
Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Moderátor: Acon
Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Když jezdím s člunem na dovolenou, vozím si akumulátor na pohon elektromotoru. Chtěl bych nějak zbastlit dobíjení téhle baterky z 12V zásuvky, která je v kufru. Kdyby se to dalo nějak jednoduše zaudělátkovat, měl bych tím pádem vyřešené i napájení lednice v době kdy nejedu, resp. pomocnou baterku na startování. Existuje něco jako je třeba solární regulátor, kde se hodí 2 kontakty na panel a druhé dva kotakty na baterku a už to funguje?? 

Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Existuje. Už se to probíralo v souvislosti se solárním panelem na střeše auta, asi před půl rokem.
Zadej do vyhledávače "solární panel" nebo "solární dobíjení" a pod. a určitě něco najdeš.
Pokud ne, najdi si nějaké fórum s karavany nebo prodejce, mají to jako příslušenství.
V modelářské branži se dá koupit i flexibilní.
Nevýhodou je vyšší cena a malý dobíjecí proud; bude ti to baterku dobíjet dost dlouho, ale zase (když odečtu cenu za nákup) zadarmo.
Zadej do vyhledávače "solární panel" nebo "solární dobíjení" a pod. a určitě něco najdeš.
Pokud ne, najdi si nějaké fórum s karavany nebo prodejce, mají to jako příslušenství.
V modelářské branži se dá koupit i flexibilní.
Nevýhodou je vyšší cena a malý dobíjecí proud; bude ti to baterku dobíjet dost dlouho, ale zase (když odečtu cenu za nákup) zadarmo.
Discovery je životní styl.
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Jen si nejsem jistý, jestli jsem ti správně odpověděl.
Podle textu asi ano, ale podle nadpisu "Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky" ne.
V tom případě se ptáš na nabíjení externí baterky z autozásuvky. To samozřejmě jde, za jízdy.
Podle textu asi ano, ale podle nadpisu "Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky" ne.
V tom případě se ptáš na nabíjení externí baterky z autozásuvky. To samozřejmě jde, za jízdy.
Discovery je životní styl.
- Acon
- Příspěvky: 4972
- Registrován: 07 úno 2009 20:29
- tel.: 00421910600711
- auto: DII TD5 1999
- Bydliště: Nitra SK
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
a samozrejme axistujú solárne panely aj na dobíjanie 12/24V akumulátorov.
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Ptal jsem se skutečně na nabíjení z 12V zásuvky co je v kufru... Ze solárního panelu je mi to jasný.
Mohl by mi teda někdo nějak podrobněji popsat jak na to?
Dík...
Mohl by mi teda někdo nějak podrobněji popsat jak na to?
Dík...
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
najjednoduchsie: menic 12V na 230v a standardna autonabijacka...samozrejme neefektivne z pohladu strat,ale fungovat by to mohlo...
Range Rover Classic 3.9V8EFI, plus zopar drobnosti:)
Range Rover P38 2.5TDS
Range Rover P38 2.5TDS
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
No a proč nenabíjet přímo ze zásuvky? Vždyť je to vlastně jen paralelně připojená další baterka. Pouze se srovnává napětí, přebít se nemůže. Jen jde o to, aby to nebralo víc než snese zásuvka, ale je to nepravděpodobné, to by musela být úplně vybitá...
Discovery je životní styl.
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
No všechno je v pořádku, baterka se bude dobíjet až do doby než nastane něco z násleudjícího:Steve píše:No a proč nenabíjet přímo ze zásuvky? Vždyť je to vlastně jen paralelně připojená další baterka. Pouze se srovnává napětí, přebít se nemůže. Jen jde o to, aby to nebralo víc než snese zásuvka, ale je to nepravděpodobné, to by musela být úplně vybitá...
1. vypnu motor - pokud je zásuvka stále pod proudem (u Disco 2 není, aspoň ta u řidiče) tak se budou baterky navzájem dobíjet až se vybijou obě.
