mohou být od jiného výrobce, než je výrobce kamionu, proto mají třeba Liazky KM Racingu vojenské nápravy RABA. Tuhé nápravy musí být odpruženy parabolickými listovými pery, nezávislé zavěšení může mít pružiny nebo měchy vycházející opět z těch seriových (všechny Dakarské Tatrovky mají pnumatické odpružení). Tlumiče jsou libovolné, ale maximálně 2 na kolo. Váhový limit pro trucky s motorem přes 10 litrů je minimálně 8500kg, u kategorie do 10-ti litrů objemu motoru (Hino nebo Unimog) je to min. 7000kg s výjimkou trucků, kde i ten seriový, ze kterého závodní vychází, váží méně než 7000kg, pak i ten závodní múže mít hmotnost na úrovni toho seriového.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- Maxsel
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 23 zář 2007 19:49
- auto: Land Rover
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Je poviností dodat k autu nějakou technickou dokumentaci? To musí být mazec na těch technických přejímkách. Jak jsou na tom ty spousty amatérů, kteří si auto drobně vylepší, aby vydrželo, třeba lepšími dify, poloosami atd? Jak se u nich třeba ověřuje originalita ojnic v motoru? A kdo u profíků ověří, že některé části nejsou z titanu, jak se říkávalo o Kamazech, protože taková náprava asi není na trhu běžně k dostání?
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
http://www.facebook.com/photo.php?v=440979449291465" onclick="window.open(this.href);return false;
tel:604422529
p.bocek@email.cz
p.bocek@email.cz
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Land Rover Discovery 2 Td5
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Každé auto musí mít homologaci v příslušné skupině podle řádů FIA. Např. když se postaví závodní truck, pozve se komisař a ten projde kamion do posledního šroubku. Ke všem sledovaným prvkům musí být dokumentace výrobce, se kterou se kamion porovnává. Když před lety Macíkovci (KM Racing) postavili kamion, ze kterého vychází ty jejich dnešní, byl to jejich první tzv. Variant Kit neboli Super Production class truck, tak ho opatřili kabinou Macíkovy firmy Tedom Trucks. Přijel komisař a dva týdny před odjezdem na Dakar jim to zatrhnul s tím, že kamion vycházející z Liazu, musí mít kabinu Liaz. A tak horečně lakovali a opravovali starou kabinu Liazky, kterou někde vyhrabali, dělali novou klec, elektroinstalaci apod.Maxsel píše:Je poviností dodat k autu nějakou technickou dokumentaci? To musí být mazec na těch technických přejímkách. Jak jsou na tom ty spousty amatérů, kteří si auto drobně vylepší, aby vydrželo, třeba lepšími dify, poloosami atd? Jak se u nich třeba ověřuje originalita ojnic v motoru? A kdo u profíků ověří, že některé části nejsou z titanu, jak se říkávalo o Kamazech, protože taková náprava asi není na trhu běžně k dostání?
Na technických přejímkách do závodu se pak startující auto, motorka, kamion nebo čtyřkolka porovnávají s homologací. Že kolem toho jsou často nejasnosti, jsme zažili loni. Před posledním Dakarem se zavedlo pravidlo, že quady musí mít motor o max. objemu 700ccm, vycházející ze seriového motoru stejného výrobce jako celého quadu. Machus ještě v průběhu sezony komunikoval s ASO, jestli může použít motor stejné značky jako jeho quad (Yamaha), ale z motorky. Po nějakých dohadech bylo rezimé, že ano, nicméně, víme, že Machus a všichni, kdo jeli na quadech jeho konstrukce byli ze závodu vyloučeni. Naproti tomu Declerk vrazil do Polarisu motor KTM, quad homologoval jako vlastní konstrukce a nakonec uspěl s odvoláním proti vyloučení a mohl jet.
Jinak v autech a kamionech už dnes nejsou moc amatérské konstrukce, skoro všechno se dělá v profesionálních podmínkách (třeba i Zapletalovy "Hummery" jsou plně profesionální a homologované konstrukce). Kontroly bývají docela přísné, namátkově se i některé motory nechávají rozhodit a poskládat znovu. Nedovedu si představit, že by Kamazu prošly titanové nápravy. Ušetřili by tím neodpruženou hmotnost, ale celkovou ne, protože se všechno na přejímkách převažuje.
Jinak ten odkaz na video ze zákulisí Kamazu je moc fajn.
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
-
- Příspěvky: 3310
- Registrován: 09 úno 2007 17:16
- tel.: 608 969 607
- auto: Defender 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Guerlain CHICHERIT is back.... tedy jestli to zase nerozloží.
http://www.youtube.com/watch?v=-DU7RO92 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
dále někaké foto Derooyova teamu a Kamazu
http://www.youtube.com/watch?v=-DU7RO92 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
dále někaké foto Derooyova teamu a Kamazu
http://WWW.I-DEFENDER.CZ" onclick="window.open(this.href);return false; vlastní výroba a prodej doplňků na offroady Tel: 608-96 96 07
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Miluji život, protože mi dal Land Rover. Miluji Land Rover, protože je to můj život.
