Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

Všeobecné rady a informace

Moderátor: Acon

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Tomas K (tkala)
Příspěvky: 1172
Registrován: 09 zář 2009 14:25

Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#1 Příspěvek od Tomas K (tkala) » 11 pro 2014 09:29

Ahoj, existuje nějaký důvod proč nepoužít trakční místo sekundární startovací? Připadá mi, že je na takový věci dělaná...

Díky

Tom

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#2 Příspěvek od MadTom » 11 pro 2014 09:43

A k čemu ta baterie má být? "Jenom" na ledničku a webasto, nebo i na naviják?
V D2 mám jako hlavní baterii 92Ah startovací v AGM provedení (elektrolyt ve skelném rounu) a k tomu 100Ah "karavanovou". Obě jsou zhruba stejně tězké, karavanová je o kus menší. Větší se ani jedna nevešla.
Karavanová je určená na malé proudy - teda ta lednička a je odolná proti cyklickému hlubokému vybití.

Do Defa 130 mám nachystané dvě 105Ah AGM - předpokládám, že se vlezou pod sedačku řidiče. A protože budou těsně vedle sebe, tak se budou dělit o napájení navijáků. Nicméně jedna bude jako primární pro startování a chod auta a druhá jako sekundární pro napájení webasta a ledničky, když auto nejede. Tyhlety baterky už mají zlepšenou odolnot proti hlubokému vybití, oproti klasickým startovacím.

Klasická trakční baterie je ještě něco jiného - určená pro cyklické vybíjení velkým proudem.

Je potřeba se podívat do katalogového listu od konkrétní baterie.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Tomas K (tkala)
Příspěvky: 1172
Registrován: 09 zář 2009 14:25

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#3 Příspěvek od Tomas K (tkala) » 11 pro 2014 09:47

Naviják visí na primární. Propojení sekundární a primární je přes nějakou elektroniku, která to rozpojí když klesne napětí na primární pod určitou mez.

Na sekundární visí lednice, zásuvky (telefon, navigace.. ) a topení.


Díky

Tom

Uživatelský avatar
Frana
Příspěvky: 882
Registrován: 16 lis 2008 13:54
tel.: 608885886, OK3FJ
auto: Defender 130 HCPU
Bydliště: Podkrkonosi
Kontaktovat uživatele:

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#4 Příspěvek od Frana » 11 pro 2014 10:43

Je docela dobre mit poresenou situaci, kdy je primarni baterie vybita, tudiz nenastartujes. A kdyz nenastartujes, tak alternator zvysenym napetim nesepne tu elektroniku... :-)

Takze bud pres odpojovac propojeny kladny poly baterii a sepnout je rucne, jen kdyz potrebuju, nebo mit aspon jeden startovaci kabel na tohle chvilkove propojeni.

Dalsi otazka je, co bude rikat rele v te propojovaci elektronice v nasledujici situaci: Bezi motor, tudiz jsou baterky pres tuhle elektroniku sepnute kladnyma polama k sobe. Ty zacnes navijakovat a navijak si neakych rekneme 400-500A muze vzit celkem bez problemu. Je to rele, ktere spina ta dobijeci elektronika delany alespon na 200A? Protoze jestli neni, tak se Ti ty kontakty uz nemusi odpojit po takove chvilce zatizeni. A prijdes na to, az nekde nenastartujes a zjistis, ze jsou obe baterky prazdny, protoze byly spojeny... :-)
Defender 130 HCPU 300Tdi AT, OME +2", BFG MT KM2 285/75 R16, navijak 6t, Hannibal, Maggiolina, Engel

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#5 Příspěvek od MadTom » 11 pro 2014 11:07

