#16
Příspěvek
od MadTom » 18 srp 2014 00:08
Tohle sem řešil přímo s vývojářema z Banneru, a potom mi v principu to samé potvrdili i jiní baterkáři.
U olověné baterky je část desek normálně aktivní a část ne. Pokud baterku hluboce vybiješ, tak se de i to té normálně neaktivní části a ta už se znovu nenabije, takže dojde ke zhoršení funkce baterky.
Co se týče testu baterky - že je OK, tak by mě zajímalo, jak to dělali a jak dlouho to trvalo. Ono změřit kapacitu trvá několik hodin, a na změření startovacího proudu je zase potřeba docela velká mašina, aby baterku reálně zatížila. Pro srovnání 100Ah baterka je schopná dát proud kolem 800-1000A, což jsou 2-3 navijáky pod plným tahem. A tomu taky musí odpovídat dráty, co se k baterce připojí během toho testu.
Za mě jednoznačně olověnou baterku nevybíjet do nuly - velmi jí to škodí, neskladovat vybitou, teda pokud ještě není nová a používat na to na co je určená - startovací na startování, karavanovou na ledničku a světýlka.
Prošlo mi rukama několik tun olověných baterek - staničních, používaných do UPSek na dráze, kde je požadavek na zálohování minimálně na 5 hodin. A když jsme řešili, jak je správně používat, aby vydrželi deklarovaných 10 let, tak to bylo - teplota cca 25°C, při 40°C hrozí že uteče voda (baterky nebyli dolévací, aby mohly být vedle ostatních zařízení), nabíjet konzervativně na 13,8V trvale, i když to znamená, že nebude k dispozici 100% kapacity ale třeba jenom 95%, a hlavně nevybíjet "do nuly". Typická startovací baterie zvládá cca 200 cyklů nabít/vybít, tužkové NiCd zvládali 1000 cyklů. Je to dáno konstrukcí. Ptal jsem se i na použití v autě s navijákem a tak je to o tom, aby baterka nešla napětím moc dolů, jinak se prostě kazí, a aby se nepřehřívala - Optima stejně jako fůra jiných baterek nemá možnost dolít vodu. Je konstruovaná jako přetlaková, kdy po překročení bezpečného přetlaku se uvolní ventilek nebo třeba protrhne bezpečnostní membrána a plyny což je vlastně voda, jsou z baterky pryč. A ta vysychá a postupně umírá.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo