Tahání těžších přívěsů - zkušenosti
Moderátor: Acon
Tahání těžších přívěsů - zkušenosti
Jelikož zde mnozí máte určitě zkušenosti s taháním nejrůznějších přívěsů tak bych poprosil o zkušenosti.
Tak během příštího roku si hodlám ke svým stavebně montážním aktivitám pořídit minibagr. No a v souvislosti s rozhodováním jaký a jak těžký vyvstává i otázka jak ho převážet.
První varianta je minibagr o hmotnosti tak 2,5 až 2,8 tuny a tahat ho na 3,5 tunovém přívěsu. Zpočátku bych ho tahal za Renaultem Mascottem, což je dodávka konstrukčně myslím pětituna, ale ta moje je papírově jen 3,5 tuna (=netřeba tachograf a podobné buzerace, uveze však daleko víc). Tažné to má na 3,5 tuny. Časem bych přívěs tahal doufám za vysněným Defíkem 110 nebo 90.
Druhá varianta je pořízení rovnou nějakého náklaďáku s vyšší nosností. Vzhledem k využití a mé úchylce pro terénní auta by to byla asi Praga V3S. Dnes sice již historické vozidlo, pořizovací cena a cena oprav je však vzhledem k užitným vlastnostem pro mě ideální. Výhodu by to mělo, že minibagr by mohl mít až 4,5 tuny a zároveň by náklaďák sloužil i k převozu zeminy atd.
Řidičák C ani profesák neřeším, obojí mám.
No a tak se vás ptám nemaje velké zkušenosti s taháním těžších přívěsů, jakou variantu byste zvolili, a jaké je to vlastně táhnout za sebou 3,5 tuny. Je to pro běžný provoz, nebo spíš nouzovka a slušně řečeno "o ústa". Zatím jsem za tou svou dodávkou táhnul tak maximálně 1,5 tuny a to jsem skoro ani necítil, naopak jsem měl problém na přívěs nezapomínat, neboť nebyl za autem ani moc vidět.
Tak během příštího roku si hodlám ke svým stavebně montážním aktivitám pořídit minibagr. No a v souvislosti s rozhodováním jaký a jak těžký vyvstává i otázka jak ho převážet.
První varianta je minibagr o hmotnosti tak 2,5 až 2,8 tuny a tahat ho na 3,5 tunovém přívěsu. Zpočátku bych ho tahal za Renaultem Mascottem, což je dodávka konstrukčně myslím pětituna, ale ta moje je papírově jen 3,5 tuna (=netřeba tachograf a podobné buzerace, uveze však daleko víc). Tažné to má na 3,5 tuny. Časem bych přívěs tahal doufám za vysněným Defíkem 110 nebo 90.
Druhá varianta je pořízení rovnou nějakého náklaďáku s vyšší nosností. Vzhledem k využití a mé úchylce pro terénní auta by to byla asi Praga V3S. Dnes sice již historické vozidlo, pořizovací cena a cena oprav je však vzhledem k užitným vlastnostem pro mě ideální. Výhodu by to mělo, že minibagr by mohl mít až 4,5 tuny a zároveň by náklaďák sloužil i k převozu zeminy atd.
Řidičák C ani profesák neřeším, obojí mám.
No a tak se vás ptám nemaje velké zkušenosti s taháním těžších přívěsů, jakou variantu byste zvolili, a jaké je to vlastně táhnout za sebou 3,5 tuny. Je to pro běžný provoz, nebo spíš nouzovka a slušně řečeno "o ústa". Zatím jsem za tou svou dodávkou táhnul tak maximálně 1,5 tuny a to jsem skoro ani necítil, naopak jsem měl problém na přívěs nezapomínat, neboť nebyl za autem ani moc vidět.
-
- Příspěvky: 569
- Registrován: 05 úno 2008 21:49
- auto: RRC LSEi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Já mám P38 4,0 benzín a používám ho hodně na táhání. Mám vlek na 1,5 tuny, ale už jsem na něm měl taky 2,7 t což dohromady dává 3,3 t a musím uznat, že už jsem ho dost cítil. Ale asi to bylo i tím, že na to ten vlek není stavěný. Ale odjel jsem vzdálenost asi 35 km bez větších problémů. Myslím že vědí proč tam, je jen těch 3,5 i když si myslím, že bych za sebou utáhnul i mnohem víc.
