Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Moderátor: Acon
Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
- Lukasino
- Příspěvky: 3961
- Registrován: 18 úno 2012 22:05
- tel.: 6034sedmsedm854
- auto: LR
- Bydliště: Kutná Hora
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Ahoj, prvně si asi přečti tohle než budeš dál opravovat, je to už vyzkoušený že opravy nemají moc smysl, chce to nový polomotor...
https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=31653
https://nove.landroverforum.cz/forum/vi ... hp?t=31653
Vždy se nějaká L322 u mě najde :o)
Prodávám i přebytečné díly na Range Rover L322
Prodávám i přebytečné díly na Range Rover L322
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Jj jak pise Lukasino, projed si vlakno, je tam dost info.
Nejspis uz budes mit prohlej blok a klikovka se bohuzel
neumi tocit do zatacky.
Nejspis uz budes mit prohlej blok a klikovka se bohuzel
neumi tocit do zatacky.
Už radši na nic...
-
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09 kvě 2016 16:35
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
S utah . momenty bych nedělat žádnou velkou vědu , dají se najít v tabulkách pro pevnostní šrouby a to dle průměru, ( Pevnost předpokládám že bude 10,9 ev. 12,9) . Když si chceš sám servisovat auto tak musíš taky improvizovat a taky nesmíš věřit všem mechanikům .Kocicak píše: 04 led 2023 07:56 Ahoj
Přišel jsem si pro radu jestli by to tady někdo z Vás náhodou nevěděl.Zkoušel jsem tuto informaci sehnat v servisu Land Rover,ale nikdo mi nebyl schopen říct informace. A proto se obracím na fóru na někoho z Vás jestli by jste toto nevěděli.
Zadřel se mi motor u land Rover Discovery 4 a byl repasovan,ale bohužel ne moc úspěšně. Když se to zalilo olejem tak se to zase pridřelo. Nevím proč se stalo. Mechanik řekl,ze to udělá správně. Každopádně jsem nechal vyměnit novou kliku, a tedka se dostávám k problemu. Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
Nedělal toto už někdo z Vás a nedokázal mi tuto informaci poskytnout,abych už problém s motorem vyřešil?
Opravdu budu moc vděčný
Jakub
Prostě ta utažená klika s ojnicema se musí nechat lehce otáčet rukou


Největší škody na autě se způsobí dobrými umysly
- Kokesek
- Příspěvky: 4467
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
-
- Příspěvky: 15214
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
A měřit, kolik tam je vůle v uložení...
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spis nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.
- Kokesek
- Příspěvky: 4467
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Nedokazu si predstavit dreni valce v hlave….hodne stesti…. Tohle neni tema ktere tady vyresis nebo s tebou nekdo bude resit na urovni prispevku. Jestli se nekdo pustil do generalni opravy bloku motoru a vsech ulozeni klikove hridele vcetne souososti pak je na nem aby blok predal vycisteny, namazany a utazeny na patricne momenty ktere pouzil pri oprave bloku paklize vi co delal a proc. Jestli ovsem zadani bylo jine nebo dotycny tento postup nedodrzel nebude to fungovat. Je tady krasne video na youtubu kde mas vse popsane a ne uplne spatne. Pak napis jestli to najelo 500km nebo 5tis km. To je porad dokola….
-
- Příspěvky: 15214
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Přesně tak, videa od LRTime jsou moc hezky instruktážní. Problém je, že pokud je zkroucený blok, tak se prostě musí nově vyvrtat, aby to vůbec mělo šanci fungovat. Bez toho to nejde a i s tím to není jisté. I originál klika je kovaná, není to odlitek....
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09 kvě 2016 16:35
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Zajímavá informace. , to by taky mohlo naznačovat, že je někde prostě ucpaný přívod mazacího oleje,(no pokud to tedy zalil olejem a né něčím jinýmKocicak píše: 04 led 2023 19:15 Měl jsem blok motoru na servise kde snad vše udělali v pořádku. Dělali brus na klice a všude novy ložiska. Šrouby byly dotaženy asi podle pocitu. Mají tabulky ještě na starý 2.7 motor. Vše se točilo a chodilo čistě bez jakýkoliv dřeni válce v hlave. Spis nastal problém potom,když se motor zalil olejem. Došlo k okamžitému zadrženi skoro všech ložisek. A tedka nevím kde nastal problém. A to mě mechanik ujišťoval,ze motor byl zalit a protočen bez střiků. Nasadil manometr a tlak mu ukazoval správně. Nevím jestli na klice když byl udělan brus tak jestli nebyla nějaká vůle.