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Už to začíná vřít, než to tedy zase utichne se skončením přejímek a vyplutím lodí do Jižní Ameriky. Přidávám malé zamyšlení z pera velezkušeného a Dakru znalého Jirky Vintra:
Trasa působí spíše jako kompromisní řešení mezi mnoha zájmovými skupinami. Dočkám se Iquique a Antofagasty ještě v budoucnu, nebo jsou tyto úseky už pro rallye zapovězeny a dedikovány výhradně archeologům? Díky nim byly trasy ročníků 2010 a 2011 skvostnou ukázkou pouštního závodění. Z loňského kompromisu pořadatelé udělali pořádný krok vzad v mnoha ohledech.
Paradoxně však takové rozvrstvení závodu pořadatelům nahrává a vyhovuje jim. Krátké úseky pojedou nejlepší posádky s maximálním nasazením (zároveň se tím zvyšuje nebezpečnost soutěže), je potřeba více rapid assistance, více doprovodných vozů, více mechaniků, více dílů na výměnu, protože při enormním nasazení se rychleji opotřebovávají,...tedy i více peněz do pořadatelské pokladny?
Není to paradox? Čím dál věhlasnější nejtěžší automobilový maratón s čím dál větším startovním i asistenčním polem, čím dál více mechaniky na čím dál kratší trase s čím dál menším potenciálem pro závodění, za čím dál větší peníze a s čím dál náročnější technickou i marketingovou přípravou. Jistěže délka etap by neměla zůstat žádným fetišem a jediným měřícím kritériem, ale tipuji, že úbytek délky bude vyvážen adekvátním nárůstem zajímavosti a technické náročnosti jen v některých případech.
Není to trošku málo? Nebo jsem jediný, kdo se zálibou hloubá v minulosti, kdy byly maratónské etapy tohoto závodu spíše pravidlem než výjimkou? Uvedené skutečnosti hrají do karet dalšímu klání, které se k dakarským tradicím hrdě hlásí, a to nejen lokalizací na černém kontinentu. Přes všechnu náročnost ovšem proti "velkému" Dakaru právě on každoročně zůstává obsazením spíše krajským přeborem až divizní soutěží. Jeho cesta nahoru by tento sport ovšem obohatila.
Jiří Vintr
Trasa působí spíše jako kompromisní řešení mezi mnoha zájmovými skupinami. Dočkám se Iquique a Antofagasty ještě v budoucnu, nebo jsou tyto úseky už pro rallye zapovězeny a dedikovány výhradně archeologům? Díky nim byly trasy ročníků 2010 a 2011 skvostnou ukázkou pouštního závodění. Z loňského kompromisu pořadatelé udělali pořádný krok vzad v mnoha ohledech.
Paradoxně však takové rozvrstvení závodu pořadatelům nahrává a vyhovuje jim. Krátké úseky pojedou nejlepší posádky s maximálním nasazením (zároveň se tím zvyšuje nebezpečnost soutěže), je potřeba více rapid assistance, více doprovodných vozů, více mechaniků, více dílů na výměnu, protože při enormním nasazení se rychleji opotřebovávají,...tedy i více peněz do pořadatelské pokladny?
Není to paradox? Čím dál věhlasnější nejtěžší automobilový maratón s čím dál větším startovním i asistenčním polem, čím dál více mechaniky na čím dál kratší trase s čím dál menším potenciálem pro závodění, za čím dál větší peníze a s čím dál náročnější technickou i marketingovou přípravou. Jistěže délka etap by neměla zůstat žádným fetišem a jediným měřícím kritériem, ale tipuji, že úbytek délky bude vyvážen adekvátním nárůstem zajímavosti a technické náročnosti jen v některých případech.
Není to trošku málo? Nebo jsem jediný, kdo se zálibou hloubá v minulosti, kdy byly maratónské etapy tohoto závodu spíše pravidlem než výjimkou? Uvedené skutečnosti hrají do karet dalšímu klání, které se k dakarským tradicím hrdě hlásí, a to nejen lokalizací na černém kontinentu. Přes všechnu náročnost ovšem proti "velkému" Dakaru právě on každoročně zůstává obsazením spíše krajským přeborem až divizní soutěží. Jeho cesta nahoru by tento sport ovšem obohatila.
Jiří Vintr
Aktuálně: 1979 SIII 88" 2,25 l Petrol a 1983 two-door Range Rover V8; Dříve navíc: 1969 SIIa 88" 2,5 l Petrol, 2003 Discovery 2 TD5, 2005 Discovery 3 TDV6 S, 2011 Discovery 4 SDV6 SE, 2016 Discovery 4 SDV6 HSE a 2021 Defender 110 SE D250
- Maxsel
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 23 zář 2007 19:49
- auto: Land Rover
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
S tím souhlasím. Už loni jsem si tady povzdechl nad jakousi amerikanizací Dakaru. Ne tedy přímo jen USA, i když jsou vzorem v tom, kam technicky směřují auta účastníků. Prostě se mi zdá, že se z Dakaru stává rychlostní závod monstrózních pouštních bugin s čím dál větší marketingovou masáží, se kterou jde v ruku v ruce kolotoč peněz. I když je pohled na skákající buggy atraktivní, mě se Dakar více líbil jako vytrvalostní závod dobrodruhů a amatérů s více či méně upravenými "sériovými" auty. Komerci nijak zvlášť neodsuzuju, je na ní závislá ekonomika. Ale Dakar býval o něčem jiném. O dobrodružství, výdrži a překonání sebe sama... (a o Africe
).