Ještě k tomu tahání odtáhnul jsem ze slovenka na podvalu jiného RR a taky bez problémů a to bylo taženo asi 3 tuny.
Ale jsou tu mnohem lepší tahači kteří využívají tažnou sílu ještě víc a určitě se ozvou a pochlubí kdo kolik měl na kouli naloženo.
Ještě k tomu tahání odtáhnul jsem ze slovenka na podvalu jiného RR a taky bez problémů a to bylo taženo asi 3 tuny.
Ale jsou tu mnohem lepší tahači kteří využívají tažnou sílu ještě víc a určitě se ozvou a pochlubí kdo kolik měl na kouli naloženo.
ex. Range Rover Classic 4,2 LSE 93 LPG
ex. RR P38 4,0 A SE LPG
ex. RR P38 4,0 A SE LPG
- Koudy
- Příspěvky: 237
- Registrován: 07 led 2008 21:14
- tel.: 608984224
- auto: D3 TDV6
- Bydliště: Zvole u Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Mám DII TD5 a vozím si peletky na topení, na plaťáku (cca 500 kg) jsem vezl tři palety po 1.050 kg, tj celkem cca 3.600 kg a nic moc. To je asi tak nejvíc, co jsem za tím táhnul a bylo to jednou a naposledy. Jel jsem s tím 160 km z Plané do Prahy - z toho cca 130 po dálnici a stejně už bych to nerad absolvoval. Kopce na dálnici jsem lezl rychlostí 50-60 km/hod. Pekelný chování a jízdní vlastnosti.
Párkrát jsem táhnul i malej bagřík - cca dvě tuny + přívěs a i to je celkem fest za autem znát...
Párkrát jsem táhnul i malej bagřík - cca dvě tuny + přívěs a i to je celkem fest za autem znát...
- Jan Kucera
- Příspěvky: 678
- Registrován: 11 bře 2007 09:17
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Hodně taky záleží na vleku (kola dod, nebo mimo vlek).
Táhl jsem discoverou z Hamburku druhou disco (kola pod) a max. rychlost 70km/h.
Pak jsem mněl půjčenou takovou starou volezlou doma dělanou ku..u
a letěl jsem pořád 130 km/h a pohodička vánek.
Teď jsem táhl za mím RRC na malým vozejku tunu písku a ve 40 km/h mně byla silnice malá.
Tak si vyber

Táhl jsem discoverou z Hamburku druhou disco (kola pod) a max. rychlost 70km/h.
Pak jsem mněl půjčenou takovou starou volezlou doma dělanou ku..u
a letěl jsem pořád 130 km/h a pohodička vánek.
Teď jsem táhl za mím RRC na malým vozejku tunu písku a ve 40 km/h mně byla silnice malá.
Tak si vyber



To je pořád KAMARÁÁÁDE, KAMARÁÁÁDE a někde, jako by ze zadu cejtíš P...
Byť mám jen Frelandera, tak tahám různé vleky a přívěsy docela často. Cokoliv nad 1,0 tuny je už hodně cítit ( za Freelanderem můžu tahat maximálně 2 tuny vč. přívěsu, mým řidičským oprávněním jsem však omezen na 3,5 tuny celkové hmotnosti jízdní soupravy ) nicméně vezl jsem za sebou i více než 2,5 tuny a s opocenýma zádama to šlo. U Defa to bude z hlediska jeho zcela jiných tonážních parametrů bez problémů, akorát nevím zcela přesně, zda-li nebudeš omezen legislativně, když za sebou nesmíš tahat nic, co by mělo mít větší hmotnost než vozidlo, kterým to táhneš.
A ten minibagr by měl skutečně až 3 tuny? Viděl jsem minibagry ( např. Komatsu PC18MR2 ), který měl hmotnost 1,75 tuny. Pokud by jsi totiž nepotřeboval ke své práci nějaký těžší, větší stroj, tak by se takovýto minibagřík dal za 1. v pohodě tahat za Defem, příp. Tvou dodávkou a za 2. bych si koupil na tahání přívěs - třístranný hydraulický sklápěč, kterým by jsi odvezl jak minibagr, tak i narýpanou zeminu ( samozřejmě každé zvlášť ). Prodávají ho za cenu cca 150.000 Kč nový, celková hmotnost je 3,5 tuny a sám váží cca 1,2 tuny - dle provedení.
Nicméně pokud potřebuješ něco většího, tak na tahání za Defem zcela zapomeň, ať již právě z legislativního hlediska, tak i technického hlediska.
A ten minibagr by měl skutečně až 3 tuny? Viděl jsem minibagry ( např. Komatsu PC18MR2 ), který měl hmotnost 1,75 tuny. Pokud by jsi totiž nepotřeboval ke své práci nějaký těžší, větší stroj, tak by se takovýto minibagřík dal za 1. v pohodě tahat za Defem, příp. Tvou dodávkou a za 2. bych si koupil na tahání přívěs - třístranný hydraulický sklápěč, kterým by jsi odvezl jak minibagr, tak i narýpanou zeminu ( samozřejmě každé zvlášť ). Prodávají ho za cenu cca 150.000 Kč nový, celková hmotnost je 3,5 tuny a sám váží cca 1,2 tuny - dle provedení.
Nicméně pokud potřebuješ něco většího, tak na tahání za Defem zcela zapomeň, ať již právě z legislativního hlediska, tak i technického hlediska.
- Přílohy
-
- LR Free Towing.JPG (69.81 KiB) Zobrazeno 65887 x
Freelandering - stav duše
Nepatřím ke každodenním tahačům, ale nějaké zkušenosti by se našly.
Hodně záleží na parametrech a technickém stavu přívěsu. Parametrama myslím jeho konstrukční rychlost, délka oje, výška těžiště. Technickým stavem se rozumí dobře seřízená nájezdová brzda a to, jestli ten vlek není zkroucenej. Obecně platí, čím delší oj, tím je vlek stabilnější, stejně tak čím nižší těžiště a širší rozměr.
Legislativně samozřejmě těžší náklad než je tažné vozidlo táhnout můžeš, ale musíš k tomu mít příslušné oprávnění.
Hodně záleží na parametrech a technickém stavu přívěsu. Parametrama myslím jeho konstrukční rychlost, délka oje, výška těžiště. Technickým stavem se rozumí dobře seřízená nájezdová brzda a to, jestli ten vlek není zkroucenej. Obecně platí, čím delší oj, tím je vlek stabilnější, stejně tak čím nižší těžiště a širší rozměr.
Legislativně samozřejmě těžší náklad než je tažné vozidlo táhnout můžeš, ale musíš k tomu mít příslušné oprávnění.
Land Rover Defender 110 TD5
-
- Příspěvky: 569
- Registrován: 05 úno 2008 21:49
- auto: RRC LSEi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Co se týče legislativy, tak pokud si to pamatuju, tak nesmíš tahat víc jak 750 Kg na B. Pokud chceš víc tak je to C (návěs). A ještě perlička, pokud je jedna z věcí psaná na firmu (IČO v techničáku) tak musíš mít veškerý papíry jako pro náklaďák (psychotesty, EEG, profesní zkoušky a určitě další blbosti)
ex. Range Rover Classic 4,2 LSE 93 LPG
ex. RR P38 4,0 A SE LPG
ex. RR P38 4,0 A SE LPG
Zdravím,
s tím řidičákem je to asi tak,že když chceš táhnout přívěs nad 750,-kg musíš si dodělat skupinu E-přívěsy nad 750,-kg a v případě,že souprava vozidla s přívěsem překročí celkovou hmotnost 3,5t musíš mít řidičák alespoň C1 do 12t.Tahat můžeš přívěsy do 1,5 násobku hmotnosti tažného vozidla(t,j, 1000kg auto=1500kg přívěs),toto však může výrobce omezit vlastním údajem v dokumentaci vozidla.Strašně záleží na uložení nákladu na přívěsu,jelikož se převážně jedná o přívěsy s jednou max. dvěma centrálně uloženými nápravami,je toto obzvláště důležité.Je třeba náklad umístit tak,aby to bylo co nejlépe vyvážené s tím,aby přívěs trochu zatěžoval zadní nápravu tažného vozidla(tlak na kouli je daný asi 50-70kg)zlepší se tím jízdní vlastnosti celé soupravy.Navíc je potřeba dostat těžiště co nejníž jak jen to jde,takže na bagřík je dobrý plaťák na malých kolech s dvěmi nápravami a nebo s velkými koly,ale aby měl ložnou plochu mezi kolama a snížilo se tak těžiště.Obě varianty existujou a mají i nájezdy.K jízdním vlastnostem se dá říct jen to,že budou vždycky horší,než se solo autem,Jízda se zpomalí,reakce na řízení i brzdy se diametrálně změní(zpomalí),je znát sebemenší vítr,musíš s tím zacházet jako v bavlnce,protože chyby ti to moc neodpustí a chtít dosahopvat nějakých extrémních rychlostí(myslím nad 100km/h)je nesmysl.Pomalá jízda do kopců je samozřejmá a musíš s tím počítat,proto,že to auto není na tahání přívěsu stavěno prvoplánově.To by mělo jiné převody a jelo by jako na redukci t.zn.pomalu(80-90km/h),ale pořád,stejně jako kamiony.
Dalo by se o tom mluvit ještě dlouho,ale jako postřeh z 26leté praxe jízdy se soupravami to bude stačit.
George
s tím řidičákem je to asi tak,že když chceš táhnout přívěs nad 750,-kg musíš si dodělat skupinu E-přívěsy nad 750,-kg a v případě,že souprava vozidla s přívěsem překročí celkovou hmotnost 3,5t musíš mít řidičák alespoň C1 do 12t.Tahat můžeš přívěsy do 1,5 násobku hmotnosti tažného vozidla(t,j, 1000kg auto=1500kg přívěs),toto však může výrobce omezit vlastním údajem v dokumentaci vozidla.Strašně záleží na uložení nákladu na přívěsu,jelikož se převážně jedná o přívěsy s jednou max. dvěma centrálně uloženými nápravami,je toto obzvláště důležité.Je třeba náklad umístit tak,aby to bylo co nejlépe vyvážené s tím,aby přívěs trochu zatěžoval zadní nápravu tažného vozidla(tlak na kouli je daný asi 50-70kg)zlepší se tím jízdní vlastnosti celé soupravy.Navíc je potřeba dostat těžiště co nejníž jak jen to jde,takže na bagřík je dobrý plaťák na malých kolech s dvěmi nápravami a nebo s velkými koly,ale aby měl ložnou plochu mezi kolama a snížilo se tak těžiště.Obě varianty existujou a mají i nájezdy.K jízdním vlastnostem se dá říct jen to,že budou vždycky horší,než se solo autem,Jízda se zpomalí,reakce na řízení i brzdy se diametrálně změní(zpomalí),je znát sebemenší vítr,musíš s tím zacházet jako v bavlnce,protože chyby ti to moc neodpustí a chtít dosahopvat nějakých extrémních rychlostí(myslím nad 100km/h)je nesmysl.Pomalá jízda do kopců je samozřejmá a musíš s tím počítat,proto,že to auto není na tahání přívěsu stavěno prvoplánově.To by mělo jiné převody a jelo by jako na redukci t.zn.pomalu(80-90km/h),ale pořád,stejně jako kamiony.
Dalo by se o tom mluvit ještě dlouho,ale jako postřeh z 26leté praxe jízdy se soupravami to bude stačit.
George
Říkám mu Lokomotiva - žere stejně, hulí stejně a jede taky jenom občas.
- OC
- Příspěvky: 1583
- Registrován: 12 říj 2006 04:46
- Bydliště: Nová Ves pod Pleší
- Kontaktovat uživatele:
Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).
OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Jak psal Ken hodně záleží na parametrech a technickém stavu přívěsu. Jen úplně nesouhlasím s tím že platí, čím delší oj, tím je vlek stabilnější, stejně tak čím nižší těžiště a širší rozměr....
Důležitá je konstrukce. Mám teď vlek s vyšším těžištěm a kolama pod korbou a chová se daleko lépe než "podval".
Vozím různé mechanismy (nakladače, sekačky, stavební materiál, .... atd.) o váze 2-3 tuny a obecně platí, že na silnici nakládám více na voj, kdežto v terénu
na zadek. Na podmáčeném terénu Tě náklad naložený na voji spolehlivě zahrabe. S lehkým zadkem se skotačí lépe 
Když zahrabu oboje, tahám se dlouhýma kurtnama a Jackalem, nejdřív auto a pak autem na kurtně vlek. Akorát z toho bolí záda
Důležitá je konstrukce. Mám teď vlek s vyšším těžištěm a kolama pod korbou a chová se daleko lépe než "podval".
Vozím různé mechanismy (nakladače, sekačky, stavební materiál, .... atd.) o váze 2-3 tuny a obecně platí, že na silnici nakládám více na voj, kdežto v terénu


Když zahrabu oboje, tahám se dlouhýma kurtnama a Jackalem, nejdřív auto a pak autem na kurtně vlek. Akorát z toho bolí záda

-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 20 dub 2008 21:26
- Bydliště: Na samote u lesa okr Klatovy
tahoun
no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen
co rict ??? asi nic
-
- Příspěvky: 3307
- Registrován: 09 úno 2007 17:16
- tel.: 608 969 607
- auto: Defender 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: tahoun
A máš DII nazvedané? Jsem od Domažlic tedy kousek od tebe a ten kousek za Lískovou jezím tak 70km/h, ale vezu na plaťáku auto cca 1300kgvenca vladar píše:no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen

-
- Příspěvky: 23
- Registrován: 20 dub 2008 21:26
- Bydliště: Na samote u lesa okr Klatovy
Re: tahoun
no tahat budu ale urco porad vice jak dve tunky a podvozek mam zatim origos a bez problemuLuboš M. píše:A máš DII nazvedané? Jsem od Domažlic tedy kousek od tebe a ten kousek za Lískovou jezím tak 70km/h, ale vezu na plaťáku auto cca 1300kgvenca vladar píše:no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen. Jezím taky hodně po dálnici a jestli plánujete tahat těžké náklady tak nedoporučuji zvedat podvozek. Po nazvedání o 2 palce auto v kolejích strašně plave a nad 110km to strašně honím. Na origo podvozku pohoda.
co rict ??? asi nic
- erik
- Příspěvky: 2884
- Registrován: 16 říj 2006 19:00
- tel.: +421905448329
- auto: D90 td5,/D2-3/D4,D5
- Bydliště: skalica
- Kontaktovat uživatele:
Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost"OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).

Defender 90 Td5 171k Old Man Emu,Warn 8274, M 6000 ,ARB nárazník, Safari Snorkel,2xWebasto,Garmin nuvi 660, CB.MATADOR WISENTTA M/T 235/85 R 16 MP-75., Roll cage,retezy PEWAG,2xARB uzaverky,
Discovery 3 ,bez skrabancu
Discovery 3 ,bez skrabancu
- RudaK
- Příspěvky: 8488
- Registrován: 24 lis 2006 18:09
- tel.: SONY Xperia Z3
- auto: D III + D 1
- Bydliště: Raygern - Sud mahren
erik píše:Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost"OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).
Eriku to už táhl za sebou draka

D III - 2,7 TDV - The end result of a lot of hard work.
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
no tyhle hazardery co jezdej s vlekem po dalnici 150 miluju....erik píše:Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost"OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).

MotoHanz - prodej a dovoz motocyklů prodej náhradních dílů a doplňků na Harley-Davidson a další http://www.motohanz.cz
vlek
Já už teda minibagr mám, dohromady s vlekem to dá max. 2,5 tuny, problém s ním nemám, ale cítit je dost:):):)
- Přílohy
-
- 1.JPG
- (235.26 KiB) Staženo 6857 x
http://www.ruzova-novysvet.cz" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.bagrikman.cz" onclick="window.open(this.href);return false;