Již delší dobu jsem se potýkal s horšími starty u svého freelanderu TD4. Závada se projevovala tím, že se startér buď otočil třeba jen dvakrát, třikrát, případně se ozvalo pouze cvaknutí z motorového prostoru a ticho. Na x-tý pokus nastartoval jakoby nic, i když se mi zdálo, že startér točí pomaleji, než by měl.
Na vině jsou opotřebované či zoxidované kontakty ve startéru Denso. Zároveň situaci nepomáhá zoxidované silové vedení ke startéru.
Řešení:
1. Objednáme opravnou sadu, která se skládá ze solenoidu a dvou kontaktů. Já kupoval tuto, vše proběhlo v naprostém pořádku, za pár dní byla doma.
2. Demontujeme startér. Zepředu je třeba odpojit silové vedení a faston, který je hned vedle. Pokud budete montáž provádět bez odpojené baterky, je dobré odpojené kabely nepřikládat na kostru. V mém případě byly očka celkem slušně zoxidované, před zpětnou montáží jsem je očistil a napatlal vodivou vazelínou. Samotný startér drží na dvou šroubech, jeden je krásně přístupný zepředu, druhý zepředu nebo zhora, záleží na kterou stranu si radši lámete ruku. Vyjmout už jse pak snadno, ostatně dnes už také každý ví, jak se vyndává ježek z klece.
3. Ze startéru odšroubujeme krytku solenoidu, poté vyjmeme samotný solenoid a kontakty. Kontakty je dobré si přidržet zevnitř odpovídajícím klíčem, ať toho moc nezryjí. Největší pozor jsem dával ale na měděné drátky, které jsou vedle. Fakt by se mi nechtělo je spravovat. Těsnění a podložky jsem si také raději vyskládal tak, jak jsem je demontoval, abych nezapomněl jak to vrátit zpátky. Ale vše je jednoduché a intuitivní.
4. Očistíme co půjde, zkontrolujeme, jestli nové díly odpovídají těm starým a startér smontujeme zpátky. Všechny zoxidované kontakty očistíme a ošetříme. Nezapomeneme vrátit pružinku, pokud byla venku kvůli očistě. Vůbec při tomto druhu opravy je žádoucí, aby nezbyly žádné dílky ani spojovací materiál.
5. Startér vrátíme zpátky, nezapomenout připojit ukostření pod přední šroub.
6. otočíme klíčkem a po rychlém a spolehlivém startu nahodíme vítězoslavný a infantilní úsměv