A hlavně je potřeba se zamyslet nad jinou věcí - jestli při navijákování napětí poklesne tak moc, aby se baterky rozpojily, nebo zůstanou spojené a začnou se o proud dělit - takže by se mohlo stát, že to druhou baterku začne cucat větší proudem, než na který je stavěná (pokud by to byla karavanová baterka).
Já to v D2 mám zatím řešeno tak, že mezi baterkama mám 70A relé a je ovládané od klíčku, s možností vypnutí extra vypínačem - tedy aby neseplo vůbec. A víc jsem neřešil, fungovat to funguje.
V Defu budu mít dvě velké baterky a mezi nima pořádnej stykač, kterej by to měl unést. Manuální propojení, kdyby hlavní baterka zdechla, budu řešit přes teto stykač - ovládací napětí pro cívku bude přes diody natažené od obou baterií, takže to půjde vždycky sepnout. Například i v případě, že hlavní baterie v autě vůbec nebude.
To se dá ale rozumně udělat jenom v případě, že obě baterie jsou startovací. V D2 jsem to neřešil, protože karavanová baterka by při startování nejspíš umřela.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
Tomas K (tkala)
Příspěvky: 1172
Registrován: 09 zář 2009 14:25

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#6 Příspěvek od Tomas K (tkala) » 11 pro 2014 11:16

Navijákuju naprosto výjimečně a krátce. Krátké navijákování by to mělo s nastartovaným motorem vzládnout bez problémů... Nebo se pletu? Zatím to tak funguje.

Mám možnost baterie rozpojit manuálně. Dělám to, když jsem třeba dlouho na horách a startuju vždy naprosto studený motor a popojedu jen kousek. Pak se každý voltík v primární baterii hodí. Takže manuální rozpojení a na noc občas baterie na nabíječku.

Jde mi o to, že ta sekundární rychle odchází (cca 2 roky) a bere s sebou i tu primární. Takže otázka zní - pomůže místo ní trakční / karavanová?

Tom

Uživatelský avatar
Frana
Příspěvky: 882
Registrován: 16 lis 2008 13:54
tel.: 608885886, OK3FJ
auto: Defender 130 HCPU
Bydliště: Podkrkonosi
Kontaktovat uživatele:

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#7 Příspěvek od Frana » 11 pro 2014 11:19

Pokud Ti za dva roky odejde ta sekundarni baterie, tak je dle meho nazoru neco spatne... Bud ji vytloukas nadoraz (treba necim co pri delsim stani ma porad odber), nebo se spatne dobiji, pripadne oboji.
Naposledy upravil(a) Frana dne 11 pro 2014 11:37, celkem upraveno 1 x.
Defender 130 HCPU 300Tdi AT, OME +2", BFG MT KM2 285/75 R16, navijak 6t, Hannibal, Maggiolina, Engel

Uživatelský avatar
Tomas K (tkala)
Příspěvky: 1172
Registrován: 09 zář 2009 14:25

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#8 Příspěvek od Tomas K (tkala) » 11 pro 2014 11:27

Podle mě špatně dobíjí, prorotože to auto jezdí v zimě spoustu cest v řádu stovek metrů...

Tomáš

Uživatelský avatar
Frana
Příspěvky: 882
Registrován: 16 lis 2008 13:54
tel.: 608885886, OK3FJ
auto: Defender 130 HCPU
Bydliště: Podkrkonosi
Kontaktovat uživatele:

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#9 Příspěvek od Frana » 11 pro 2014 11:40

Tak to bych asi resil zasuvkou v masce a pouzitim nejake kondicni dobijecky. Treba pres noc u baraku, pokud to je mozne.
Defender 130 HCPU 300Tdi AT, OME +2", BFG MT KM2 285/75 R16, navijak 6t, Hannibal, Maggiolina, Engel

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#10 Příspěvek od MadTom » 11 pro 2014 12:27

Přesně tak, já mám v plánu do všech aut postupně vestavět dobíječku, protože jezdím relativně málo a auta stojí normálně na dvoře. Takže po příjezdu přpojit kabelem do zásuvky a nechat tak. A pokud je rozumná dobíječka, tak není problém dobíjet i více baterií.
Náklady na jedno auto odhaduju do 1000Kč, nejdražší bude nějakej rozumnej kabel s konektorem na přivedení 230V do auta. Kdyby to bylo v garáži, tak tam někam dám euro zásuvku dovnitř, kde na ni nebude pršet. Ale venku tohle není dobrej nápad.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
HST
Příspěvky: 1043
Registrován: 14 črc 2012 09:02
auto: Disco 3
Bydliště: Praha 4