Proto jsem koupil novou kovanou kliku a tedka bych byl rad kdyby to dopadlo.

Zkontrolovat tu novou kliku ,jestli ty mazací kanálky jsou vůbec průchozí, a né zasraný bordelem z obrábění.
Největší škody na autě se způsobí dobrými umysly
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
https://www.4x4community.co.za/forum/at ... 1453385865Kocicak píše: 04 led 2023 07:56 Nikdo,ale opravdu nikdo neví utahovaci momenty na hlavních a ojničnich ložiscích u klikové hřídele.
iba ako voditko najdene za minutu. Ale sdv6 by mohlo byt podobne ako tdv6.
A inak poskodenie, ktore si nahral nesposobi iba zle dotiahnutie kluky a ojnic. Hlavne ked, ako pises, motor nebezal. Chyba bude niekde inde (asi vacsia ako bola diagnostikovana - zla diagnostika vedie k zlemu usudku rozsahu poskodenia, pouzitiu nespravnych dielov, postupov atd.).
Ako napisal Kokesek, bez toho aby to mal niekto (kto sa v tom vyzna) fyzicky na stole, uz viac od klavesnice nespravime.
Range Rover Classic 3.9V8EFI, plus zopar drobnosti:)
Range Rover P38 2.5TDS
Range Rover P38 2.5TDS
-
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09 kvě 2016 16:35
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.Kokesek píše: 04 led 2023 15:06 Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
Největší škody na autě se způsobí dobrými umysly
- Kokesek
- Příspěvky: 4467
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Co konkretne na tom nechapes? Ze ruznym predpetim sroubu vznika ruzne silna deformace kruhove diry? A ze je treba vzdy dodrzet stejny moment jako byl pouzit pri obrabeni….? Si to nekdy zmer, rozdil je meritelny jiz od 0,5kg/m
- Dex
- Příspěvky: 902
- Registrován: 17 led 2012 16:33
- tel.: +420606945930
- auto: D2,D3,S3,RRC
- Bydliště: Ostrava
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Co tím chtěl Peta říct je asi to, ze je vhodné použít moment který použil obráběč při kalibraci použitého bloku. Fabriční hodnoty ti na nic nejsou když neskládáš nový blok…Kyanid Sodný píše:tak tomu nějak nerozumím . Utahovací moment se dává podle tabulky přece.Kokesek píše: 04 led 2023 15:06 Momenty nejsou zadna veda. Musis dat tolik kolik da obrabec kdyz kalibruje otvor. Mene nebo vice je vzdy spatne. To co rika manual neni dobre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09 kvě 2016 16:35
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Jasně , ale co brání obráběči aby použil ke kalibraci předepsaný moment ? , no a ten kdo to bude zase kompletovat taky použije stejný předepsaný moment , a není problém.
Když to dotáhne podle oka a neřekne na kolik to utáhnul ,tak je průser na cestě .a to je asi nespíš celý problém proč se ten motor zadřel.
Když to dotáhne podle oka a neřekne na kolik to utáhnul ,tak je průser na cestě .a to je asi nespíš celý problém proč se ten motor zadřel.
Největší škody na autě se způsobí dobrými umysly
- Kokesek
- Příspěvky: 4467
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Protoze vetsinou jsou momenty na motorech nesmyslne velke…. A hraje roli take poradi ve kterem zacnem deformovat blok. Cim mensi moment pouzijej tim lepsi pro kruhovost diry a horsi pro celkovou pevnost bloku. Protoze podkovy u vetsiny bloku dneska tvori pevnost cele konstrukce bloku a to je chyba…proto maji tolik sroubu zbytecnych. Proste celkove spatna konstrukce a male provedeni. Je to takovy rc model treba proti td5. To je konstrukcne moc povedeny motor[emoji115]
- mipr
- Příspěvky: 673
- Registrován: 11 črc 2014 11:34
- tel.: +421907431767
- auto: Diskosky mam rad :-)
- Bydliště: Horska 30, Bratislava
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Kocicak, snad vsetko ti tu uz napisali.