- Sláma Karel
- Příspěvky: 7915
- Registrován: 21 črc 2007 00:04
- tel.: +420608333403
- auto: to se mi sem nevejde
- Bydliště: Mníšek Pod Brdy
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Tak tady ještě trochu dobrodružství a krásných aut. I když už je tam také vidět většinou tovární týmy a peníze.
http://www.youtube.com/watch?v=k2thf2Nw ... watch-vrec" onclick="window.open(this.href);return false;
K
http://www.youtube.com/watch?v=k2thf2Nw ... watch-vrec" onclick="window.open(this.href);return false;
K

POUŽITÉ NÁHRADNÍ DÍLY NA VŠECHNY LAND ROVERY --- tel 608333403 --- email rangerover@volny.cz --- http://www.lrslama.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
28 let praxe
28 let praxe
- Sláma Karel
- Příspěvky: 7915
- Registrován: 21 črc 2007 00:04
- tel.: +420608333403
- auto: to se mi sem nevejde
- Bydliště: Mníšek Pod Brdy
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
A tohle už tu myslím bylo, ale před letošním startem znovu připomenutí Československých začátků.
http://www.youtube.com/watch?v=9BrdLbMZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
K
http://www.youtube.com/watch?v=9BrdLbMZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
K

POUŽITÉ NÁHRADNÍ DÍLY NA VŠECHNY LAND ROVERY --- tel 608333403 --- email rangerover@volny.cz --- http://www.lrslama.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
28 let praxe
28 let praxe
Re: Dakar, Silk Way, Africa Race
Loprais dal na Facebook odkaz na stránku s fotkama z předávání aut a technických přejímek
http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=376&t=41077

http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=376&t=41077

Def 110 ???, RR 3,6 TDV8, EX D2 TD5, EX Def 90 300TDi, EX Disco 300TDi
https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=29054
https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=29054