2. budu startovat - pokud bude zásuvka připojená, tak si to natáhne proud i přes ni z druhé baterky - teoreticky se nemusí nic stát, ale ve chvíli kdy hlavní baterka v autě bude slabá, tak si to bude mít snahu z této druhé vzít hooodně proudu a v lepší případě se jenom přepálí pojistka.
3. dorbná nevýhoda tohoto systému nabíjení je, že tímto způsobem baterku nikdy nenabiju úplně - autobaterka by při nabíjení doplna velmi rychle umřela - takže se pro pohon člunu nedá očekávat plná kapacita, ale pokud není jiná možnost dobíjení, tak aspoň něco.
Pokud je zásuvka vypínaná, tak na odpínání baterky stačí vzít jedno relé a jednu diodu (pokud se nechci spoléhat na to, čím je zásuvka odpínaná přímo v autě), pokud není odpínaná, je potřeba ještě přidat drát někde od spínací skříňky nebo použít něco lepšího.
V takovémto případě bych uvažoval o přidání 13ti pólové zásuvky k tažnému zařízení - ta tohleto napětí pro dobíjení baterií v karavanu ma přímo vyvedené a k ní buďto redukci na 7pólů pro normální vozík, nebo lépe mít zásuvky obě.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Neměl by s tím být problém. Klasická zásuvka má jištění alespoň 10A, to by mělo na baterku v pohodě stačit (pokud nebude úplně kách). Když nabíjím nabíječkou (srágorou z Baumaxu) která snese max 6A tak není problém. Dá se nabíjet i zpětně přes zásuvku, takhle mám např. napojenou motorku celou zimu. Chce to akorát aby se Ti zásuvka neodpojovala s klíčkem.
Není nic jednoduššího než to zkusit, když to bude moc přinejhorším odpálíš pojistku zásuvky. Nebo se zeptej ve slušný akuservisu kolik si která baterka bere když je trop. Takhle se to nedá, záleží na kapacitě a taky jestli je to deskový nebo svitkový akumulátor, každý má jinou křivku.
Pokud by sis s tím chtěl trochu pohrát, dá se to řešit následovně: Sekundární baterku paralelně propojíš s primární kabelem (nebo přes zásuvku pokud bude stíhat) přes jednosměrné diody. Budeš na nich sice mít nepatrný úbytek napětí, ale zajistí Ti, že se bude baterka během jízdy automaticky dobíjet a nebude vracet svoji kapacitu do sítě. Nebo se to dá udělat přes relé, kde se zapne dobíjení při zapnutí klíčku (nebo třeba až po startu a zapnutí světel dle libosti) pak budou obě baterky paralelní. Výhodou je, že můžeš sekundární baterku při vypnutým klíčku (relé) vydudat třeba nezávislým topením bez rizika, že ti sežere i primárku.
Není nic jednoduššího než to zkusit, když to bude moc přinejhorším odpálíš pojistku zásuvky. Nebo se zeptej ve slušný akuservisu kolik si která baterka bere když je trop. Takhle se to nedá, záleží na kapacitě a taky jestli je to deskový nebo svitkový akumulátor, každý má jinou křivku.
Pokud by sis s tím chtěl trochu pohrát, dá se to řešit následovně: Sekundární baterku paralelně propojíš s primární kabelem (nebo přes zásuvku pokud bude stíhat) přes jednosměrné diody. Budeš na nich sice mít nepatrný úbytek napětí, ale zajistí Ti, že se bude baterka během jízdy automaticky dobíjet a nebude vracet svoji kapacitu do sítě. Nebo se to dá udělat přes relé, kde se zapne dobíjení při zapnutí klíčku (nebo třeba až po startu a zapnutí světel dle libosti) pak budou obě baterky paralelní. Výhodou je, že můžeš sekundární baterku při vypnutým klíčku (relé) vydudat třeba nezávislým topením bez rizika, že ti sežere i primárku.
To, že jsi paranoidní, ještě neznamená, že Tě nesledují.