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#11 Příspěvek od HST » 13 pro 2014 09:08

Mam druhou trakcni Vartu. AGM tusim. Spojeni pres traxidate elektroniku - spina s primarni kdyz je vic nez ca 13V. Proudovy napor resi rozumnym prumerem a delkou spojovaciho dratu (asi 0,2ohmu). Za dva roky vse ok. Velka nevyhoda: Nepouzitelna jako zaloha na startovani. Neda proud. Propojeni silnym strart kabelem, i pri odpojene vymlacene primarni - neda. A to je velka skoda.
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )

Uživatelský avatar
HST
Příspěvky: 1043
Registrován: 14 črc 2012 09:02
auto: Disco 3
Bydliště: Praha 4

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#12 Příspěvek od HST » 13 pro 2014 09:11

Jeste pls muze byt ze ma primarni varta je po 3 letech k.o.?
Mam ji ve stavu kdy po 2-3 dnech bez jizdy chcipne. A to i po dobiti.
Bud baterka, nebo mam nekde problem, musim zacit resit... dik
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#13 Příspěvek od MadTom » 13 pro 2014 09:35

Po 3 letech může být KO. Ale já bych se nejdřív zaměřil na kontrolu dobíjení - jestli dobíjí dost a potom na kontrolu toho, co auto bere když stojí. Protože není nic lepšího, než dát druhou baterku a zjistit, že se nic nezměnilo.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#14 Příspěvek od dava » 13 pro 2014 11:21

Čoveče, chlapi proč těm bateriím z karavanu říkáte trakční??
To jsou přece baterky pro pohony , s vysokými proudy. Trakční je pro naviják super a asi i pro start.
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#15 Příspěvek od MadTom » 13 pro 2014 11:43

Přesně tak, proto jsem psal karavanová, startovací a trakční. Trakční nemám a ani nechci. Nemám elektromobil.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#16 Příspěvek od dava » 13 pro 2014 11:47

Jinak, já měl v jednom Patrolu přepínací bateriák , levá/pravá. Dobíjely se přímo, slabším vodičem přes nějakou diodu, bylo to asi origo z nějakýho ostrovního systému. Nebyla v tom žádná DPS, jen ta jedna součástka, bohužel jsem neopsal označení , mohl jsem. Altík origo, jeden kus s vývěvou, jestli ho někdo upravoval nevím, ale asi netřeba.
Jedna byla silná, druhá slabší. Ta silná šla napřímo ještě na naviják, tam byla Andersonka zásuvka, aby se dal odpojit . Zároveň ta zásuvka šla použít pro startovací kabely, nebo nabíjení zvenku, ale kabely jsem nikdy nedodělal, neměl jsem to auto dlouho. Ale bylo to podle mě OK a funkční ,i když byla jedna prázdná a druhá plná, tak se nic nehřálo. Ten co to stavěl ještě říkal, že altík pokud vypnu klíček nemá nikde žádný napětí, že kdybych musel jet bez řemenu, tak můžu vytáhnou pojistku a nekrmit ho
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

MadTom
Příspěvky: 15211
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#17 Příspěvek od MadTom » 13 pro 2014 12:03

Dioda na oddělní baterek se použít dá, problém je úbytek napětí na ní - menší než 0,4V nebude, což bude mít za výsledek, že jedna baterka připojené přímo na alternátor se bude dobíjet správně a druhá, připojená přes diodu málo. V tomhle ve výhoda relé, že tam je podstatně méně. Co jsem koukal na náhradu diody nějakou složitější elektronikou - třeba s výkovýma FET tranzistorama, tak to samozřejmě jde, ale hotové to bylo drahé a dělat to se mi nechtělo, navíc jsem sehnal pořádná relátka, s kontaktama dimenzovanýma na 200A trvalého proudu a pro trvalé sepnutí, které ani moc netopí. A robustnost relátka zatím nic nepřekonalo.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

dava
Příspěvky: 799
Registrován: 30 bře 2013 09:05
auto: DII Td5 v origoši

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#18 Příspěvek od dava » 13 pro 2014 12:34

No, tady to jezdilo buď na jednu, nebo na druhou baterku, nešly spojit paralelně. Ta dioda, jestli to byla, tak tam byla pro každou jedna, mezi altíkem a baterkou. Když tam ta velká nebyla, nešel naviják, ale když se to přeplo na tu velkou a nebyla tam, tak se dalo startovat na kabely zvenku z tý zásuvky aniž by se do toho pletla ta malá. Když se vyndala ta malá a bateriák dal na 0, tak vypadly hodiny a paměti rádia i vysílačky a nešel centrál, takže tam asi někde byl ještě napřímo slabej přívod na krmení tohoto.

On to byl docela expert, co to dělal, vyřádil se . Ale provedený to bylo celkem profi, to zas jo. Třeba pro případ ztráty řemenů tam jelo vodní elektrický čerpadlo, což bylo dobře, protože dlouhej RD28 se vzadu špatně chladí když málo točíš a praskaj pak hlavy, čerpadlo hodně pomůže.
Dokonce jsem k autu dostal i zátku na čerpadlo místo stopventilu, pro případ jízdy úplně bez proudu, :mrgreen: paranoia.
No road? No problem...
LR užívej s klidem a rozvahou Angličana, jinak tě dostane do blázince

Uživatelský avatar
HST
Příspěvky: 1043
Registrován: 14 črc 2012 09:02
auto: Disco 3
Bydliště: Praha 4

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#19 Příspěvek od HST » 14 pro 2014 12:16

dava píše:Čoveče, chlapi proč těm bateriím z karavanu říkáte trakční??
To jsou přece baterky pro pohony , s vysokými proudy. Trakční je pro naviják super a asi i pro start.
Ale ono se to tak dle me jmenuje. Proc nevim, ale na trhu se obecne trakcni nazyvaji ty, ktere odolavaji lepe hlubokemu vybiti, ale zas daji nizsi proud. Z trakcni baterky ja nenastartuju.
Neco jako "karavanova" baterka dle me neni, je to jen hantyrka caravanshopu. Karavanova = trakcni.
Trakcni dle verze klasika zaplavena, agm, gelova.

Viz google ala.
http://sdeleni.idnes.cz/co-jsou-trakcni ... deleni_ahr

Mam tuhle. http://www.battery-import.cz/varta-prof ... 12v--lfd60 a taky tomu rikaj trakcni.
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )

Uživatelský avatar
HST
Příspěvky: 1043
Registrován: 14 črc 2012 09:02
auto: Disco 3
Bydliště: Praha 4

Re: Trakční baterie jako sekundární... proč ne?

#20 Příspěvek od HST » 14 pro 2014 13:47

MadTom píše:Po 3 letech může být KO. Ale já bych se nejdřív zaměřil na kontrolu dobíjení - jestli dobíjí dost a potom na kontrolu toho, co auto bere když stojí. Protože není nic lepšího, než dát druhou baterku a zjistit, že se nic nezměnilo.
Ahoj,
Tak zajimave, zjistil jsem, ze
a) klidovy odber z primarni baterky je 0,16A, coz je v pohode.
b) alternator mi dava 15,2 Voltu - spatny
c) ze se asi vysypala mezibateriova spinaci elektronika a neodpoji ani po vypnuti motoru, tj obe naterky natvrdo spojeny (a tak jsem to mohl mit klidne rok ci co) - takze toto jdu resit.

Jinak altik a dobijeni tedy pokracuju ve vhodnejsim vlakne tady http://www.landroverforum.cz/forum/view ... 38#p323738
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )

Odpovědět