Trakce, uzávěrky
Moderátor: Miky_CZ
Trakce, uzávěrky
Ahoj, uvažuji o Land Roveru, můj sen je Disco 3.
Chtěl bych se zeptat na pár věcí ohledně pohonu.
1/ Jak poznám, že Disco 3 má závěru zadního diferenciálu ? U těch si displejem to je jasné, ale bez něj ?
2/ Zaujalo mě toto video http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw" onclick="window.open(this.href);return false;
Když má uzávěru pouze na centrálním diffu, tak musí mít trakci dvě kola na stejné nápravě ?
Když má závěru obou diferenciálů, tak stačí mít trakci na jednom zadním nebo obou předních ? Popř. když vezmu v úvahu kontrolu trakce, tak by mělo být Disco schopno pohybu i s jedním předním kolem ? TC přibrzdí přední prokluzující a na to s adhezí se přenese točivý moment ?
Děkuji
Chtěl bych se zeptat na pár věcí ohledně pohonu.
1/ Jak poznám, že Disco 3 má závěru zadního diferenciálu ? U těch si displejem to je jasné, ale bez něj ?
2/ Zaujalo mě toto video http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw" onclick="window.open(this.href);return false;
Když má uzávěru pouze na centrálním diffu, tak musí mít trakci dvě kola na stejné nápravě ?
Když má závěru obou diferenciálů, tak stačí mít trakci na jednom zadním nebo obou předních ? Popř. když vezmu v úvahu kontrolu trakce, tak by mělo být Disco schopno pohybu i s jedním předním kolem ? TC přibrzdí přední prokluzující a na to s adhezí se přenese točivý moment ?
Děkuji
Re: Trakce, uzávěrky
ad 1
http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... 9Brky+DIII" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o" onclick="window.open(this.href);return false;
platí když je stálý pohon 4x4 pak musí být mezinápravový diferenciál, který rozděluje zda bude poháněna přední nebo zadní náprava a pak nápravový diferenciál rozhoduje zda bude poháněné levé nebo pravé kolo... viz tvá správná úvaha že normáně je v záběru pouze jedno kolo, pokud uzavřeš mezinápravový dif, pak jsou poháněné obě nápravy a pouze nápravový dif rozhoduje které kolo bude poháněno, takže už jsou v záběru 2 kola jedno na přední a druhé na zadní nápravě, nikdy jinak, pokud máš i nápravové uzávěrky difu (přední - zadní) pak je možné docílit že budou v záběru všechna kola ( uzávěrka předního difu není standartní ani jako volitelná a většinou ji musíš dokoupit u ruzných spec. firem ARB...ale...)
ano TC ti "nahrazuje" dif, přibrzdí prokluzující kolo a poté se logicky dostane do záběru jiné kolo... v případě zavřených uzávěrek se vypíná TC
v případě připojitelného pohonu 4x4 není většinou standartní mezinápravový diferenciál (resp.teď si nevybavuji auto v této konfiguraci s mezinápravou ) a za normálních podmínek jede pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a tudíž když ji přiřadíš jde ti jedno kolo vzadu (standard) a přiřazením jedno kolo vpředu, a pak bývá možnost zavřít nápravový diferenciál (přední x zadní)... u těchto aut je většinou na záčátku příručky poznámka že přední pohon je pouze pro vyproštění a provoz na méně adhézním povrchu a nedoporučuje se jet rychleji než +/-50km/h
to jen tak ve skratce, myslím že na TOMTO a i mnoha českých i zahraničních stránkách je tento problém vysvětlen pro žáky prvního stupně ZŠ.
Jen tak na závěr, neber to osobně, říkám to i kamarádům ve stejné situaci, pokud kupuješ off, pak bys toto měl trochu znát, a pokud toto neznáš tak si nekupuj off. Sám jsem už viděl jak pán v obleku s autem za tři mega stál na rovině ve sněhu a byl nešťastný že má off a "zapadl"
http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... 9Brky+DIII" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o" onclick="window.open(this.href);return false;
platí když je stálý pohon 4x4 pak musí být mezinápravový diferenciál, který rozděluje zda bude poháněna přední nebo zadní náprava a pak nápravový diferenciál rozhoduje zda bude poháněné levé nebo pravé kolo... viz tvá správná úvaha že normáně je v záběru pouze jedno kolo, pokud uzavřeš mezinápravový dif, pak jsou poháněné obě nápravy a pouze nápravový dif rozhoduje které kolo bude poháněno, takže už jsou v záběru 2 kola jedno na přední a druhé na zadní nápravě, nikdy jinak, pokud máš i nápravové uzávěrky difu (přední - zadní) pak je možné docílit že budou v záběru všechna kola ( uzávěrka předního difu není standartní ani jako volitelná a většinou ji musíš dokoupit u ruzných spec. firem ARB...ale...)
ano TC ti "nahrazuje" dif, přibrzdí prokluzující kolo a poté se logicky dostane do záběru jiné kolo... v případě zavřených uzávěrek se vypíná TC
v případě připojitelného pohonu 4x4 není většinou standartní mezinápravový diferenciál (resp.teď si nevybavuji auto v této konfiguraci s mezinápravou ) a za normálních podmínek jede pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a tudíž když ji přiřadíš jde ti jedno kolo vzadu (standard) a přiřazením jedno kolo vpředu, a pak bývá možnost zavřít nápravový diferenciál (přední x zadní)... u těchto aut je většinou na záčátku příručky poznámka že přední pohon je pouze pro vyproštění a provoz na méně adhézním povrchu a nedoporučuje se jet rychleji než +/-50km/h
to jen tak ve skratce, myslím že na TOMTO a i mnoha českých i zahraničních stránkách je tento problém vysvětlen pro žáky prvního stupně ZŠ.
Jen tak na závěr, neber to osobně, říkám to i kamarádům ve stejné situaci, pokud kupuješ off, pak bys toto měl trochu znát, a pokud toto neznáš tak si nekupuj off. Sám jsem už viděl jak pán v obleku s autem za tři mega stál na rovině ve sněhu a byl nešťastný že má off a "zapadl"
Re: Trakce, uzávěrky
Díky, takže když Disco zavře závěrku, tak vypne TC ? A proč to dělá ? Týká se to vypnutí obou závěrek ?
-
- Příspěvky: 15262
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Trakce, uzávěrky
Disco2 pokud zavřeš mezinápravu a teprve poté nastaruješ, tak TC omezí. Proč to tak dělá se neví, každopádně u posledních kusů tuto vymoženost zrušili. Pokud zavřeš mezinápravu a normálně jedeš, bez vypnutí klíčku, tak vše dále funguje.
A nevím o jaké další uzávěrce mluvíš, sériově má Disco2 maximálně jednu (mezinápravovou). Když se doplní další, tak vůbec neovlivňují funkci TC a ostatních elektronických systémů.
A nevím o jaké další uzávěrce mluvíš, sériově má Disco2 maximálně jednu (mezinápravovou). Když se doplní další, tak vůbec neovlivňují funkci TC a ostatních elektronických systémů.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- petr štrof
- Příspěvky: 935
- Registrován: 29 dub 2010 21:00
- tel.: 603799382
- auto: LR Disco 3 HSE 2006
- Bydliště: NÁCHODSKO
Re: Trakce, uzávěrky
Mám D3 bez zadní špéry( Ital nepřiplatil)
, a zatím na všech srazech co jsem absoluoval jsem projel to samý jako všichni D3 se špérou. Když máš dobře obuto nemusíš míš nutně špéru. A když by to bylo fakt nutný tak tam většinou je někdo kdo má kurtu.
a aspoň je zábava
petr
, a zatím na všech srazech co jsem absoluoval jsem projel to samý jako všichni D3 se špérou. Když máš dobře obuto nemusíš míš nutně špéru. A když by to bylo fakt nutný tak tam většinou je někdo kdo má kurtu.