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Koukám MadTom mě v průběhu mého psaní elaborátu předběhl se stejným řešením
Samozřejmě s tím dobíjením přes zásuvku bez relé/diody absolutní souhlas - jako nouzovka stačí, ale budeš muset odpojovat/zapojovat

To, že jsi paranoidní, ještě neznamená, že Tě nesledují.
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Nakonec jsem našel ne zrovna nejlevnější, nicméně asi nejfunkčnější řešení:
http://www.karavan.cz/_322_390-stejnosm ... rie-8a.htm
http://www.karavan.cz/_322_390-stejnosm ... rie-8a.htm
- Acon
- Příspěvky: 4972
- Registrován: 07 úno 2009 20:29
- tel.: 00421910600711
- auto: DII TD5 1999
- Bydliště: Nitra SK
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
a nie je jednoduchšie natiahnuť do kufra kábel od baterky, zaradiť do cesty jedno spínacie relé aby sa to odpojilo po vypnutí motora a zapojilo po naštartovaní? Na kostru sa chytíš hocikde v kufri. Myslím, že cenovo najlacnejšie riešenie.
Po 2 Discovery2 Discovery4 2009, 2,7TDV6, ARB, navijak, ochrana podvozku, ochrana zadného diferáku, 2 uzávierky, strešný nosič, led rampa, pracovné svetlá, X-Lifter... pravidelne dôkladne servisovaná, jazdíme každoročne Balkán a nechcem tam mať problém.
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Já bych taky řek. Ono v tý krabičce za 2,600,- nebude nic moc jinýho. Relé + ta dioda která i pohlídá napětí.
To, že jsi paranoidní, ještě neznamená, že Tě nesledují.
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
V té krabičce je toho podstatně víc - stačí se podívat na rozsah vstupního napětí. Je v tom měnič, který dodává výstupní napětí nezávisle od napětí vstupního. Cena sice není nejnižší a pro dané použití - dobíjení baterie během provozu auta - je to i zbytečný kanón na vrabce, ale co už.
systém s drátem od baterky a relátkem není vůbec špatnej - osobně bych navrhnu insipirovat se nějakým ze systémů pro provoz auta se dvěma bateriemi - to je totiž to o co tady v principu jde, akorát by to stačilo zjednodušit o tu část, která umožňuje start auta současně z obou baterek.
systém s drátem od baterky a relátkem není vůbec špatnej - osobně bych navrhnu insipirovat se nějakým ze systémů pro provoz auta se dvěma bateriemi - to je totiž to o co tady v principu jde, akorát by to stačilo zjednodušit o tu část, která umožňuje start auta současně z obou baterek.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
1. vypnu motor - pokud je zásuvka stále pod proudem (u Disco 2 není, aspoň ta u řidiče) tak se budou baterky navzájem dobíjet až se vybijou obě.
2. budu startovat - pokud bude zásuvka připojená, tak si to natáhne proud i přes ni z druhé baterky - teoreticky se nemusí nic stát, ale ve chvíli kdy hlavní baterka v autě bude slabá, tak si to bude mít snahu z této druhé vzít hooodně proudu a v lepší případě se jenom přepálí pojistka.
3. dorbná nevýhoda tohoto systému nabíjení je, že tímto způsobem baterku nikdy nenabiju úplně - autobaterka by při nabíjení doplna velmi rychle umřela - takže se pro pohon člunu nedá očekávat plná kapacita, ale pokud není jiná možnost dobíjení, tak aspoň něco.
1) Baterky se budou navzájem dobíjet až se vybijí úplně? jak jsi na to přišel? Dojde ke srovnání napětí. Mimochodem, jak by se vzájemným dobíjením mohly vybít?
2) Pokud je hlavní baterie slabá, je něco špatně a tím, že jí pomůže nabíjená (člunová) jí jen odlehčí. Ale lze to vyřešit - jak bylo uvedeno - diodami. Pokud dáš Schottky, bude úbytak napětí malý.