Takze serioznu opravu dalej mozes riesit IBA vymenou polmotora za novy kus. Vsetky ostatne pokusy su velke trapenie s nejasnou zivotnostou. Taktiez samotny autoservis nie je vybaveny na meranie suososti dier v ulozeni kluky a podobne. O deformacii ojnic nic nepises, nevadi. Rada znie, ak idem cestou repasu klukoveho ustrojenstva motora, tak najdem na opravu specialistu s patricnym vybavenim. Bezny autoservis nie je schopny merat taketo hodnoty a taktiez sa k tomu nasledne vyjadrovat...
Drzim palce a potom nam prosim napis ako si problem vyriesil...
Takze serioznu opravu dalej mozes riesit IBA vymenou polmotora za novy kus. Vsetky ostatne pokusy su velke trapenie s nejasnou zivotnostou. Taktiez samotny autoservis nie je vybaveny na meranie suososti dier v ulozeni kluky a podobne. O deformacii ojnic nic nepises, nevadi. Rada znie, ak idem cestou repasu klukoveho ustrojenstva motora, tak najdem na opravu specialistu s patricnym vybavenim. Bezny autoservis nie je schopny merat taketo hodnoty a taktiez sa k tomu nasledne vyjadrovat...
Drzim palce a potom nam prosim napis ako si problem vyriesil...

LRservis.sk Bratislava
specializovany servis pre znacku Land Rover
byvaly autorizovany distributor Bearmach (skoncili...)
specializovany servis pre znacku Land Rover
byvaly autorizovany distributor Bearmach (skoncili...)
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Deluji za odpovědi. Vím,ze není lehké radit od stolu. Já jsem asi špatně definoval svoji zprávu. Já měl(a znovu) mám přímo u firmy která děla přímo klikové hřídele takže o těchto věcech snad něco vědí. Kontrolovali ojnice a telo a vše aby správně a lehce chodilo. Mechanik pouze ode mě převzal původně polomotor který jak jsem vám již psal se zvonu na ložiscích pridrel viz foto které jsem nahrál. Tedka jsem vzal už cely blok motoru a dovezl jsem ho zpátky kde mi to dělali. Aby to oni vyzkoušeli přímo na místě a pak ho cely vezmu a dovezu opět do Prahy kde ho bude dávat mechanik do auta. Jen jsem zjišťoval ty utahovaci momenty na klice,ptze jak jsem již zmiňoval nikde to není v tabulkách napsany( mám úplně novou kliku i s ložisky k ni).
- Kokesek
- Příspěvky: 4467
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Ale stary blok. Klika nehraje v momentech zadnou roli.
-
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09 kvě 2016 16:35
Re: Utahovací moment na klikové hřideli(Discovery 4)
Jelikož jsem nachcípaný a nemám co na práci..
Vše nasvědčuje že zadření toho to motoru ,který byl po GO ,jde na vrub ne moc dobrýho ,ale možná přímo značně opotřebovanýho olej čerpadla, který ačkoliv bylo zřejmě řádně zalitý nedodalo v první fázi běhu motoru dodat potřebný množství ,potažmo tlak mazacího oleje, Určitě je dobrý, když se takto "oživuje" motor který je po GO tam mít napojený manometr tlaku oleje.