petr
- Tomas K (tkala)
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 09 zář 2009 14:25
Re: Trakce, uzávěrky
V serii má D3 jen mezinápravovou uzávěrku. Zadní je za příplatek. Je to celé řízené elektronicky v systému TR. Když ji/je auto potřebuje, zapojí. Dělá to ale málokdy..... TR systém řídí i rozdělení síly na kola, pokud kloužou. Je potřeba jen trochu přidat, aby mělo auto výkon a elektronika potom sama zatíží "pevné kolo". Respektive přibrzdí protáčející se. Řídí to i spoustu dalších věcí typu přenášený výkon motoru, umí to auto dál zvednout a pod. Funguje to hodně dobře.... Rozhodně to není tak, že se začne točit jedno kolo na každé nápravě a stojíš.
Tom
Tom
- RudaK
- Příspěvky: 8488
- Registrován: 24 lis 2006 18:09
- tel.: SONY Xperia Z3
- auto: D III + D 1
- Bydliště: Raygern - Sud mahren
Re: Trakce, uzávěrky
Kdo má navigaci,tak vidí,že ty uzávěrky jsou řazené jak se řídící jednotce chce . Někdy zadní,jindy mezinápravovou nebo obě . A variantu jakoukoli
Nehledejte v tom nějakou logiku
A kdo nemá zadní,tak to přibrzdí kolo,které má menší trakci a jede to stejně ( akorát to TC ubere trochu výkonu motoru ....)


D III - 2,7 TDV - The end result of a lot of hard work.
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
Re: Trakce, uzávěrky
logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....

Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
- jirka116
- Příspěvky: 347
- Registrován: 19 pro 2011 20:41
- tel.: 776670047
- auto: Defender 300a130 TD5
- Bydliště: Kolín
Re: Trakce, uzávěrky
Na tom něco pravdy bude.Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....![]()
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš

Defender 110 300tdi, 130 td5
- Jirka I
- Příspěvky: 29
- Registrován: 22 bře 2011 11:09
- auto: Freelander TD4 2005
- Bydliště: Chomutov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakce, uzávěrky
Stoprocentní pravda. Osobně vyzkoušeno předminulou sobotu v rámci geocachingu u Křímova nad Chomutovem. V autě nás bylo pět, takže jsme po té panenské, zasněžené silničce dojeli celkem daleko, než jsem to zapích do závěje, lehnul na břicho a bylo vymalováno. Pro kešku jsme si došli pěšky a auto řešili potom. Protože mám Landrovera s pohonem 4x4, tak nevozím v zimě lopatu, ani řetězy, naco taky, projedu přece všude. Větve, koberečky pod kola nepomáhaly, tak se povolal švára s Vitarou, který si až doposud myslel, že ON projede všude, protože Vitara má rám a je to pravý off-road. Nedojel ani tam, kde jsme byli my a zůstal tam taky. Měl ale dvě lopaty a lano, tak jsme se tam dvě hodiny navzájem vykopávali, až se mi povedlo vyjet a vytáhnout i Vitaru na laně ven.Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....![]()
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Poučení -
- 4x4 je dobrý sluha, ale zlý pán
- když už zapadne čtyřkolka, je to na traktor, protože zapadne dál a hloub, než obyčejné auto
- TC je jakožto uzávěrka diferenciálu nepoužitelné (alespoň ve Freelanderu)
- Suzuki Vitara III se tváří jako off road, ale zapomněli tam namontovat uzávěrky diferenciálů, což švagr do té doby netušil
- jakmile auto začne brousit a hrnout spodkem zmrzlý sníh, okamžitě zpátečku a pryč, v prašanu se relativně jezdit dá
Teď už tu lopatu vozím
Freelander TD4, r.v.2005
- Maxsel
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 23 zář 2007 19:49
- auto: Land Rover
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakce, uzávěrky
To je starý off-road pravidlo. Všechny úpravy auta tě dostanou dál. Až do míst, odkud tě už nikdo nevytáhne. 
S tím, že TC je nepoužitelné, nesouhlasím. Pomáhá sakra hodně a obzvlášť právě na Freelanderu. Jen je potřeba se s ním naučit jezdit.

S tím, že TC je nepoužitelné, nesouhlasím. Pomáhá sakra hodně a obzvlášť právě na Freelanderu. Jen je potřeba se s ním naučit jezdit.
- Jirka I
- Příspěvky: 29
- Registrován: 22 bře 2011 11:09
- auto: Freelander TD4 2005
- Bydliště: Chomutov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakce, uzávěrky
TC pomáhá při ježdění (vyzkoušeno, funguje, pomáhá), při vyjíždění ze závěje (nebo čehokoli jiného) TC nezbrzdí protáčející se kolo natolik, aby se přenesl točivý moment na zatížené kolo, které by s uzávěrkou diferenciálu normálně auto vytáhlo. Věděl jsem to, než jsem Freelandera kupoval a nepovažuju to za vadu. Stejně tam auto leželo břichem na sněhu, ani uzávěrky by mu nepomohly. Psychicky hůř je na tom švára, který dal hromadu peněz za novou Vitaru a nedojel s ní ani tam, kam já s Landroverem z bazaru a nakonec jsem ho ještě musel vytáhnout 

Freelander TD4, r.v.2005
- Frana
- Příspěvky: 882
- Registrován: 16 lis 2008 13:54
- tel.: 608885886, OK3FJ
- auto: Defender 130 HCPU
- Bydliště: Podkrkonosi
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakce, uzávěrky
Myslím, ze bych někde ještě vyhrabal video, na kterém tahnu za starou D1 nový ho Patrola, který ma za sebou na laně Terrano, který vyprostoval ze sněhu. A to ten Trol mel speru. Ve sněhu je to hlavně o gumach a citu v noze.
Defender 130 HCPU 300Tdi AT, OME +2", BFG MT KM2 285/75 R16, navijak 6t, Hannibal, Maggiolina, Engel
- Tomas K (tkala)
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 09 zář 2009 14:25
Re: Trakce, uzávěrky
Pokud budeš mít pochybnosti o D3, koukni sem.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... xHdwmwfxXk
Tom
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... xHdwmwfxXk
Tom
- merlin
- Příspěvky: 862
- Registrován: 02 led 2009 00:16
- tel.: 602620817
- auto: RRC 2door, RR 4,4
- Bydliště: Horní Staré Buky
Re: Trakce, uzávěrky
Tak, tak, D3 je offroad z luksusního obýváku a potom maže 160tkou po dǎlnici domů
RRC 2 door, RR L322 4.4 V8 JAG
Tailored & powered by Merlin
Tailored & powered by Merlin
Re: Trakce, uzávěrky
jen tak pro zajímavost jak může dopadnout vylet do terénu...
http://www.youtube.com/watch?v=0-DIQ9bi_3Q" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=0-DIQ9bi_3Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Trakce, uzávěrky
dobře mu tak alespon se pro příště poučí
kdyby vytáhl prdel a šel se nejdřív podívat kam to vlastně s tím traktorem jede tak má o starost mín 


ten co zde způsobil paniku