3) Není nutno nabíjet naplno, to nebylo v zadání. Pořád lépe než nenabíjet vůbec. Samozřejmě je otázka celkového odběru při jízdě a z toho vyplývající nároky na alternátor.
2. budu startovat - pokud bude zásuvka připojená, tak si to natáhne proud i přes ni z druhé baterky - teoreticky se nemusí nic stát, ale ve chvíli kdy hlavní baterka v autě bude slabá, tak si to bude mít snahu z této druhé vzít hooodně proudu a v lepší případě se jenom přepálí pojistka.
3. dorbná nevýhoda tohoto systému nabíjení je, že tímto způsobem baterku nikdy nenabiju úplně - autobaterka by při nabíjení doplna velmi rychle umřela - takže se pro pohon člunu nedá očekávat plná kapacita, ale pokud není jiná možnost dobíjení, tak aspoň něco.
1) Baterky se budou navzájem dobíjet až se vybijí úplně? jak jsi na to přišel? Dojde ke srovnání napětí. Mimochodem, jak by se vzájemným dobíjením mohly vybít?
2) Pokud je hlavní baterie slabá, je něco špatně a tím, že jí pomůže nabíjená (člunová) jí jen odlehčí. Ale lze to vyřešit - jak bylo uvedeno - diodami. Pokud dáš Schottky, bude úbytak napětí malý.
3) Není nutno nabíjet naplno, to nebylo v zadání. Pořád lépe než nenabíjet vůbec. Samozřejmě je otázka celkového odběru při jízdě a z toho vyplývající nároky na alternátor.
Discovery je životní styl.
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Proč se baterie navzájem budou dobíjet než se vybijí? Pro ty kdo mi věří tak proto, že to tak je.
A pro ty co to chtějí vysvětlit, tak proto, že ty baterky nejsou nikdy úplně stejné co do napětí a hlavně vnitřního odporu - a proto na vnitřním odporu vznikne úbytek napětí a ten se ta lepší baterka bude snažit přetlačit a pokud to bude psojené natvrdo, tak tam není nic, co by tyto proudy omezovalo, takže mi velmi malý rozdíl napětí udělá slušný proud. Nejde ani tak o to, že se to vybije za hodinu, ale rozhodně podstatně dříve, něž když budou rozpojené.
Pomoc slabší baterii - to je samozřejmě v pořádku, ale je potřeba počítat s proudem který tam může téci - pro nabíjení je 20A až moc - každopádně drát s průřezem 4mm2 to snese dlouhodobě bez problémů, při startu se ale startér chová skoro jako zkrat a ten proud může být i víc než 200A a to už by to nejspíš neuneslo - něco by uhořelo, nejpíš nějaký konektor. A dimenzovat dráty a hlavně na tohleto zatížení jenom proto, že chci dobíjet druhou baterku je nesmysl. Navíc pokud to mebude startovací baterie, tak jí to vůbec nemusí udělat dobře.
Nároky na alternátor - nevím jaká kapacita se uvažuje, ale proud do baterky docela rychle poklesne někam pod 20A a to je proud hodně podobný 4 žárovkám ve světlech, takže by to neměl být problém. Nebo druhé srovnání - připojení stratovacích kabelů k druhému autu, které má totálně vyflákanou baterku - taky docela záběr jak na alternátor, tak hlavně na akumulátor prvního auta. A podobně je to s provozem navijáku - v obou případech to živí alternátor jenom do té míry, dokud je schopnej a zbytek dává akumulátor.

Pomoc slabší baterii - to je samozřejmě v pořádku, ale je potřeba počítat s proudem který tam může téci - pro nabíjení je 20A až moc - každopádně drát s průřezem 4mm2 to snese dlouhodobě bez problémů, při startu se ale startér chová skoro jako zkrat a ten proud může být i víc než 200A a to už by to nejspíš neuneslo - něco by uhořelo, nejpíš nějaký konektor. A dimenzovat dráty a hlavně na tohleto zatížení jenom proto, že chci dobíjet druhou baterku je nesmysl. Navíc pokud to mebude startovací baterie, tak jí to vůbec nemusí udělat dobře.