Dříve se používaly zubový čerpadla ,který byly ponořený v olej, "byly tedy stále zalitý" i když byly vyběhaný ,tak furt dokázaly dodávat tak nějak uspokojivý tlak. Dnes se používaji exentrický čerpala , který jsou umístěna na klice tj. jsou řekněme tak 10cm nad hladinou oleje, To je vlastně dvou stupnový čerpadlo. Nejdříve musí olej nasát a pak ho muže tlakovat. ,Pokud jsou komponenty tohoto čerpadla vyběhaný a jsou tam větší vůle než je zdrávo tak prostě nedokáže nasát olej. To znamená ,že např. když je auto delší dobu odstavený, tak se zbytkový olej, který eliminoval -nebo dotěsnoval - nadměrné vůle opotřebení z čerpadla rychle vytratí, no a pak docela dlouho trvá než se čerpadlo samo nasaje . Ty to počáteční běhy motoru jakoby "nasucho" se sčítají ,no a za čas způsobí ,že se lágry postupně poškozují až pak se to jednoho krásnýho dne , kdy tomu šofér šlápne víc na krk, kousne natvrdo i s tím že se třeba i klika ukroutí. Nu a tak je na světě velká záhada ,která motá hlavy automechanikům a vznikají tak pověsti české.
Konstrukční nedokonalost tohohle systému mazání je v tom ,že olejový čerpadla v motorech nasávají nefiltrovaný olej,(taky nutno dodat že dřív se měnil olej tak po 6000km a dnes po 20000km) tj. olej ve kterým jsou sračky a opotřebovávají se tudíž pohybující se části čerpadla, (ten pak tlačí do oil filtru z kteráho se pak rozvádí do všech lagru a ložisek ). Zubovýmu čerpadlu to tolik nevadí, ale excentický čerpadlo, je na to z výše uvedenýho dosti háklivé.
Určitě by se vyplatilo ,tak řekněme každých 50000km, změřit manometrem
-ne mačkat klávesy na diagnostice- kolik že čerpadlo dává tlaku při daných otáčkách , si myslím že po 100.000km je exc. čerpadlo zralý tak na repas, ale kterej servis to tak dělá.
Vše nasvědčuje že zadření toho to motoru ,který byl po GO ,jde na vrub ne moc dobrýho ,ale možná přímo značně opotřebovanýho olej čerpadla, který ačkoliv bylo zřejmě řádně zalitý nedodalo v první fázi běhu motoru dodat potřebný množství ,potažmo tlak mazacího oleje, Určitě je dobrý, když se takto "oživuje" motor který je po GO tam mít napojený manometr tlaku oleje.
Dříve se používaly zubový čerpadla ,který byly ponořený v olej, "byly tedy stále zalitý" i když byly vyběhaný ,tak furt dokázaly dodávat tak nějak uspokojivý tlak. Dnes se používaji exentrický čerpala , který jsou umístěna na klice tj. jsou řekněme tak 10cm nad hladinou oleje, To je vlastně dvou stupnový čerpadlo. Nejdříve musí olej nasát a pak ho muže tlakovat. ,Pokud jsou komponenty tohoto čerpadla vyběhaný a jsou tam větší vůle než je zdrávo tak prostě nedokáže nasát olej. To znamená ,že např. když je auto delší dobu odstavený, tak se zbytkový olej, který eliminoval -nebo dotěsnoval - nadměrné vůle opotřebení z čerpadla rychle vytratí, no a pak docela dlouho trvá než se čerpadlo samo nasaje . Ty to počáteční běhy motoru jakoby "nasucho" se sčítají ,no a za čas způsobí ,že se lágry postupně poškozují až pak se to jednoho krásnýho dne , kdy tomu šofér šlápne víc na krk, kousne natvrdo i s tím že se třeba i klika ukroutí. Nu a tak je na světě velká záhada ,která motá hlavy automechanikům a vznikají tak pověsti české.
Konstrukční nedokonalost tohohle systému mazání je v tom ,že olejový čerpadla v motorech nasávají nefiltrovaný olej,(taky nutno dodat že dřív se měnil olej tak po 6000km a dnes po 20000km) tj. olej ve kterým jsou sračky a opotřebovávají se tudíž pohybující se části čerpadla, (ten pak tlačí do oil filtru z kteráho se pak rozvádí do všech lagru a ložisek ). Zubovýmu čerpadlu to tolik nevadí, ale excentický čerpadlo, je na to z výše uvedenýho dosti háklivé.
Určitě by se vyplatilo ,tak řekněme každých 50000km, změřit manometrem

Největší škody na autě se způsobí dobrými umysly