Nároky na alternátor - nevím jaká kapacita se uvažuje, ale proud do baterky docela rychle poklesne někam pod 20A a to je proud hodně podobný 4 žárovkám ve světlech, takže by to neměl být problém. Nebo druhé srovnání - připojení stratovacích kabelů k druhému autu, které má totálně vyflákanou baterku - taky docela záběr jak na alternátor, tak hlavně na akumulátor prvního auta. A podobně je to s provozem navijáku - v obou případech to živí alternátor jenom do té míry, dokud je schopnej a zbytek dává akumulátor.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Samozřejmě problematiku zdrujů s různým vnitřním odporem znám, předpokládám, že zas až tak rozdílné ty baterky nebudou, mají podobné určení. Pokud teda ta nabíjená nebude trakční.
Předpokládám, že nenechá stále připojenu baterku na zásuvku; připojí ji až před nebo během jízdy, resp. po nastartování.
Jak jsem psal, diody to pro případ startu ochrání.
Samozřejmě nelze kabely dimenzovat na 200A, to je nesmysl, pokud dochází k takovému odběru při startu, trvá to jen krátce. Trvalý odběr je něco jiného.
Co se týká alternátoru, měl jsem konkrétně na mysli to, že je dimenzovaný na odběr proudu provozem, tedy světla a elektronika + dobíjení baterie + spotřebiče (lednice a pod). A pokud k tomu ještě nabíjíš další baterii, je to zátěž navíc, třeba 60-100W trvalého odběru (podle stavu vybití člunové baterky), tedy opět rozdíl (časový) oproti krátkému zatížení při startování startovacími kabely.
Předpokládám, že nenechá stále připojenu baterku na zásuvku; připojí ji až před nebo během jízdy, resp. po nastartování.
Jak jsem psal, diody to pro případ startu ochrání.
Samozřejmě nelze kabely dimenzovat na 200A, to je nesmysl, pokud dochází k takovému odběru při startu, trvá to jen krátce. Trvalý odběr je něco jiného.
Co se týká alternátoru, měl jsem konkrétně na mysli to, že je dimenzovaný na odběr proudu provozem, tedy světla a elektronika + dobíjení baterie + spotřebiče (lednice a pod). A pokud k tomu ještě nabíjíš další baterii, je to zátěž navíc, třeba 60-100W trvalého odběru (podle stavu vybití člunové baterky), tedy opět rozdíl (časový) oproti krátkému zatížení při startování startovacími kabely.
Discovery je životní styl.
-
- Příspěvky: 15211
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení autobaterie z 12V zásuvky
Pokud baterii připojí až po nastartování, tak je to OK, a řeší mu to několik problémů. Horší bude až mu to na křižovatce chcípne a bude znovu startovat a zapomene baterku odpojit a potom znovu připojit aby se dál nabíjela - proto ten automat.
Oddělení pomocí schottky diody bude sice fungovat, ale vnese další úbytek napětí cca 0,4V a to je moc - to už by to skoro nenabíjelo. Proto kombinace výkonového relé a diody přes kterou bude napájená jeho cívka.
Alternátor je dělaný na nějaký maximální odběr - u naftového auta to bude aspoň 100A - to je 1200W - takže nějakých 100W nabíjení je OK. On třeba elektrickej ventilátor na chladiči si vezme bez problémů přes 10A a může běžet i dost dlouho.
Oddělení pomocí schottky diody bude sice fungovat, ale vnese další úbytek napětí cca 0,4V a to je moc - to už by to skoro nenabíjelo. Proto kombinace výkonového relé a diody přes kterou bude napájená jeho cívka.
Alternátor je dělaný na nějaký maximální odběr - u naftového auta to bude aspoň 100A - to je 1200W - takže nějakých 100W nabíjení je OK. On třeba elektrickej ventilátor na chladiči si vezme bez problémů přes 10A a může běžet i dost dlouho.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo